Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav volatyle 30 jul 2020, 14:38

Hej forumet,

Ny här, och skall beställa mitt första PCP-gevär i veckan och har efter en hel del efterforskning hamnat i två frågeställningar jag vill ta med forumet.

För det första, så har jag efter lite efterforskning fastnat för Artemis PR900W främst för att det ligger inom det prisintervall jag kan tänka mig betala. Jag är införstådd i att detta inte är ett gevär för 20k och motsvarar detsamma - men har sett många reviews kring det och får dom pengarna verkar det ju helt suveränt! Jag gillar också att det är så smidigt och litet.

Jag är grön på området luftgevär/PCP överlag, har ägt en vanlig fjäderpangare tidigare men känner att jag vill ha PCP, och framförallt en med kikarsikte. Jag avser skjuta på avståndet 10-50M och vill ha så bra precision som möjligt inom det spannet.

Noterar att detta gevär går att köpa från Hollland:
För att följa länken så måste du registera dig.



Där det då faktiskt är som billigast. Noterar dock att utgångshastigheten ligger över det gränsvärde som klassas som licensfritt i Sverige - men ändock säljer dom till Sverige. Hur fungerar detta? Stryper dom geväret när dom ser att beställaren är svensk eller skickar dom det as is? Vad sker då med tull och sånt? Är det stor risk att det fastnar? Jag skall kanske passa på att nämna att jag ämnar att ta licens senare detta år, så jag kommer ju troligen förr eller senare ändå uppgradera det till över 10J.

Sen, vad gäller kikarsikte - här vill jag inte lägga för mkt pengar heller, gärna så lite som möjligt - men som ändå ger mig förutsättningar att träffa där jag siktar på 10-50M. Vad rekommenderar ni som skulle vara lämpligt till denna bössan?

Tack på förhand,
Vol
volatyle
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2020, 14:31
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2020, 15:08

Har du inte licens på vapnet - om det levererar mer än 10J - blir det dels vapensmuggling, dels olaga vapeninnehav. Båda är allvarliga brott, med fängelse i straffskalan.

Är Krale snälla, kanske de kan tänka sig montera ur transferporten? (=då funkar inte vapnet = inget vapen = knappast vapensmuggling, enligt mina diskussioner med Stockholmspolisen.) Alternativt, köp det i Tyskland, där säls de under märket "GSG PR900W", och i Tyskland med 7,5J. Byta transferport / borra upp till fullfart, fixar du jättelätt själv. (Transferporten är en liten rund grej med hål i mitten. Fullfartsdiametern kan vi upplysa om.)

Annars funkar 7,5J ganska ok, tycker jag. Iaf till 30m.

Montering av kikarsikte är inte alldeles lätt på denna bössa. Fråga här!

Har du redan pump?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav MrRotor 30 jul 2020, 16:06

volatyle skrev:...Hur fungerar detta? Stryper dom geväret när dom ser att beställaren är svensk eller skickar dom det as is? ...


Krale kan strypa ner (vissa) luftbössor till önskade 10J på begäran, men de tar ut en avgift på detta (ca 500 kr).
Alltså tveksamt i detta fallet att du skulle tjäna på att köpa från dem. Köp i Sverige, alt från Tyskland (men då blir det 7.5J).
■ FX Crown GRS .22 [FAC] | Sightron S3 10-50x60
■ Weihrauch HW30S .177 [10J] | Hawke Airmax SF 6-24x50 Compact
■ Webley Eclipse .25 [19J] | Tasco 4x32
■ Artemis CP1-M .22
■ Webley Tempest .177
Användarvisningsbild
MrRotor
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 jun 2018, 23:34
Ort: Västerås
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 92 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: SLJSF

Följande användare vill tacka MrRotor för detta inlägg
volatyle (30 jul 2020, 16:16), Luftpangarn (30 jul 2020, 16:19)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav volatyle 30 jul 2020, 16:19

Luftpangarn skrev:Har du inte licens på vapnet - om det levererar mer än 10J - blir det dels vapensmuggling, dels olaga vapeninnehav. Båda är allvarliga brott, med fängelse i straffskalan.

Är Krale snälla, kanske de kan tänka sig montera ur transferporten? (=då funkar inte vapnet = inget vapen = knappast vapensmuggling, enligt mina diskussioner med Stockholmspolisen.) Alternativt, köp det i Tyskland, där säls de under märket "GSG PR900W", och i Tyskland med 7,5J. Byta transferport / borra upp till fullfart, fixar du jättelätt själv. (Transferporten är en liten rund grej med hål i mitten. Fullfartsdiametern kan vi upplysa om.)

Annars funkar 7,5J ganska ok, tycker jag. Iaf till 30m.

Montering av kikarsikte är inte alldeles lätt på denna bössa. Fråga här!

Har du redan pump?


Har inte pump, men avser köpa en vanlig handpump - kommer inte skjuta så extremt mkt så jag tror jag klarar mig på en handpump i ett första skede. Behöver man både byta transferport OCH borra, eller är det antingen eller? (jag antar man isf borrar originalporten istället för att byta porten?)

Om man är normalhändig, dvs - bygger PC själv, byter display på telefoner, klarar att byta bromsskivor på en bil osv - klarar man då att byta transferport på egen hand? Krävs det specialverktyg?

Det enda som skiljer PR900W om jag nu köper den från tyskland är alltså storleken på hålet i transferporten som är såpass litet att det får 7.5J i kraft? Dvs, om jag ändå avser byta transferport när jag får licensen så spelar det ingen roll vad ursprungsstyrkan var på?

Tack för snabba svar! Lite förvirrad kring kikarsiktet dock - går det inte att montera ett på det vapnet?

Vol
volatyle
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2020, 14:31
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav börne 30 jul 2020, 16:36

En på klubben har en, lite kort kilbas, men han har lyckats montera kikare på sin.

För att följa länken så måste du registera dig.



Tänk på att dom har sjukt liten luftvolym, med licens så får du inte ut speciellt många skott, han har förlängt sin tub, ändå klagar han på detta.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2020, 17:45

volyatyle

En transferport är typ nästan som en vanlig mutterbricka. I verkligheten tjockare, med först en liten ytterdiameter, sedan litet större, och sedan mindre diameter,

Egentligen är det bara ett rör mellan "nederdel" på bössan, och själva pipan. Orsaken till utformningen, är att man vill ha tätande O-ringar uppe och nere. Så här ser den ut För att följa länken så måste du registera dig.


Tillverkarna utnyttjar dessutom denna del som det absolut enklaste sättet att anpassa effekten till olika lagkrav för olika marknader.

Tex i Sverige 10J, Tyskland 7,5J, Norge fri effekt med 4,5mm kaliber, Finland och tex Holland, Spanien + ett gäng länder - inga regler alls. Polen - anmälan om köp inom 10 dagar, senare intyg från psykolog. (Faktiskt bland det vettigaste jag hört hittills.)

Köper du ett 7,5J gevär, kan du först borra upp mässingsrondellen till 10J. Men licens borrar du uppp till optimal fullfartsdiameter. Handborrmaskin räcker gott!

Kan du typ byta ett tändstift, eller montera en IKEA-möbel, grejar du detta med marginal! :-) Det låter som att du är mekaniskt våldsamt överkvalificerad! :lol: :-)

Det är långtifrån omöjligt att montera kikarsikte. Men pga en kort del av kilbasen ligger före magasinsfacket, och resten bakom, är inte geometrin med olika sikten självklar. Framför allt är rätt avstånd till ögat något som kräver tur eller knepigheter.

Jag gav upp på min bössa, så du får fråga andra. (Min levererades med krokig pipa, och jag hatar de strulande magasinen. Så min är parkerad i garderoben. MEN - andra gillar den. Om ok exemplar funkar på 50m, har jag ingen aning om. Jag har överlagt att bränna min på bål... :twisted: Men det är jag. :lol: )

Fotpump kan du köpa från Kina för 800kr. Alla verkar ense om att de är precis lika bra som de som kostar 2'000kr i Sverige. Min funkar kanon. Mellanskillnaden betalar ett hyggligt kikarsikte. Problemet är att kinapumpen har 3-5 veckors leveranstid.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
volatyle (30 jul 2020, 17:47)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav volatyle 30 jul 2020, 17:51

Luftpangarn skrev:volyatyle

En transferport är typ nästan som en vanlig mutterbricka. I verkligheten tjockare, med först en liten ytterdiameter, sedan litet större, och sedan mindre diameter,

Egentligen är det bara ett rör mellan "nederdel" på bössan, och själva pipan. Orsaken till utformningen, är att man vill ha tätande O-ringar uppe och nere. Så här ser den ut För att följa länken så måste du registera dig.


Tillverkarna utnyttjar dessutom denna del som det absolut enklaste sättet att anpassa effekten till olika lagkrav för olika marknader.

Tex i Sverige 10J, Tyskland 7,5J, Norge fri effekt med 4,5mm kaliber, Finland och tex Holland, Spanien + ett gäng länder - inga regler alls. Polen - anmälan om köp inom 10 dagar, senare intyg från psykolog. (Faktiskt bland det vettigaste jag hört hittills.)

Köper du ett 7,5J gevär, kan du först borra upp mässingsrondellen till 10J. Men licens borrar du uppp till optimal fullfartsdiameter. Handborrmaskin räcker gott!

Kan du typ byta ett tändstift, eller montera en IKEA-möbel, grejar du detta med marginal! :-) Det låter som att du är mekaniskt våldsamt överkvalificerad! :lol: :-)

Det är långtifrån omöjligt att montera kikarsikte. Men pga en kort del av kilbasen ligger före magasinsfacket, och resten bakom, är inte geometrin med olika sikten självklar. Framför allt är rätt avstånd till ögat något som kräver tur eller knepigheter.

Jag gav upp på min bössa, så du får fråga andra. (Min levererades med krokig pipa, och jag hatar de strulande magasinen. Så min är parkerad i garderoben. MEN - andra gillar den. Om ok exemplar funkar på 50m, har jag ingen aning om. Jag har överlagt att bränna min på bål... :twisted: Men det är jag. :lol: )

Fotpump kan du köpa från Kina för 800kr. Alla verkar ense om att de är precis lika bra som de som kostar 2'000kr i Sverige. Min funkar kanon. Mellanskillnaden betalar ett hyggligt kikarsikte. Problemet är att kinapumpen har 3-5 veckors leveranstid.


Låter ju bra! Så om jag förstår det rätt kan jag alltså borra upp befintlig transferport till den joule jag vill ha? Jag behöver alltså inte byta transferporten förutom om jag vill kunna växla mellan två olika effekter?
Får gräva vidare i det här med sikte hör jag...

Vad gäller pump från kina, är det inte rätt struligt med tull/skatt numera när man beställer från Kina (Tänker på typ, aliexpress / ebay etc.) Postnord har ju satt lite käppar i hjulen där vad gäller kinapaket så vitt jag förstår...
volatyle
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2020, 14:31
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav börne 30 jul 2020, 18:35

Luftpangarn skrev:Det är långtifrån omöjligt att montera kikarsikte. Men pga en kort del av kilbasen ligger före magasinsfacket, och resten bakom, är inte geometrin med olika sikten självklar. Framför allt är rätt avstånd till ögat något som kräver tur eller knepigheter.

Finns reach forward fäste som löser det problemet.

Skulle kunna ha ett vanligt men det blir betydligt bättre med ett reach forward på denna bössan som har lite samma problem med mindre yta fram för fästet.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2020, 20:55

volatyle
PCP pumpar finns på Wish. Moms o tull ingår i priset. Jämför produkter och fraktpriser noggrant. Helt okomplicerat.

Man kan bygga alla möjliga kikarinfästningar. Tubens utseende, att kunna använda magasinen, avstånd till ögat - det är mycket att få ihop så det funkar. Och alla delar kostar pengar, och måttangivelserna på nätet är inte så kompletta. (Bara siktets tub tex, finns nästan aldrig mått på.)

Det vore bra om någon här kunde berätta exakt hur de gjort.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
volatyle (31 jul 2020, 07:52)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav börne 30 jul 2020, 21:25

Luftpangarn skrev:Och alla delar kostar pengar, och måttangivelserna på nätet är inte så kompletta. (Bara siktets tub tex, finns nästan aldrig mått på.)

Att saker kostar pengar får man ju liksom räkna med när man börjar med en hobby, gäller ju all hobby.

Därför jag gillar Sportsmatch fäste, dom är bra men där finns även alla mått tillgängliga på deras hemsida så lätt att kolla upp vad man behöver :thumbupp:

Är inte med på siktets tub? Menar du 1", 30mm eller 34mm?

Det brukar väl ändå stå i beskrivningen. Kollar man sen på tillverkarens hemsida brukar ju även andra mått stå som längd osv, detta är säkert svårare med riktigt billiga Kinasikte osv, det har jag dock sämre koll på.

Men i detta fall hade ju ett reach forward fäste fungerat. Finns ju även såna adaptrar från 11mm spår till picatinny som inte behöver bli så dyrt, man får ju såklart köpa picatinny fäste då men det finns det ju gott om.

Dock slut just nu men finns garanterat att hitta på andra ställen. Men nåt sånt jag tänkte på.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Så montera sikte på den bössan är inga problem volatyle :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2020, 22:33

När jag höll på, kunde jag med de vanliga ringfästena endast montera det sikte jag ville använda, i exakt ett enda läge. Då hamnade dessutom de främre fästskruvarna "trekvart" ute i luften, framför främre korta kilspårssnutten.

Den lösning jag kunde se, var att använda två "raiser blocks", och på den en kilspårsskena. Och ovanpå det, de vanliga ringfästena. De fästen som sträcker sig frammåt eller bakåt, som jag hittade, var i sig, inte tillräckligt höga, för att funka med siktet och magasinet. Vid det här laget hade jag i alla fall tröttnat på gväret, så jag släppte saken.

Så jag tycker det kunde vara ide att få exempel på lösningar som fungerar. På bilden ovan verkar läget ha blivit som för mig, med fästen hängande utanför kilspåren - dock med skillnaden att det finns plats för magasinet, med det siktets dimensioner. Om det finns möjlighet att justera tubens läge i längsled, är svårt att avgöra.

Faktiska utprovade lösningar vore bra att känna till, tycker jag.

Men Börnes förslag, i kombination med - gärna - extrahöga Weaver-ringar, skulle kunna vara något att prova. (Med "snabbfästen", skulle du kanske dessutom få möjligheten att kunna ta av kikarsiktet, och använda de öppna riktmedlen ibland?)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav volatyle 31 jul 2020, 07:29

Hua, jag märkte direkt hur det blev många begrepp och olika speciallösningar för att få till detta att döma av er input. Detta ogillar jag synnerligen och får nog kanske börja titta på en annan bössa. Jag är en simpel kille och gillar när saker fungerar "out of the box". Har full respekt för den som vill pilla och specialanpassa men där går nog min gräns för vad jag anser ha tid att lägga på denna hobby :)

Att borra upp transferporten låter för mig hanterbart, men det är nog så långt jag kan tänka mig att sträcka mig. Blir dock lite fundersam till alla speciallösningar med olika ringar och fästen för att montera ett kikarsikte. Om jag tolkar det rätt finns det alltså inget bra alternativ att för att montera ett kikarsikte på "originalfästet" som ingår? Gäller detta bara just detta geväret eller är det oftast så att man alltid måste anpassa med olika fästen etc?

Vol
volatyle
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jul 2020, 14:31
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav börne 31 jul 2020, 08:26

volatyle skrev:Gäller detta bara just detta geväret eller är det oftast så att man alltid måste anpassa med olika fästen etc?

Det behövs inte på alla bössor, det beror på att den bössan har sjukt kort yta att montera främre fästet på.

Du ser ju hur det ser ut på bössan jag la in där jag har fäste som går framåt hur det gör att kikarsiktet sitter mer centrerat mellan fästena & går då att justera i längdled, på Artemisen är det likadant fast ännu värre.
För att följa länken så måste du registera dig.



Markerad yta ska främre fästet sitta på. Det går bra att fästa ett fäste, men det gör att du kan inte skjuta fram siktet alls om du skulle behöva det för att få rätt avstånd till ögat när du lägger an bössan.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
volatyle (31 jul 2020, 09:27)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 31 jul 2020, 14:06

Nu blev det nog litet väl fel pga mig.

Att montera och skjuta in kikarsikten, kräver nog ofta en del fix. Jag tillhör en liten skara, som hittills tycker det är väl krångligt. Men jag kanske kryper till korset. En bössa har jag faktiskt monterat ett sikte på, men jag använder varken dottar eller rattar. Inskjutet på 25m. Resten tar jag på en höft med ögonmått. :oops:

Du vill ha ett PCP gevär. Mig veterligen, finns i alla fall inget nytt att köpa, som kan jämföras i pris med Artemis PR900. Men kanske ett begagnat gevär vore vettigare? Just vapen, tycker jag är något man mycket gärna kan köpa begagnat.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav ahayeah 31 jul 2020, 20:47

Alltså det ser ut som kineserna nya knep för att gör det billigt är att göra allt liiite mindre.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 31 jul 2020, 23:04

Hmm. Det har faktiskt också tänkt till. Skitdåliga är de inte! Finns orsaker till att tyska Diana tar upp deras grejer i sortimentet, med litet kosmetiska förändringar. MÖJLIGEN har de vissa andra förändringar också.

Pipan på PR900 har bedrövlig kröning = mynning på pipan. Kineserna fuskar där de kan, som vanligt.

Om pipan sprider, kan du pröva att slipa pipmynningen (= "kröningen") med en dremel eler dylikt. (instruktioner finns).

Men du kommer aldrig undan helt, att bössan kostade två och ett halvt tusen NY. På 50m tror jag det är helt ohållbart. Minst 50-60mm spridning, om du har tur. Men 80-90mm kan nog förekomma. Men det är min gissning. OBS!

Jag tror det finns många begagnade PCP som presterar bättre för 3-4 tusen. (Om det nu är PCP du vill ha.) Med enklare kikarmontage. Min gissning. Jag slutade i en helt annan ända, med CO drift.)

Den verkar såld, men i förrgår fanns en BT-65 (?) här, för 3'5 typ. Häftig bössa, säger ryktet. Inte vet jag, men kanske kikarmontage är enklare? (Annars är den bössan känd för extrema kraftmöjligheter.)

Tyvärr är "bråttom" lika med dålig affär. Nästan alltid, i alla sammanhang. :| (Inte bara luftbössor.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
volatyle (01 aug 2020, 17:20)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav lupak 31 jul 2020, 23:14

Såhär har jag det på min PR900,
nu är det å andra sidan ganska lång kropp på min kikare vilket underlättar.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
lupak
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 feb 2009, 15:00
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Följande användare vill tacka lupak för detta inlägg
Luftpangarn (31 jul 2020, 23:24)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 31 jul 2020, 23:38

Lupak, det är väl inte en PR900? Eller har du byggt om med ett främre pipband med kilspår? (Fast lufttuben verkar väldigt lång också? Eller är jag lätt senil?)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav lupak 31 jul 2020, 23:47

Luftpangarn skrev:Lupak, det är väl inte en PR900? Eller har du byggt om med ett främre pipband med kilspår? (Fast lufttuben verkar väldigt lång också? Eller är jag lätt senil?)


Jodå, det är en 900, helt original (förutom polerat o justerat trycke)
jag skruvade bort det bakre siktet så kom jag åt kilspåret där.

Nu verkar det spåret ligga lite högre än spåren i lådan, det medförde att POI blev för låg så kikaren är uppshimsad 0,6mm i bakre ringen.
Användarvisningsbild
lupak
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 feb 2009, 15:00
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Följande användare vill tacka lupak för detta inlägg
Luftpangarn (01 aug 2020, 00:50)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 01 aug 2020, 01:00

lupak skrev:
Luftpangarn skrev:Lupak, det är väl inte en PR900? Eller har du byggt om med ett främre pipband med kilspår? (Fast lufttuben verkar väldigt lång också? Eller är jag lätt senil?)


Jodå, det är en 900, helt original (förutom polerat o justerat trycke)
jag skruvade bort det bakre siktet så kom jag åt kilspåret där.

Nu verkar det spåret ligga lite högre än spåren i lådan, det medförde att POI blev för låg så kikaren är uppshimsad 0,6mm i bakre ringen.


Det är listigt! Du flyttar "hela problemet frammåt". Dock hänger fästen rått mycket i luften ändå, att döma av bilden.

Nu kanske det inte är så mycket problem i praktiken, liksom min montering. Hur det funkar med längsjustering, undrar jag. Med rätt siktestub, funkar det.

Jag vet / kan inte säga så mycket, Vilket sikte använder du?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav börne 01 aug 2020, 08:09

lupak skrev:Såhär har jag det på min PR900,

Det där trodde jag man ville undvika då den väl är fäst i pipan, eller är jag fel på det?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav lupak 01 aug 2020, 08:59

börne skrev:
lupak skrev:Såhär har jag det på min PR900,

Det där trodde jag man ville undvika då den väl är fäst i pipan, eller är jag fel på det?


Främre infästningen är en klämma som håller ihop pipan och lufttuben och är fäst i stocken med en skruv så det är rätt stadigt.
Användarvisningsbild
lupak
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 feb 2009, 15:00
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav Luftpangarn 01 aug 2020, 11:59

Jag tror jag förstår hur Börne tänker.

Normalt vill man att pipan inte skall störas av pipband och stockar - den skall kunna leva sitt egna fria liv - som "friflytande". Vibrationer och självsvängningar skall få klinga ut så mycket som möjligt, innan kulan lämnar mynningen. Låter som ett oanständigt sexliv... :-) Men vänta bara, det blir värre... :oops:

Ju fler centimeter pipan får stå rätt ut i vädret, desto fler resonanssvängningars våglängder får rum på längden, så de kan klinga ut. Effekten blir att pipan får vila så rakt som möjligt.

Ju längre friliggande, desto fler våglängder "sväljer" pipan och dämpar ut, innan kulan lämnar mynningen.

Ett pipband halvägs fram på pipan, kortar svängningslängden. Värst är förstås en infästning precis före mynningen.

Lösningen ovan minskar pipans friflytande längd.

Dessutom misstänker jag att svängningar mellan pipbandet och "lådan", i värsta fall kan förstärkas genom "stående våg", som är så stark, att den fortplantar sig genom pipbandet.

Hur det hela slutar, kan man bara (om man inte är helgalen fysiker) fastställa experimentellt.

Men helt klart är det värt ett försök.

(Hela resonemanget bygger på hobbyfysikern inom mig.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav börne 01 aug 2020, 15:36

lupak skrev:
börne skrev:
lupak skrev:Såhär har jag det på min PR900,

Det där trodde jag man ville undvika då den väl är fäst i pipan, eller är jag fel på det?

Främre infästningen är en klämma som håller ihop pipan och lufttuben och är fäst i stocken med en skruv så det är rätt stadigt.

Ok... då är den inte flyttbar.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket kikarsikte till Artemis PR900W/köpråd gevär?

Inläggav lupak 01 aug 2020, 16:06

Luftpangarn skrev:Jag tror jag förstår hur Börne tänker.

Normalt vill man att pipan inte skall störas av pipband och stockar - den skall kunna leva sitt egna fria liv - som "friflytande". Vibrationer och självsvängningar skall få klinga ut så mycket som möjligt, innan kulan lämnar mynningen. Låter som ett oanständigt sexliv... :-) Men vänta bara, det blir värre... :oops:

Ju fler centimeter pipan får stå rätt ut i vädret, desto fler resonanssvängningars våglängder får rum på längden, så de kan klinga ut. Effekten blir att pipan får vila så rakt som möjligt.

Ju längre friliggande, desto fler våglängder "sväljer" pipan och dämpar ut, innan kulan lämnar mynningen.

Ett pipband halvägs fram på pipan, kortar svängningslängden. Värst är förstås en infästning precis före mynningen.

Lösningen ovan minskar pipans friflytande längd.

Dessutom misstänker jag att svängningar mellan pipbandet och "lådan", i värsta fall kan förstärkas genom "stående våg", som är så stark, att den fortplantar sig genom pipbandet.

Hur det hela slutar, kan man bara (om man inte är helgalen fysiker) fastställa experimentellt.

Men helt klart är det värt ett försök.

(Hela resonemanget bygger på hobbyfysikern inom mig.)


Det är helt riktigt, en pipa skall vara friflytande från lådan och framåt, denna kinabössa har väl inte tillverkats med särskilt mycket intern- och övergångsballistik i åtanke.
Trots detta måste jag säga att det går att mjölka ur riktigt bra träffbilder ur denna bössan, helt klart i paritet med en shysst fjäderbössa,
jag ångrar inte köpet en sekund.
Användarvisningsbild
lupak
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 feb 2009, 15:00
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Följande användare vill tacka lupak för detta inlägg
Luftpangarn (01 aug 2020, 22:40)

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer