Hatsan AT44

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan AT44

Inläggav norris 15 aug 2012, 21:17

bytt allt utom stocken idag lite nervös över träffbilden men på 10m så går den fint och laddningen funkar bra fast den gör bara 6j ska byta ventilsäte mera testning imorgon

at-44 no1 skjöt losdrivaren 54p med på tävlingen i lördags och jag 50p av 60 möjliga

köpte en airstripper också helt säker på att den funkar till bsa ultran borde funka till 44:an
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Hatsan AT44

Inläggav jockeh-90 06 nov 2012, 17:09

Hur är det tänkt att manm ska få ihop avtrycket igen? För man måste ju spänna säkringen OCH själva utlösaren utåt MEDANS man försäker få in den i cylindern så att man kan dra dit pluggen. Kommer ALDRIG att få ihop det själv eller utan en bra guide.
jockeh-90
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 okt 2012, 22:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Sv: Hatsan AT44

Inläggav MisterWittur 06 jul 2014, 03:35

Honx skrev:
erik81 skrev:Förresten...kan man bara plocka ur trycket och riva bort säkringen helt? Eller blir det trubbel då?


Den där "pinnen" som sticker upp från det undre blocket kan du såga av, då tar du bort den automatiska säkringen, men kan fortfarande ställa in den manuellt. :-)


Har gått och blevat med hatsan jag med. Eller ja, blir imorrn iaf och kommer vilja få bort automatsäkringen. Skulle någon vänlig själ kunna lägga upp en bild på "pinnen" som nämns här ovan så jag vet vad som ska tas bort.
PCP - Där väcktes intresset igen.
Användarvisningsbild
MisterWittur
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 07 jul 2011, 00:58
Ort: Surahammar
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 06 jul 2014, 05:18

Oj vilket trådlyft, men jag blev lätt filosofisk när jag läste tråden igen efter så många år:-)

Åren går, tänk här prestenteras AT44an som en nyhet.

Nåväl de sålde ju en hel del här i landet och gör ju ännu, men jag undrar om Tomaz tycker de är lika bra ännu?:-)
Jag kan väl säga att jag inte var så förtjust i den men egentligen är det väl den enda Hatsan PCPn som kan var värd sina pengar får man ju säga, bt65 är ju bara en klumpigare förstorad variant och den Senaste hamnade klart fel prismässigt här i landet iaf, få verkar ha sålts.

At44an har väl också ändrats lite med åren, en del säger ju att de är bättre bygda och monterade idag då vi ju fått sett en del riva sina här på forumet och visat upp att det finns en del jobb att göra på dem redan från grunden, vilket ju vissa gillar.

Det var då inte mycket man hade att välja på när det här kom FX eller Hatsan och tydligen Crosmans Disco, det händer en del iaf, AA var det ju knappt tal om då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav Air 06 jul 2014, 09:37

Ja det skulle vara roligt att läsa lite om de nyaste
AT44 för att se vad som hänt har två nyare själv
som är 1-2år gamla.Måste säga att jag är nöjd med
dom för vad det är.Har inte supertunat dom utan
fick med tur?...bra pipor där är grunden för att kunna
skjuta.
Dom är tunga för att vara pcp det är grovsmide men
inte så mycket att reta sig på när jag monterade ner
dom.En del invändiga delar mår bra av en lätt polering
rätt smörjning.Repeteringen är helt ok.Man får idag en
AT44 i Sverige från 3600 ock uppåt beroende på stock
alt,magasin det är väl ganska prisvärt ändå.Den gnagande
känslan är att man inte är säker på om man får ett
bra ex,Men man har alltid bytesrätt om man handlar hemma.
Så har kvaliteten blivit jämnare.Deras fjädervapen har det
gnällts en del om här men är PCP bättre.Tyst är det.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Hatsan AT44

Inläggav sälstryparn 06 jul 2014, 09:38

Tycker fortfarande AT44 är en trevlig bössa , litegrann som gamla Volvo 240 , grovsmide men fungerar och tål stryk .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 07 jul 2014, 06:28

Det förklarra en del, jag gillar inte alls gamla Volvo alls, många är ju fantaster av Volvo med bakhjulsdrift tillverkade i Sverige iaf, inte jag:-)

Jag håller dock med om att de var lätta att hålla igång och serva, men går ytterst osmidigt och är särskilt de äldre som parkbänkar att åka runt i med jordens karossrullning kombinerat med en oväntad törstighet.

Egentligen så finns massor av bilar där moroten håller mycket längre än resten i övrigt, det är nästan det normala om man bortser från en del konstigt elände från vissa europesika länder som inte kunde bygga en motor ens.

Men det är kanske lite av sam sak med Hatsan At44, även om de är billigare utomlands, man har ju sett AT44 för under 2500 iaf så har de ju inte varit överdrivet BSA dyra här, och man behöver ju inte direkt var rädd att skruva skiten ur dem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav T.Lundberg 07 jul 2014, 06:49

En liten aning OT men kunde inte låta bli "En Volvo, Volvo, samma jävla Volvo, samma bil och samma bonnafaan
Volvo, Volvo, sketna jävla Volvo,
hur mycket jag än gasade så kom den ändå före mig till stan" :)
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 07 jul 2014, 07:11

Allt slutar i Hatsa...öh jag menar Turkiet:-)

Och visst körde den om hans Cheva 63, men sen ville ju han ha en Volvo med en 8a i:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav sälstryparn 07 jul 2014, 10:31

Silwer skrev:Det förklarra en del, jag gillar inte alls gamla Volvo alls, många är ju fantaster av Volvo med bakhjulsdrift tillverkade i Sverige iaf, inte jag:-)

Jag håller dock med om att de var lätta att hålla igång och serva, men går ytterst osmidigt och är särskilt de äldre som parkbänkar att åka runt i med jordens karossrullning kombinerat med en oväntad törstighet.

Egentligen så finns massor av bilar där moroten håller mycket längre än resten i övrigt, det är nästan det normala om man bortser från en del konstigt elände från vissa europesika länder som inte kunde bygga en motor ens.

Men det är kanske lite av sam sak med Hatsan At44, även om de är billigare utomlands, man har ju sett AT44 för under 2500 iaf så har de ju inte varit överdrivet BSA dyra här, och man behöver ju inte direkt var rädd att skruva skiten ur dem.


Det fanns få saker som var så roliga (med kläderna på )som att köra om en Saab Turbo på vinterväglag i en lång vänsterkurva , med ett snyggt uppställ på 142:an .
Det var isåfall att smiska dom upp till hundra , det var tydligen alltid lika förnedrande att bli frånåkt av en diarrefärgad gammbil .

För att återknyta till luftvapen igen så kanske det är lika där ; svider värre när någon skjuter bättre än en själv med ett Hatsan än med ett HW ???
Senast redigerad av sälstryparn 07 jul 2014, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 07 jul 2014, 11:05

Ärligt jag vet inte, jag har inte riktigt de där tankarna.

Visst förstår jag underdogstilen, men ibland presenteras den konstigt.

Det finns nån komplett ombygd Amazon med en rak 3l sexa från 960 och överladdning i youtubefilmer som blåser från Ferraris, Lambos och allt, folk jublar, men alltså kostnaden på det bygget är mördande högt det tycks ingen förstå alls.

Alltså visst kan du ha en SAAB 9000 Turbo säger vi påställd som du i lite högre farter på motorvägen kan klå supersportbilar med inom vissa fartområden, visst kul, men du sitter i en SAAB9000 med 3tumsystem fortfarande och durrar, den andra snubben sitter i sin Ferrari 460 ännu med ACn på osv.

Personligen när det gäller lv är ju skytten extremt viktig och även dennes vana med sitt vapen, det kräver mycket innan just valet av vapen ger ett övertag, ungefär som när jag slår min Daystate på 35m med min gamla FWB300S båda 10J.

Det är ju mer än att bara skrytköpa bakom dyrare vapen imo, det kostar att få var sak mer klar från fabrik, äkta matchtrycken, sorterade pipor, ställbara stockar, regulering.
Det huvudsakliga imo är ju att man verkligen är helt nöjd med vad man skaffat sig, i övrigt är det så att i princip alla vapen måste personifieras en del även om man inte är toppskytt, om än till olika grad förstås.

Hatsan fjädervapen har ju inte direkt visat upp så mycket imo ännu, ingen har tävlat med en nånsin tex.

Dels iofs för att de bygger de flesta vapen så förbannat bar för att få ur hög effekt, vilket ger svårskjutna vapen och även omöjligt att ta ur låga effekter ur och fungera bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav sälstryparn 07 jul 2014, 11:33

Utmaningen är ju att bygga/modifiera något billigt så att det fungerar bättre än om man hade köpt en dyr grej från början .
När det gäller bilar så kan ju vilken brat som helst få pengar av pappa och köpa sig en Ferrari att glänsa med .

Att däremot bygga om sin gamla Impala så den går jämnt med sagda Ferrari upp till 200 blås och rastar en Saab 9000 Aero
efter kurvig landsväg , DET anser jag vara värt respekt .

Eller att förbättra om sitt vapen som många på detta forum gör .
Som jag ser det är det alltför många (oavsett hobby ) som glänser med sina nyinköpta , ofta oanvända ,värstingprylar och skrämmer bort nybörjare
eftersom de tror att man måste ha dyra grejor för att kunna vara med i gänget.....

Luftvapen är ju nu inte lika materialfixerat som exempelvis snöskoter , där vissa verkar tro att man behöver 180+ hästar och högkamsmatta
för att kunna köra över gårdsplanen hemma men jag tycker personligen att många har hackar onödigt mycket på Hatsans bruksbössor......
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 07 jul 2014, 11:50

Jag håller som sagt inte med riktigt, det finns mer än raktframprestanda tex, delar av en bil (och vi behöver ju inte ta i så mycket att det är en Ferrari) är ju en komplett sak och inte en sak för att var användbara normalt.

Det finns ju gott om överladdade bilar med mycket effekt som funkar på stripen, och effekt är ju effekt med överladdning så får man ju ett enormt mycket högre vridmoment än ur en NA bil som måste få sin effekt med höga varv, att bygga det senare är givetvis svårare, mycket svårare.

Men strunt i det, jag ser mer saker för vad de är än går efter vad de kostar bara, jag kan köpa vad som helst och sen recensera det helt efter vad jag tycker och inte efter hur jag vil att alla ska tro att jag fått för något, är nåt inte bra så är det inte bra imo.

Sen har vi olika smak givetvis och det är ju inget att göra åt.

Tycker du forumet är väldigt matereralistiskt alltså? så pass att du känner att de med lågprisvapen blir tilltryckta?

Jag har definitivt hackat på Hatsan och det står jag för, men andra har andra åsikter vilket är lika mycket värda, felet är nog att många med liknande bössor antingen bara låter det gå och sen exploderar i ilska och pekar ut nån skyldig till att förstört allt för dem(?).

Ofta när man efterlyser egna åsikter och en vanlig diskussion så får man inget alls tillbaka mer än möjligen typ motsatsåsikter "jag tror inte det är nån skillnad på en AA eller en Hatsan, det är bara märket man betalar för" som exempel.
Har man just den erfarenheten så lägger man väl fram det, man kan ju inte bar hitta på att så är det?

Det är ofta mycket lättare att komma i bråk med folk som känner sig underlägsna redan från början medans försök till säg attacker om hur Steyr är fula och onödiga, för de med Steyrvapnen bryr sig knappt.

Men alltså det här är bara som jag ser på det, det finns flera Hatsan och kinavapen anhängare jag diskuterar med utan att vi börjar bråka, de vet vad de har och vad de modifierat på sina vapen och de tycker det är helt ok, och ofta ser de mer exakt vad de utgått ifrån och hymlar inget med det men känner sig heller inte som ovälkomna.

För visst det finns klart saker inom luftvapenvärlden jag inte tycker är nåt måste att ha, det finns ju mängder med kringutrustning på alla sätt tex, så ok ibland kan jag med reagera en del.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 07 jul 2014, 12:26

Jo, du är ju just ett exempel på det jag skrev, du är nöjd med dina bössor och vet vad du har och mår inte illa för det.

isf är ju målet nått som jag ser det, iaf för just nu, sen kan man ju givetvis ändra sig med åren det är inget fel i det heller.

At44orna är ju billigare av en orsak givetvis och det kan ju tänkas att man får gå igenom dem, vet man vad man håller på med och har tid och möjligheter så varför inte?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav Tomaz 07 jul 2014, 13:02

Har inte skjutit med min .25 på drygt ett år tror jag...min ligger ju på bortåt 80J och jag får ut typ 10 skott med bra precision på 100m.
Skjuter bra gör den ju, men håller enbart på med FT nu, så den står bara i skåpet...
Tror iof inte den gick att spänna upp senast jag provade, men har inte ens orkat bry mig att skruva isär den och justera avtryckaren haha...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hatsan AT44

Inläggav Silwer 07 jul 2014, 13:15

Är det den du köpte då alltså?

Jo, man har ju inte alltid tid med alla bössor, men det kan komma andra tider så de kan vila.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan AT44

Inläggav MisterWittur 07 jul 2014, 14:54

Har fått hem bössan nu iaf. At44-10 .22 med fx pump och ett walther 6x42 AO. Allt för endast 3.000kr =) Ska dra med mig nerzhad här på forat till skjutbanan och leka lite idag och testa kvaliteten lite =)
PCP - Där väcktes intresset igen.
Användarvisningsbild
MisterWittur
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 07 jul 2011, 00:58
Ort: Surahammar
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer