PCP? hur fungerar de?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

PCP? hur fungerar de?

Inläggav Jazz 19 aug 2008, 13:54

En pcp bössa pumpar man till ett visst tryck och sedan skjuter man, så långt är jag med.
Men finns det en ventil inne i bössan som reglerar trycket till pipan. Det fanns någonstans en tråd, man pratade om att korea bössorna hadde fallande tryck men det hadde tex inte Fx.
Om detta stämmer så borde det inte gå att pumpa högre tryck i bössan för att få kulan till att gå fortare.
Hur fungerar då Crosmans som använder att lägre tryck?
Jag har kollat på FX, de enda de gör är att strypa luftflöde, för att inskränka hastigheten.
Vill någon förklara eller ge mig en länk till funktionen.
För övrigt är Crosmans nya gevär samma konstruktion som min Co bössa från femtiotalet, om man kolla det som ligger på nätet.
Många här verkar kunniga så jag är tacksam om jag kan få hjälp i mina funderingar.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: PCP? hur fungerar de?

Inläggav mikebike 20 aug 2008, 19:52

Jazz skrev:En pcp bössa pumpar man till ett visst tryck och sedan skjuter man, så långt är jag med.
Men finns det en ventil inne i bössan som reglerar trycket till pipan. Det fanns någonstans en tråd, man pratade om att korea bössorna hadde fallande tryck men det hadde tex inte Fx.
Om detta stämmer så borde det inte gå att pumpa högre tryck i bössan för att få kulan till att gå fortare.


Jag börjar med att citera mig själv:
Micke i Hand&Luftvapen-Guiden skrev:Ett PCP har en luftbehållare som fylls med högt tryck, vanligen kring 200 bar. Själva hjärtat i vapnet är ventilen som öppnar och släpper ut en ”luftpuff” när vapnet avfyras. Den expanderande luften accelererar projektilen genom pipan. Avfyrningen är snarlik den i fjädervapen, fast kolven har istället till uppgift att slå till ventilskaftet så att ventilen öppnar. Givetvis är kolven, som benämns hammare, mycket mindre och lättare än i ett fjädervapen och fjädern är betydligt klenare. Hur mycket och hur länge ventilen är öppen styrs av flera faktorer, främst hammarens vikt, hammarfjäderns styrka och trycket i luftbehållaren. Lufttrycket fungerar som stängningsfjäder till ventilen, vilket innebär att ventilen blir svårare att öppna ju högre trycket är. Vid högre tryck öppnas ventilen mindre och/eller kortare tid, och eftersom luft med högre tryck innehåller mer energi kan man uppnå en självreglerande funktion hos ventilen och projektilernas utgångshastighet kan hållas relativt konstant över ett ganska stort tryckområde, typiskt från 200 ned till 140 bar.


Jazz skrev:Hur fungerar då Crosmans som använder att lägre tryck?

Eftersom Crosman Discovery använder ett lägre tryck så behövs en större luftmängd i varje "luftpuff" för att ge samma energi som en med högre tryck. Det kan man åstadkomma med ett större ventilflöde (grövre hål) och/eller längre öppningstid på ventilen.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Inläggav Jazz 21 aug 2008, 23:49

Tack! :idea:
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer