Är detta luftgevär något för mig?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav RobertSt 19 sep 2011, 21:42

Skjuter luftpistol (feinwerksbau) mestadels. Men efter det att jag blivit medlem, och har haft några luftgevär (alla nu sålda) har jag börjat leka med tanken på ett nytt. Det kan vara ett PCP eftersom jag redan har en pump, och funderar på en dykartub till luftpickan.
Såg detta erbjudande på Hurricane:
För att följa länken så måste du registera dig.


Köpes med något kikarsikte då förståss (första geväret med ett kikarsikte för min del isåfall).
Gillar den lite kortare pipan, kan den leverera precision?
Vad tycker ni? Ett sådant, eller törs man köpa ett begagnat? Vad rekommenderar ni? Eller bör jag satsa på ett rent fjädervapen istället?
'Ni' är ju faktiskt det närmaste en expert- grupp jag kan komma...
RobertSt
 

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav soul 19 sep 2011, 21:44

Vad är du ute efter? Maximal presicion, rolighetsfaktor, långhållsskytte, skytte på 8 meter i garaget...

Och framför allt, vad får bössan kosta?
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 21:55

Ja PCP över lag har inga fasta riktmedel så det tillkommer förstås och sen måste du kunan fylal det med luft vilket kostar det med osv.

Den här bössan är väldigt ovanlig i landet, är nog inet så många som kan säga så mycket om dem, det finns dock besläktade BSA bössor som en del har.

Du vet kanske själv vad du är ute efter för det här är ju inet den vanligaste bössan eller den billigaste osv.

Licens eller inte?

Tja man måste veta mer för att kunna rekomendera nåt helt enkelt.

Du avslutar "bör jag satsa på ett fjädervapen i stället?" alltså det är ju då nåt helt annat.

Tänk efter lite hur mycket stålar du vill betala, PCP vapen som sagt får alltid merkostnader som kanske inte fjädervapen får.

Å andra sidan är de rekylfria, och kan ge skaplig effekt utan problem.

Inom PCP innebär kort pipa lägre effekt, men det är ju inga problem om man tex tänker hålla sig till 10J ellr nåt.
Det finns en ännu kompaktare släkting som heter BSA Ultra om du kollar som exempel på ännu kortare pipa.

BSA annars ger väl vettig kvalitet för inte för stora pengar, men i Sverige är förstås FX det stora märket då de ju tillverkas här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Jazz 19 sep 2011, 22:48

Balansen med korta pipor är ganska jobbig. Svårt att hålla skiten stilla.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav luftbubblan 19 sep 2011, 23:12

Silwer skrev:Ja PCP över lag har inga fasta riktmedel så det tillkommer förstås och sen måste du kunan fylal det med luft vilket kostar det med osv.

Den här bössan är väldigt ovanlig i landet, är nog inet så många som kan säga så mycket om dem, det finns dock besläktade BSA bössor som en del har.

Du vet kanske själv vad du är ute efter för det här är ju inet den vanligaste bössan eller den billigaste osv.

Licens eller inte?

Tja man måste veta mer för att kunna rekomendera nåt helt enkelt.

Du avslutar "bör jag satsa på ett fjädervapen i stället?" alltså det är ju då nåt helt annat.

Tänk efter lite hur mycket stålar du vill betala, PCP vapen som sagt får alltid merkostnader som kanske inte fjädervapen får.

Å andra sidan är de rekylfria, och kan ge skaplig effekt utan problem.

Inom PCP innebär kort pipa lägre effekt, men det är ju inga problem om man tex tänker hålla sig till 10J ellr nåt.
Det finns en ännu kompaktare släkting som heter BSA Ultra om du kollar som exempel på ännu kortare pipa.

BSA annars ger väl vettig kvalitet för inte för stora pengar, men i Sverige är förstås FX det stora märket då de ju tillverkas här.


Silwer, du skriver att "Inom PCP innebär kort pipa lägre effekt..." Så det gäller inte fjäderbössor då kanske!? Jag Kommer kanske lite utanför ämnet, men ändå en viktig "undran" eftersom valet var en kort pipa på PCP eller kanske en fjäderbössa som också har korta pipor... hoppas på svar.

Du kan kanske också definiera när det är en kort pipa, var gränsen går effektmässigt.. hehe kunde vara trevligt att känna till för den oinvigde :Drool:

Har själv åtminstone en HW80k (kort pipa)
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 23:24

Nej, fjädervapen fungerar inte på samma sätt som PCPer, därför klarar de sig med ganska korta pipor.

Din HW80 skulle kunna ha kortare pipa än den har, men då kan du ju inte spänna upp den längre.

En PCP bygger upp luftryck i loppet efter diabolen (även co2 vapen) därför komer inte pipan räcka till för högre effekter till slut, tex så ger en Verminator kanske 230mps som .22 men en Cyclone 300mps i .22 om man vill, ändå är det samam bas de är bygda på.

Men givetvis kan en pipa bli för lång med för bössan, då sänker friktionen hastigheten, men som sagt en del monster PCPer kan ha meterlånga pipor just för att det ska finnas pipa nog tat bygga upp trycket så vapnet orka med nåt.

Så det är en väldigt skillnad på de här olika typern av vapen, du skulle kunna ha en 25cm pipa på de flesta fjädergevär, givetvis får det inet bli för kort då det ändå behövs en vis längd för att fungera, men du vet ju att det finsn samma modell med lång och kort pipa, men det gör ingen skillnad effektmässigt.

Med öppna riktmedel kan det ju dock vara bra med lång visirlinje så man skjuter rakt, därav tex dioptervapens långa pipor, även om det ibland är bluff och det är en lång shroud med en kort pipa inuti bara.

För våra typiska PCP 40J vapen som finns så har de oftast en pipa som ligger runt 50cm.

Men du ser att de hr bössorna i .25 som ska ger hög effekt har längre pipor se tex Hatsans 44 med långpipa eller FX Elite .25, de behöver den extra längden för att vara effektiva.
Senast redigerad av Silwer 19 sep 2011, 23:28, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Pistolero (19 sep 2011, 23:55)

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Bsa_Airsporter 19 sep 2011, 23:24

Kan säga av egen erfarenhet att Scorpion är väldigt trevlig att skjuta med och den är faktiskt värd varje krona Hurricane tar för dom =) dock skulle jag nog höra om dom har en Hornet Carbine kvar, dessa är regulerade med samma reg som S10 och levererar mycket högre skott/fyllning än vad Scorpion gör.

Precisionen i BSA's PCP vapen är underbar, BSA, FX och Air Arms ligger så pass nära inpå varran när det gäller precision och skjutglädje så jag säger nog att du skulle bli nöjd vilket vapen du än väljer av dessa 3 företag =)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 23:30

En regulator kan dock ställa till problem om man vill ostrypa bössan.

Så allt beror ju på hur man tänkt sig det hela.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Bsa_Airsporter 19 sep 2011, 23:32

Silwer skrev:En regulator kan dock ställa till problem om man vill ostrypa bössan.

Så allt beror ju på hur man tänkt sig det hela.


Jo men det kan även en oregulerad bössa om man gör fel :-P
Men som sagt, vad han än väljer så är dom 3 företagen som har bäst pcp för valutan man ger :smt020 valet är förstås hans men jag gav honom bara en rekommendation =)

Kan även säga att Scorpion T10 Tactical är en bra bössa! (har ägt en)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav RobertSt 20 sep 2011, 14:52

soul skrev:Vad är du ute efter? Maximal presicion, rolighetsfaktor, långhållsskytte, skytte på 8 meter i garaget...

Och framför allt, vad får bössan kosta?

Ja maximal precision är ju alltid roligt.
Skjutavstånd 8-20 meter. 8-10 meter inomhus. Längre utomhus.
Priside runt 4000-6500. Helst med kikarsikte av en hyggligt bra modell. INTE de dyraste mao.
Självklart licensfritt, max 10 J.
Ger längre pipa mer precision?
RobertSt
 

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav soul 20 sep 2011, 15:41

Näe längre pipa ger inte nödvändigtvis mer precision däremot så ger den möjlighet till högre hastigheter.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Silwer 20 sep 2011, 16:28

Tänker du hålla dig til 10J så kan du välja ett vapen med kort pipa och vara helt lugn.

Onödigt att släpa runt nåt abnormt elände om du öndå ska skjuta med kikarsikte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav RobertSt 20 sep 2011, 17:05

Dåså! Jättebra svar! Tackar allihopa!
Då återstår kärnfrågan, är detta BSA-gevär något jag bör satsa på eller finns det bättre i samma prisklass? Jo jag vet, begagnat, men det känns ändå inte helt 100%. Man vet inte hurdant skick de egentligen är i, samt sen har vi ju det här med garantier...
RobertSt
 

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav Silwer 20 sep 2011, 17:18

En sak med BSA är att de gärna förordar 232bars startryck, pumpar man kan det var ett rent helvete, nu tror jag iofs att de klarar sig med 200bar särskilt som 10J.

Om du gillar modelen är det väl ok helt enkelt, denna har ju en möjlighet att spänna lös hammarfjädern utan at tskjuta, vilket inyte är så vanligt hos andar vapen.

Det är iofs väl mest nåt i jakthänseende än för målskytte.

Det finsn många vettiga PCP om du har 6000 att lägga ut, men alltså gillar du det du ser så är det väl inget mer med det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Är detta luftgevär något för mig?

Inläggav RobertSt 21 sep 2011, 19:49

Suck, jaha ja, min käre Feiwerksbau P34 är till åren kommen. Först måste jag nog göra något med den. Kanske en Hämmerli AP40. För 7000:- i inbyte...
RobertSt
 


Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer