ljuddämpare

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: ljuddämpare

Inläggav Silwer 29 maj 2013, 13:30

Alternativt byt till en bössa med shroud, ok jag vet tat det inte alltid går, mne folk fattar inte vad det är och man får var ifred.

Heil Shroud!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: ljuddämpare

Inläggav soul 29 maj 2013, 13:47

Silwer skrev:Alternativt byt till en bössa med shroud, ok jag vet tat det inte alltid går, mne folk fattar inte vad det är och man får var ifred.

Heil Shroud!

Ett mycket bra alternativ :)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: ljuddämpare

Inläggav riqe 29 maj 2013, 14:01

VictorJ skrev:Inga problem att beställa ex ljuddämpare från sportwaffen? Hur lång brukar leveranstiden vara?


Det är nog inga problem alls om den inte fastnar i tullen och dom tycker man gjort sig skyldig till vapenbrott.
Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:04
Ort: Visby
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Re: ljuddämpare

Inläggav VictorJ 29 maj 2013, 21:13

riqe skrev:
VictorJ skrev:Inga problem att beställa ex ljuddämpare från sportwaffen? Hur lång brukar leveranstiden vara?


Det är nog inga problem alls om den inte fastnar i tullen och dom tycker man gjort sig skyldig till vapenbrott.


Det är väl inte vapenbrott innan man brukar den på ett vapen man inte har licens på.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: ljuddämpare

Inläggav pangarn 29 maj 2013, 21:42

ezox skrev:Finns det ingen dämpare till .25 på sportwaffen? letar och letar men hittar ju inget :(


Hw dämparn funkar kanon till6,35 står att den bara funkar upp till 5.5 å 7,5joule men tro mig den funkar har provat en sån på en 6.35 som vid tillfället låg på 70+joule så jag vet att den är utmärkt se här För att följa länken så måste du registera dig.

dock skulle jag inte våga beställa en eller äga en för vapenbrott är nog inte kul att åka dit på men som sagt då jag provat så känner jag ju folk som köpt utan problem men så är vissa villiga å ta risker också själv har jag ett litet barn att ta hand om så jag kan helt enkelt inte riskera å åka dit.
Nu vet du att den funkar men var försiktig och till er alla sådana här grejer gynnar inte direkt vårt intresse när länsman hittar mer och mer sånt här ja ja puss på er å hoppas du får en tyst bössa nu ;)
cyclone.22//bsa super meteor.22//1377 moddad med kolv .177//bt65 rb w.25
Användarvisningsbild
pangarn
 
Inlägg: 489
Blev medlem: 03 jul 2011, 19:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Sv: ljuddämpare

Inläggav erik81 29 maj 2013, 22:07

VictorJ skrev:
riqe skrev:
VictorJ skrev:Inga problem att beställa ex ljuddämpare från sportwaffen? Hur lång brukar leveranstiden vara?


Det är nog inga problem alls om den inte fastnar i tullen och dom tycker man gjort sig skyldig till vapenbrott.


Det är väl inte vapenbrott innan man brukar den på ett vapen man inte har licens på.

Dämparen i sig är licenspliktig såvitt jag vet, så har du ingen licens för dämparen blir det vapenbrott oavsett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Följande användare vill tacka erik81 för detta inlägg
Hansan (30 jan 2022, 20:30)

Re: Sv: ljuddämpare

Inläggav soul 29 maj 2013, 22:36

erik81 skrev:
VictorJ skrev:
riqe skrev:
VictorJ skrev:Inga problem att beställa ex ljuddämpare från sportwaffen? Hur lång brukar leveranstiden vara?


Det är nog inga problem alls om den inte fastnar i tullen och dom tycker man gjort sig skyldig till vapenbrott.


Det är väl inte vapenbrott innan man brukar den på ett vapen man inte har licens på.

Dämparen i sig är licenspliktig såvitt jag vet, så har du ingen licens för dämparen blir det vapenbrott oavsett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Precis, det är ju lite som att ha en handgranat och säga "jag tänkte inte dra ur sprinten"

Även om du har licens på ett vapen så får du inte slänga på en dämpare, du måste ha en egen licens för dämparen.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: ljuddämpare

Inläggav pangarn 30 maj 2013, 03:59

VictorJ skrev:
riqe skrev:
VictorJ skrev:Inga problem att beställa ex ljuddämpare från sportwaffen? Hur lång brukar leveranstiden vara?


Det är nog inga problem alls om den inte fastnar i tullen och dom tycker man gjort sig skyldig till vapenbrott.


Det är väl inte vapenbrott innan man brukar den på ett vapen man inte har licens på.


Nej nej nej nu har du då fel som det bara går ljuddämpare till luftgevär kräver licens för bara dämparen löst så spelar i gen roll om du har den i låst i vapenskåp eller byrå lådan den är ändå licens pliktig och jämför man med krutvapen är tillstånd lätt att få för en dämpare men till luftgevär näst intill stört omöjligt du ska i stort sett vara typ gravt hörselskadad så pass att knallen från sett luftgevär kan göra dig heldöv och du lär då troligast ändå inte få licens på den.
Likaså om du tex köper en tom pipvikt och fyller fen med en dämpande duk å fjäder eller lägger i brickor i den räknas den också som en olaglig dämpare sim kräver tillstånd. Jag känner i te en kotte sim har licens på dämpare på sina luftvapen p tror inte någon annan här gör det heller inte i Sverige i alla fall just pga att det är så svårt att få licens på detta samma gäller shroudade bössor dom är i en gråzon om dom är tomma men dom går alltså inte innehålla bafflar om dom tillverkas i dag mycket knepig å dåligt lagstadgat detta i Sverige och jäkligt larvigt tycker jag
cyclone.22//bsa super meteor.22//1377 moddad med kolv .177//bt65 rb w.25
Användarvisningsbild
pangarn
 
Inlägg: 489
Blev medlem: 03 jul 2011, 19:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: ljuddämpare

Inläggav Callmenobody 30 maj 2013, 06:51

pangarn skrev:
VictorJ skrev:
riqe skrev:
VictorJ skrev:Inga problem att beställa ex ljuddämpare från sportwaffen? Hur lång brukar leveranstiden vara?


Det är nog inga problem alls om den inte fastnar i tullen och dom tycker man gjort sig skyldig till vapenbrott.


Det är väl inte vapenbrott innan man brukar den på ett vapen man inte har licens på.


Nej nej nej nu har du då fel som det bara går ljuddämpare till luftgevär kräver licens för bara dämparen löst så spelar i gen roll om du har den i låst i vapenskåp eller byrå lådan den är ändå licens pliktig och jämför man med krutvapen är tillstånd lätt att få för en dämpare men till luftgevär näst intill stört omöjligt du ska i stort sett vara typ gravt hörselskadad så pass att knallen från sett luftgevär kan göra dig heldöv och du lär då troligast ändå inte få licens på den.
Likaså om du tex köper en tom pipvikt och fyller fen med en dämpande duk å fjäder eller lägger i brickor i den räknas den också som en olaglig dämpare sim kräver tillstånd. Jag känner i te en kotte sim har licens på dämpare på sina luftvapen p tror inte någon annan här gör det heller inte i Sverige i alla fall just pga att det är så svårt att få licens på detta samma gäller shroudade bössor dom är i en gråzon om dom är tomma men dom går alltså inte innehålla bafflar om dom tillverkas i dag mycket knepig å dåligt lagstadgat detta i Sverige och jäkligt larvigt tycker jag


Helt rätt.
Jag har ett pågående samtal ang. licens på en ljuddämpare och t.om. handläggaren håller med om att det är bra mycket enklare att lossa min pipa och få den utbytt av FX mot en med fast ljuddämpare eller shroud. Ingen byråkrati, inga licenser och inget klabb. Bara dyrare.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: ljuddämpare

Inläggav GunnarT 30 maj 2013, 10:11

Inom trafikförordningen är det så att lagarna anpassas till hur ex.v. cyklisterna kör.
Cykla mot rött vid högersväng ex.v. ... Kan det möjligen vara så i synen på lagen "ljuddämpare kräver licens" oxså?
Man tar en risk om man bryter mot lagen.... Dessa gråzoner är jobbiga saker.
Man får nästan vänta på rättegång för att se hur lagen bedöms vid varje enskilt ärende.
Ljuddämpare utan blaffar är en sådan gråzon.
Jag kan bara gissa hur luftvapenskyttar har det med sina ljuddämpare och vad de kallar dem ............ Hur som helst så är det en konstig lag ... att man inte får skydda sina öron mot starka ljud ......... :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: ljuddämpare

Inläggav peck 30 maj 2013, 12:18

fick hem min dämpare idag det tog typ en vecka från beställningen.

ska försöka åka iväg imorgon och prova den och se om den är något att ha


För att följa länken så måste du registera dig.

peck
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 maj 2012, 17:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: ljuddämpare

Inläggav GunnarT 30 maj 2013, 12:25

peck skrev:fick hem min dämpare idag det tog typ en vecka från beställningen.

ska försöka åka iväg imorgon och prova den och se om den är något att ha


För att följa länken så måste du registera dig.


Den är riktigt snygg ialla fall. Hoppas att den gör lite nytta .... :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: ljuddämpare

Inläggav peck 30 maj 2013, 12:29

GunnarT skrev:
peck skrev:fick hem min dämpare idag det tog typ en vecka från beställningen.

ska försöka åka iväg imorgon och prova den och se om den är något att ha


För att följa länken så måste du registera dig.


Den är riktigt snygg ialla fall. Hoppas att den gör lite nytta .... :)




ja den är jävligt fin ska försöka lägga upp en film på hur bra den funkar imorgon eller på lördag tänkte jag
peck
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 maj 2012, 17:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: ljuddämpare

Inläggav puttekula 30 maj 2013, 17:21

Tänk på att den är olaglig.... ;o)
puttekula
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 jul 2010, 11:03
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Sv: ljuddämpare

Inläggav Callmenobody 30 maj 2013, 18:30

puttekula skrev:Tänk på att den är olaglig.... ;o)

Inte då, jag är säker på att köparen glömde att säga att han har bytt insatsen mot ett rakt rör så det endast är en vikt nu :grin:

Skickat från skittelefonen samsung galaxy s2 LTE som Tele2 lurade på mig.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: ljuddämpare

Inläggav Hillman 31 maj 2013, 18:28

Finns inga som helst tvivel att du begår ett allvarligt vapenbrott som kan stoppa alla dina framtida möjligheter att få licenser både för målskjutning och jakt.

Om man anstränger sig lite och verkligen är intresserad så är det inte alls omöjligt att få dämparlicens.
Jag har fått en på luftgeväret och nu även en öppen licens för inköp av en dämpare "Klass 1-4" vilket innebär att jag köper en 6 mm dämpare och använder den till en 6 mm Norma BR, en 22 Lr och en ,17 Hmr för jakt och skyddsjakt utan några tidsbegränsningar eller andra krav.

Fixa dokumentation på behov av något slag och ansök lagligt istället!
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: ljuddämpare

Inläggav bjosse 01 jun 2013, 02:40

Att plocka ut insatsen och kalla den för pipvikt förändrar inget. Om den lik förbannat dämpar, vilket den oftast gör, så är den licenspliktig. Detta är dock något som skickas till SKL (tror jag det var) och kollas från fall till fall. Så enligt principen "better safe than sorry" är det klokt att låta bli. Och ännu klokare att inte skrävla om sina olagliga innehav på ett öppet forum. Men sistnämnda är ju förstås en smaksak. Dock värt att beakta, och mina synpunkter ligger mer på "i all vänlighet och omtanke" än "besserwisser med pekpinnar". Hoppas att skillnaden framgår.

Detta blir en bra helg att skjuta på i vart fall :-)
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: ljuddämpare

Inläggav bjosse 01 jun 2013, 02:42

Hillman skrev:Finns inga som helst tvivel att du begår ett allvarligt vapenbrott som kan stoppa alla dina framtida möjligheter att få licenser både för målskjutning och jakt.

Om man anstränger sig lite och verkligen är intresserad så är det inte alls omöjligt att få dämparlicens.
Jag har fått en på luftgeväret och nu även en öppen licens för inköp av en dämpare "Klass 1-4" vilket innebär att jag köper en 6 mm dämpare och använder den till en 6 mm Norma BR, en 22 Lr och en ,17 Hmr för jakt och skyddsjakt utan några tidsbegränsningar eller andra krav.

Fixa dokumentation på behov av något slag och ansök lagligt istället!


Spot on :smt020
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: ljuddämpare

Inläggav diffanatics 02 jul 2013, 07:22

Någon som har koll på om och isåfall hur mycket en dämpare påverkar utgångshastigheten på i detta fall en cal.25??
Användarvisningsbild
diffanatics
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 sep 2010, 06:48
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana mod.27

Re: ljuddämpare

Inläggav swepzi 06 maj 2019, 20:50

Hillman skrev:Jag kör med en Hogan Decimeater på min 5,5 Cyclone. Suveränt tyst, blir bara en försynt luftpuff istället för en snärtig smäll utan dämpare. Det låter ibland mer vid kulans anslag.
När jag jagat duvor så har det hänt att folk har hört anslaget och tittat upp mot duvan vid skottet men mig hörde/upptäckte de inte!


Hur har du gjort med din cyclone? Jag har provat min ljuddämpare på min cyclone men det sprider skotten som en gösselspridare... Några tips?


Sent from my iPhone using Tapatalk
swepzi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 maj 2017, 17:23
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX IMPACT

Föregående

Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer