Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 14:36

Funderar lite till o från på om jag ska gå över till pcp eller ej,men en sak som håller mig tillbaka är ljudnivån,vissa säger att Pcp smäller som fan, även i licensfritt 10j,är det sant ?

Jag bor i villa o skjuter mest på min egen tomt men det är ändå inte helt isolerat så om det smäller som krut lär man ju ha polisen på dörren hela tiden,även om det är lagligt så blir det ju tjatigt.

Så,om det nu inte är sant att ljudnivån är så hemsk,vilka modeller ska man titta på om ljudnivån är en faktor,dvs vilka är bäst dämpade från fabrik utan separat ljuddämpare som vad jag förstått är olagligt att montera även på licensfri bössa ?

Tittat lite på tester gjorda av jänkare/engelsmän men där får dom ju köra med ljuddämpning så vet inte om de testerna är relevanta här när det kommer till ljudnivå ?

Det som prioriteras är precision,tavelstansning och fallmål, inte 50 000 J,dock ska det gå att höja till 16J om jag får för mig att ansluta till 16J ft.
(Och då även vid 16J inte låta mer än ett fjädergevär med samma effekt)

Är detta möjligt eller är det bara att fortsätta med fjäderbössor ?
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Patrik 30 mar 2016, 14:43

Många av FX bössor har shrodade pipor och låter knappt något.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 14:47

Jo jag har sett att många bössor har shroud,men vet inte hur effektiva dom är,en del antyder tom att vissa rensas på dämpning när dom kommer till sverige så då vet man ju inte om man kan "lita" på tillverkarens spec.

Ljudvolym i klass med fjäderbössa är ok,det behöver inte vara knäpptyst,bara för att förtydliga.
Senast redigerad av Sundan 30 mar 2016, 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Smurfen 30 mar 2016, 14:53

testsköt bobcat och wildcat och impact nere hos tobbe sist, bobcat var tystast men alla tre lät som en musfjärt jämfört med en fjäderbrakare...

FX har riktigt tysta och bra bössor så rekommenderas starkt. Du hör inte någonting från en bobcat, bara pyser lite luft haha :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Följande användare vill tacka Smurfen för detta inlägg
Sundan (30 mar 2016, 15:02)

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Superbee 30 mar 2016, 15:27

FX har hittat något kryphål/gråzon och sålänge det inte prövas i rätten är man nog safe :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav nils_flowers 30 mar 2016, 15:28

Vet du på ett ungefär hur många db den sån musfjärt går upp i?

Är också sugen på en fx bössa men jag bor i villaomr. innanför detaljplanen.
Så jag vill ha en bössa som inte låter alls i stort sett. Finns det i lagligt utförande? (10j)

/Niklas
nils_flowers
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 jun 2009, 22:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Superbee 30 mar 2016, 15:30

Om du ändå bara skjuter på tomten så är nog den bästa lösningen att gå ned i energi, typ 7,5J ger ju både lägre avfyringsljud samt diabolens ljud vid träff i kulfång
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav nils_flowers 30 mar 2016, 15:46

Ja det har varit planen faktiskt. Skulle beställa en Hämmerli 850 från tyskland, då får man ju den i 7.5j automatiskt.
Men har blivit sugen på något mer i bullpup utförande.
nils_flowers
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 jun 2009, 22:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Superbee 30 mar 2016, 15:52

Jag har en 850 i 7,5J som är luftkonverterad och karbinpipa, den är kanske 12 cm längre än min FX bullpup men kostade betydligt mycket mindre. Klart prisvärd lösning för hemmaskyttet
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Puttemjuk 30 mar 2016, 16:11

Jag har en FX Cyclone med shroud och en BSA R10 MK2 med shroud. Båda är mycket tysta, det låter mer från kulfånget. Av de två är BSAn tystast, låter som en normal handklappning.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 16:35

Handklappning är nog i överkant.

Tänker så här, grannarna vet att vi skjuter luftgevär härnere,så kulfångsljud är ok, det jag inte vill ha är ljud som låter som om det inte är ett luftgevär.

Jag kan såklart gå o visa bössan för de närmaste grannarna o förklara vad det är,men det går folk förbi utanför tomten ibland,som absolut inte ska kunna misstolka ljudet från bössan som ett krutvapen. Ett "tjoff" som ena grannen sa är ok, men ingenting som låter pang-aktigt och kan misstolkas.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Silwer 30 mar 2016, 17:02

Du kanske kan spela in ljud på en mp3 spelare du kör när du skjuter?

Grannar som låter tjoff! och sen pang! är misstolkat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Leopold 30 mar 2016, 17:03

Sundan skrev:Handklappning är nog i överkant.

Tänker så här, grannarna vet att vi skjuter luftgevär härnere,så kulfångsljud är ok, det jag inte vill ha är ljud som låter som om det inte är ett luftgevär.

Jag kan såklart gå o visa bössan för de närmaste grannarna o förklara vad det är,men det går folk förbi utanför tomten ibland,som absolut inte ska kunna misstolka ljudet från bössan som ett krutvapen. Ett "tjoff" som ena grannen sa är ok, men ingenting som låter pang-aktigt och kan misstolkas.


Jag tränar med min AA FTP900 i villaträdgården, den är inte direkt tyst utan låter typ "poff". Låter ju litet mer än min fjäderbössa i motsvarande effekt men absolut inte som ett krutvapen. Grannarna har inga problem med det och till och med alla hundar i grannskapet har börjat fatta att allt är i sin ordning, inget skällande längre.

Möjligt att någon förbipasserande kan tycka något men tja... var och en får väl sköta sin business. Det är folk som renoverar och hamrar och kör vinkelslipar och gräsklippare, motorsågar etc i sådana här områden (även jag). Litet luftvapenpangande då och då är inget att oja sig för men visst måste man visa hänsyn till vad grannarna har för aktiviteter, onödigt att skjuta om de har barnkalas eller grillparty...
__
PS. Hade gärna kört med ljuddämpare på bössan på vardagsträningen men det är tydligen inte så lätt att få licens på dylika för detta ändamål så jag har ärligt talat inte ens orkat försöka. Vore det som i andra länder att ljuddämpare kan användas efter behag och behov hade jag inte tvekat att minska mina ljudemissioner men nu kan jag inte det utan att bli lagbrytare.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Silwer 30 mar 2016, 17:13

Det är väl helt enkelt inte fråga om 10J här utan den gamla vanliga förtäckt trimmning.

Jag menar den som oroas över ljudnivån för 10J utomhus har en skruv lös.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 17:14

Jag brukar inte skjuta alls när grannarna är ute o grillar osv så den biten är inga problem,men nu är tråden precis där andra trådar landat, nån säger att det hörs knappt ingenting, mycket mindre än en fjäderbössa osv, o så säger nästa att den låter mer än en fjäderbössa och dessutom att hundar brukade skälla innan dom vande sig :D

Frågan är om båda har rätt och det skiljer så mycket mellan bössorna och deras shrouds, eller om man uppfattar olika.


Synd att det är så långt till Tobbe annars hade jag åkt dit o lyssnat,kanske slutar med att jag får göra det ändå vartefter iofs,men avvaktar lite.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Silwer 30 mar 2016, 17:18

Strunt säg en FX med shroud i 10J låter inte ett skit utomhus, punkt slut.

Det låter med vid träff på metall.

Shroudade vapen oí så låg effekt är lungt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 17:21

Silwer skrev:Det är väl helt enkelt inte fråga om 10J här utan den gamla vanliga förtäckt trimmning.

Jag menar den som oroas över ljudnivån för 10J utomhus har en skruv lös.



Kanske har en skruv lös, eller flera, men jag har faktiskt inte testat pcp själv eller sett nån skjuta en "live", så jag har ingen aning, MEN, en del liknar pcp med salongsgevär och såna sköt vi som barn o dom låter ganska rejält mycket mer än ett luftgevär.

Dessutom var det väl en annan tråd där nån fått polisen på sig när han var ute i skogen o sköt pcp och anmälaren var säker på att denne sköt krut.
(Slutade väl med att anmälaren själv åkte dit för olovlig kamera eller nåt sånt)
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 17:22

Silwer skrev:Strunt säg en FX med shroud i 10J låter inte ett skit utomhus, punkt slut.

Det låter med vid träff på metall.

Shroudade vapen oí så låg effekt är lungt.



Nice, det låter bättre , tack.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Leopold 30 mar 2016, 17:31

Sundan skrev:Jag brukar inte skjuta alls när grannarna är ute o grillar osv så den biten är inga problem,men nu är tråden precis där andra trådar landat, nån säger att det hörs knappt ingenting, mycket mindre än en fjäderbössa osv, o så säger nästa att den låter mer än en fjäderbössa och dessutom att hundar brukade skälla innan dom vande sig :D

Frågan är om båda har rätt och det skiljer så mycket mellan bössorna och deras shrouds, eller om man uppfattar olika.


Synd att det är så långt till Tobbe annars hade jag åkt dit o lyssnat,kanske slutar med att jag får göra det ändå vartefter iofs,men avvaktar lite.


När jag tog min FTP900 som exempel så är det på en rätt ljudlig bössa, Steyr LG110 tycker jag låter skarpare. Tysta kan man inte säga att de är, helt odämpade bössor i 16J. Många av de där FX-bössorna med shroud ex Wildcat mfl, även Cricket osv är verkligen löjligt tysta även i högre effekter. Det man hör är i princip bara hammaren som knackar till hammarventilen och kanske ett litet plupp.

Det jag ville säga med mitt inlägg var mest att även om det skulle låta en smula (som det gör med ftp900 tex) så är det väl inte hela världen, folk måste väl för fasen få låta litet ibland utan att folk "goes berzerk", ringer polisen etc.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Leopold 30 mar 2016, 17:57

En betydligt viktigare fråga för "trädgårdskyttet" är att man kan ordna tillfredsställande säkerhet med skjutvinklar och tillräckliga kulfång i bredd och höjd, även ordna skydd i sidled så att det aldrig någonsin kan förekomma några rikoschetter. Spelar mindre roll hur mycket vapnet låter eller vilken effekt det kan handla om, säkerheten är A & O. Inget blyfragment får hamna på avvägar, någonsin. Och skjutplatsen måste gå att spärra av så ingen kan komma i skottlinjen av misstag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 18:00

Leopold skrev:
Sundan skrev:Jag brukar inte skjuta alls när grannarna är ute o grillar osv så den biten är inga problem,men nu är tråden precis där andra trådar landat, nån säger att det hörs knappt ingenting, mycket mindre än en fjäderbössa osv, o så säger nästa att den låter mer än en fjäderbössa och dessutom att hundar brukade skälla innan dom vande sig :D

Frågan är om båda har rätt och det skiljer så mycket mellan bössorna och deras shrouds, eller om man uppfattar olika.


Synd att det är så långt till Tobbe annars hade jag åkt dit o lyssnat,kanske slutar med att jag får göra det ändå vartefter iofs,men avvaktar lite.


När jag tog min FTP900 som exempel så är det på en rätt ljudlig bössa, Steyr LG110 tycker jag låter skarpare. Tysta kan man inte säga att de är, helt odämpade bössor i 16J. Många av de där FX-bössorna med shroud ex Wildcat mfl, även Cricket osv är verkligen löjligt tysta även i högre effekter. Det man hör är i princip bara hammaren som knackar till hammarventilen och kanske ett litet plupp.

Det jag ville säga med mitt inlägg var mest att även om det skulle låta en smula (som det gör med ftp900 tex) så är det väl inte hela världen, folk måste väl för fasen få låta litet ibland utan att folk "goes berzerk", ringer polisen etc.



Jo jag tycker åxå att man får väsnas lite,men ville slippa problem om det uppenbart kan undvikas, tex om det skulle varit så att pcp verkligen låter som ett krutvapen så kunde jag skippat det,bara för att slippa problem, även om de är lagliga. (Behöver jag säga att även jag blev "undvikaren" i bilförartestet ? :P )
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Sundan 30 mar 2016, 18:08

Leopold skrev:En betydligt viktigare fråga för "trädgårdskyttet" är att man kan ordna tillfredsställande säkerhet med skjutvinklar och tillräckliga kulfång i bredd och höjd, även ordna skydd i sidled så att det aldrig någonsin kan förekomma några rikoschetter. Spelar mindre roll hur mycket vapnet låter eller vilken effekt det kan handla om, säkerheten är A & O. Inget blyfragment får hamna på avvägar, någonsin. Och skjutplatsen måste gå att spärra av så ingen kan komma i skottlinjen av misstag.


Råkade ut för rikoschetter i början pga okunnighet, testade blyfria kulor mot vanligt kulfång,inte bra, hörde att det ramlade ner på grannens tak...

Nu har jag visserligen ett vanligt kulång uppe åxå,men "dikt an" och bly kulor,så nu blir det inga rikoschetter.

Men har även skruvat ihop ett par spån/mdf eller vad det är + lagt en skiva ytterst som jag sätter fast tavlorna på, den yttersta skivan är rätt mjuk så där fastnar kulorna oavsett vinkel och avstånd. Nålar alltså fast tavlan rätt i träet. De 2 stora är kanske 90 höga o 60 breda eller nåt sånt, sen en smalare på tvären som kanske är 25-30 hög och hela bredden, går få dit 3 tavlor i bredd utan problem på den och hänger kulfånget på en spik under.

Är ingen långsiktig lösning att peppra i träskivan eftersom det är svårt att ta hand om blyet,men får funka för nu.
Senast redigerad av Sundan 30 mar 2016, 18:10, redigerad totalt 1 gång.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Bara7 30 mar 2016, 18:18

Jag skjuter själv i trädgården och mina grannar skulle inte märka om jag var ute och pangade, i 10J låter då härligt lite, tycker det mest är mekaniska ljud och ett litet pys som ingen skulle märka ens om de visste att jag var på andra sidan staketet. Klart, sedan skall man ändå vara försiktig, alla uppskattar inte att man skjuter i trädgården.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Silwer 30 mar 2016, 18:41

10J är mer än du tro , vill du bli skjuten med det? troligen nej.

Så jag vet inte hur stor trädgård du har men det fungerar utmärkt annars.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tystast utan extra dämpare,Pcp ?

Inläggav Leopold 30 mar 2016, 18:51

Sundan skrev:...
Men har även skruvat ihop ett par spån/mdf eller vad det är + lagt en skiva ytterst som jag sätter fast tavlorna på, den yttersta skivan är rätt mjuk så där fastnar kulorna oavsett vinkel och avstånd. Nålar alltså fast tavlan rätt i träet. De 2 stora är kanske 90 höga o 60 breda eller nåt sånt, sen en smalare på tvären som kanske är 25-30 hög och hela bredden, går få dit 3 tavlor i bredd utan problem på den och hänger kulfånget på en spik under.

Är ingen långsiktig lösning att peppra i träskivan eftersom det är svårt att ta hand om blyet,men får funka för nu.


Mycket bra! Man lär sig efter hand hur man kan minimera risker och bekymmer, olika förutsättningar kräver sina lösningar.

Säkerhetsmässigt har jag en bra lösning med "blinderingar" åt båda håll dvs träskärmar som fångar upp eventuella rikoschetter. Rent praktiskt får jag nog fundera på ett mindre ljudligt kulfång, det jag har är rätt nedgånget som synes... rejält påpucklat billigt Jula-fång förstärkt med litet 4 mm bandjärn där det träffas som mest (18m skjutavstånd). Det ska egentligen vara fyra bitar järn där men jag behövde en bit till något annat... :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Kom på att jag inte behövde ödsla tid med att tömma kulfånget. Det tömmer sig själv mer eller mindre genom att det dräller ner blyskrot som man kan fånga upp med en liten plastbalja på marken. Så här pass med blyskrot blir det efter två veckor...
För att följa länken så måste du registera dig.



Sorry för en smula off topic om just "tysta bössor" men kulfånget är viktigt att det både är praktiskt och hyfsat tyst. Det jag har är ganska tyst men det kan absolut bli mycket tystare, kanske den viktigaste grejen om man vill störa så litet man kan. Mer massiva stålbitar tror jag skulle hjälpa men förslag tas gärna emot!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer