Sida 4 av 6

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 26 okt 2015, 17:50
av Dudda
pike55555 skrev:Tack för värdefull info Dudda.
Ska till landet och testa den ordentligt denna veckan så får jag se sen vad jag bestämmer mig för. Ganska sannolikt att jag behåller den som den och söker licens men inte säker än. Intressant är att den ger exakt 10j på lägsta läget på som kan låsas med en skruv enbart i lägsta läget och att den ger 28j 320m/s vilket nog är lite väl hett utan att ändra något än fartomställaren till maxläge.


En intressant och kanske enklare mod som jag aldrig provade är att byta fjäder till ventilen samt köra med 16j hammarvikt. Fac-hammarfjäder är dock förliten så beställ isf en custom fac-fjäder. Finns på E-bay. Kanske kan ge något bättre kurva utan störra ingrepp.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 26 okt 2015, 21:33
av Superbee
Dudda skrev:
pike55555 skrev:Köpt hos tobbe. Bra ide, även om jag inte hittar grejerna på hans hemsida kan han säkert fixa fram dom.
Tack för alla goda ideer/råd!


Tjenare, det är inte lönt att byta enbart hsmmare och fjäder. Motståndet på fjädern i ventilen är oerhört mycket störra på extra fac än 16j så du kommer få typ 5-7j. Du måste byta alla komponenter som skiljer dem åt. Det är rätt mycket jobb om du ska byta till en äkta 16j. Du kan prova viaTobve men det lär bli fn lång process. Tyvärr har Julian Bond i UK slutar att exportera delar. Han var mig veterligen den enda som sattpå alla delar i lager.

Om du verkligen vill köra den i 10j så behöver du köpa 16j ventil, fiering pot, fjäder. 16j ventilhus, hammare hammarbussningar 2st, hammar glidstång, hammarfjäder. Det går att sätta sätta ihop med dessa delar men det optimala är att även byta ovandelen av blocket för att få rätt storlek på transferporten samt nyttjas en annan typ av oring mellan blockhalvorna på de olika effektuttagen.

Som sagt, det går men tar lite tid och du hamnar runt 2000kr om du ska byta allt.


Borde det inte vara lägre motstånd i fjädern i ventilen på en extra FAC än 16J version? Hård hammarfjäder och lätt ventilfjäder brukar väl vara receptet för hög fart?

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 27 okt 2015, 07:40
av Silwer
Absolut är det så, men det är helt enkelt möjligt att hela klabbet bygts bara för max effekt utan att ens kunna fungera för annat.

Imo låter det klart överarbetat och liknar vissa regulatorvapen som hw100 tex som är hårt låsta för låg effekt och ger att en med licensfri variant får byta mest allt med block osv för att bli ett licensvapen.

Men iofs köper man väl inte en FAC för att köra 10 eller 16j heller, trist att det var så komplicerat.minnesanteckning

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 27 okt 2015, 13:34
av Superbee
Överarbetat vet jag inte, de är ju optimerade för vad de säljs för. Titta så fina kurvor de ger om man använder dem enligt vad de är kpnfigurerafe för, intr många icke-reglerade bössor som visar så fina kurvor.

Men visst, jag hade blivit sur som satan om jag köpt en S510 i 10J som beter sig som detta ex, men uppenbarligen är det ju fråga om en dåligt genomförd strypning

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 27 okt 2015, 13:36
av Silwer
Som sagt efter research kanske man inet väljer en strypt FAC om det var licensfrit man ville ha.

Här är det ju att söka licens och bar ta upp den till det den vill vara som gäller imo.

Annars? ja det finns mycket att köpa där ute.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 27 okt 2015, 17:16
av pike55555
Jag köpte den för att jag tänkte ha den i 10J och därför valde jag också .177
Så här i efterhand inser jag ju att det inte var särskilt smart att köpa en FAC i 10J-utförande men nu ville jag köpa denna anniverserymodell och den var i FAC-utförande. Tänkte inte så mycket på vad det innebar för hur den skulle prestera i 10J tyvärr så där har jag mig själv att skylla. Antingen blir det till att bygga om mycket alternativ låta den vara som den är och söka licens och ta upp den. Det lutar åt det senare. Strypningen i detta fall var en liten bricka limmad utanpå fartomställaren så att man inte kom åt skruven som låste fartomställaren. 3 sekunder värmning med en tändare på brickan så lossnade den och så kan man skruva ur skruven och vrida upp farten. För att strypa den igen så vrider man bara ner fartomställaren och skruvar i skruven igen. Olagligt att ha inte ha brickan kvar utanpå, ja det kan man fråga sig på samma vis som man kan fråga sig om Steyr LG110:an är laglig där man ändrar farten genom att skruva på en skruv som man behöver en liten pinne för att skruva på men det är en annan diskussion. Jaja, den är fin att titta på och går nog utmärkt i den fart den är tillverkad för.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 15:53
av pike55555
Som tidigare inlägg ovan visade så fick jag rätt kass kurva i 10J på min AA s510 FAC.
Har nu kört ett par strängar i fullfart för att förstå bättre hur den är byggd.
Konstigt nog får jag fortfarande ingen klockkurva på strängen, vad beror det på?

Om strypningen enbart var i fartomställaren så borde det väl vara en klockkurva eller kan det se ut på detta vis även om det är rätt inställt? Verkar konstigt

Som jag förstått det så går det inte att ställa förspänning på hammarfjädern på s510, stämmer det?

Är inne på att köpa en Altarosregulator men vill få ordning på bössan innan jag sätter i den. Som kurvan ser ut nu så skulle jag kunna använda det regulatortryck som ger önskad hastighet då kurvan är hyfsat jämn över hela strängen... MEN, min känsla är att som den är ställd nu så är den inte optimerad vad gäller luftförbrukning.

För att följa länken så måste du registera dig.


Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 16:07
av Don Tomaso
Min beter sig likadant, får en liknande kurva. Har en Robert Lane reg. liggande som skall in i vinter. I fullfart behöver en extra en lättare hammarvikt enlig Robert Lane.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 16:09
av Bullpup 96
Hm, jag den "kurvan" ser ju förjävlig ut. Finns det inga videos om tuning av bössan? Jag har ju tyvärr ingen erfarenhet av denna bössan men det verkar som om regulator är bästa sättet.

Personligen förstår jag inte hur ett märke som air arms kan sälja bössor utan regulator i dagens samhälle. Det borde vara standard särskilt på denna modell. Aja kanske 20k bössan har reg i sig jag vet inte

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 16:53
av börne
Bullpup 96 skrev:Aja kanske 20k bössan har reg i sig jag vet inte

Om du tänker på FTP900 så har den reg.

TS bössa är en FAC, den är inte byggd för att gå i 10J som jag skrev till dig i en annan tråd där du sa samma sak, ska du köra dom i 10J får man byta ut lite delar eller helt enkelt väljer man inte FAC utan dom vanliga 16J versionerna som fungerar ypperligt även i 10J. Med min MPR kunde jag skjuta över 100 användbara skott i 10J utan reg.

Såg nu att han även testat i FF.... ja det där va ju trist. Har tyvärr ingen erfarenhet av dom i FF då det inte intresserar mig, ska ju va en utmaning att skjuta så har bara koll på 10 & 16J så kan inte hjälpa till :-(

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 17:37
av Dudda
Ställ den på 270 mps med jsb heavy. Där ska du få 25-30 bra skott mellan 200-160 bar. Ingen ide att skjuta på lägre tryck.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 19:06
av Superbee
Hmm det där ser olustigt ut, hur reagerar den när du tunear på fartvredet?

Är det en stenhård hammarfjäder i bössan?

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 19:41
av pike55555
När jag tunar på fartvredet så ändras hastigheten över hela kurvan men det blir fortfarande ett streck och ingen klockkurva av det.

Dudda, jag tänker du att jag ska sätta in en regulator i den men jag antar att du inte menar att det skulle vara meningslöst att sätta regulatortrycket på lägre än 160 bar?
Som jag förstått det så går det inte att ställa förspänning på hammarfjädern på s510, stämmer det?

Altaros verkar gå att beställa i två versioner till AA s510, standard och extra fac. Är det någon som vet vilket tryck de olika versionerna är ställda på?

Det ska bli ordning på denna, frågan är bara hur!

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 19:52
av Dudda
pike55555 skrev:När jag tunar på fartvredet så ändras hastigheten över hela kurvan men det blir fortfarande ett streck och ingen klockkurva av det.

Dudda, jag tänker du att jag ska sätta in en regulator i den men jag antar att du inte menar att det skulle vara meningslöst att sätta regulatortrycket på lägre än 160 bar?
Som jag förstått det så går det inte att ställa förspänning på hammarfjädern på s510, stämmer det?

Altaros verkar gå att beställa i två versioner till AA s510, standard och extra fac. Är det någon som vet vilket tryck de olika versionerna är ställda på?

Det ska bli ordning på denna, frågan är bara hur!


Nja... Med reg vet jag inte hur de beter sig. Original fann jag det meningslöst att skjuta då trycket föll under ca 160bar för då tappade skotten fart väldigt fort.

Klart du kommer få till det, vad jag läst så funkar det mycket bra med reg. Du har rätt, där finns ingen justering till hammarfjädern.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 09 nov 2015, 23:01
av pike55555
Som min kurva ser ut så tappar skotten inte nämnvärt mer efter 160 bar jämfört med vad den gör innan eller efter.
Dock så kan det ju vara så att det påverkar träffbilden på avståndet efter 160 bar då trycket inte längre räcker till för att ge nog med fart. Ett annat sätt att säga är att farten som behövs inte var tillräcklig... Det blev snurrigt det där men du kanske förstår vad jag menar.

Fattar fortfarande inte varför den inte ger någon klockliknade kurva. Detta liknar ingenting jag sett tidigare stämmer inte med vad jag trodde var standard för självregulerande bössor.

Det kanske stämmer som superbee skriver att det är en superhård fjäder i men den kan ju inte vara gjord för mer fart än fullfart, kan det vara något med att det är en .177 med en fjäder för .22 kanske?

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 00:14
av Deichenpoff
i detta testet ser man en klockkurva!
För att följa länken så måste du registera dig.


Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 01:09
av pike55555
Tack för det, Intressant test!
De får en klockkurva på lägsta inställningen på fartomställaren där min ger en rakt nedåtgående kurva.
Som med min i högsta fart verkar de inte få någon klockkurva i .177 men väl i .22.
Ska testa med tyngre buler så att jag ser hur kurvan blir då.

Ska nog skicka bilder på några strängar till Tobbe som jag köpt den av och se vad han tycker om det hela.
Edit: nu mailat chiefen så får vi se vad han säger

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 08:42
av Deichenpoff
om jag hinner så ska jag göra en kurva med min för jämnförelse.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 12:55
av pike55555
Ett första svar från Tobbe;
"skulle skruva ner lite max 280m/s så blir det jämnare , men annars är det nog som det brukar men jag sätter ett märke så ligger aldrig över 290m/s. sedan har du möjlighet att montera regulator i den"

Tror inte att det kommer att ge någon klockkurva men jag ska testa det och även testa med JSB heavy och se hur den beter sig då.
Ska som sagt sätta in en regulator så snart jag vet vilket och jag vet att bössan är ok innan installation.

Det lutar åt Altaros för att slippa borra, skönt att kunna ta i och ur igen om man så önskar. Det finns väl ett värde i det när/om man ska byta fjäder eller annat för att se vid vilket tryck bössan då presterar bäst...

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 14:46
av Superbee
Jättekonstigt att du får en dalande kurva även på lägsta setting, jag skulle börjat leta efter läckor runt ventil och transferkanal om jag fick samma syndrom.

Hoppas Tobbe har en förklaring på beteendet.
Enkel lösning är en regulator men tycker att den borde ge mycket finare kurvor oreglerad...Något måste vara galet!

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 14:59
av pike55555
Fick ett till svar från Tobbe;
"hade du lägre tyck på hammarfjädern skulle den inte orka lika mycket vid 200bar
regulatorn kan du ställa + enkelt och jag skulle också köra Altaros så du slipper borra "

Väntar nu på svar om han vet vilket tryck standard och extra fac regulatorn är ställda på.
Kontaktar kanske Altaros direkt och hör med dom.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 15:37
av Superbee
Han har rätt som han skriver, har du klenare hammarfjäder kommer "klock-kurvan" och du bör då ha något område där den självreglerar hyfsat, sen borde du kunna finjustera området genom att strypa transferporten. Men förmodligen är det i tubventilen så att säga som du har fullt blås och då kommer det aldrig bli perfekt.

Köp och montera en regulator så borde det lösa sig, tänk på att du kommer få samma kurva som du har nu när du kommer under regulatortrycket i tuben, så det är ju ingen mod för att ta ut max hastighet. Det är också därför jag tycker att du skulle testa med klenare hammarfjäder så blir det inte så "fritt fall" när du kommer in i det området med regulator.

Om målet är jämnast möjliga kurva och optimerad luftförbrukning så borde du verkligen få alla förutsättningar med en regulator iomed att du har justerbar transferkanal/port. Men du bör nog ställa in dig på att labba med hammarfjäder som sagt

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 18:51
av Silwer
Att göra så är ju dumt, den går av reguleringen bara, allt bortkastat med att ha bössan regulerad.

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 20:52
av Superbee
Silwer skrev:Att göra så är ju dumt, den går av reguleringen bara, allt bortkastat med att ha bössan regulerad.


Hur menar du nu egentligen?

Re: AA s510 Extra .177 tuning

InläggPostat: 10 nov 2015, 21:14
av Silwer
Jag snurrade till det, jag fick för mig att det handlade om att försöka ändra regulatorn med att dra av på hammarfjädern eller liknade.

Sorry.