co2

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

co2

Inläggav nicke012 31 aug 2008, 19:32

kan nån berätta för mig hur en co2 fungerar? tänkte mest på "valvet"... antar att de är lika på alla. :shock:
nicke012
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jun 2008, 05:45
Ort: umeå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav Daniel 03 sep 2008, 12:27

Jag förstår itne vad du menar riktigt ?
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Luigi 03 sep 2008, 13:07

Precis som fjädern är drivkraften i ett fjädergevär är co2 drivkraften i co2gevär. Hur dom fungerar vet jag dock inte...
:)
Användarvisningsbild
Luigi
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 jun 2008, 19:49
Ort: Finland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav Kizmiaz 03 sep 2008, 14:08

Jag antar att de funkar i stort sett som ett tryckluftsvapen, :twisted:
Användarvisningsbild
Kizmiaz
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 05 maj 2008, 17:28
Ort: Dark Side of the Sun
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav gösen 03 sep 2008, 15:47

Kizmiaz skrev:Jag antar att de funkar i stort sett som ett tryckluftsvapen, :twisted:

Precis!
Det som skiljer är fyllnadtryck och systemtryck. CO2 lämnar ju ca 60 bar, PCP laddas oftast med högre tryck.
Användarvisningsbild
gösen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 jul 2008, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: co2

Inläggav mikebike 03 sep 2008, 18:46

nicke012 skrev:kan nån berätta för mig hur en co2 fungerar? tänkte mest på "valvet"... antar att de är lika på alla. :shock:

Jag citerar mig själv igen (från Hand-&Luftvapen-Guiden):
mikebike skrev:De flesta kolsyrevapen använder 12 grams ”sifonpatroner”, vilket möjligen är orsaken till att man säger att de drivs av kolsyra, trots att drivkällan är koldioxid, CO2. Funktionen hos kolsyrevapen är snarlik den hos pneumatiska vapen och det förekommer att man bygger om från CO2 till PCP. Den avgörande skillnaden mellan PCP och CO2 är att kolsyrevapen drivs av koldioxid som lagras i flytande form, vilken har högre energitäthet än komprimerad luft. Den flytande koldioxiden omvandlas till gas i vapnet. Gastrycket är konstant så länge det finns flytande koldioxid kvar i behållaren, men trycket är dessvärre starkt temperaturberoende vilket ger att även projektilens hastighet är temperaturberoende. Dessutom kyls resterande CO2 ned en smula då koldioxiden övergår från flytande form till gas (samma princip som i ett kylskåp). Vilket alltså gör att efterföljande skott riskerar att få lägre hastighet om man skjuter många skott på kort tid. Eftersom förgasningen av CO2 tar relativt lång tid har kolsyrevapen vanligen en kammare innanför ventilen som hinner fyllas med gas mellan skotten. Själva ventilen med tillhörande hammare och hammarfjäder är snarlik den på pneumatiska vapen. Vid avfyrningen töms större delen av kammaren på gas och ventilen är vanligtvis enklare uppbyggd än på ett PCP.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: co2

Inläggav gösen 03 sep 2008, 20:00

mikebike skrev:
nicke012 skrev:kan nån berätta för mig hur en co2 fungerar? tänkte mest på "valvet"... antar att de är lika på alla. :shock:

Jag citerar mig själv igen (från Hand-&Luftvapen-Guiden):
mikebike skrev:De flesta kolsyrevapen använder 12 grams ”sifonpatroner”, vilket möjligen är orsaken till att man säger att de drivs av kolsyra, trots att drivkällan är koldioxid, CO2. Funktionen hos kolsyrevapen är snarlik den hos pneumatiska vapen och det förekommer att man bygger om från CO2 till PCP. Den avgörande skillnaden mellan PCP och CO2 är att kolsyrevapen drivs av koldioxid som lagras i flytande form, vilken har högre energitäthet än komprimerad luft. Den flytande koldioxiden omvandlas till gas i vapnet. Gastrycket är konstant så länge det finns flytande koldioxid kvar i behållaren, men trycket är dessvärre starkt temperaturberoende vilket ger att även projektilens hastighet är temperaturberoende. Dessutom kyls resterande CO2 ned en smula då koldioxiden övergår från flytande form till gas (samma princip som i ett kylskåp). Vilket alltså gör att efterföljande skott riskerar att få lägre hastighet om man skjuter många skott på kort tid. Eftersom förgasningen av CO2 tar relativt lång tid har kolsyrevapen vanligen en kammare innanför ventilen som hinner fyllas med gas mellan skotten. Själva ventilen med tillhörande hammare och hammarfjäder är snarlik den på pneumatiska vapen. Vid avfyrningen töms större delen av kammaren på gas och ventilen är vanligtvis enklare uppbyggd än på ett PCP.

Snyggt!
Btw, Din 2240 med 9mm pipa, vad kan den leverera?
Och kör du den på CO2 eller luft?
Användarvisningsbild
gösen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 jul 2008, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: co2

Inläggav mikebike 03 sep 2008, 20:44

gösen skrev:Btw, Din 2240 med 9mm pipa, vad kan den leverera?
Och kör du den på CO2 eller luft?

Den ger ungefär 16 J och jag får ut drygt 20 skott per patron. :-)
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer