Välkommen Gäst
Nitrogen
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Nitrogen
Ytterligare en fråga från en som inget begriper. Nitrogen går det att använda till PCPgevär, eller vad är det för något. Vad jag förstår används det till att provtrycka med. En lokal handlare har sådana tuber och då är det ju bytessystem på tuberna. Blir lite less på att försöka jaga beg. dyktub. Duktiga priser plus att de oftast måste provtryckas, så det blir ju en ansenlig slant i alla fall innan det är färdigt.
- Krico
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: Webley Axor
Re: Nitrogen
Nitrogen är Kväve.
Det blir en slant men det är värt det. Prova även att söka på dykflaska om du inte redan tänkt på det.
Det blir en slant men det är värt det. Prova även att söka på dykflaska om du inte redan tänkt på det.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
-
Callmenobody - Inlägg: 2232
- Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
- Ort: Halland
- Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg - Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch
Re: Nitrogen
Då vet jag. Tack.
- Krico
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: Webley Axor
Re: Nitrogen
Personligen skulle jag aldrig laborera med annat än luft om jag inte till 300% visste vad jag höll på med. Ren kväve kan ju ha helt andra egenskaper i en bössa.
- buggsson
- Inlägg: 840
- Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg
Re: Nitrogen
det ska inte vara några problem, vår andningsluft består av 78% kväve, resten är syre och andra gaser.
Nitrogen reagerar inte så mycket på värme som vanlig luft, och vad jag förstått blir läckaget mindre med kväve än med bara vanlig luft.
Att det skulle kunne vara farligt eller negativt i in pcp ställer jag mig starkt tvivlande till
Nitrogen reagerar inte så mycket på värme som vanlig luft, och vad jag förstått blir läckaget mindre med kväve än med bara vanlig luft.
Att det skulle kunne vara farligt eller negativt i in pcp ställer jag mig starkt tvivlande till
-
Sniperace - Inlägg: 1030
- Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
- Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg - Skytteklubb: VSKF
Re: Nitrogen
DYRT dock, jobbar du nånstans där du kan fylla, annars meningsöst.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Nitrogen
Enl. min källa blir det billigare att fylla än med teknisk luft. Det finns alltså inga negativa saker med nitrogen? Eller är "farligt"?
- Krico
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: Webley Axor
Re: Nitrogen
Kväve är dyrt att fylla med, aldrig tat det är billigare än vanlig luft.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Nitrogen
Bara så du vet så blir vapnet rent tekniskt sett licenspliktigt om du driver det med kväve. Det är förvisso lite av en mörkgrå zon i lagen, men vid en strikt formell tolkning så är det alltså licens som krävs.
-
Etienne - Inlägg: 5560
- Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
- Ort: Göteborg
- Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg
Re: Nitrogen
Jo bara co2 och luft r tillåtet licensfritt.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Nitrogen
Det skulle kunna vara lite riskabelt för användaren om man fyller i ett väldigt litet utrymme och gör lite fel så att mycket hamnar utanför geväret.
-
Rustan - Inlägg: 258
- Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
- Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg - Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
- Luftvapen favorit: FWB 601
Re: Nitrogen
och dom kommer i 200 bars tuber, så där är det slut för normala pcp, det är i stort sett bara dykartuber som finns i 232 och 300 bars arbetstryck, , inte själva tuberna utan att allt annat kommer i 200 bars tuber
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
-
grym - Inlägg: 492
- Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
- Ort: småland
- Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg
Re: Nitrogen
För strax under 3000 kan du köpa en ny tolva för 300 bar. För min del blir det nog en sådan för att komplettera med min 8 liters när ekonomin är i balans igen. Fylla är en kostnad på 50-100 spänn.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-
Nitro - Inlägg: 7737
- Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
- Ort: Tollarp
- Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400
Re: Nitrogen
Jo det är 200 bar i dem, men det är ingen farlig gas dock, kväve är säkrare är luft.
Jag har jobbat med Kväve så jag vet, de är som sagt INTE bilagre än luftfyllning heller, om ddet här inte är ett specialfall.
Jag har jobbat med Kväve så jag vet, de är som sagt INTE bilagre än luftfyllning heller, om ddet här inte är ett specialfall.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: Nitrogen
Kväve. Det sitter nogot i bakhuvudet om att det eter gummi,kan ha fel
- Per ivar
- Inlägg: 552
- Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
- Ort: Skåne
- Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg
Re: Nitrogen
Ett tag var det ju nitrogen man skulle ha i hjulen på sin bil. Bull$|-|!t sägre jag. Vanlig, torr luft funkar precis lika bra.
Re: Nitrogen
Kväve är en reaktionströg gas vilket innebär att den är mindre aggressiv mot andra material än vanlig luft.
Den är också mycket temperaturstabil vilket är anledningen till att den används för att trycksätta oljan i mer påkostade stötdämpare för att undvika stötfämparfading när dämparna blir varma vid hård körning (trycksättningen höjer oljans kokpunkt vilket minskar risken för fading i dämparen rejält).
Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).
Nitrogen är med andra ord stabilt och ofarligt så länge man inte andas in det i för stor mängd eller på annat sätt får in den i blodomloppet, jag tvivlar dock på att det blir billigare än att komprimera vanlig luft.
Den är också mycket temperaturstabil vilket är anledningen till att den används för att trycksätta oljan i mer påkostade stötdämpare för att undvika stötfämparfading när dämparna blir varma vid hård körning (trycksättningen höjer oljans kokpunkt vilket minskar risken för fading i dämparen rejält).
Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).
Nitrogen är med andra ord stabilt och ofarligt så länge man inte andas in det i för stor mängd eller på annat sätt får in den i blodomloppet, jag tvivlar dock på att det blir billigare än att komprimera vanlig luft.
What is the speed of dark?
-
Springer - Inlägg: 915
- Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
- Ort: Östersund
- Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg - Luftvapen favorit: Fjäder
Re: Nitrogen
novisen skrev:[...]Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).[...]
På 'mitt' flygbolag kör vi med vanlig luft i däcken. Det som gör att däcken tar slut är landningarna, inte ålder. Men vi flyger ju bara mindre maskiner typ Saab340, ATR, Saab 2000 osv... Men du kanske har rätt, vad vet jag?
Re: Nitrogen
RobertSt skrev:novisen skrev:[...]Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).[...]
På 'mitt' flygbolag kör vi med vanlig luft i däcken. Det som gör att däcken tar slut är landningarna, inte ålder. Men vi flyger ju bara mindre maskiner typ Saab340, ATR, Saab 2000 osv... Men du kanske har rätt, vad vet jag?
Förmodligen kan det finnas olika uppfattningar om vad som är rätt hos olika flygbolag och typer av flygplan men om du googlar på saken så slipper vi debattera det här.
Vilket flygbolag jobbar du för förresten?
Fler lämpliga egenskaper hos Nitrogen i däck är ju det faktum att det är temperaturstabilt och att det inte skapar kondens som vanlig luft gör.
What is the speed of dark?
-
Springer - Inlägg: 915
- Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
- Ort: Östersund
- Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg - Luftvapen favorit: Fjäder
Re: Nitrogen
Har fått lära mig väldigt mycket sedan jag startade den här tråden och i en tidigare om kompressorer. Stort tack för alla inlägg! Nu är det iaf en dyktub på G. Det blir nog bästa lösningen.
- Krico
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: Webley Axor
Re: Nitrogen
Rättning mittåt! Vi fyller också våra hjul med nitrogen. Dels för att det krävs, men främst för att inte syret i däcket skulle kunna 'göda' en ev. uppkommen brand. Sorry.
Re: Nitrogen
Nitrogen är helt okänsligt för temperaturförändringar, sen finns det olika torrhetsgrader nitrogen och nitrogen plus. Sistnämnda har jag för mig är bara en eller ett par promille fukt i.
Nitrogen som levereras i ståltub är knappt 200bar, i komposittub är det 300bar
Nitrogen som levereras i ståltub är knappt 200bar, i komposittub är det 300bar
-
bjerka - Inlägg: 697
- Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
- Ort: Hässelby
- Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg - Skytteklubb: BJK
- Luftvapen favorit: FX R500
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster