Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Inläggav SemperFlavus 13 dec 2015, 13:37

Hej,

Grabben min har börjat skjuta luftgevär och verkar ha fattat tycke för denna sport. Därför tänkte jag nu införskaffa ett vapen till honom men eftersom jag inte kan någonting om vad som krävs i kvalitetsväg och vad för typ av gevär han skall ha så tänkte jag slänga ut en fråga här..

Jag har kollat på Feinwerkbau 800 Junior (som skytteklubben han skjuter i har till låns när han är där och skjuter. Det är det vapen som de sagt jag skall kolla på men jag tycker att 14.000 spänn är lite mycket att lägga ut och att köpa begagnat är inget jag vill göra.

Grabben har själv hittat ett gevär i aluminium (??) som han vill ha, det iknar de gevär som han ser killarna och tjejerna skjuter med på youtube-klippen han kollar på..

Det är en Hämmerli AR20 och den har ett lite mer "skönare" pris för min del 7800 sek..
Min fråga är nu om detta gevär duger att skjuta med för en 10 åring som skjuter 20 minuter / 7 tavlor 1ggr i veckan i den lokala skytteklubben samt att jag tänkte rigga upp en 10 meters bana inomhus på jobbet så han kan få skjuta där med 1-2ggr i veckan.

( För att följa länken så måste du registera dig.

)

Är dessa vapen ens något han får ta med sig till träningen på luftgevärs-klubben?

Tacksam för svar asap då jag tänkt fixa detta som julklapp åt grabben..
SemperFlavus
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 dec 2015, 13:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Haninge

Re: Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Inläggav bjosse 13 dec 2015, 14:02

Jag har själv haft en AR20FT där skillnaden är att den har picatinnyrail och saknar öppna riktmedel. Om han ska stansa tavlor med diopter så duger den definitivt. Sannolikt är denna på 7,5J, vilket är alldeles utmärkt för tavelstans. Avtrycket går att få till riktigt bra enligt min erfarenhet. Jag personligen skulle nog gå antingen på en beg FWB eller AR20 om 14 000 känns mastigt.

Om han ska skjuta hemma så är det ju även detta med luft, man behöver en pump och stark förälder alternativt en luftflaska och övervakande förälder vid påfyllning. Vid inomhusskytte så fungerar ju ett kolsyredrivet gevär alldeles utmärkt till skillnad mot skytte utomhus. Så ett beg FWB kolsyredrivet gevär är inte heller helt fel.

Och nej, han får inte ta med det (själv) till klubben eftersom han inte har åldern inne. Jag skulle nog även kolla med klubben om de har synpunkter på eget medhavt gevär för grabben även om det är ni som skjutsar dit honom med geväret.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Inläggav Silwer 13 dec 2015, 14:09

jises FWBn är överlägsen Hämmerlin.

DVS om matchskytte avses, andrahandsvärdet på en FWB är högt, en Hämmerli blir trögsåld tom.

Nu är inte dessa ända valen, varför inte fråga på klubben efter begagnade matchbössor?

Det är en vettigare start.

Jag förstår dock frågeställningen, börja med en bagagnad matchbössa för at se om intresset håller i sig, det är ju inte så att en FWB700 junior är rent skräp eller en Anschutz eller Steyr match begagnad.

Hämmerlin brukade refereras som Steyr Lite, men de ser bar liknade ut egentligen, Hämmerlin är delad på mitten och var väl tänkt som en lågpris inkörsport av Umarex.

Jag tror inte värst på den, men som sagt nånstans ska man väl börja.
Senast redigerad av Silwer 13 dec 2015, 14:23, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Inläggav Nitro 13 dec 2015, 15:13

Ett fullgott alternativ som jag ser det är en gammal hederlig FWB 300S och då en junior. En sådan får du för runt 2000:- och är byggd för att stansa tavlor med matchprecision på 10m.

Viktmässigt är nog bössorna som nämnts i samma liga. Nackdel kan vara att en FWB 300 ser stenåldersmässig ut jämfört med de andra, men precisions/kvalitétsmässigt hänger den med. 2000:- är inte mkt pengar för något som matchar de andra bössorna.

Ligger man på elitnivå i skyttet så förstår jag om man väljer en dyrare bössa.

Här finns en junior för 2300:-
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Inläggav Skottiråttan 13 dec 2015, 15:51

Att AR20 skulle vara någon Steyr lite är förstklassigt BS, inte ens i en sjukdröm skulle den jämförelsen hålla. Ja har skjutit med AR, Steyrn är min. ARs bearbettning av plast o alu delar är under all kritik, gjutskägg till höger o vänster usla passtoleranser i formarna syns! Tom kina SPA har 100x bättre utförande. Jag har skjutit med denna billiga ser bra ut på håll bössa och visst den träffar bra, skall vara LW-pipa på den men den helidiotiska och tröga plast spännaren ala colt AR15 är den största skiten som någon satt på ett luftvapen. Avtrycket är plastigt och "ställbart" men det är en papperskonstruktion. Så nej köp inte billigt Umarexhämmerli till grabben för då tröttnar han fortare än kvickt och det blit inte lätt att sälja som begagnat.
Jag förstår att han vill ha en egen bössa men är det för att han inte trivs med lånevapen? Han kan göra mycket kul för de pengarna om han väntar något år eller två. FWB kommer inte att försvinna och även som beg. kommer hålla sitt pris.
Ps Att någon under 18 fyller 200 bar flaskor ur 300 bar är helt förkastligt omdömme.
Ps2 En beg tävlingsbössa av bra kvalitet tex. Fwb 300, 60x, 70x går att hitta till ett vettigt pris.
Senast redigerad av Skottiråttan 13 dec 2015, 15:55, redigerad totalt 2 gånger.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: Hämmerli AR20 eller Feinwerkbau ???

Inläggav Tomaz 13 dec 2015, 16:08

Allt beror på vilket intresse grabben har och om han gillar att tävla. Det är ju numera tiondelar som räknas och i sittande med stöd så är det ett getingbo där man inte har råd att skjuta med sämre prylar om man ska hamna högre upp i prislistan.
Men visst, om man ser det som en ren instegsbössa och är beredd att senare uppgradera till en bättre bössa om intresset håller i, så funkar nog Hämmerli bra. Men det blir ju problem om grabben skjutet sämre med Hämmerli än med klubbens Feinwerkbau, då är det risk att han tappar skytteintresset.

Jag är faktiskt lite förvånad att Sportec har denna i sitt sortiment, men vore jag dig så skulle jag ringa Sortec och höra vad dom själva har att säga om bössan och om den kan lämpa sig för er...

Feinwerkbau har relativt högt andrahandsvärde, så det är ur den synvinkeln ett bättre köp.
Jag skulle dock definitivt inte köpa en ny Feinwerkbau i Sverige.
Det finns tusenlappar att spara om man köper från butiker i andra Eu länder, säkert 2-3000 på en fwb 800 junior.

Men har han nyss börjat med skyttet, så ha lite is i magen och se hur intresset utvecklar sig. Klubbens bössor är ju bra grejer så det finns ingen anledning att köpa något sämre enligt mig.
Om han kommer till den grad att du märker att utvecklingen hämmas av att använda klubbens lånebössa och att en egen bössa med personliga inställningar och utvalda diaboler krävs, så köp då istället tycker jag...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster

  • Sponsorer