Litet oväntat problem. Jag har aldrig hört talas om trasiga manometrar inom min hobby med modellånglok, där det förstås vimlar av manometrar, och som ju dessutom utsätts för både höga temperaturer och ånga. En billighetsvariant verkar komma från samma tillverkare som sitter på alla brandsläckare.
Men det är klart, någon gång måste ju även manometrar kunna paja. Men vanligt är det inte, så jag hade också kliat mig i huvudet om det gällt ett
PCP vapen.
Är väl som den gången jag mekade med en 60/70-tals Mercedes, och kämpade som sjutton med tändningen under ett par dagar. Motorn ville antingen bara gå kring 800 eller 2'800 varv i minuten. Jag höll på att få gråa hår, och avbröt mekandet flera gånger helt uppgiven.
Desperat sökte jag till slut upp en proffsmek, som sa att "det måste vara något riktigt konstigt fel. Kan det vara så att fördelardosan kuggat om?"
Mycket riktigt hade skruven försvunnit som höll ner fördelardosan i motorblocket. Dosan satt på en lång vertikal axel, och hela mekanismen hade lyckats både hoppa ur, och sedan fallit ner på plats igen, fast nu något eller några kugg feltajmat.
P.S. Mekarhistorier är väl litet som jakthistorier?!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.