AA s510 Extra .177 tuning

Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel

AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 23 jan 2013, 16:48

Har en s510 .177 Extra som jag kör som 10J, tyvärr får jag enbart ut 50 användbara skott vilket är extremt lite. Detta beror på att alla inälvorna är gjorda för fullfart och själv strypningen sitter i fartreglaget vilket fungerar som en choke av transferporten.
Detta får givetvis hjärnaktiviteten att maxas.

Vad göra göra för att få ut fler skott? Någon som har gjort moddar på dessa bössor?

Jag har börjat med att beställa 16J hammarfjäder och hammarvikt, så jag tänkte börja med det och se vad det ger men är orolig för att kurvan inte kommer bli vettig.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 23 jan 2013, 16:58

Ok, ja bara strypning i typ transferkanalen är inte så effektivt, 50 skott i 10j är fullkomligt värdelöst, men det visste du redan.

Finns ingen hammarfjäder att dra av på rejält så den slipper slå så hårt hela tiden?

För nånting gör ju att den drar väldiga mängder luft även för en .177.

Varför är de så fulstrypta föresten?

Skitdumt gjort.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 19835
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 599 gånger i 528 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 23 jan 2013, 17:07

Nä precis. Den finns ju i tre utföranden. Carbine/Classic 16J. Classic 16J/FAC och Extra FAC 24J alla i .177.
Det är en hel del prylar på insidan som skiljer dem åt. Ventilen/styrningen är också annorlunda mellan fullfart och 16J.
Hammarvikten är megastor på min så jag har tänkt att börja med att enbart byta den till 16J hammarvikt för att se vad detta ger, om det blir knas så bytar jag även fjädern och i värsta fall så får jag beställa de övriga prylarna för 16J och sedan justera in med fartreglaget och sedan låsa det så att den ligger på 10J.

Varför de gjort såhär är väl troligen att det är den enklaste/billigaste lösningen och att de som köper en Extra troligtvis inte har som avsikt att skjuta 10J.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 23 jan 2013, 17:58

Jo jagförstår, inte kul med en 10j bössa som slukar många ggr mer luft än om de är rätt justerad, hammare och fjäder borde väl vara överkomligt att börja med att byta iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 19835
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 599 gånger i 528 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 23 jan 2013, 18:08

Japp man tycker ju det. Jag får helt enkelt prova mig fram. Inbillar mig också att locktimen kommer att bli bättre med en lättare hammarvikt.

Fick faktiskt ett tips från en kille på AAOC att köpa inälvorna från AA MPR, Allt utom hammarvikten skall tydligen passa rakt av och det är ju en 10J bössa.

Well well, detta kommer bli intressant,
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 23 jan 2013, 18:10

Självklart, du får berätta hur det gick, hur mycket förbrukningen sjönk, vet inte storleken på tuben på den och den är självregulerad.
Men mer än dubbelt tycker man.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 19835
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 599 gånger i 528 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 23 jan 2013, 18:49

Absolt, borde ha delarna i nästa v.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav losdrivare 23 jan 2013, 18:56

När jag pysslade med AT44:an så fick jag en märkbar luftbesparing på att krympa luftkanalerna. Jag drog slutsatsen att ju mindre volym som måste trycksättas, desto mer av luften används till att faktiskt flytta kulan. Har man för högt flöde så går det ut över verkningsgraden.

Sen ska väl luftpuffen stämmas av till att vara så kort att det inte fortsätter pysa ut luft efter kulan lämnat loppet, men där är du redan på rätt väg med lättare hammare och lägre spänning på hammarfjädern. :) EDIT: Jag har även styvat upp ventilfjädern, men detta var lite kontroversiellt. Funkade dock bra i min setup.

Jag fick 40% luftbesparing på AT44:an genom att strypa luftkanalerna och lätta hammaren och hammarfjäderspänningen.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 282 gånger i 177 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 23 jan 2013, 19:01

40% är bra på en bössa som inte är felstrypt som denna är.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 19835
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 599 gånger i 528 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav losdrivare 23 jan 2013, 19:19

Skulle inte gå så långt att kalla den rättstrypt heller, även om den inte drog luft som Duddas. Den var bara strypt med tjockare ventilpinne och möjligtvis även mindre ventilsäte. Som referens var luftkanal och transferport 3,6 mm och hammaren vägde typ 60 gram... Den drog ca 1,0 bar/skott när jag började och 0,6 bar/skott när jag slutade.

Jag tror dock att lägre hammarvikt och svagare hammarfjäder gör mest och är lättast att fixa.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 282 gånger i 177 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 23 jan 2013, 19:29

Det blir väl olika problem då bara Sverige har 10j gränsen helt enkelt, man vill göra strypningen så enkelt som möjligt utan att byta många delar, vi är nog ingen stor marknad för PCP vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 19835
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 599 gånger i 528 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Beangan 23 jan 2013, 19:32

Lättare hammare och mindre spänning på fjädern gör massor. Genom att fiffla med detta har jag fått min EV2a att gå från runt 130 kulor till 275.
Beangan
 
Inlägg: 3389
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 129 gång
Tackad: 381 gånger i 176 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav TheFoes 23 jan 2013, 19:45

Hoppas du fixar det Dudda, det är en jävligt bra gevär
Hw 97k .20 Vortek SHO
TheFoes
 
Inlägg: 1955
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Folkrepubliken Sverige.
Tack utdelade: 314 gång
Tackad: 157 gånger i 106 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 23 jan 2013, 19:45

Tack för svaren. Ja det brukar ju sitta där. Sedan har jag som sagt ett fullfartsreglage liggandes och med det så är det busenkelt att ändra storleken på TP för eventuell finjustering. Återkommer när jag fått prylarna.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 23 jan 2013, 19:46

Min enda oro är egentligen hur kurvan kommer att se ut.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 23 jan 2013, 19:50

Om man kan få vanliga FX bössor som är själregulerade att funka i 10j så ska det gå det där med, men givetvis får du säkerligen justera en del så du kommer rätt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 19835
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 599 gånger i 528 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav gubbe 23 jan 2013, 19:55

Kommer bli intressant att se hur du lyckas. Kan nog vara relevant för många som kanske inte tänkt på att deras vapen drar för mycket luft i förhållande till effekt (10J). losdrivare visade ju att det går att minska förbrukningen i sin eminenta tråd och som sagt Beangan har tydligen laborerat också, tyvärr utan att visa oss vad han gjort. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 9347
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 1660 gång
Tackad: 1064 gånger i 550 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav losdrivare 23 jan 2013, 19:58

Dudda skrev:Min enda oro är egentligen hur kurvan kommer att se ut.


Du kan göra som jag, labba och skjuta strängar. Räkna med att det tar minst 20 arbetstimmar av ditt liv men är riktigt lärorikt. Eller så kan du köpa en regulator för 750 kr inkl frakt. :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Be om att få den för 50-100 bar om den ska funka bra till 10J. Om jag minns rätt så gör de såna om man ber om det.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 282 gånger i 177 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav AirArms 25 jan 2013, 09:24

Intressant tråd!
Skall bli kul att höra vad 16J paketet ger.
Då hela England kör i detta läget, så borde det ju vara hyfsat lätt att hitta nån som har fått till inställningarna optimala.
Användarvisningsbild
AirArms
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 feb 2012, 13:40
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 13 feb 2013, 09:45

Har nu slängt i hammarfjäder och vikt för 16j och detta ger initialt 8,7j. Detta tror jag beror på att ventilfjäderna är mkt hårdare i xtra fac än 16j. Har tyvärr inte skjutit en hel fyllning ännu men troligtvis kommer den att öka lite när grejorna slitits in. Hoppas också att skotten blir jämna.

Återkommer med mera info.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav losdrivare 13 feb 2013, 11:49

Spännande, har funderat på hur det går med det här projektet! :thumbupp:

Om du har möjlighet vore det väldigt intressant att få se kronografsträngen och gärna om du kan säga hur kurvan har förändrats mot för tidigare. Jag är speciellt intresserad av att se hur toppen på kurvan har flyttat sig i tryckregistret...

Har du någon möjlighet att öka flödet? Vet inte exakt hur det ser ut på Air Arms, men i min Hatsan skulle jag i första hand försöka öka diametern på ventilsätet en tiondel alternativt ta ner motsvarande på diametern på ventilnålen. Annars kan du kanske shimsa hammarfjädern en aning. Jag har själv ingen större förhoppning på att effekten ökar just något med tiden som på en fjäderbössa...

Passade du på att polera hammarens friktionsytor?
Går det att justera hammarfjäderns spänning på dessa?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 282 gånger i 177 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 13 feb 2013, 12:09

Har pangat en del nu men skotten är slut. 110 skott från 125-95 bar med 7 mps i spridning. Känns kanon, borde lätt få ut 80-100 skott till.
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 13 feb 2013, 12:11

Polerade löpstången för hammarvikten och jag ligger mellan 167-173 mps med jsb heavy så precis runt 10j.

Över 130 bar låg jag runt 130 mps så kurvan är mkt effektivare nu:)
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Frank69 13 feb 2013, 12:29

Har du regulator i bössan?
Frank69
 
Inlägg: 10238
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 894 gång
Tackad: 954 gånger i 525 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 13 feb 2013, 12:35

Sköt ytterligare 40 skott på tavla nu och prova sista i kronon. Låg nu på 167 mps igen. Betyder att jag var lite väl optimistisk. 150 skott mellan 125-60 bar 167-174-167 mps jsb heavy så klart bättre än förut. Går säkert att fixa ännu mer men detta duger gott för mig. Gillar att intervallet är så löjligt lågt, fylltuben lär klara mågra fyllningar:)
Walther lgv .177 - Vector paragon 3-15x50
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 91 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer