Oljud i min Vulcan?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Oljud i min Vulcan?

Inläggav Hemiboy 01 jul 2015, 19:10

Hepp

Nybliven ägare till en Vulcan i kal .22, min första PCP. Har skjutit fjäderbössor i många år tidigare men aldrig fastnat i PCP-träsket förren nu =). Min nya bössa är nästan helt oskruvad, har inte ens öppnat den ännu, bara justerat hammarfjädern och avtrycket. Bössan går som ett spjut men jag tycker mig höra en fjäder (hammarfjädern?) vibrera en god stund efter avlossat skott. Någon som vet ett bra sätt att få tyst på detta? Eller är det något "man får på köpet när man handlar bullpup?

-Carlsson

Uppdaterar lite här. Oljudet från slagfjädern försvann med hjälp av lite Maccari, heavy tar. Allt är frid och fröjd :-)
Hemiboy
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2008, 19:30
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Oljud i min Vulcan?

Inläggav Morukaji 11 sep 2015, 10:08

Justera gaskanonen att göra det.
Morukaji
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 sep 2015, 10:06
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Oljud i min Vulcan?

Inläggav Sir Ville 11 sep 2015, 10:22

Hemiboy skrev:Hepp

Nybliven ägare till en Vulcan i kal .22, min första PCP. Har skjutit fjäderbössor i många år tidigare men aldrig fastnat i PCP-träsket förren nu =). Min nya bössa är nästan helt oskruvad, har inte ens öppnat den ännu, bara justerat hammarfjädern och avtrycket. Bössan går som ett spjut men jag tycker mig höra en fjäder (hammarfjädern?) vibrera en god stund efter avlossat skott. Någon som vet ett bra sätt att få tyst på detta? Eller är det något "man får på köpet när man handlar bullpup?

-Carlsson

Uppdaterar lite här. Oljudet från slagfjädern försvann med hjälp av lite Maccari, heavy tar. Allt är frid och fröjd :-)


Vulcanen , som för övrigt är den klart bästa Bullpup idag , har en distinkt "ping" från hammarfjädern. Den enda som hör det är den som skjuter för ens öra är rakt ovanför hammarfjädern.
Grattis till en kanonbössa för övrigt. Ett gott råd : Ge fan i o skruva regulator etc för den är perfekt justerad från fabrik. Om du nu ändå är tvungen att pilla ( avrådes ) så hojta till innan du börjar för där är vissa saker som är jävligt viktigt o veta om man inte vill sabba grejerna.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Oljud i min Vulcan?

Inläggav Hemiboy 11 sep 2015, 10:42

Allt är ok. Har skjutit 6000 JSB-Heavys och oljudet har försvunnit, eller har jag vant mig vid det. Alternativt blivit lomhörd =) Har inte behövt skruva något. Mycket trevlig bössa.
Hemiboy
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 aug 2008, 19:30
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Oljud i min Vulcan?

Inläggav Sir Ville 11 sep 2015, 10:49

Gör dig själv en tjänst o prova på Air Arms 16 gr Field. De görs av JSB men med AA verktyg och , sägs det , egen blyblandning. Mycket jämn kvalité och Vulcanen är tunad från början till att skjuta just 16 gr JSB.

AA skjuter löjligt tätt iaf upptill 100m.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer