Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav Hopshit 28 apr 2023, 12:38

Tja!

Greppade bössan för att rensa en lada i morse, gick förbi garaget för att fylla på från flaskan. Ansluter, vrider på luften.. det börjar fylla men stannar vid 120 bar!? Flaskan är helt nyfylld.

Släppte grejerna, var tvungen att dra och veva med krutbössa i stället. Nu testar jag igen.. Vägrar kliva över 120 bar! Skruvar av tuben från bössan, låter det pysa lite.. repeterar ett antal gånger för att få ned trycket.

Ansluter igen.. hör hur ventilen öppnar och trycket stiger som det ska.. upp till 120 bar!? Hajjar inte, hur kan det vara möjligt?

Måste man riva tuben?
Hopshit
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 aug 2018, 13:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav Hopshit 28 apr 2023, 13:07

Inhiberat.. löste sig per telefon! Ruggigt.. tryckmätaren i bössan är inte kurant..
Hopshit
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 aug 2018, 13:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav chaosborn 29 apr 2023, 07:42

Ah, tänkte nästan det.

Blir till att köpa ny manometer då.

Känns som att det är ganska ofta man hör att de strular.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav Luftpangarn 29 apr 2023, 10:45

Litet oväntat problem. Jag har aldrig hört talas om trasiga manometrar inom min hobby med modellånglok, där det förstås vimlar av manometrar, och som ju dessutom utsätts för både höga temperaturer och ånga. En billighetsvariant verkar komma från samma tillverkare som sitter på alla brandsläckare.

Men det är klart, någon gång måste ju även manometrar kunna paja. Men vanligt är det inte, så jag hade också kliat mig i huvudet om det gällt ett PCP vapen.

Är väl som den gången jag mekade med en 60/70-tals Mercedes, och kämpade som sjutton med tändningen under ett par dagar. Motorn ville antingen bara gå kring 800 eller 2'800 varv i minuten. Jag höll på att få gråa hår, och avbröt mekandet flera gånger helt uppgiven.

Desperat sökte jag till slut upp en proffsmek, som sa att "det måste vara något riktigt konstigt fel. Kan det vara så att fördelardosan kuggat om?"

Mycket riktigt hade skruven försvunnit som höll ner fördelardosan i motorblocket. Dosan satt på en lång vertikal axel, och hela mekanismen hade lyckats både hoppa ur, och sedan fallit ner på plats igen, fast nu något eller några kugg feltajmat.

P.S. Mekarhistorier är väl litet som jakthistorier?! :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2022
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav ryden 29 apr 2023, 11:48

Det verkar vara standard med strulande manometer på FX. Vad för manometer ska man köpa iställetl?
Jag håller på att skjuta tomt i min Dreamline så jag kan byta min
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav chaosborn 29 apr 2023, 22:19

[quote="Luftpangarn"]Litet oväntat problem. Jag har aldrig hört talas om trasiga manometrar inom min hobby med modellånglok, där det förstås vimlar av manometrar, och som ju dessutom utsätts för både höga temperaturer och ånga. En billighetsvariant verkar komma från samma tillverkare som sitter på alla brandsläckare.

Tycker man hört om det en hel del, den på min Fx pump känns också lite knas.

En brandsläckare håller ju dock inte så höga tryck, känns som de är lite sådär med.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Fx Cyclone m påfyllningsstrul..

Inläggav börne 29 apr 2023, 23:18

chaosborn skrev:
Luftpangarn skrev:Litet oväntat problem.


Tycker man hört om det en hel del, den på min Fx pump känns också lite knas.

Har man ju stött på lite då & då här sedan man började hänga på forumet för en del år sedan.

Jag kollar alltid dykflaskans manometer när jag fyller, den är ju rejälare & litar mer på den.

Jag hade vid eventuellt byte på min FX Dreamline bytt till en sån här då jag tycker den är tydligare att läsa av mot originalet.

Står att den är för att kolla regulatortrycket men nog borde den fungera även för trycket i tuben, har en Bullpup där manometern sitter längst fram & det är en sån liten. Vet inte om det skiljer mellan olika Dreamline varianter.

För att följa länken så måste du registera dig.



Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18787
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer