Co2 Plinking pistol?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Co2 Plinking pistol?

Inläggav falcor 25 okt 2017, 04:59

Tänkte skaffa mig en kul plinker och har några egna favoriter men vill mest kolla så jag inte missat nåt fabrikat.

Krav:
CO2
Semiauto (ska kunna skjuta hela magasinet med endast avtryckare)
8 eller fler skott i magasinet (diaboler ej rundkulor)
Rimlig träffbild på 10 meter.

Kvalitet och känsla viktigare än pris

Vad säger den samlade erfarenheten på forumet?
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav lennsu 25 okt 2017, 07:06

Om du vill ha en plinker med en skön känsla, magasin, räfflad pipa, som skjuter diaboler och hyfsad träffbild kan jag rekommendera följande två :) har själv ägt/äger dem
Prismässigt så kan du säkert hitta dem billigare någon annanstans

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav Veratio 25 okt 2017, 07:18

Håller med lennsu.

Har som plinkers:
Beretta 92FS silver
Walther CP88
Walther CP99
Colt SAA

Mest nöjd hittills med Berettan precisionsmässigt , men har inte skjutit CP88´an än, köpte den för någon vecka sedan. Känns väldigt fin i kvalitén CP88´an när man fipplar med den dock. Den roligaste är Colten, men jag har den med rundkulor och det är verkligen en plinker!

Vad hade du själv funderat på?
Veratio
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 maj 2017, 15:23
Ort: Piteå
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau P8X

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav mikebike 25 okt 2017, 08:22

Semiauto och diaboler, då finns väl bara Sig Sauers senaste?

De ovanstående är revolvrar.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav falcor 25 okt 2017, 09:55

Dom som jag tittat på är mycket riktigt Sig P320 och även H&K P30 som främsta alternativ men det finns ju så otroligt många varianter och jag som inte är så jätteinsatt i detaljer så ville jag gärna ha lite åsikter från er.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav sfe 25 okt 2017, 11:13

CP88 har jag provat ingående, 2 exemplar, modellen med kort pipa.
Med tanke på hur dyra dessa är är min bedömning att de har mycket lågt värde för pengarna. Ingen av de jag testade sköt speciellt bra. Dom sköt tom riktigt dåligt och hade svårt att mäta sig med en normalbra BB-pistol, skulle jag vilja säga. Bägge två hade också en av de sämsta avtryckare jag känt, svampig och oprecis. Man hade ingen aning om när skottet skulle gå. En av dessa 2 CP88 ägdes av en jobbarkompis och hans omdöme var samma som mitt. Han ansåg det vara den var den sämsta CO2-replikan han ägde och sålde den.

Eftersom omdömena om CP88 växlar så mycket så kan jag inte annat än att tro att det är STOOR skillnad mellan exemplaren - vissa är bra, andra jättedåliga.

Själv köpte jag i somras en Umarex Beretta 84. Knappast någon idé att räkna poäng på tavlan men den skjuter OK för att vara BB och den är inte speciellt dyr, strax över tusenlappen från Tyskland.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav sfe 25 okt 2017, 11:18

mikebike skrev:Semiauto och diaboler, då finns väl bara Sig Sauers senaste?

De ovanstående är revolvrar.


SigSauer 320 är väl egentligen inte heller någon äkta semi? Kulan matas fram med avtryckarrörelsen precis som på tidigare SigSauer, ASG CZ P09 osv fast dessa använder trum-magasin istället för ett band som i SS320.

Äkta semiauto med diaboler tror jag inte det finns under 10000kr nya. Vi pratar då Steyr LP50 och liknande.
Upplys mig gärna om jag har fel.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav lennsu 25 okt 2017, 12:28

Jag tolkade falcors fråga om så kallad semiauto att det räckte med att avtrycket matade fram kulorna :) , annars borde han väl ha nämnt blowback och då är det typ Sig Sauer som gäller, men denna kan jag inte rekommendera eftersom min egen erfarenhet är att den har alldeless för dålig precision.
Min CP88 skjuter faktiskt riktigt fint trots det lite tråkiga avtrycket, och som sagt det var en plinker han efterfrågade :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav mikebike 25 okt 2017, 12:57

sfe skrev:
mikebike skrev:Semiauto och diaboler, då finns väl bara Sig Sauers senaste?

De ovanstående är revolvrar.


SigSauer 320 är väl egentligen inte heller någon äkta semi? Kulan matas fram med avtryckarrörelsen precis som på tidigare SigSauer, ASG CZ P09 osv fast dessa använder trum-magasin istället för ett band som i SS320.

Då funkar den på samma sätt som MCX/MPX med andra ord.. :thumbner:
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav falcor 25 okt 2017, 14:17

Anledningen till att jag ville ha diaboler var att jag antog att dessa skulle vara lite mer träffsäkra än rundkulor men jag kanske har fel. Finns det rundkulepistoler som har hyfsad träffsäkerhet på 10 meters avstånd? Med träffsäkerhet menar jag då inte att skjuta 9:or och 10:or på luftgevärstavla utan snarare inom en cirkel med diameter 30-40 mm för att kunna skjuta ner lite burkar och plåtfigurer. Med SiG's 30 skotts mag skulle jag och barnen kunna skjuta 10 skott var utan omladdning och det är ju ett plus för just den modellen.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav Archon 25 okt 2017, 19:32

falcor skrev:Dom som jag tittat på är mycket riktigt Sig P320 och även H&K P30 som främsta alternativ men det finns ju så otroligt många varianter och jag som inte är så jätteinsatt i detaljer så ville jag gärna ha lite åsikter från er.


Jag har en kolsyredriven Sig Sauer P320 och jag gillar att den är lik krutvapnet som den imiterar både viktmässigt och utseendemässigt. Sedan så har den en kraftfull blowback. Sen är det egentligen slut på det roliga. Visst, den har ett magasin på 30 skott. Tar lång tid att ladda. Att tömma magasinet går fort, däremot. Lagom kul. Sedan så händer det ibland att den missar att skjuta iväg ett skott, och att skottet fastnar i magasinet. Ibland när man tar ut magasinet så ser man att det är flera kulor kvar. Det beror ju lite på förstås vilken ammunition man använder. Använder man för långa kulor eller om man har tryckt kulorna för långt in kan man få tvärstopp och då måste man peta in en stav eller något genom mynningen och knacka lite på kulan för att man ska kunna skjuta igen. Den kraftfulla blowbacken har ett pris som man får betala i form av sämre precision och prestanda. Precisionen är ärligt talat inget vidare. På tio meter kan det ta flera skott innan man lyckas skjuta ner en läskburk. Detta är med diaboler. Precisionen med rundkulor är rent horribel. Den är ganska svag och ska man skjuta med Sig Sauer P320 måste man skjuta med lätta diaboler. Annars får man en ganska dalande skottkurva. Vad jag försöker säga är att om du inte tvunget vill ha en pistol som är lik just Sig Sauer P320 så finns det betydligt bättre pistoler att köpa. Ska du köpa Sig Sauer så är både Sig Sauer Max Michel 1911 och Sig Sauer Spartan ett bättre val. Rundkule-pistoler, bägge två. Manteln låser sig dessutom på dessa pistoler när skotten är slut, precis som på en riktig pistol. Umarex Colt M45 CQBP är en rundkule-pistol som jag hört har ganska hyfsad precision för att vara en rundkule-pistol. Äger ingen själv, så det är svårt att säga. Titta gärna på Gamo P25, Gamo PT-85 och CZ-P09 GBB Diabolo om du vill skjuta med diaboler. Äger en Crosman Vigilante kolsyre-revolver med tio-skottsmagasin för diaboler som är rätt rolig att skjuta med (enligt mig). Ingen blowback som stjäl prestanda eller sabbar precisionen. Har både single action och double action. Man kan välja att förspänna hanen för att därigenom få ett lättare avtryck, eller bara brassa på och trycka av så fort man kan (precisionen blir förstås lite sämre då). Nackdelen är att den är väldigt plastig och känns lite sladdrig i handtagen. Man måste lossa bägge handtagssidorna när man ska skruva i kolsyrepatronen. Ingen särskilt bra lösning, enligt mig.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
falcor (25 okt 2017, 19:48)

Re: Co2 Plinking pistol?

Inläggav falcor 25 okt 2017, 19:49

Tack för bra feedback Archon ! :)
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer