FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav johning 27 jan 2024, 20:26

En FX Dreamline... kan det vara något för mig som hobby-satsande PRS/Långhållsskytt att använda som träningsvapen hemma på gården tillsammans med t ex barrikader? Och innan någon påpekar det; nej. Pantheran eller FX nya "PRS" bössa är inte på tapeten pga prislappen. Även om de säkerligen är mer lämpliga alternativ.

Jag funderar på en Dreamline i ett JET eller Saber. Eventuellt bygga ett eget. JET chassit ligger nära till hands då jag redan har en JET på PRS-bössan.

Hur många skott får man ur en Dreamline med smala tuben i 177 och 22. Licensfritt respektive licens-effekt? Är det en bra bössa i allmänhet? Och hanterar pipan 22 slugs (om jag väljer en 22a vill säga)
Ni som har Dreamline; är ni nöjda?
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav vettedax 27 jan 2024, 20:47

ja en kanonbössa.. köpte en dreamline grs för ett tag sedan i 177..där du siktar träffar kulan gång på gång.. magasinet funkar perfekt å väldigt lätt att ladda ny kula vid skott.. antal skott vid 10J vet jag inte riktigt men väldigt många är det.. gissar minst 200. är helnöjd faktiskt. sen gör ju grs stocken den extra rolig å go att skjuta med. En nackdel dock.. avtryckaren är inte justerbar i längdled, men det löste jag på annat sätt å pipstödet längst fram är lite klent enligt mig så jag beställde ett till så nu är det två ä väldigt stabilt. några hundralappar bara. Så en riktigt fin bössa enligt mig.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2250
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav börne 27 jan 2024, 20:57

Har aldrig räknat antal skott från 230 bar ner till regulatortrycket på min Dreamline Bullpup, men regen är satt lågt i 10J, har det inte färsk i minnet men tror det är c:a 55-60 bar. Men jag går aldrig så lågt som till regulatortrycket, brukar fylla vid 100 bar så det är många skott i licensfritt vi snackar om ifall man utnyttjar all luft till fullo.

Min är en .177 & har för mig att jag räknade till 10 magasin en gång & det är ju 220 skott & då hade man ju kunnat få ut ännu fler om man skjuter närmre regulatortrycket än vad jag gör.

Väldigt smidig att ladda, jag har haft lite strul med mitt avtryck som hängt sig, men sedan jag putsade till searen lite har det inte strulat, tydligen nåt som drabbar en del, vet inte om FX gjort nåt åt detta, min köptes i början på 2021.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18787
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav ryden 29 jan 2024, 17:04

Jag har en Dreamline Tactical och tycker den är kanon, kan kanske inte rekommendera Tactical till PRS pga. avsaknad av riktig framstock.
Man vill nog inte dänga tuben i barrikaden.
Och flera piphållare behövs.

Jag skulle gärna se någon göra ett u-format hand guard med M-LOK att sätta i Picatinny-fästet under lådan

Bild
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav johning 31 jan 2024, 09:37

Precis min tanke vad gäller framstocken! Borde gå att få till något som fäster i befintliga picatindnyskenan. Får se om man kan göra något själv... för jag hittar inget på marknaden efter att ha frågat MR google om råd.

Jag gjorde slag i saken och köpte en lite i 22. Jag har sedan tidigare en Marauder med Huma-regulator som jag är väldigt nöjd med, men kommer sälja då målet för mig är att få till en trevlig plinking-bössa som ska funka som PRS trainer på bakgården från barrikader ut till 20-25m.

Någon som sitter på JET chassi ni vill bli av med? Eller har några andra tips? Som PRS trailer har jag egentligen inget emot en stock i AR-stil i likhet med fotot ovan. Men en framstock med picatinny eller ARCA med någon form av barikadstopp känns väldigt angeläget. Tips?

OM man ska konvertera bössan och göra den licenspliktig; skjuter FX smooth twist pipor även slugs? Eller är det en ny liner som i så fall gäller? Anledningen till min fråga är den skyddsjakt jag nu ibland bedriver med 22lr som jag skjuter dämpad med sub-ammunition.
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav johning 16 feb 2024, 18:35

Ett st sådan här intresserar mig en aning... vad som är lite surt är att man inte kan behålla den externa justeringen för hammar spring från Dreamline Lite/Tactial.

För att följa länken så måste du registera dig.



Vad ligger max regulatortryck på hos en Dreamline? Jag har ju självklart inte kunnat hålla mig från att mecka med min; drog upp regulatortrycket från 50 till 80; och utgångshastigheten sjönk märkbart; vilket förvisso var bra då den är fortsatt laglig utan problem.
Men av ren nyfikenhet så läser jag på en del forum om folk som ställer upp regulatortrycket till en bra bit över 100b (Vilket skulle få mina kulor att knappt lämna mynningen då hammarfjädern inte orkar med det tycket) Men jag kan bara ställa upp min regulator till omkr 80b. Är det normalt på en svensksåld och licensfri Dreamline?
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav johning 16 feb 2024, 18:36

johning skrev:Ett st sådan här intresserar mig en aning... vad som är lite surt är att man inte kan behålla den externa justeringen för hammar spring från Dreamline Lite/Tactial.

För att följa länken så måste du registera dig.



Vad ligger max regulatortryck på hos en Dreamline? Jag har ju självklart inte kunnat hålla mig från att mecka med min; drog upp regulatortrycket från 50 till 80; och utgångshastigheten sjönk märkbart; vilket förvisso var bra då den är fortsatt laglig utan problem.
Men av ren nyfikenhet så läser jag på en del forum om folk som ställer upp regulatortrycket till en bra bit över 100b (Vilket skulle få mina kulor att knappt lämna mynningen då hammarfjädern inte orkar med det tycket) Men jag kan bara ställa upp min regulator till omkr 80b. Är det normalt på en svensksåld och licensfri Dreamline?



Någon som testat ovan länkade chassi? Synpunkter?
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon

Re: FX Dreamline som träningsvapen för PRS?

Inläggav börne 16 feb 2024, 21:45

Jag använder en Aeron CZ stock på min FT rig, ser inte riktigt likadan ut då min har ställbart kindstöd & bakkappa men det är bra prylar. Jag är nöjd med min :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18787
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
1qaz1qaz (18 feb 2024, 20:47)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer