Walter Rotex Rm8

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel, Nitro

Re: Walter Rotex Rm8

Inläggav börne 01 jan 2019, 02:21

Letade inte billigast... Hade valt en FX R400 oavsett av dess två!
Air Arms S400 MPR FT .177 Aeron CZ/Hawke SW 8-32X56
Air Arms TX200 HC .177/Aztec Emerald 5,5-25X50
Air Arms S400 Classic .177/ Leapers 3-12x44
Tanfoglio Witness 1911.
Stiga Zenit Super.

Bild Bild
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 1965 gång
Tackad: 3437 gånger i 1160 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Nonsens75 01 jan 2019, 16:41

Hade valt Walhern om syftet varit jakt. Mycket mer jaktbössa än vad FX400 någonsin kan bli i mitt tycke. Men det är min personliga åsikt. Vet om att motiven är olika för tavelstansning o jakt.

Mvh Richard
Nonsens75

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch,Walther mm

Inläggav börne 01 jan 2019, 17:59

Nonsens75 skrev:Hade valt Walhern om syftet varit jakt. Mycket mer jaktbössa än vad FX400 någonsin kan bli i mitt tycke.

Tycker ordet jakt kommer upp hela tiden i forumet nuförtiden, är det verkligen så många av oss som har skyddjaktslicens :?

En R400 skulle jag säga är alldeles perfekt för skyddsjakt, ställbar effekt & framförallt väldigt tyst! Men skyddsjakt ska inte diskuteras mer än i specifika avdelningar!

Frågor om skyddsjakt... viewforum.php?f=86

För dom med licens... viewforum.php?f=55
Tanfoglio Witness 1911.
Stiga Zenit Super.

Bild Bild
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Clumber 01 jan 2019, 21:40

börne skrev:
Nonsens75 skrev:Hade valt Walhern om syftet varit jakt. Mycket mer jaktbössa än vad FX400 någonsin kan bli i mitt tycke.

Tycker ordet jakt kommer upp hela tiden i forumet nuförtiden, är det verkligen så många av oss som har skyddjaktslicens :?

En R400 skulle jag säga är alldeles perfekt för skyddsjakt, ställbar effekt & framförallt väldigt tyst! Men skyddsjakt ska inte diskuteras mer än i specifika avdelningar!

Frågor om skyddsjakt... viewforum.php?f=86

För dom med licens... viewforum.php?f=55

Det är väl lite för strängt att säga att man inte får tycka i en tråd att ett visst luftgevär lämpar sig för jakt eller skyddsjakt,och ska tråden låsas och stängas av som det händer i vissa fall ?
Clumber

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Inläggav börne 01 jan 2019, 21:45

Clumber skrev:Det är väl lite för strängt att säga att man inte får tycka i en tråd att ett visst luftgevär lämpar sig för jakt eller skyddsjakt,och ska tråden låsas och stängas av som det händer i vissa fall ?

Var inte min mening att trådar ska låsas, men tycker man läst ordet jakt rätt ofta på sistonde, tycker själv inte det riktigt har med luftvapen att göra helt enkelt!

Men det är min åsikt, den kan man tycka precis vad man vill om :wink:
Tanfoglio Witness 1911.
Stiga Zenit Super.

Bild Bild
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Clumber 01 jan 2019, 21:56

börne skrev:
Clumber skrev:Det är väl lite för strängt att säga att man inte får tycka i en tråd att ett visst luftgevär lämpar sig för jakt eller skyddsjakt,och ska tråden låsas och stängas av som det händer i vissa fall ?

Var inte min mening att trådar ska låsas, men tycker man läst ordet jakt rätt ofta på sistonde, tycker själv inte det riktigt har med luftvapen att göra helt enkelt!

Men det är min åsikt, den kan man tycka precis vad man vill om :wink:

Det blir ju detsamma med när någon frågar om kikarsikten ska man besvara frågan i jakt tråden att detta sikte inte är ett ft sikte utan är framtaget för jakt /krutskytte på långt håll ?

Jag kan förstå att det blir ett problem om det blir jakt o slakt det handlar om istället för ett tips eller en personlig erfarenhet av ett specifikt sak som är en ren tips i tråden,det är min åsikt.
Clumber

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Inläggav Nonsens75 02 jan 2019, 20:02

Många av dom luftvapen som jag använt till jakt har jag även nyttjat på skjutranchen i Arizona. Så jag har testat vapnet i olika sammanhang. Nu vill jag inte dundra in på forumet som någon besserwisser bara för att jag skjutit luftvapen i USA. Men marknaden är så mycket större i staterna. Här på forumet handlar det mycket om weirauch,air arms, fwb300 och någon till. Det är bra luftvapen.
Mvh Richard
Nonsens75

Inläggav Nitro 02 jan 2019, 22:44

Det finns en uppsjö av bra luftbössor, men som vanligt handlar det om vilken budget man har och syftet med sitt skytte.
Vissa söker
- Kraft
- Högsta möjliga precision
- Plinking för skojs skull
- En bössa som är anpassad för just den typ av skytte man vill göra
- Allround
- Osv

Jag tycker det är roligt med dem som vågar prova ovanliga prylar som t.ex. den här Walther bössan, inte bara för att jag själv har en Walther bössa.
Visst är en FX kanske ett säkrare kort för oss Svenskar, men Jag skulle nog våga mig prova på Walther bössan. Dock är det ingen stock som passar mig så därför avstår jag, men bössan för övrigt kan säkert funka beroende på vad man har för avsikter med sitt skytte.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 1469 gång
Tackad: 787 gånger i 478 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Air 03 jan 2019, 16:09

NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.
Kan ta vilken FX modell som helst även den billigaste istället.
Air

Tack utdelade: 146 gång
Tackad: 206 gånger i 178 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Inläggav doggcrap 03 jan 2019, 16:52

Air skrev:NEJ ingen Walther i den prisklassen då det är en äldre CO2 modell.

Bara av nyfikenhet, har du provat någon Walther Rotex eller Walther maxima thor? Är inte ute efter någon het debatt. Jag vet att 850 airmagnum kolsyredrivet anses av många vara ursprung till vissa Walther. Det är en skillnad i att tro eller att faktiskt provat.
Mvh Johan
doggcrap

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: crossman

Inläggav Air 03 jan 2019, 17:40

doggcrap skrev:

Bara av nyfikenhet, har du provat någon Walther Rotex eller Walther maxima thor? Är inte ute efter någon het debatt. Jag vet att 850 airmagnum kolsyredrivet anses av många vara ursprung till vissa Walther. Det är en skillnad i att tro eller att faktiskt provat.
Mvh Johan

Ja det har jag vet även hur de ser ut inuti inte imponerad.Därmed inte sagt att det är skit.
Är inte heller ute efter heta diskussioner vi väljer själva vad vi vill köpa.Sitter Walther
pipa på dessa så där är det bra.
Air

Inläggav Nonsens75 03 jan 2019, 18:27

Air skrev:
doggcrap skrev:

Mvh Johan

Ja det har jag vet även hur de ser ut inuti inte imponerad.Därmed inte sagt att det är skit.
Är inte heller ute efter heta diskussioner vi väljer själva vad vi vill köpa.Sitter Walther

Som sagt smaken är som baken,delad.

Mvh Richard
Nonsens75

Inläggav Air 03 jan 2019, 18:55

Nonsens75 skrev:
Air skrev:
doggcrap skrev:

Mvh Johan

Som sagt smaken är som baken,delad.

Mvh Richard

Ja så kan man säga.Men för egen del så är det lätt att se skillnader på tekniska lösningar
när man varit maskinmekaniker i många år.
Air

Inläggav Silwer 04 jan 2019, 19:23

Nitro har dock en match Walther ej att jämföra.

Det är som med allt, det är ju så att olika prisnivåer finns, allt är inte samma eller oftast inte ens besläktade i en enda skruv.

Visst är USA marknaden numera stor i jämförelse, sen hur många % de är som skjutit särskult mycket med luftgevär är en annan femma.

Jag tycker de flesta av deras Youtubetester är ren skit och mer av försäljare visar vad han vill kränga.

I USA är folk så finns det ett halmstrå att hänga på kör man över allt och alal för sin del, här är vi mer för att"alla" ska ha lika, eller rättvist mm.

Jag ska inte uitvärdera vad som är bäst, men det gör för min del att nästanb allt som ska föresrtälla en testning av nånting i USA är skräp, inte sällan av självutnämnda mästare, som sagt det gäller att dra på om sig själv.

Men har man själv provat och är nöjd är det väl inget snack,
I Europa vet vi vad luftvapen är och de har använts länge inte sällan för att vi inte fått ha krutvapen hur vi velat lätt eller på skoj.
Länge fanns inga andra luftvapen i USA än just Beemanimporter, resten var skräp, nedärvt från 50talet men sämre bygt bara.
USA har bara bidragit med co2 Crossman 12gr patronen och en del fina multipumpvapen.
Visst en del har bygts för att deras marknad velat haft det men inte påp sånt sätt de velat framhålla, men ok ökad effekt har de väl legat bakom en gång i tiden även om det sen bygts i Tyskland åt både dem och oss.

OCH LW är inte att förväxla med Umarex som tillverkar dessa gevär, men de har säkerligen LW pipa.

Det jag kan var lite avundsjuk är att de kan ha "skoj" med vapen utan att utmärkas som fånar, här lyser allvaret alltid igenom.

Överlevnadsluftvapen skrattar jag dock åt,
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 632 gånger i 560 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Nonsens75 04 jan 2019, 19:55

Silwer skrev:Nitro har dock en match Walther ej att jämföra.

Det är som med allt, det är ju så att olika prisnivåer finns, allt är inte samma eller oftast inte ens besläktade i en enda skruv.

Visst är USA marknaden numera stor i jämförelse, sen hur många % de är som skjutit särskult mycket med luftgevär är en annan femma.

Jag tycker de flesta av deras Youtubetester är ren skit och mer av försäljare visar vad han vill kränga.

I USA är folk så finns det ett halmstrå att hänga på kör man över allt och alal för sin del, här är vi mer för att"alla" ska ha lika, eller rättvist mm.

Jag ska inte uitvärdera vad som är bäst, men det gör för min del att nästanb allt som ska föresrtälla en testning av nånting i USA är skräp, inte sällan av självutnämnda mästare, som sagt det gäller att dra på om sig själv.

Men har man själv provat och är nöjd är det väl inget snack,
I Europa vet vi vad luftvapen är och de har använts länge inte sällan för att vi inte fått ha krutvapen hur vi velat lätt eller på skoj.
Länge fanns inga andra luftvapen i USA än just Beemanimporter, resten var skräp, nedärvt från 50talet men sämre bygt bara.
USA har bara bidragit med co2 Crossman 12gr patronen och en del fina multipumpvapen.
Visst en del har bygts för att deras marknad velat haft det men inte påp sånt sätt de velat framhålla, men ok ökad effekt har de väl legat bakom en gång i tiden även om det sen bygts i Tyskland åt både dem och oss.

OCH LW är inte att förväxla med Umarex som tillverkar dessa gevär, men de har säkerligen LW pipa.

Det jag kan var lite avundsjuk är att de kan ha "skoj" med vapen utan att utmärkas som fånar, här lyser allvaret alltid igenom.

Överlevnadsluftvapen skrattar jag dock åt,

Det är den här inställningen som jag tycker är tråkig. Man kan inte basera luftvapen i USA på klipp från Youtube. En dag på skjutranchen är verkligen kul. Allt från FX till weirauch samt asiatiska luftvapenmärken. Utbudet är stort. Sitta hemma på kammaren och döma ut något som man aldrig provat. Förstår inte det? Är det bara för att vara tvärsöver? Visst uppskattar jag att skjuta i 10 joule här i Sverige. Har förståelse hur många ser på USA och vapen. Tycker vissa typer av jakt där är direkt motbjudande. Men respekterar din åsikt.
Mvh.
Nonsens75

Inläggav Silwer 09 jan 2019, 22:13

Vilken inställning? du läste inte ens inlägget.

Allt från blablabla, det gör inget särskilt, inse att ja marknaden i USA är stor för att det bor många där uppåt 300 miljoner, och folk har pengar att leka med ännu iaf.

Det innebär inte att de har nåt med saken att göra idag, jag förklarade allt i inlägget dock.

Hemma på kammaren? Du tror inte jag har provat på en hel del utom då de asiatiska vapnen du talar om jaktbössorna pga att de inte får äga krutvapen där, sån skit hör inte hemma här så nej de vet jag bara teoretiskt om.

Men det är bra att de vill köpa i USA det håller ju igång dete mesta utom då match och tävlingsvapen i FT mm, det påverkas inet ens.

I USA sätter man sig på arslet och med stöd för att skjuta målskytte, det tycks var det enda som gäller när det gäller luftvapen i modern tid tråkigt nog.

Man imponeras som sagt inte, sen fattar jag att du som är där säkerligen ser annat främst jakt skulle jag tro, där man försöker ta död på djur med så lite kraft som möjligt, eller fiskjakt me pilar o vad fasen det nu är.

De har egen hemma marknad med vapen för överlevnad bland annat, humoristiska saker om inte annat och hejdlöst efterblivet konstruerade.

Jag vill inte var personligvt elak, alla tycker ju som de gör, men när du drog upp USA där stort så var jag tvungen att berätta var och hur luftvapnen kommit ifrån och inte är det USA.
OCH att noll utveckling finns i där är väl givet, man får fortfarande köpa sig en lekplinker .22lr åt grabben på K-kamrt.

Förr hade e dock BB guns, men de är ju rundkuleplinkers idag tillverkade i Kina, de har liksom inget problem med sina klassiker bli kinagrejor ens, så det är nog en liten marknad idag.
BB guns har ju inte varit så stort här utan vi har väl ofta kommit från gamla .177 brytbössor, ok en del hade nya El Gamo hahaha
Senast redigerad av Silwer 09 jan 2019, 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 632 gånger i 560 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Nonsens75 10 jan 2019, 07:51

Silwer skrev:Vilken inställning? du läste inte ens inlägget.

Allt från blablabla, det gör inget särskilt, inse att ja marknaden i USA är stor för att det bor många där uppåt 300 miljoner, och folk har pengar att leka med ännu iaf.

Det innebär inte att de har nåt med saken att göra idag, jag förklarade allt i inlägget dock.

Hemma på kammaren? Du tror inte jag har provat på en hel del utom då de asiatiska vapnen du talar om jaktbössorna pga att de inte får äga krutvapen där, sån skit hör inte hemma här så nej de vet jag bara teoretiskt om.

Men det är bra att de vill köpa i USA det håller ju igång dete mesta utom då match och tävlingsvapen i FT mm, det påverkas inet ens.

I USA sätter man sig på arslet och med stöd för att skjuta målskytte, det tycks var det enda som gäller när det gäller luftvapen i modern tid tråkigt nog.

Man imponeras som sagt inte, sen fattar jag att du som är där säkerligen ser annat främst jakt skulle jag tro, där man försöker ta död på djur med så lite kraft som möjligt, eller fiskjakt me pilar o vad fasen det nu är.

De har egen hemma marknad med vapen för överlevnad bland annat, humoristiska saker om inte annat och hejdlöst efterblivet konstruerade.

Jag vill inte var personligvt elak, alla tycker ju som de gör, men när du drog upp USA där stort så var jag tvungen att berätta var och hur luftvapnen kommit ifrån och inte är det USA.
OCH att noll utveckling finns i där är väl givet, man får fortfarande köpa sig en lekplinker .22lr åt grabben på K-kamrt.

Förr hade e dock BB guns, men de är ju rundkuleplinkers idag tillverkade i Kina, de har liksom inget problem med sina klassiker bli kinagrejor ens, så det är nog en liten marknad idag.
BB guns har ju inte varit så stort här utan vi har väl ofta kommit från gamla .177 brytbössor, ok en del hade nya El Gamo hahaha

Tyckte du var tyst ovanligt länge. En eloge till att du skriver ett a-4 till svar när du blir ifrågasatt. Sitter just nu i USA och polerar mina skitbössor. Tänker inte dra igång någon diskussion. Däremot känns det som jantelagen är tyvärr stor här. Jag lämnar detta forum för gott.

Ha det gott. Mvh Richard
Nonsens75

Inläggav doggcrap 10 jan 2019, 07:53

Håller med. Blivit för inavlat här. Lämnar också.
Tack o hej.
doggcrap

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: crossman

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |