Byte pipmuff

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Byte pipmuff

Inläggav Jonas 11 aug 2008, 09:58

Hur gör man när man byter pipmuff på en fx pipa.
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav ogster 11 aug 2008, 14:54

Värm bort den befintliga och locktita dit den nya!
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav MrBlarren 11 aug 2008, 20:58

Och då kommer nästa intelligenta fråga vad gör pipmuffen för nytta? jag har en pipa som man svarvat så den passar direkt i blocket kommer inte det att funka?
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Progunner 11 aug 2008, 21:06

Äntligen en man med intelligens!
Att svarva pipan direkt i blocket måste i min mening vara det bästa man kan göra om man ser till att ha rätt sorts laddpinne! Laddpinnen måste nämnligen också modifieras. Pipmuffens igentliga funktion är att tätta lopet bakåt och leda luften från tranferhållet framåt.
Det man gör om man svarar pipan direkt är att fästa en o-ring på laddpinnen, typ som QB78/79. Samt att man borrar hål för tranferporten direkt i pipan. Fördelan med detta är en mera kontrollerad laddning, med pipmuffen ramlar kulan ner och släppas mot innervägen i pipmuffen vilket gör att en liten grad i pipans början kan förstöra träffbilden. Men hyggligt lyckade försök har det visat sig att det är därför som kråk Magnum saknar precision etc...


MrBlarren skrev:Och då kommer nästa intelligenta fråga vad gör pipmuffen för nytta? jag har en pipa som man svarvat så den passar direkt i blocket kommer inte det att funka?
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:42
Ort: Gävle
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav ogster 11 aug 2008, 22:06

Rickard skrev:Äntligen en man med intelligens!
Att svarva pipan direkt i blocket måste i min mening vara det bästa man kan göra om man ser till att ha rätt sorts laddpinne! Laddpinnen måste nämnligen också modifieras. Pipmuffens igentliga funktion är att tätta lopet bakåt och leda luften från tranferhållet framåt.
Det man gör om man svarar pipan direkt är att fästa en o-ring på laddpinnen, typ som QB78/79. Samt att man borrar hål för tranferporten direkt i pipan. Fördelan med detta är en mera kontrollerad laddning, med pipmuffen ramlar kulan ner och släppas mot innervägen i pipmuffen vilket gör att en liten grad i pipans början kan förstöra träffbilden. Men hyggligt lyckade försök har det visat sig att det är därför som kråk Magnum saknar precision etc...



Har du prövat ditt resonemang i verkligheten å fått fram att din lösning är bättre?
(ingen kretik alltså utan ren nyfikenhet då jag testat det mesta med fx grejor men inte detta)

Om man borrar en transferport direkt i pipan skadas inte diabolen då av räfflingen när den passerar porten? (tycker diabolen skulle vilja halka ner lite i porten)

Själv så kör jag med fx pipmuff å bästa pipan jag har håller lätt ihop träffbildern inom en 50 öring på 80m med magasinmatade diaboler ;)
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Kaxe och 29 gäster

  • Sponsorer