Vilken bössa?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilken bössa?

Inläggav Jycken 05 jun 2017, 23:17

Tar väl detta igen då.... Äger bössor av flera märken. Har FX, AA, Brocock, Logun samt Hatsan. Alla bössor har bra precision så det är inte där det skiljer. Det är känslan när man skjuter som skiljer dem åt. Det finns en anledning till varför min Hatsan inte luftas lika mycke som de andra. Den har inte samma skjut känsla helt enkelt. Det är lite som att jämföra att springa i träskor (Hatsan) och löparskor (de andra). Träskor funkar att springa i men det är inte lika roligt och skönt.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Vilken bössa?

Inläggav Avalonblower 06 jun 2017, 08:03

Nitro skrev:
BSven skrev:Hur står sig BSA R-10 mot någon jämförbar modell av AA eller FX?

Ganska ovanlig här, men vad jag förstått en bra bössa och det är deras toppmodell. Där sitter regulator monterad.
Dock har jag hört att BSA bössorna ska vara svårmeckade, men det är bara vad jag hört.


En R10 är i grund och botten en gammal BSA Hornet men med en 200 cc tubflaska istället för smaltuben. Det är en i grunden sund konstruktion som dock plågades mycket i början av usla magasinsystem som krånglade onormalt mycket. Det som kan vara bökigt är att ta loss pipan eftersom dess transferport går ifrån hammarhuset och upp i pipan, precis som på gamla FX2000. Det går alltså inte bara att lossa på pipan och dra den rakt ut som på en Typhoon, Royale mfl.

Fördelen med detta och anledningen till konstruktionen är att man får en mycket stabil pipinfästning utan risk för zeroshift.

Ska pipan ändå loss så måste man alltså lyfta blocket från hammarhuset först och därefter dra loss pipan framåt. Bortsett ifrån detta så är R10 lättmekad och pipinfästningsdesignen delar den för övrigt även med Lonestar, Ultra, Scorpion och alla andra varianter på samma tema. En R10 har emellertid en regulator och liksom alla regulatorer så ska man inte mickla med den om man inte vet vad man gör, den är lätt att ställa fel och svårare att ställa in rätt. Ytterligare en tänkbar problemkälla är om vapnet har AT, alltså är en UK import, då har detta sina egna svårigheter men det är inte BSA specifikt utan snarare UK specifikt.

Fördelen med R10 är att den kan (kunde?) köpas billigt på XXL för runt 8000 kr vilket är ett riktigt bra pris för ett vapen som har valnötstock från Minelli, Luxfer tubflaska, varumärkespipa, 10-skott repetermekanism och regulator. Vill man idag hitta ett motsvarande vapen med vettigt pris så säljer för övrigt Sportwaffen Schneider ut GAMO Dynamax för runt 5000 kr. Då får man iofs plaststock och smal tub men i grunden samma vapen, bortsett ifrån regulatorn.

Om vi däremot talar om föregångaren till R10 - S10, så är saken en annan.

Det är en totalt väsensskild konstruktion och den ÄR svårmekad på riktigt och i synnerhet avtryckarmekanismen.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
BSven (06 jun 2017, 09:12), Kapten Kamin (06 jun 2017, 09:14)

Re: Vilken bössa?

Inläggav BSven 06 jun 2017, 14:00

Stort tack för det utförliga svaret och alla andra som bidragit med sin kunskap!
För att svara på trådens rubrik så har jag idag köpt en R-10 mk2 av en forist.
Användarvisningsbild
BSven
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 jun 2017, 12:18
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vilken bössa?

Inläggav gasto 06 jun 2017, 22:37

Alla säger att hatsan är billiga i andra länder. Jag har dock aldrig hittat något billigt utanför sverige.max ett par tusenlappar i mellan
gasto
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 jun 2012, 12:27
Ort: Växjö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilken bössa?

Inläggav Avalonblower 07 jun 2017, 04:44

gasto skrev:Alla säger att hatsan är billiga i andra länder. Jag har dock aldrig hittat något billigt utanför sverige.max ett par tusenlappar i mellan


Jag tror att det har jämnat ut sig lite, precis som du konstaterar.

Faktum kvarstår dock, man kunde för bara ett par år sedan köpa en pall AT44 för under 1000 kr per enhet, sedan sålde man dem för fyra gånger pengarna + moms. Det finns en anledning till att nästan alla aktörer säljer Hatsan samtidigt som få entusiaster använder dem. Det Hatsan gjorde var att konstatera prisnivån, att ett "normalpris" för ett PCP är runt 6000 kr (o uppåt) så därför lade man sig där också, samtidigt som man tillverkade sina vapen så billigt som möjligt.

En kanonidé för fabrikanten, generalagenten och återförsäljaren men mindre bra för kunden.

Nu har man förmodligen stramat upp alla sina återförsäljare även på de köpsvaga marknaderna för att motverka gråimporten till de rikare marknaderna för att hålla uppe prisbilden. Samtidigt så gör dock Hatsan också en klassresa uppåt igenom tillverkningen av allt bättre produkter och då blir en högre prisbild naturligtvis lättare att motivera.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Vilken bössa?

Inläggav gasto 07 jun 2017, 09:08

Hatsan tillverkas i USA nu mera? Dom har kanske kommit upp sig eller borde så fall göra det.. ska man överleva på markanden kan man inte göra skit..1000 kr per enhet lät otroligt billigt
gasto
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 jun 2012, 12:27
Ort: Växjö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilken bössa?

Inläggav sälstryparn 07 jun 2017, 09:56

gasto skrev:Alla säger att hatsan är billiga i andra länder. Jag har dock aldrig hittat något billigt utanför sverige.max ett par tusenlappar i mellan

Förut kunde man köpa Hatsan riktigt billigt nere i Turkiet .
Nu är det flera år sedan jag var dit på semester så hur det ser ut nuförtiden vet jag inte .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Vilken bössa?

Inläggav börne 07 jun 2017, 12:38

gasto skrev:Hatsan tillverkas i USA nu mera?


Källa på det?

På Hatsans hemsida så står det inget om USA utan att dom tillverkas i Turkiet som dom gjort sedan 1976.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilken bössa?

Inläggav BSven 14 jun 2017, 20:45

Lite avrapportering.
Det blev ju ingen Hatsan utan ett begagnat BSA r-10 mk2 av en forist. Efter lite läsande här på forumet toppades den med ett Hawk 8-32. Dagens inskjutning gav 10 skott med C-C 5mm (total bredd 9,5mm) på 20m enligt laser-AI och 24m enligt "höken" (litar mer på siktet på det här avståndet).
Förbättringar blir att ta bort lite av det stora parallaxhjulet då det blockerar magasinet och kanske en ställbar kolvkam (har nu neoprenestrumpa över cellplast).
Det skall nog bli bra det här! Tack för goda råd!
För att följa länken så måste du registera dig.




Köpte även en råtta att träna på.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
BSven
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 jun 2017, 12:18
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vilken bössa?

Inläggav Kapten Kamin 14 jun 2017, 21:16

BSven skrev:Lite avrapportering.
Det blev ju ingen Hatsan utan ett begagnat BSA r-10 mk2 av en forist. Efter lite läsande här på forumet toppades den med ett Hawk 8-32. Dagens inskjutning gav 10 skott med C-C 5mm (total bredd 9,5mm) på 20m enligt laser-AI och 24m enligt "höken" (litar mer på siktet på det här avståndet).
Förbättringar blir att ta bort lite av det stora parallaxhjulet då det blockerar magasinet och kanske en ställbar kolvkam (har nu neoprenestrumpa över cellplast).
Det skall nog bli bra det här! Tack för goda råd!
För att följa länken så måste du registera dig.




Köpte även en råtta att träna på.
För att följa länken så måste du registera dig.


Det kommer bli kanon det där. Bra instegsgrejer till FT-cirkusen om du väljer den vägen.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vilken bössa?

Inläggav Nitro 15 jun 2017, 04:58

BSven skrev:Lite avrapportering.
Det blev ju ingen Hatsan utan ett begagnat BSA r-10 mk2

Där gjorde du ett gott val anser jag. Nu har du utrustning som duger gott att tävla med ifall andan faller på :thumbupp:
Beroende på vilken typ av skytte man vill hålla på med så är det guld värt att kunna få goda råd innan man gör sitt val :-)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer