Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Luftpangarn 05 apr 2018, 13:41

Jag vore tacksam för snabba rådgivningsord!

jag kanske fortfarande kan byta min Artemis CR600W CO2, som jag fick hem för två veckor sedan, mot samma gevär i PCP utförande. Det som ursprungligen avhöll mig, var kostnaden för luftpump. Och nu får jag dessutom intrycket att folk tycker det är ganska jobbigt att pumpa.

Vad jag läst, får man ut ca 30 skott, innan det är dags att pumpa igen, från 200 till 130 bar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Hur mycket pumpande handlar det om? :roll:

Saken är den, att jag tycker det är litet dåligt drag i geväret. Så jag har testat montera större port från 1,9mm till 3,5mm, vilket ju ökar genomströmningsarean från 11mm2 till 38mm2 - en våldsam ökning! Men jag tycker fortfarande det är ganska dåligt drag i bössan.

Jag har läst att det finns 380J energi att hämta ur en 12g CO2 patron. Jag har också nu verkligen räknat hur många skott jag får ut på en patron. Det blev 45 skott + två dalande /obrukbara. Dividerar man 380J med 46 skott = 8,4 Joule. Och detta med tokstor port. :thumbner: Det är nog väldigt tveksamt om det finns mer att hämta med de 57 bar tryck CO2 ger. 380J / med 35 skott, ger 11J/skott = holländska specarna.

Jag är osäker på vilken temperatur CO2 patronerna hade, då jag räknade skotten, och utomhustemperaturen var nog bara +4 grader. Kanske de hunnit kylas ned, jämfört min inomhustemperatur? Gevärets metall verkar onekligen bli kall väldigt snabbt. :-|

Jag vill gärna kunna träffa en läskburk på 30-40m, helst egentligen också skjuta på måltavla. Porten har kanske förbättrat precisionen på 13m en aning / marginellt. Genomslagskraft på gelefylld PET-flaska har inte märkbart ändrats. (Samma ammo, givetvis.)

Jag är litet orolig att jag skadade geväret vid första laddtillfället. Instruktionen beskrev att man skulle höra hur CO2 patronen punkteras. Samt att om det var trögt att skruva på tublocket, som trycker in patronerna, så skulle man sticka in en pinne i lockets tvärhål och dra åt. Det hela är extra förvirrande, då locket inte alls ser ut att vara påskruvat - fattas ca 6mm - när det faktiskt är skruvat i botten. Dock sa mig min mekanikkänsla, att detta åtdragningsmoment verkade mycket stort. Jag ringde säljaren, och fick beskedet att det bara skulle dras åt måttligt, och någon åtdragningspinne behövs verkligen inte.
Både instruktionen, och själva gevärets tub för CO2 patroner eller luft i PCP utförande, är desamma. Och på kines-engelska. Tack och lov, använde jag bara en patron + plastdummystaven som ersätter 2 extrapatroner. Plastdummyn borde ha flexat en aningen lättare än metallpatroner.

Svårt att avgöra om kolsyrepatronsätet på inloppsventilen tagit skada, såg inget. Kanske punkteringsröret skadats? Den latjo formade ventilpinnen såg inte heller skadad ut.

Så nu känner jag mig rådvill. Borde jag byta till PCP? Hur besvärligt är det där pumperiet? Från 130 till 200 bar?

Mina övriga omdömen om själva grundkonstruktionen och skjutupplevelsen återkommer jag med i min andra tråd.
Senast redigerad av Luftpangarn 05 apr 2018, 13:47, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav lövblåsen 05 apr 2018, 13:46

Co2 är ju beroende av väder. Om de är kallt så skjuter co2 sämre. Pcp är ju uppbyggt mer stabilt inne i men starkare saker för att klara dem höga trycken samt lättare att få en pcp i 16j stabilt om man vill ha de sen till skyddsjakt t.ex eller ft
De är motvinden som får draken att lyfta!
Användarvisningsbild
lövblåsen
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 05 feb 2016, 15:42
Ort: Klippan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Pryltokig 05 apr 2018, 14:32

Jag älskar PCP, då i kombination med dykflaska för att slippa pumpa och har man väl flaska blir det (för mig) naturligt att undvika CO2 som strategiskt beslut. Då jag inte har någon erfarenhet av CO2-gevär så är det mer känsla/filosofi/fördom än underbyggt av en likvärdig & saklig jämförelse.

Beträffande din beräkning nedan, så skall man dividera med 4 om det är diametern (och inte radien) du syftar på med 1,9mm resp. 3,5mm, dvs. area 2,8mm2 resp 9,6mm2

Luftpangarn skrev: Så jag har testat montera större port från 1,9mm till 3,5mm, vilket ju ökar genomströmningsarean från 11mm2 till 38mm2 - en våldsam ökning! Men jag tycker fortfarande det är ganska dåligt drag i bössan.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Lynxs 05 apr 2018, 14:36

Stog själv i valet och kvalet mellan pump och tub (Co2 hade jag redan förkastat bla med tanke på vad lövblåsen säger) och valde köpa tub för att slippa pumpa.
Du får i ca 1 bar per pumptag så du kan antingen se pumpandet som bra träning eller skaffa tub.
För mig blev det en 10l lufttub från den lokala dykfirman och ett fyllkit jag hittade på annons.
Nackdelen med dyktub är att den måste provtryckas vart 5e år, får du tag i en 300 bar tub med teknisk luft räcker det med vart 10e år.
Skall även försöka få tag på en mindre "resetub" med tanke på att 10l är tung och klumpig att släpa med sig...

Sen verkar det behöva bytas o-ringar på pumparna med jämna mellanrum efter vad jag läst på nätet (och allt som står där är ju sant).
Användarvisningsbild
Lynxs
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2017, 15:13
Ort: Utanför Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Följande användare vill tacka Lynxs för detta inlägg
Luftpangarn (05 apr 2018, 17:33)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Air 05 apr 2018, 15:18

Artemisen har en liten tub på 100cc.
Orkar man inte pumpa den är man sjuklig eller ovanligt kraftlös av hög ålder.
Ska man ha en jämnare skjutkurva så räcker det med 180bar ner till 135cirka.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Luftpangarn (05 apr 2018, 17:32), schull (12 okt 2023, 06:36)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Luftpangarn 05 apr 2018, 15:27

Pryltokig skrev: Beträffande din beräkning nedan, så skall man dividera med 4 om det är diametern (och inte radien) du syftar på med 1,9mm resp. 3,5mm, dvs. area 2,8mm2 resp 9,6mm2


Du har alldeles rätt Pryltokig! Ursprungligen tog jag bara kvadraten på diametrarna, och jämförde storleksrelationen, dvs blir ungefär 3,4ggr större area. Men så ville jag vara tydlig, och då drog jag i all hast till med en helt felaktig formel... Men rätt skall vara rätt!

Lynxs skrev
"Du får i ca 1 bar per pumptag så du kan antingen se pumpandet som bra träning eller skaffa tub."

-Det var nog ett avgörande svar! Skall jag pumpa 70 gånger för att komma från 130-200 bar var 30:e skott, så vete fan om det är värt det... Fast man spar förståss 10kr för en CO2 patron. (Kostnad för CO2+diaboler blir typ 70öre/precisionsskott, eller 90öre/latjo lajban precision. Ungefär som .22LR)

Kanske blir det bättre tryck i bössan, när utomhustemperaturen blir litet mysigare. Då slipper man ju gå in för att värma fingrarna. (Fast då laddar jag tre magasin samtidigt, inne i värmestugan :-D ) Och det GÅR att skjuta helt ok på 13m med bara en handfull plusgrader. (Råkade vis sig ha blivit 13m provavstånd, när jag kontrollmätte ;-) )

Den här diskussionen är säkert av intresse för fler, så alla bidrag välkomnas!

Air, du verkar ha erfarenhet, handlar det alltså om ca 45 pumptag / 30 skott? I 10J?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Luftpangarn 05 apr 2018, 15:40

Hittade just denna tabell över gastryck för CO2 vid olika temperatur. Låt säga att mina patroner var +4 grader, så gav de typ 39 bar. I sommar, med förhoppningsvis +18 blir trycket 55 bar. (En varm dag med +25 blir det 65 bar :-) )

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Luftpangarn 05 apr 2018, 17:38, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Incite 05 apr 2018, 15:55

Personligen hade jag valt pcp alla dagar i veckan. Jag ser bara fördelar med pcp gentemot Co2.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Följande användare vill tacka Incite för detta inlägg
Luftpangarn (05 apr 2018, 17:32)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Air 05 apr 2018, 18:25

Har inte räknat pumptagen faktiskt men kan nog tycka att det går bra att pumpa då
har jag flera PCP gevär med större tuber men där jag toppar upp oftare på så man
skjuter inte tomt kör pumpen för varm blir själv onödigt trött.Velade själv länge
vilken modell jag skule välja var inte riktigt bekväm med att ha 200bar i Kines tuben
så svårt val.Har tagit isär hela Artemis PCP geväret ock för pengarna får man faktiskt
en hel del kan jag tycka.Något bökig att meka med när man kommer till tuben med ventiler.
Skjuter helt ok för priset man träffar bra.
MEN vill man spara något mer så kan man köpa ett annat PCP gevär som är mycket prisvärt
med en helt annan klass på allt en FX Typhoon/T12.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Luftpangarn 05 apr 2018, 19:41

Tack för alla goda råd!!!

Men nu är det slut med velandet för mig. Jag sköt några magasin mellan 17:30 och 20:00 - fan vad trevligt med litet dagsljus! Två serier på 13m bänkstöd, även bänkstöd 5serier om 7skott på 25-30m (försökte få det till dubbla 13, som jag ju mätt upp :lol: ), samt en stående på 35-40m. På 13m skjuter jag litet under, på 25-30 över, på 35-40 under. Geväret är tillräckligt kraftigt, och har tillräcklig precision för mig. Jag gissar att högst 10% av spridningen beror på bössan. Resten är "skit bakom spakarna" :-P (nja, snarare avtryckaren förståss)

Och mjölkkartonger träfffar jag jättelätt på 40-45m stående. På 10m ryker korkarna :-) (Himla bra mål - ingen rikoschettfara -fyll bara till hälften med vatten, så faller de om man träffar i övre halvan :wink: )

Mitt huvudsakliga problem, är att vid snart 55 är målen väldigt suddiga :lol: Det är litet gissningsprocess och "med känsla för feeling" (som Stickan Andersson sa). Med glasögon blir siktet helsuddigt. Men kornet ser jag, så det funkar. :lol: Förvärrades av att jag monterat annat sikte längst bak på pipan. :roll:

Fortsätter snart tråden om puffran. Den är väldigt charmig och rolig, men med vissa uppenbara brister i konstruktion och tillverkning. Min slutsats blir att behålla bössan, även i CO2 utförande.

Tack igen för snabba råd!

(Skall posta tavlorna också.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Air (06 apr 2018, 09:12)

Re: Hjälp! Snabbt råd välja co2 eller PCP Artemis?

Inläggav Air 06 apr 2018, 09:23

Artemisen är ett riktigt litet fint gevär otroligt liten smidig med bra trästock
fina detaljer mycket bättre än vad man betalat för.Samlar på luftvapen så inte
omöjligt att det blir en till lutar åt en CO2 med kanske med den mindre kalibern.
Diana börjar sälja modellen under namnet storm så kommer nog att underlätta
om man skulle behöva reservdelar.Skjuter med öppna riktmedel men bytte ut
bakre siktet som inte räckte i justermån mot ett Gamo med klicklägen på justeringrattarna.
Mont rembyglar från Biltema ock tygrem från Vildsvinsbutiken nu kan man ha den lilla
fina karbinen på ryggen när man ska resa fallmålen i metall. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Luftpangarn (13 apr 2018, 11:05)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer