Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2019, 12:30

Nu har jag råkat upptäcka att Walther 1250 Dominator PCP gevär, är identiskt med CO2 drivna Umarex / Hämmerli 850 geväret. Det enda de gör, är att skruva i olika ventiler för 7,5J eller 16J CO2, eller 7,5J eller FAC luft HPA/PCP. Samt att de givetvis måste leverera den iskruvningsbara PCP lufttuben.

Effekterna för PCP kan man läsa här För att följa länken så måste du registera dig.

Jag fattar inte riktigt den röriga tabellen. Cal .25 levereras dock inte som CO2 version. Jag gissar att kulan typ skulle "trilla" ur pipan med sådär 60 bar CO2 drivning?! Är det någon som vet vad lägsta regulerade lufttryck som finns rekommenderat för .25? Vore intressant att få veta. Även jägare med PCP .25 har väl några anspråk på precision, så då borde det väl finnas regulerade varianter?

Alla fyra ventilerna finns att köpa hos tex Versandhaus Schneider. Det är för mig oklart om det existerar olika hammarfjädrar, för Schneider listar fjädern som reservdel för båda vapnen / drivningarna.

Givetvis finns lufttuben också att köpa. Den kostar dock sådär 2'000kr - dubbelt så mycket som Hatsans AT44 tub! Om det går att hitta en begagnad Walther / Hämmerli eller vad sjutton varumärken det kan handla om på passande lufttuber, är ytterligare en sak att undersöka.


Den som vill, kan hoppa över följande utvikning till stycket VENTILVARIANTERNA! (Kanske handlar priset på lufttuben om att upprätthålla prisdiskriminering mellan varumärkena Walther gentemot Umarex-Hämmerli, respektive PCP gentemot CO2 marknaderna. Ungefär som gardinen mellan ekonomi- och businessclass på flyget.

Exakt hur de tänkt sig varumärkespositionerna, är jag inte alldeles klar på. Det är inte säkert att det är så genomtänkt. För jag var den första att efterfråga en varumärkesstrategi och positionering för Alcro respektive Beckers färgmärken, när jag jobbade på ena marknadsavdelningen där.

Det var helt galen ogenomtänkt intern konkurrens, och rena skolgårdsmobbningen mellan plan 2 = Alcro, och plan 3=Beckers. På plan 4 fanns personalmatsalen, där jag ställde till rena kriget genom att låta Beckers marknadschef slå sig ner vid mitt bord, och faktiskt diskutera. Jag blev omedelbart efter lunch kallad till Alcros marknadschef = min chef. Han var högröd i ansiktet, och anklagade mig för "överlöperi", då jag visst tyckte Beckers också kunde få använda ett IT marknadsföringssystem jag var chef för att utveckla.

Att efterlysa en varumärkesstrategi, var mitt försvar - vilket lyckades, för alla med marknadsföringsutbildning på respektive varumärke, hoppade omedelbart på tåget! Men min chef - en kemist med noll marknadsföringskunskaper, tidigare chef för just färgutvecklingen på labbet - förlät mig inte. Och såg till att så småningom sparka mig. Befordran för mig övervägdes av högsta ledningen, men det hade krävt att man också ersatt min chef, vilket det inte just då gick, föklarade VDs högra hand. En konsult, med något oklart uppdrag.

Det visade sig att VDs högra hand behövde två månader till på sig, att förbereda försäljningen av bolaget till en finsk färgtillverkare. Varpå min chef fick sparken två månader senare, efter försäljningen. Efter sådär 30-40 år på bygget.

Killen i rummet bredvid mig, var bättre på att läsa tecknen i skyn, och sade upp sig två veckor efter att jag fått sparken, och sex veckor före försäljningen av Alcro-Becker, och blev VD för "Sverige 3G" tror jag det heter. Om han verkligen hade några arbetsuppgifter på sitt nya jobb, har jag alltid undrat. Kanske liksom mest blev fint skrivbord att lägga fötterna på, och inkassera lön. Men det unnar jag Mats! :-) Bolaget äger mobilmasterna, vill jag minnas.

Jeses var det går till på ledningsnivå. Högsta VDn tyckte jag kunde skriva en bok, när jag påpekade det orimliga med att sparka mig. -"Det har redan gjorts många gånger" svarade jag. Jag gillar inte intriger och dold politik.

Själva innehållet i färgburkarna, hade efter 15 års jobb nere på labbet - av just min chef - reducerats till exakt samma soppa med enbart tre brytbaser. Två vita, en genomskinlig. Men sammanslagning av personal och formulera varumärkesstrategi, hade fortfarande inte skett decennier efter sammanslagningen av Alcro och Beckers. Oj, det blev en djäkla utvikning. :mrgreen: )



VENTILVARIANTERNA kostar sådär 600kr/st. Undrar just vad som skiljer ventilvarianterna åt invändigt? Kan det vara så enkelt, att det bara handlar om olika hårda fjädrar?

Utvändigt skiljer sig väl gängan för PCP lufttank, från 88g CO2?! (Alternativt 2x12g CO2 adapterröret.)

Nu undrar jag vad det handlar om för typ av PCP ventil, om det finns varianter? Är det bara vanlig oregulerad, luftslukande typ?

I sådant fall kanske HPA/PCP luftdrivningen bättre (billigare?) ordnas med paintballtank och regulator, som i tråden
viewtopic.php?f=1&t=18913&hilit=pcp+CO2

Till sist återstår bara en sak kvar för att jag skall bli nöjd. :lol: Att göra om 2x12g CO2 adaptertuben till bulkfyllning från Sodastreamtub. :lol:

En skum grej är att 2x12g CO2 adaptertuben är trycksatt, och går att skruva ur precis som PCP. Men den kostar bara 7-800kr. Kan det vara så illa, att den är i stort sett identisk med PCP-tuben? Att det bara just handlar om att pungslå "Walther PCP" kunder på någon tusenlapp mer?

Hursomhaver, det här känns som en mer lovande experimentplattform än Hatsan AT44. :Thumbupp:
Senast redigerad av Luftpangarn 21 jul 2019, 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Inläggav Silwer 21 jul 2019, 13:22

Men du har ju en sån här tråd, där vi föklarar detta, ska du nu låtsas att du upptäckt nåt nytt?


Umarex äger Walther och många andra märken i en paraplyorganisation, vissa är det bara lyftvapnen de stpr för som Browning och Winchester.

De flesta börjar nog ledsna.

Vad är din kontenta?

Är co2 druvningen grejen med tråden?
Vad är det unika?, Kan du få bort att co2 är jävligt tempberoende?
Nu på smmmaren kan de användas ute, men när kylan kommer tappar de effekten.

Men nu ska du bulkfyllla din AT44 med kolsyra i tanken?
Detta utan att ändra ventilfjädrar eller motsvarande hammarfjäder etc i bössan?

Tja du kan inte räkna med hög effekt isf.

Kolsyra utvidgas långsamt, rundade hörn snabbast väg gillas inte 90 graders tvärvinklar.

16j kan uppnås absolut, men då det kan vara svårt att ha stabilt är det ivanlugt, jag nenar Daystate bygde Sportsman en 2 pumpsbössa som gav 16J med, låter ju suveränt.

Hopplös att sälja.

En sak angående 1250 och 850 är de olika tuberna och ventilerna, 1250 är ett PCP som tom kan ta 300 bar luft.

De är annars liknande uppbygda men givet ör de inte identiska det skulle aldrig fungera.
Senast redigerad av Silwer 21 jul 2019, 13:35, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2019, 13:58

En sak jag tänkt på, vore om man skruvade ur respektive ventil tillsammans med drivkällan. Jag fattar inte varför inte det skulle gå att fixa? Alltså PCP tub med luftventil, och en CO2 tub med dess passande ventil?

Alla lovordar vapnets precision. Även Hurricane skriver "Umarex´s trevliga gevär tillverkad med tysk kvalitets precision. Helt rekylfritt kolsyredriver luftgevär med maximal prestanda.
Kaliber 4,50mm."

Dock betvivlar jag att det existerar versioner med LW pipa. Det är folk och tom en handlare, som missförstått / blandat ihop varumärket Walther med Lothar Walther, tror jag.

En engelsman beskriver precisionen såhär;
"It's not a pcp, but I just bought a Hammerli 850 airmagnum (middle rifle in my profile photo) - it's powered by 88 g CO2, 8 shot magazine, bolt-action. I managed t get it to the range at the weekend and its a lovely rifle, very comfortable, smooth bolt, and I was able to group 3 magazines back-to-back under a 5 pence at 25 yards. It's specification is 11.5 ft/lbs, and I was able to hit inch diameter spinners with it consistently at 40 yards" ( För att följa länken så måste du registera dig.

)

Amerikanerna talar alla om kaliber .22 i 1/2" grupper på 30 yards. (Sådär 13mm på 35m väl.) Så folk verkar vara ganska överens.

I PCP versionerna, finns de som FT kit med sikte med tumhjul.

Börjar luta åt att jag "måste" köpa ett "projekt" :-) Skulle jag fastna, får jag väl vad det lider uppgradera med trästock också. Eller så - ve och fasa! - kanske jag plötsligen vänjer mig vid syntetstock. :shock:

Nu skall jag ner och "vänja mig" vid kikarsikte. Hoppas jag får börja innan det blivit mörkt. Annars blir det litet väl mycket vin medan man tittar på badande barn, och väntar på att de skall gå hem. Å då blir det litet si och så med precisionen. :lol:

@ Silwer (Du hann svara medan jag skrev) Den andra tråden (som jag ju länkar till här) utgick ifrån frågan om tryckets betydelse. Det verkade rimligt att skapa en separat tråd om just denna projektide.

Ideen är jag inte ensam om, någon/ några schweizare verkar ha gjort just detta. Skruva i PCP ventil och lufttub i Umarex Hämmerli 850. Gevären verkar verkligen vara fullständigt identiska. Jag har gjort mitt allra bästa att fastställa detta.

Artemis använder exakt samma ståltub i PCP 900, som i den icke trycksatta 600 CO2 versionen. Att hålla ner produktionsvarianter, kan ge större vinster, än att välja billigast material. Jag tänker inte chansa, men det kan mycket väl handla om samma tub även i Walther 1250 och Umarex Hämmerli 850 tuberna.

För mig är tanken att kunna växla drivning mycket lockande. Litet som mat. Olika dagar, olika favoriter. På sommaren gärna kall sallad, och på vintern gärna varm soppa.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Inläggav Silwer 21 jul 2019, 14:23

Jo gå över till tryckluft förladdning händer ju men tuben vet jag inte hur mycket den tål.

Luft ger i motsvarande tryck färre skott, så runt 60 bar i tubtryck vinner en co2 lätt i antal skott.

Det är ju alltid det dör hur mycket vågar du fylla tanken med?

Betänk dessutom att de inte är tillverkade för jämnhet med tryckluft.
Kolsyran håller ju sitt tryck självt till skillnad mot luft.

Så man får byta en del tror jag för att få det bra.

Prisskillnaden beror givetvis på ändringar men umo tycker jag 1250 300bar ör helt inödig, jag har sett kurvor på dem ch de slösar luft i början ändå som käns omotiverade över säg 220 bar.

För du måste ju hela tiden fylla 300 bar från dyktanken på just 300 bar, dvs det kommer dyka ändå med den fyllningen, pumpa 300 kan man glömma.

Umarex tillverkade en annan 16j co2 bössa med ett tag en man kunde riva, Desperado tror jag den hette.
Senast redigerad av Silwer 21 jul 2019, 14:29, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Inläggav zpiff 21 jul 2019, 17:10

"Amerikanerna talar alla om kaliber .22 i 1/2" grupper på 30 yards. (Sådär 13mm på 35m väl.) Så folk verkar vara ganska överens."

En yard är vad jag kan minnas 0.91 meter, så det borde väl bli drygt 27 meter...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Luftpangarn (21 jul 2019, 19:25)

Re: Walther 1250 Dominator PCP = Umarex / Hämmerli 850 CO2

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2019, 19:42

zpiff skrev:"Amerikanerna talar alla om kaliber .22 i 1/2" grupper på 30 yards. (Sådär 13mm på 35m väl.) Så folk verkar vara ganska överens."

En yard är vad jag kan minnas 0.91 meter, så det borde väl bli drygt 27 meter...


Sorry, de talar om 40 yards, mitt snurr i huvudet.

En extremt initierad moddardiskussion kring Umarex 850 innehåller bla "Accuracy is good at 15 meters, single hole groups out of JSB exact's and heavies" som test före arbete. För att följa länken så måste du registera dig.



Grundsyftet i tråden, är just CO2 på sommaren, och HPA på vintern. Väljbart.

Den här killen bulktankar 2x12g adaptern utan ombyggnad!
För att följa länken så måste du registera dig.



Som framgår av trådarna, kan olika kombinationer av hammarslagsfjädrar och hammarvikter komma i fråga.

Här är två videofilmer som visar ventilens uppbyggnad för Walther 1250 i 16J respektive 28J utförande. Jag gissar att CO2 7,5J ventilen går att med insexnyckel justera till 10J. Och den borde också ge 10J med korrekt reglerat lufttryck från paintballtank.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer