CO2 tryckfall i kyla - litet motmedel.

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

CO2 tryckfall i kyla - litet motmedel.

Inläggav Luftpangarn 14 nov 2018, 13:11

Igår fick jag ganska snabbt tryckfall och dalande kulor med min CP1 CO2 pistol i det svala vädtret. Typ 8-9 grader. Detta är ju vad alla säger skall hända.

Men märkligt nog, har jag inte mårkt denna drastiska effekt tidigare, fast det kanske varit 2 grader lägre temperatur. Så jag hade börjat undra om problemen överdrivits.

Det riktigt enerverande, var att trycket sjönk mycket gradvis smygande över kanske 15-20 skott. I vanliga fall upplever jag bara trycksänkning kanske 2-3 skott på slutet. Och man hör skillnaden tydligt, så man kan hålla för det. (Och lägga de skotten på några plinkmål jag alltid har stående, i stället för måltavla. :wink: )

Nu slog det mig, att jag just igår natt, förvarat både pistolen och CO2 patronerna mycket svalare än tidigare. Det är ju ganska mycket metall i pickan + metallpatronerna, som fungerar som värmemagasin.

Och om man börjar med "kallt vapen + patroner" borde nedkylningen pga gradvis tömmd gaspatron, också mer effektivt och gradvis kyla ner gasen / systemet. (Värmeöverföring sker snabbare, ju mindre temperaturdifferensen är mellan objekt. I teorin svalnar en nybakt bulle snabbare i en bastu... :lol: Tror dock detta förklarar varför tining av mat faktiskt funkar minst lika bra i kallt som varmt vatten.)

Slutsats: Vid kylig väderlek, förvara vapen och gaspatroner varmt! (Ja, alltså inte över 50+, det är inte så bra med gaspatronerna :lol: )

Kanske uppenbart, men inget jag tänkt på tidigare.

Sommartid är jag jättenöjd med CO2. Trycket är verkligen konstant under de kanske 30-50 skott en viss bössa ger, så får man bara 2-3 skrottskott på slutet.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: CO2 tryckfall i kyla - litet motmedel.

Inläggav sfe 14 nov 2018, 14:34

Just CP-1 upplever jag som att vara lite extra motståndskraftig mot nedkylning jämfört med de flesta ordinära CO2-pistoler, typ 1911 men helt imun är den inte. Min S&W79 däremot är i stort sett helt imun mot nedkylningen.
När det handlar om replikor på automatpistoler gillar jag de som har CO2 i magasinet och magasinet är "utskuret" så att man ser patronen. Man kan då värma patronen genom att hålla magasinet i handen.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Luftpangarn (14 nov 2018, 17:23)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: chaosborn och 25 gäster

  • Sponsorer