Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Hawkeye 20 jun 2017, 10:14

Jag vet inte varför det inte går att köpa en pipa till ett Impact. Jag föreslår att du frågar vapenhandlaren.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 20 jun 2017, 11:47

Hawkeye skrev:Jag vet inte varför det inte går att köpa en pipa till ett Impact. Jag föreslår att du frågar vapenhandlaren.


Kontentan kvarstår oavsett vad du säger: Ingen vapenhandlare vågar sälja lösa pipor till licensfria vapen i Sverige, enda undantaget om du skrotar en trasig pipa och vill köpa en exakt likadan ny.

Mvh, ZaphodB

P.S Kom med något nytt som konkret bevisar det du påstår.
D.S
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav _mik_ 20 jun 2017, 12:25

ZaphodB skrev:
Hawkeye skrev:Jag vet inte varför det inte går att köpa en pipa till ett Impact. Jag föreslår att du frågar vapenhandlaren.


Kontentan kvarstår oavsett vad du säger: Ingen vapenhandlare vågar sälja lösa pipor till licensfria vapen i Sverige, enda undantaget om du skrotar en trasig pipa och vill köpa en exakt likadan ny.

Mvh, ZaphodB

P.S Kom med något nytt som konkret bevisar det du påstår.
D.S



Jag tror det i resonemanget fokuseras på att det gäller lagliga effektbegränsade vapen man avser köpa
till men eftersom en handlare inte kan veta om en kund har justerat upp regulator eller bytt ventilpinne
och därför avser bestycka upp något som faktiskt är licenspliktigt så väljer de sannolikt att inte befatta
sig med det. Inget konstig med det om man ser till vilka konsekvenser ett fel i hanteringen kan ge.

Jag försökte få köpa en pipa men fick av handlaren en krystad förklaring om att det skulle bli för dyrt(?)
och inte skulle gå. Jag tror bara de inte vill ta i det.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Pryltokig 20 jun 2017, 12:26

ZaphodB skrev:Kontentan kvarstår oavsett vad du säger: Ingen vapenhandlare vågar sälja lösa pipor till licensfria vapen i Sverige, enda undantaget om du skrotar en trasig pipa och vill köpa en exakt likadan ny.


Det är ju två olika frågor. De flesta seriösa handlare säljer INTE slangbellor, expanderbatonger (vissa märken) och LV i .30 (sub 10J) till vem som helst men du har all rätt att äga och förvarar dessa hemma om du är +18 år. Antagligen bedömer branschen att risken för missbruk och påföljande negativ PR är för stor om de säljer lösa pipor i stora mängder, speciellt i grövre kalibrar. Jag kan personligen inte se någon rimlig anledning/risk om man åtminstone kunde köpa lösa .177-pipor och nedgradera en befintlig .22 eller .25:a men antagligen vill man undvika alla diskussioner och hänvisa till en "diffus lag" för att inte stöta sig med kunder/myndigheter. Jag frågade tex. Tobbe hur det kunde komma sig att XXL kunde sälja BSA-bössor med aktiva ljuddämpare och fick svaret "de är ju limmade" vilket känns mer som ett pragmatiskt än juridiskt förhållningssätt.
Senast redigerad av Pryltokig 20 jun 2017, 12:27, redigerad totalt 1 gång.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 20 jun 2017, 13:11

Vad händer det om pipan går sönder eller liknande. Då får man inte laga den med en ny pipa då utan licens.. eller då kanske man få dispans. Lol
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav _mik_ 20 jun 2017, 13:42

Crosman.22 skrev:
_mik_ skrev:
Crosman.22 skrev:Hittar du någon fällande dom på vapenbrott gällande en pipa till licensfritt vapen. Gör du/gör du inte det så har du i princip svaret hur lagen tolkas.

Skickat från min D6503 via Tapatalk



Är du ett troll?

För att följa länken så måste du registera dig.




(Edit: lagt till länk)

Varför undrar du? Om du har en sådan dom är det svart på vitt. Skulle gärna vilja läsa en. Annars kan vi gissa vidare. För hur folk här tolkar lagen spelar ingen roll.
jag undrar över är när pipan skulle bli olaglig. Om en kula fastnar i pipan av någon anledning och jag demonterar den för att få ut den. Håller jag då helt plötsligt i en olaglig pipa och begår ett brott? Pipan är trasig jag köper en ny, är den då olaglig hela vägen hem till mig tills den sitter i vapnet?


I made a boo-boo :o

Crosman.22 , detta var inte riktat till dig, det är jag som klantade med klipp och klistra. Ber om ursäkt för det!!
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav _Axel_ 20 jun 2017, 16:49

Ok, jag har inte läst hela tråden för jag har läst hundra likadana i mitt liv. Säkert många bra inlägg, men jag gick igenom detta lite mer grundligt med en mycket seriös (stor) handlare som är kunnig på LV. Lagen tolkas normalt så att en pipa är bara tillståndsfri om den sitter på ett tillståndsfritt vapen. Det är helt sjukt, men så är det normalt.

När en handlare köper hem en pipa så förs de in i en bok, och avförs ur boken som såld med licens eller inte. Alla pipor är registrerade där. Det finns inga lösa licensfria pipor hos en handlare. Undantaget kan vara pipor till specifika luftpistoler.

Det finns fall där kund har velat behålla den gamla pipan (krokig tom) men fått den beslagtagen av våldsmonopolet. Vapensmed säljer inte lös pipa licensfritt utan byter den åt dig.

Så om du köper ett LV och tar isär det, slarvar bort alla delar utom pipan, eller köper luftvapenskrot på Tradera så kan dina licenser vara i fara! Svenska myndigheter har inte brytt sig så mycket om rättssäkerheten i denna fråga (heller)!

Jag tog reda på vad som gäller i övriga Norden och där har dom gjort alla LV med grövre kaliber än 4,5mm tillståndspliktiga, oavsett utgångshastighet. För grövre LV för en jägare/skytt i DK helt enkelt in vapnet i sin licens, då deras licenser är mer öppna. I Norge krävs en förenklad vapenlicens som ej kräver styrkt behov endast vandel, dvs som det var i Sverige på 80talet. Finland har en lag där alla normala LV kalibrar är tillståndsfria dvs 4,5-6,35mm. På detta vis blir ingen del på ett licensfritt LV tillståndspliktig, vilket säkerställer rättssäkerheten. De andra Nordiska länderna har insett att en pilbåge byggd med stenåldersteknik fortfarande är farligare än ett luftgevär.

Det pågår nu en vapenutredning och jag har kontaktat diverse förbund i denna fråga, men god respons. Detta angår även vanliga jägare med en 10J bössa för mängdträning. Visa framfötterna gott folk!
Senast redigerad av _Axel_ 20 jun 2017, 16:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
PALLE_H (20 jun 2017, 22:09), ZaphodB (21 jun 2017, 05:47)

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 21 jun 2017, 05:53

_mik_ skrev:
ZaphodB skrev:
Hawkeye skrev:Jag vet inte varför det inte går att köpa en pipa till ett Impact. Jag föreslår att du frågar vapenhandlaren.


Kontentan kvarstår oavsett vad du säger: Ingen vapenhandlare vågar sälja lösa pipor till licensfria vapen i Sverige, enda undantaget om du skrotar en trasig pipa och vill köpa en exakt likadan ny.

Mvh, ZaphodB

P.S Kom med något nytt som konkret bevisar det du påstår.
D.S



Jag tror det i resonemanget fokuseras på att det gäller lagliga effektbegränsade vapen man avser köpa
till men eftersom en handlare inte kan veta om en kund har justerat upp regulator eller bytt ventilpinne
och därför avser bestycka upp något som faktiskt är licenspliktigt så väljer de sannolikt att inte befatta
sig med det. Inget konstig med det om man ser till vilka konsekvenser ett fel i hanteringen kan ge.

Jag försökte få köpa en pipa men fick av handlaren en krystad förklaring om att det skulle bli för dyrt(?)
och inte skulle gå. Jag tror bara de inte vill ta i det.


Om vi tar mitt exempel, så är det ju solklart att lagen är otydlig, för om handlaren levererar ett vapen i 10J med ex. .177 och .22 pipor så vet ju handlaren att vapnet är lagligt då det lämnar butiken, vad som sen hypotetiskt skulle kunna hända är inte längre handlarens bekymmer.

Men eftersom ingen vet exakt vad som gäller i verkligheten så vill ingen, varesig handlare eller köpare bli försökskanin för rättsapparaten.

Då det däremot gäller specialpipor som enbart passar i modeller som endast tillverkas i sub 10J är det däremot kristallklart att så länge pipan är i originalskick så kan den inte vara licenspliktig.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav PALLE_H 21 jun 2017, 07:38

ZaphodB skrev:
Då det däremot gäller specialpipor som enbart passar i modeller som endast tillverkas i sub 10J är det däremot kristallklart att så länge pipan är i originalskick så kan den inte vara licenspliktig.

Mvh, ZaphodB


Men det finns väl inga pipor som bara passar i 10J eller som inte skulle funka i FF?
Förstår inte riktigt hur du menar där..
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav _mik_ 21 jun 2017, 07:44

ZaphodB skrev:Om vi tar mitt exempel, så är det ju solklart att lagen är otydlig, för om handlaren levererar ett vapen i 10J med ex. .177 och .22 pipor så vet ju handlaren att vapnet är lagligt då det lämnar butiken, vad som sen hypotetiskt skulle kunna hända är inte längre handlarens bekymmer.


Ja precis, om den levererades med .177 OCH .22 i <10J. Då vet handlaren att inget omfattas av licenskrav.
I normalfallet levereras det ju snarast i en kaliber och jag vågar nog påstå med japankit eller trimfjäder i samma kartong(som ingen har för avsikt att montera!?).
Hur skall han då förhålla sig till efterleverans av vad som då måste antas vara en licenspliktig del?

Som konsument vill jag givetvis kunna handla fritt då jag mer än gärna skulle vilja kunna växla ner min bössa men jag förstår samtidigt handlarnas strikta resonemang.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 21 jun 2017, 07:53

PALLE_H skrev:
ZaphodB skrev:
Då det däremot gäller specialpipor som enbart passar i modeller som endast tillverkas i sub 10J är det däremot kristallklart att så länge pipan är i originalskick så kan den inte vara licenspliktig.

Mvh, ZaphodB


Men det finns väl inga pipor som bara passar i 10J eller som inte skulle funka i FF?
Förstår inte riktigt hur du menar där..


Ta ex. HW45 om du inte är bekant med modellen så kan jag upplysa om att den endast tillverkas i 7.5J, pipan har ett spår utfräst för monteringen som gör godset såpass tunt att den skulle vara direkt olämplig för ex. någon som tänker använda den till annat än ett LV, och längden på en HW45 pipa är blott 17 cm, så oavsett vad man skulle få för sig att montera en dylik pipa i skulle det vara svårt att komma över 10J.

Det var för böveln svårt att ens montera en Maccarifjäder i min HW45:a och då höjer inte en sådan effekten över 10J, den enda skillnaden är att fjädern gjorde pistolen trevligare att skjuta med, chronade den till 8J då fjädern var nymonterad.

En FX Ranchero pipa är 25.5cm räknat från mynning till där matarpinnen går in, tänker dock inte demontera och specificera vad som är pipa och mässingskrage på FX:en då detta är för mycket jobb för ett fotos skull.

Den stora skillnaden är dock att jag skulle kunna stoppa en Cyclonepipa som är betydligt längre direkt i Rancheron om jag ville och hade en sådan medan det skulle vara ett stort projekt att få en HW45 pipa att passa in där.... Dessutom skulle den vara kortare än originalpipan.

Kan ta bilder av hur det hela ser ut om du inte tror mig, men det är ett spår utfräst för en bygel som håller pipan på plats som gör den direkt olämplig för andra vapen än just det den är tillverkad för.

Mvh, ZaphodB

*Edit* Orkade skruva loss pipan på HW45:an och plåta......

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av ZaphodB 21 jun 2017, 08:30, redigerad totalt 2 gånger.
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 21 jun 2017, 07:56

_mik_ skrev:
ZaphodB skrev:Om vi tar mitt exempel, så är det ju solklart att lagen är otydlig, för om handlaren levererar ett vapen i 10J med ex. .177 och .22 pipor så vet ju handlaren att vapnet är lagligt då det lämnar butiken, vad som sen hypotetiskt skulle kunna hända är inte längre handlarens bekymmer.


Ja precis, om den levererades med .177 OCH .22 i <10J. Då vet handlaren att inget omfattas av licenskrav.
I normalfallet levereras det ju snarast i en kaliber och jag vågar nog påstå med japankit eller trimfjäder i samma kartong(som ingen har för avsikt att montera!?).
Hur skall han då förhålla sig till efterleverans av vad som då måste antas vara en licenspliktig del?

Som konsument vill jag givetvis kunna handla fritt då jag mer än gärna skulle vilja kunna växla ner min bössa men jag förstår samtidigt handlarnas strikta resonemang.


Precis vad jag tycker är konstigt, enklare att köpa två vapen i olika kaliber med trimdelar till än ett med två pipor utan trimdelar.

Vart är logiken någonstans?!?

Det är dessutom ingen raketforskning hur man byter fjäder eller svarvar till en Japanvikt o.s.v....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav PALLE_H 21 jun 2017, 09:22

ZaphodB skrev:
PALLE_H skrev:
ZaphodB skrev:
Då det däremot gäller specialpipor som enbart passar i modeller som endast tillverkas i sub 10J är det däremot kristallklart att så länge pipan är i originalskick så kan den inte vara licenspliktig.

Mvh, ZaphodB


Men det finns väl inga pipor som bara passar i 10J eller som inte skulle funka i FF?
Förstår inte riktigt hur du menar där..


Ta ex. HW45 om du inte är bekant med modellen så kan jag upplysa om att den endast tillverkas i 7.5J, pipan har ett spår utfräst för monteringen som gör godset såpass tunt att den skulle vara direkt olämplig för ex. någon som tänker använda den till annat än ett LV, och längden på en HW45 pipa är blott 17 cm, så oavsett vad man skulle få för sig att montera en dylik pipa i skulle det vara svårt att komma över 10J.

Det var för böveln svårt att ens montera en Maccarifjäder i min HW45:a och då höjer inte en sådan effekten över 10J, den enda skillnaden är att fjädern gjorde pistolen trevligare att skjuta med, chronade den till 8J då fjädern var nymonterad.

En FX Ranchero pipa är 25.5cm räknat från mynning till där matarpinnen går in, tänker dock inte demontera och specificera vad som är pipa och mässingskrage på FX:en då detta är för mycket jobb för ett fotos skull.

Den stora skillnaden är dock att jag skulle kunna stoppa en Cyclonepipa som är betydligt längre direkt i Rancheron om jag ville och hade en sådan medan det skulle vara ett stort projekt att få en HW45 pipa att passa in där.... Dessutom skulle den vara kortare än originalpipan.

Kan ta bilder av hur det hela ser ut om du inte tror mig, men det är ett spår utfräst för en bygel som håller pipan på plats som gör den direkt olämplig för andra vapen än just det den är tillverkad för.

Mvh, ZaphodB

*Edit* Orkade skruva loss pipan på HW45:an och plåta......

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Okej jag förstår kanske :-) hur du tänker,du menar om du sätter en längre pipa typ cyclon pipa som sålts i 10J i Rancheron som ocskå är såld som 10j och då hamnar du över 10j utan att skruva "trimma" i övrigt på vapnet?
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 21 jun 2017, 09:31

PALLE_H skrev:Okej jag förstår kanske :-) hur du tänker,du menar om du sätter en längre pipa typ cyclon pipa som sålts i 10J i Rancheron som ocskå är såld som 10j och då hamnar du över 10j utan att skruva "trimma" i övrigt på vapnet?


Då tänker jag så att en längre pipa ger kulan längre sträcka att accelerera på och därmed högre V0, hastigheten och därmed effekten är resultatet av flera saker varav piplängden är en.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav PALLE_H 21 jun 2017, 09:51

ZaphodB skrev:
PALLE_H skrev:Okej jag förstår kanske :-) hur du tänker,du menar om du sätter en längre pipa typ cyclon pipa som sålts i 10J i Rancheron som ocskå är såld som 10j och då hamnar du över 10j utan att skruva "trimma" i övrigt på vapnet?


Då tänker jag så att en längre pipa ger kulan längre sträcka att accelerera på och därmed högre V0, hastigheten och därmed effekten är resultatet av flera saker varav piplängden är en.

Mvh, ZaphodB

Det går att vända och vrida på detta ämna hur mycket som helst som vi redan visste.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2017, 10:25

ZaphodB skrev:
Hawkeye skrev:Jag vet inte varför det inte går att köpa en pipa till ett Impact. Jag föreslår att du frågar vapenhandlaren.


Kontentan kvarstår oavsett vad du säger: Ingen vapenhandlare vågar sälja lösa pipor till licensfria vapen i Sverige, enda undantaget om du skrotar en trasig pipa och vill köpa en exakt likadan ny.

Mvh, ZaphodB

P.S Kom med något nytt som konkret bevisar det du påstår.
D.S


Är det verkligen så att ingen, dvs inte en enda vapenhandlare som säljer lösa pipor? Kan du styrka detta påstående. Jag har aldrig frågat någon vapenhandlare så jag vet inte varför de inte säljer lösa pipor. Jag kan bara spekulera. En förklaring kan vara att de inte vet vad som står i vapenlagen eller att de inte förstår vad det står där. En annan förklaring kan vara att de inte tycker att det är någon förtjänst med att lagerhålla och sälja lösa pipor. Då kan det vara bekvämt för dem att säja att det är licens på lösa pipor.

Jag och många med mig har pratat med Polisen och där fått besked att det inte är licens på lösa pipor till licensfria luftgevär. Det finns även skriftliga svar från Polisen på detta. Finns i flera trådar på detta forum.

Det vi måste förhålla oss till är vad som står i vapenlagen. Där står klart och tydligt att samma regler gäller för delar till ett vapen som för ett komplett vapen. Är det licens på vapnet är det licens på delarna. Är det inte licens på vapnet är det inte licens på delarna. Tydligare än så kan det inte bli.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 21 jun 2017, 12:07

Hawkeye skrev:
ZaphodB skrev:
Hawkeye skrev:Jag vet inte varför det inte går att köpa en pipa till ett Impact. Jag föreslår att du frågar vapenhandlaren.


Kontentan kvarstår oavsett vad du säger: Ingen vapenhandlare vågar sälja lösa pipor till licensfria vapen i Sverige, enda undantaget om du skrotar en trasig pipa och vill köpa en exakt likadan ny.

Mvh, ZaphodB

P.S Kom med något nytt som konkret bevisar det du påstår.
D.S


Är det verkligen så att ingen, dvs inte en enda vapenhandlare som säljer lösa pipor? Kan du styrka detta påstående. Jag har aldrig frågat någon vapenhandlare så jag vet inte varför de inte säljer lösa pipor. Jag kan bara spekulera. En förklaring kan vara att de inte vet vad som står i vapenlagen eller att de inte förstår vad det står där. En annan förklaring kan vara att de inte tycker att det är någon förtjänst med att lagerhålla och sälja lösa pipor. Då kan det vara bekvämt för dem att säja att det är licens på lösa pipor.

Jag och många med mig har pratat med Polisen och där fått besked att det inte är licens på lösa pipor till licensfria luftgevär. Det finns även skriftliga svar från Polisen på detta. Finns i flera trådar på detta forum.

Det vi måste förhålla oss till är vad som står i vapenlagen. Där står klart och tydligt att samma regler gäller för delar till ett vapen som för ett komplett vapen. Är det licens på vapnet är det licens på delarna. Är det inte licens på vapnet är det inte licens på delarna. Tydligare än så kan det inte bli.



Länka gärna det skriftliga här med! En ljudinspelning skulle varit nice att ha på detta där en.polis kan bekräfta detta! Sedan lägga upp på Youtube..ju fler underlag ju bättre!
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Pryltokig 21 jun 2017, 12:39

Jag tror jag skall börja med Paintball i stället. Deras bössor måste ju också ingå i gruppen "effektbegränsade SUB 10Jv4-luft/co2-vapen" men det måste ju bevisligen
finnas någon förtydligande paragraf i vapenlagen som de känner till men som vi inte kan hitta/förstå.. :smt020

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2017, 13:35

Länka gärna det skriftliga här med! En ljudinspelning skulle varit nice att ha på detta där en.polis kan bekräfta detta! Sedan lägga upp på Youtube..ju fler underlag ju bättre!


Använd sökfunktionen. Leopold och Etienne här på forumet har skrivit och fått svar. Det finns någonstans i någon tråd. Jag skrev redan 2007 till Polisen och fick följande svar:

"Hej NN

Det som gäller för licensfria vapen är att pipor och andra delar är licensfria. För att avgöra om vapnet är effektbegränsat och därmed är licensfritt måste man provtrycka vapnet förslagsvis hos någon vapenhandlare.

Med vänlig hälsning
Görel Johansson
Vapenhandläggare"

Vad jag inte förstår är att så många är tvärsäkra på licensplikt men de har aldrig varit i kontakt med polisen i denna fråga. Jag har själv pratat med polisen flera gånger i tillståndsärenden (inte bara luftgevär). De är inte farliga.
Senast redigerad av Hawkeye 21 jun 2017, 13:36, redigerad totalt 1 gång.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 21 jun 2017, 13:36

Hawkeye skrev:
Är det verkligen så att ingen, dvs inte en enda vapenhandlare som säljer lösa pipor? Kan du styrka detta påstående. Jag har aldrig frågat någon vapenhandlare så jag vet inte varför de inte säljer lösa pipor. Jag kan bara spekulera. En förklaring kan vara att de inte vet vad som står i vapenlagen eller att de inte förstår vad det står där. En annan förklaring kan vara att de inte tycker att det är någon förtjänst med att lagerhålla och sälja lösa pipor. Då kan det vara bekvämt för dem att säja att det är licens på lösa pipor.

Jag och många med mig har pratat med Polisen och där fått besked att det inte är licens på lösa pipor till licensfria luftgevär. Det finns även skriftliga svar från Polisen på detta. Finns i flera trådar på detta forum.

Det vi måste förhålla oss till är vad som står i vapenlagen. Där står klart och tydligt att samma regler gäller för delar till ett vapen som för ett komplett vapen. Är det licens på vapnet är det licens på delarna. Är det inte licens på vapnet är det inte licens på delarna. Tydligare än så kan det inte bli.


Så sent som idag ställde jag frågan till en välkänd handlare (Nej jag tänker inte säga vilken - Men en som borde veta vad han pratar om), och då formulerade jag mig som om vad som gällde att byta kaliber på ett vapen och lämna in den gamla pipan och fick dels bekräftat att det var ett krav att lämna in den gamla pipan samt att de var tvungna att sköta monteringen och krona vapnet efter pipbytet.

Om det hade gällt att byta en trasig pipa mot en ny i samma kaliber och modell så hade det dock räckt med att lämna in den gamla för att få köpa en ny.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav _mik_ 21 jun 2017, 13:46

Pryltokig skrev:Jag tror jag skall börja med Paintball i stället. Deras bössor måste ju också ingå i gruppen "effektbegränsade SUB 10Jv4-luft/co2-vapen" men det måste ju bevisligen
finnas någon förtydligande paragraf i vapenlagen som de känner till men som vi inte kan hitta/förstå.. :smt020

För att följa länken så måste du registera dig.



De finns upptagna i förordningen. Sen är det väl slätborrade pipor utan patronläge som inte omfattas av regleringen.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Leffe357 21 jun 2017, 13:57

Pryltokig skrev:Jag tror jag skall börja med Paintball i stället. Deras bössor måste ju också ingå i gruppen "effektbegränsade SUB 10Jv4-luft/co2-vapen" men det måste ju bevisligen
finnas någon förtydligande paragraf i vapenlagen som de känner till men som vi inte kan hitta/förstå.. :smt020

För att följa länken så måste du registera dig.


notera att pipor till paintball är släta dvs utan räfflor och utan patronläge så dessa är licensfria.
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 21 jun 2017, 14:28

Hawkeye skrev:
Länka gärna det skriftliga här med! En ljudinspelning skulle varit nice att ha på detta där en.polis kan bekräfta detta! Sedan lägga upp på Youtube..ju fler underlag ju bättre!


Använd sökfunktionen. Leopold och Etienne här på forumet har skrivit och fått svar. Det finns någonstans i någon tråd. Jag skrev redan 2007 till Polisen och fick följande svar:

"Hej NN

Det som gäller för licensfria vapen är att pipor och andra delar är licensfria. För att avgöra om vapnet är effektbegränsat och därmed är licensfritt måste man provtrycka vapnet förslagsvis hos någon vapenhandlare.

Med vänlig hälsning
Görel Johansson
Vapenhandläggare"

Vad jag inte förstår är att så många är tvärsäkra på licensplikt men de har aldrig varit i kontakt med polisen i denna fråga. Jag har själv pratat med polisen flera gånger i tillståndsärenden (inte bara luftgevär). De är inte farliga.



Skulle vara kul kontakta just honom igen då om han jobbar kvar..Görel Johansson alltså.. gärna inspelat eller skriftligt intyg så folk kan hänvisa till detta om problem uppstår
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Colaburken 21 jun 2017, 17:02

Hawkeye skrev:Det vi måste förhålla oss till är vad som står i vapenlagen. Där står klart och tydligt att samma regler gäller för delar till ett vapen som för ett komplett vapen. Är det licens på vapnet är det licens på delarna. Är det inte licens på vapnet är det inte licens på delarna. Tydligare än så kan det inte bli.

bra då gör vi det luftgevär är i vapenlagen och i den står att pipor som är räfflade är licenspliktiga om dom är gjorda för att skjuta en projektil ganska klart enligt mig enda undantaget är vapen som är fri från vapenlagen och därmed gäller in vapenlagen och det är vapen byggda innan 1890 och är inte gjorda för att skjuta gastäta patroner det är dom enda som har så att du kan köpa pipor utan licens vad jag har förstått för dom just för att allt som rör dom är undantaget från vapenlagen som delar till dom
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Superbee 21 jun 2017, 17:19

Förlåt men jag hänger inte alls med i ovanstående resonemang.

Vad menar du?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

  • Sponsorer