Locktime div pcp-bössor

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Locktime div pcp-bössor

Inläggav Leopold 11 mar 2015, 23:33

Ett kärt gammalt ämne detta, att mäta hur lång tid det tar från det att avtryckarmekanismen löser ut tills dess att kulan lämnar mynningen.

Hittade litet mätdata på ett annat forum som jag citerar:
"
... 4.5ms - Sako Finnfire Varmint (.22LR)
1. 4.8ms - Steyr LG110 HP
2. 5.6ms - AA S200
3. 6.0ms - Weihrauch HW100, Full length
3. 6.0ms - Air Arms FTP-900
5. 7.0ms - Daystate Air Wolf MCT
6. 7.8ms - Air Arms S400 Classic (averaged from two guns @ 7.5 and 8.0ms)
7. 8.1ms - BSA R10 VC
8. 8.4ms - Daystate Mk3, Regged
9. 9.0ms - RWS Excalibre (short-stroked)
10. 9.5ms - Air Arms NJR100 (Welham-regged)
"
Källa: För att följa länken så måste du registera dig.



Intressanta data tycker jag, Steyr ligger på blixtsnabba 4.8 ms inte långt efter en .22LR-bössa, relativt billiga AA S200 inte långt efter.

Just detta var väl en av de saker som jag direkt reagerade på när jag började skjuta pcp efter att ha kört med fjädervapen under några år. Kändes som att träffen stansades ut mer eller mindre momentant i tavlan med pcp (ftp900 i mitt fall), fjädervapen är betydligt sävligare här men oklart hur pass stor skillnad det är egentligen.

Kanske kan vara kul att diskutera detta. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att det spelar enorm roll för erfarna skyttar som är vana att efterrikta ordentligt. Men jag tror det är ett rimligt antagande att de vapen som har kortast locktime kommer att fungera bäst för ovana skyttar i synnerhet. Därmed inte sagt att det skulle vara en nackdel för erfarna skyttar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Dudda (11 mar 2015, 23:37), TheFoes (11 mar 2015, 23:50), David_M (12 mar 2015, 09:58)

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Jazz 12 mar 2015, 00:19

Det har ju mycket med hastigheten på kulan att göra men visst är det bra med kort locktime. Det är därför man inte ska köra med hammar vikter i pcp om man kan undvika det. Jag har ju en steyr lp och visst märker man att den har extremt kort locktime. Sedan hur stor praktixk betydelse det har vet jag inte.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav martinw 12 mar 2015, 09:34

Jag räknade lite på vingelmån för många år sedan, om man jämför bra och dålig pcp.
Det bygger ju på att man vinglar, typ stående eller långa håll sittande. I br blir det ointressant.
Hittar inte den gamla tråden nu, men minns att man tjänade ca 20mm på 50m.
Hopplöst teoretiskt, och gömmer sig i vind och vapnets spridning.
Finns en lång tråd på stb där Andras testar locktime, daystate elektrisk är bäst.
Du har mycket mer locktime i dig själv än i geväret.
Viktigast är att kunna hålla still och genomföljning, viktigare än vapnets locktime.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Leopold 12 mar 2015, 12:07

Nej jag tror inte heller att locktime är något att fundera så mycket på. Jag blev mest överraskad att det är såpass kort ändå, nästan i klass med .22LR. Jag gjorde mätningar efter samma metod för några år sedan på mina licensfria fjädergevär, där låg det på ca 17 ms på HW30s kortpipig modell och ca 20 ms på fwb300s. Man kunde komma ner till ca 14 ms på HW30s via Vortek PG2.

Självklart spelar det roll vilken kulhastighet och piplängd man har men man får nog räkna med att ett bra fjädergevär har ca 10 ms längre locktime än ett pcp. Bevisligen kan man skjuta mycket bra med fjäderbössor i FT trots denna längre locktime.

Troligen krävs det litet mer skjutdisciplin typ efterriktning och framför allt att man anpassar sin timing till detta i vingligare skjutställningar typ stående - oavsett pcp eller fjäder så måste man ju avfyra ett antal ms innan korset sveper förbi den önskade träffpunkten, från ett rent tekniskt perspektiv.

Till detta kommer sedan reaktionstiden i nervsystemet osv, inget att göra åt men måste kompenseras för det också. Förmodligen spelar 10 ms skillnad i locktime hit eller dit ganska liten roll i "timingen" man måste göra totalt sett för att träffa rätt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav TheFoes 12 mar 2015, 12:16

Rätt imponerande att S200 har så kort locktime till skillnad från dom dyrare bössorna som hw 100 tex.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Dysholm 12 mar 2015, 13:12

Asså en ms=en tusendels sekund? Isåfall tror jag inte att skytten kan påverka skottet även om bössan skulle ha 20 ms locktime? dom flesta dataskärmar ligger på 5m så där har man en bra jämförelse
Användarvisningsbild
Dysholm
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 sep 2012, 00:13
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav martinw 12 mar 2015, 13:32

Om du vinglar hinner du vingla längre från stället du tryckte av på om du har lång locktime.
Liknelsen med skärmuppdatering är nog inte så användbar här.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Leopold 12 mar 2015, 14:21

martinw skrev:Om du vinglar hinner du vingla längre från stället du tryckte av på om du har lång locktime.


Ja om man har dålig avtryckarkontroll och rycker när man avfyrar så kommer man att skjuta mindre dåligt med ett vapen med snabb locktime.

Men i övrigt så är vingel något man får dras med i FT, med litet träning blir det ett kontrollerat vingel och då kan man så småningom lära sig att tajma in avfyrningen när korset är på väg mot den önskade träffpunkten.

Smärre skillnader i locktime handlar i det fallet mest om hur pass långt i förväg man måste avfyra men visst, det är fortfarande en fördel med kortare locktime eftersom vinglet inte är helt förutsägbart.

I praktiken ser jag en ganska stor skillnad i det stående skyttet om jag jämför två bra vapen med ungefär samma vikt, balans och avtrycksegenskaper, ftp900 vs fwb300sU. Båda är rätt tunga vapen av matchkvalitet, mer eller mindre helt rekylfria men det skiljer ganska mycket i just locktime (ca 20 ms på fwb300s). Kort sagt, jag upplever att det är lättare att skjuta hyfsat i stående med det förstnämnda vapnet. I stabilare skytteställningar är det mindre skillnad.

Säkert kan skillnaderna utjämnas om man tränar stående mer med fwb300s i detta fallet men helt klart måste man kalibrera om sin timing om man ska dra nytta av bössans fulla potential. Man kan inte skjuta in sig med den ene, sedan byta till den andre och tro att man får liknande resultat på direkten.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Silwer 12 mar 2015, 15:54

Skumma siffror, inte alls de jag sett förr och vissa bössor är devsamma.
Att mekaniska system med fjäder skulle slå eltrycken är löjligt bara.

SSPbär däremot på nivå med eltrycken imo, de är omedelbara av naturliga orsaker, de saknar ju fjäderbhelt.

Sen hur mycket man ska bry sig är en annan femma Jag menar 20ms eller 5ms, märks det?

Jag tycker inte det är avgörande iaf, utan kommer in mest jämfört med svaga och strypta fjädervapen.
Då käns iofs allt sluggit.

Men på pcp har vi inte de enorma locktimetiderna och tex bantid kan märkas jlart mer och ger jundå att v0 är viktigt det med i ett totalt samanhang.

Med daystaten och 10j och säg 35m så upplever du det som att träffen hamnar högre än du trodde först, detär allt och beror ju på längre bantid än på min pro-target som har för typen lång locktime men väl v0 på över 280mps
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Leopold 12 mar 2015, 16:48

Silwer skrev:Skumma siffror, inte alls de jag sett förr och vissa bössor är devsamma.
Att mekaniska system med fjäder skulle slå eltrycken är löjligt bara.

SSPbär däremot på nivå med eltrycken imo, de är omedelbara av naturliga orsaker, de saknar ju fjäderbhelt.


Kul att se dig igen Silwer!

Hittade litet mer info: För att följa länken så måste du registera dig.


Enligt detta så skulle Daystate med elektriskt trycke ge 2.8 ms locktime, övriga siffror är ungefär samma men man ser även inverkan av kulvikt. Fjäderbössorna ligger runt 12 ms, verkar stämma rätt bra med mina små tester där den licensfria farten slöar ner en smula ytterligare.

Han fortsätter testerna med att kolla upp reaktionstiden på olika sätt, han kommer inte under 120 ms(*). Slutsatsen han drar är att det inte spelar särskilt stor roll med locktime eftersom den är såpass mycket kortare än den mänskliga reaktionstiden. Det är litet det jag var inne på också, dock behöver i alla fall jag fintrimma min timing mellan olika bössor i vingliga skjutställningar och det är väl inte otroligt att det har just med skillnader i locktime att göra.

Vet inte riktigt hur du menar att SSP skulle vara jämförbara med PCP med eltrycke, de har väl ungefär samma avtrycksmekanism med hammarfjäder, slagstift, ventil osv som på vanliga PCP men med en liten luftreservoar för ett skott bara i SSP-fallet.
__
*) Nja jag läste litet hastigt. Han kommer ner en bra bit under 120 ms i en skjutsituation som påminner om en vinglig dynamisk stående skjutsituation:
C) Then I tried to shoot like the running target shooters, observing the crosshair moving and starting the shot earlier in order to eliminate this 120 ms lack. This was already much better, I had an average 42 ms time (0-110 ms values). I think that with a lot of practice I could have pushed down my average to 10-20 ms or even less, but let's not forget that the crosshair's movement had only one constant speed and the crosshair can move much slower or faster, too.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav martinw 12 mar 2015, 20:06

Det där är Andras gamla blogg.
Finns en lång tråd på stb som hänger ihop med blogginlägget, bra diskussioner.
Senast redigerad av martinw 12 mar 2015, 21:38, redigerad totalt 2 gånger.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Silwer 12 mar 2015, 20:12

Det där faller nog nära sanningën för mig iaf.
OBS då at jag menar just Matchändamål vapen, då folk vet att den populära FWB300S tex har längre locktime än säg Anschutz motsvarande och kanske Dianas 75.

Den bössan är populär pga andra saker. enkelhet, byggkvaliet och pris då de bygt i enorm upplaga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Leopold 12 mar 2015, 20:13

martinw skrev:http://www.szottesfold.co.uk/2012/02/lock-time-test-results.html


Jäpp det var den jag refererade ovan, nu har vi en länk till.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Silwer 20 apr 2015, 17:36

SSPer som jag använt har bar en öppning av att dumpa luft i samma mängd var gång, därav kommentaren att de är väldigt direkta.

Som eltrycke vet jag inte, men på papper bättre än en klassisk PCP med fjäder och hammare som säg en vanlig FX eller Hatsan.

Jag är inte en av de som lider hårt av detta får jag erkänna, jag skjuter ungefär lika bra med en FWB300S som med Daystaten, mer saker handlar om ergonomi, trycke och vana för mig än att kapa x millisekunder.

Dock begriper jag ju att färör dels toppskyttar och även sånna som aktikst kan avgjort märka nåt så har det betydelse.

Lite som när jga gnällt över trycken, många märker just ingen skillnad mellan det billigaste och det dyraste nästan,de är helt enkelt inte känsliga för sånna saker.
Så är det med mig och locktime, det är när vi kommer in på fjädervapen som ska ge en 30J eller nåt nedtagna til 10J jag avgjort tycker det är sluggit och klart märker nåt.

Anars om det r rimlig respons så är bantid ju värre imo isf, även om man förstås då skjutit, men man märker den bättre.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav _Axel_ 20 apr 2015, 19:17

Om man studerar dem som skjuter med flintlåsvapen så ser man ofta när pannan tar fyr innan skottet går, trots detta kan dom skjuta riktigt bra!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Silwer 21 apr 2015, 21:18

Tja jo de är/var vana att hålla still innan skottet går men är väl ett exempel på långsam locktime.

Mycket går ju att överbrygga på nåt sätt, men som jag skrev ofta får man sina egna preferencer som man blir känsligare för och för min del tex blivit gnälligare med över åren.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Leopold 21 apr 2015, 21:36

Jag tror det bara är bra att träna med vapen som har lång locktime. Fostrar skjutdisciplin. Man kan se det som så att det alltid är en positiv grej med kort locktime men de som kan utnyttja denna till max är de som lärt sig hantera lång locktime.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Locktime div pcp-bössor

Inläggav Nuc 30 apr 2015, 12:48

Kort locktime är ett av säljargumenten bland gevärslådor för br krutskytte.
Remingtons mekanismer är omtyckta tack vare form OCH kort locktime.
Borde vara viktigare för luftvapen med kortast möjliga locktime än för krutskytar, vi har ju redan läääääängre tid innan kulan når mynningen än vad kruttskyttarna har :)
Intressant blir det när man har två vapen att välja mellan om dom är likvärdiga i allt utom locktime :)
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kaxe och 29 gäster

  • Sponsorer