SHARP Innova II

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

SHARP Innova II

Inläggav elmelino 31 dec 2021, 18:31

Jag har ett ombyggt Sharp Innova II pumpgevär, numera drivs det med Co2 via en painballflaska. Tror bara det finns detta ex.jag köpte det för många år sedan av Hammer Arms i Lund.grymt simpel enskottare man laddar med en pellet sen duttar man i kolsyra med ett litet tryck. Väldigt bra fart på den och helt ok precision. Har för mej jag mätte upp den till 185m/sek med 16gr 22a. Sitter ett noname 6x40 kikare på ett specialfäste för laddningen. Kan nog tänka mej att avvyttra denna pga.har problem att hitta nån som kan fylla Co2 flaskan.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

elmelino
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 apr 2010, 19:45
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: BSA Meteor, HW 85.

Följande användare vill tacka elmelino för detta inlägg
Silwer (31 dec 2021, 21:55)

Re: SHARP Innova II

Inläggav bazookaboy 31 dec 2021, 19:54

Cool bössa
bazookaboy
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
Ort: helsingborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg

Re: SHARP Innova II

Inläggav Desaleux 31 dec 2021, 21:49

Den där finns senare klon av Norconia pump tror finns på Hurricane såg övriga märken nyligen.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1398
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Silwer (31 dec 2021, 21:57)

Re: SHARP Innova II

Inläggav Silwer 31 dec 2021, 21:53

Ja dessa är nog oftast hembygds skulle jag tro.

De ger ju då lägre effekt än pumpvapnet, jag äger en .22 och den klara 240mps med 14gr diaboler.8 pump
Det var en jävla kraft på den tiden då min är äkta Sharp med.

Imo blev inget effektivare, Dock kan man anmärka på att Innovan ju käns billig och att de är Blow of Valve, dvs ingen fjäder och hammare, utan när man trycker på avtryckaren öppnar man ventilen, den blir liksom Excellent allt hårdare i avtrycket med antal pump.

Jag lyckades renovera min då kopiorna som vinns i Asien har ett kitt för det passade, en del justeringar för pumpoacknigen med det har ju japanerna tänkt på.

Jag kan förstå co2 ombygnaden då pumpandet är ett jäkla jobb och låter en hel del, det gjordes på Excellente med för med imo bättre resultat där.

Inhemskt hade Japan just i gen marknad Sharp såldes till bla amerikanska soldater som tog med sig dem hem, det finns givet finare bygda varianter som tex Victory.

I Sverige var de inte lagliga licensfria vad jag vet, exemplar som ramlat in här är väl hitkomna med inflyttning osv.

Jag hittade min på en vanlig veteranmarknad, plötsligt såg jag den ligga där, och jag kände till dem redan, hade aldrig öht sett en förr, så jag frågade ju nonchalant om priset, 400 spänn.

Självklart köpte jag den chbsom sagt den gick att renovera, imo föredrar jag pumpversionen då det är vad de var.

USA hade ju bytt multipumpar länge säg Sheridan, betydligt bättre kvalitetskänska jag fram på 70ral säkrare då de hade hammare för ventilöppning, men inte susen av samma effekt.

Sharp japanskt som det var bygde även fjädervapen. innova II var kopierats massor särskilt som.177 alltid plast helt.

Det är en liten del av en udda luftvapenhistiria imo, det tror lång tid innan nåt spöade dem, många hadecslnder sina då de tvingade i för mycket luft och själva huset som håller lyften sprack eller ventilen blev igår.

Inte underligt k i Sverige men som sagt med tanke på att de aldrig var licensfria kul.
Senast redigerad av Silwer 31 dec 2021, 21:57, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: SHARP Innova II

Inläggav Silwer 31 dec 2021, 21:58

Desaleux skrev:Den där finns senare klon av Norconia pump tror finns på Hurricane såg övriga märken nyligen.


Faktum är att reperationskittet passar till de japanska, det gladde mig iaf.
Men de är som kopior billigare bygda och .177 tycks gälla, det är inte samma grej.
Och vem tusan vill verkligen använda spnna här idag?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: SHARP Innova II

Inläggav Desaleux 31 dec 2021, 23:29

Påfyllning till kolsyreflaska Rusta hade halva priset 19.90 ordinarie (39.90)Max5/hushåll de hade rusta tidigare på kolsyrepatron flaska.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1398
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer