Nitrogen

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nitrogen

Inläggav Krico 18 jun 2013, 14:04

Ytterligare en fråga från en som inget begriper. Nitrogen går det att använda till PCPgevär, eller vad är det för något. Vad jag förstår används det till att provtrycka med. En lokal handlare har sådana tuber och då är det ju bytessystem på tuberna. Blir lite less på att försöka jaga beg. dyktub. Duktiga priser plus att de oftast måste provtryckas, så det blir ju en ansenlig slant i alla fall innan det är färdigt.
Krico
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Axor

Re: Nitrogen

Inläggav Callmenobody 18 jun 2013, 14:19

Nitrogen är Kväve.

Det blir en slant men det är värt det. Prova även att söka på dykflaska om du inte redan tänkt på det.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
bojen75 (14 okt 2014, 06:58)

Re: Nitrogen

Inläggav Krico 18 jun 2013, 14:23

Då vet jag. Tack.
Krico
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Axor

Re: Nitrogen

Inläggav buggsson 18 jun 2013, 15:07

Personligen skulle jag aldrig laborera med annat än luft om jag inte till 300% visste vad jag höll på med. Ren kväve kan ju ha helt andra egenskaper i en bössa.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nitrogen

Inläggav Sniperace 18 jun 2013, 15:25

det ska inte vara några problem, vår andningsluft består av 78% kväve, resten är syre och andra gaser.
Nitrogen reagerar inte så mycket på värme som vanlig luft, och vad jag förstått blir läckaget mindre med kväve än med bara vanlig luft.

Att det skulle kunne vara farligt eller negativt i in pcp ställer jag mig starkt tvivlande till
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Nitrogen

Inläggav Silwer 18 jun 2013, 15:26

DYRT dock, jobbar du nånstans där du kan fylla, annars meningsöst.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nitrogen

Inläggav Krico 18 jun 2013, 15:59

Enl. min källa blir det billigare att fylla än med teknisk luft. Det finns alltså inga negativa saker med nitrogen? Eller är "farligt"?
Krico
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Axor

Re: Nitrogen

Inläggav Silwer 18 jun 2013, 16:40

Kväve är dyrt att fylla med, aldrig tat det är billigare än vanlig luft.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nitrogen

Inläggav Etienne 18 jun 2013, 16:48

Bara så du vet så blir vapnet rent tekniskt sett licenspliktigt om du driver det med kväve. Det är förvisso lite av en mörkgrå zon i lagen, men vid en strikt formell tolkning så är det alltså licens som krävs.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Nitrogen

Inläggav Silwer 18 jun 2013, 17:18

Jo bara co2 och luft r tillåtet licensfritt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nitrogen

Inläggav Rustan 18 jun 2013, 17:20

Det skulle kunna vara lite riskabelt för användaren om man fyller i ett väldigt litet utrymme och gör lite fel så att mycket hamnar utanför geväret.
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Nitrogen

Inläggav grym 18 jun 2013, 17:24

och dom kommer i 200 bars tuber, så där är det slut för normala pcp, det är i stort sett bara dykartuber som finns i 232 och 300 bars arbetstryck, , inte själva tuberna utan att allt annat kommer i 200 bars tuber
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Nitrogen

Inläggav Nitro 18 jun 2013, 17:34

För strax under 3000 kan du köpa en ny tolva för 300 bar. För min del blir det nog en sådan för att komplettera med min 8 liters när ekonomin är i balans igen. Fylla är en kostnad på 50-100 spänn.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nitrogen

Inläggav Silwer 18 jun 2013, 18:10

Jo det är 200 bar i dem, men det är ingen farlig gas dock, kväve är säkrare är luft.

Jag har jobbat med Kväve så jag vet, de är som sagt INTE bilagre än luftfyllning heller, om ddet här inte är ett specialfall.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nitrogen

Inläggav Per ivar 18 jun 2013, 19:20

Kväve. Det sitter nogot i bakhuvudet om att det eter gummi,kan ha fel
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: Nitrogen

Inläggav RobertSt 18 jun 2013, 22:26

Ett tag var det ju nitrogen man skulle ha i hjulen på sin bil. Bull$|-|!t sägre jag. Vanlig, torr luft funkar precis lika bra.
RobertSt
 

Re: Nitrogen

Inläggav Springer 19 jun 2013, 11:30

Kväve är en reaktionströg gas vilket innebär att den är mindre aggressiv mot andra material än vanlig luft.
Den är också mycket temperaturstabil vilket är anledningen till att den används för att trycksätta oljan i mer påkostade stötdämpare för att undvika stötfämparfading när dämparna blir varma vid hård körning (trycksättningen höjer oljans kokpunkt vilket minskar risken för fading i dämparen rejält).
Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).
Nitrogen är med andra ord stabilt och ofarligt så länge man inte andas in det i för stor mängd eller på annat sätt får in den i blodomloppet, jag tvivlar dock på att det blir billigare än att komprimera vanlig luft.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Nitrogen

Inläggav RobertSt 19 jun 2013, 13:20

novisen skrev:[...]Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).[...]

På 'mitt' flygbolag kör vi med vanlig luft i däcken. Det som gör att däcken tar slut är landningarna, inte ålder. Men vi flyger ju bara mindre maskiner typ Saab340, ATR, Saab 2000 osv... Men du kanske har rätt, vad vet jag?
RobertSt
 

Re: Nitrogen

Inläggav Springer 19 jun 2013, 13:46

RobertSt skrev:
novisen skrev:[...]Kvävgas i bildäck är en spin-off från flygindustrin där man använt det länge just för att syret i vanlig luft åldrar gummit mer än ren kvävgas (nitrogen).[...]

På 'mitt' flygbolag kör vi med vanlig luft i däcken. Det som gör att däcken tar slut är landningarna, inte ålder. Men vi flyger ju bara mindre maskiner typ Saab340, ATR, Saab 2000 osv... Men du kanske har rätt, vad vet jag?

Förmodligen kan det finnas olika uppfattningar om vad som är rätt hos olika flygbolag och typer av flygplan men om du googlar på saken så slipper vi debattera det här.
Vilket flygbolag jobbar du för förresten?
Fler lämpliga egenskaper hos Nitrogen i däck är ju det faktum att det är temperaturstabilt och att det inte skapar kondens som vanlig luft gör.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Nitrogen

Inläggav Krico 21 jun 2013, 01:12

Har fått lära mig väldigt mycket sedan jag startade den här tråden och i en tidigare om kompressorer. Stort tack för alla inlägg! Nu är det iaf en dyktub på G. Det blir nog bästa lösningen.
Krico
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 jun 2011, 18:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Axor

Re: Nitrogen

Inläggav RobertSt 24 jun 2013, 08:54

Rättning mittåt! Vi fyller också våra hjul med nitrogen. Dels för att det krävs, men främst för att inte syret i däcket skulle kunna 'göda' en ev. uppkommen brand. Sorry.
RobertSt
 

Re: Nitrogen

Inläggav bjerka 30 nov 2015, 21:29

Nitrogen är helt okänsligt för temperaturförändringar, sen finns det olika torrhetsgrader nitrogen och nitrogen plus. Sistnämnda har jag för mig är bara en eller ett par promille fukt i.

Nitrogen som levereras i ståltub är knappt 200bar, i komposittub är det 300bar
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster

  • Sponsorer