Chrono connect mobile?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Chrono connect mobile?

Inläggav Smurfen 16 jan 2014, 07:54

Jo jag testade denna appen, i brist på riktig kronograf. Appen ska ju vara ganska exakt när dom har gjort tester med den. Och jag ställde in, och mätte alla avstånden med tumstock, det vill säga det var iaf centimeter precision på måtten. Jag testade fullfartspinnen och ville mäta resultaten men fick sjukt höga resultat, ca 85 joule i 315 m/s som max!. Nånting måste vara fel? Gevär>: Hatsan at44 .25

Muzzel to target: 24 meter
Device to muzzle - 15 meters
Device to pellet patch - 10 meter
sound sensetivity - Loud ambient volume.

Projectile - Jsb exact
weight - 25.39 grains
Pellet shape - custom
Bc - 0.037

Förväntade mig ca 40 joule, för en hatsan i .25 kaliber gör väl fan inte 85 joule? vad har jag skrivit fel? :O Eller är det bara appen som är så kass? eller gör verkligen geväret 85 joule?
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Deichenpoff 16 jan 2014, 08:24

jag lyckades(tror jag)med en av 6 mätningar
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav axel 16 jan 2014, 08:39

Jag har använt appen ganska mycket, det verkar vara kännsligt hur man lägger mobilen. I mitt fall får jag väldigt många värden som är antingen cirka 40m/s eller 240m/s, men om jag "riktar" mikrofonen mot målet så börjar den att visa rätt. Inomhus har jag inte fått den att fungera alls, där blir alla värden felaktiga. Alla mina mätningar är gjorde på 10m från mål till pipmynning.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Smurfen 16 jan 2014, 08:53

okej så jag ska ut och mäta, samt rikta vad av mobilen mot målet? upp på mobilen mot målet eller tvärt om? :)
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav karlssson 16 jan 2014, 09:11

Jag tror att det är skillnad på micken i olika telefoner. Det är bara i min gla Experia mini den är konsekvent.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav axel 16 jan 2014, 10:50

Jag brukar ha mobilen liggandes på rygg 1m från mig, microfonen i är i botten på min mobil så den är riktad mot 45grader målet. Men det beror säkert på vilken sorts mål man använder, plåt kulfång fungerar bäst för mig. Jag får fortfarande knasiga värden ungefär 10% av skotten.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Norica.61 17 jan 2014, 18:31

Mitt första inlägg här :)

Testade nyss appen på min Iphone i garaget och fick ganska jämna, låga siffror.

Har endast Min och Max, kommer inte ihåg de enstaka skottens siffror.
Min 126m/s 4.5 Joule
Max 133m/s 5.0 Joule
Detta med H&N Field target trophy 8.64 gr .177 med ett gammalt och mycket slitet Norica .61

Jag har ingen riktig chrony att jämföra med, men siffrorna känns ganska trovärdiga i mina ögon.
Jag var mycket noga med alla mätningar innan testet.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Norica.61
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jul 2013, 19:25
Ort: Väröbacka
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Norica mod.61

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Leopold 17 jan 2014, 22:07

Välkommen till forumet Norica.61!

Alla mätningar baserade på ljudpulser från vapnet och anslag - dvs typ ChronoConnect i mobilversionen - lider av en mängd problem. Exakt vilken ljudpuls från vapnet ska trigga mätinstrumentet? Extra besvärligt med fjädervapen. Och hur ska man kunna veta att det inte är reflekterade ljudimpulser från väggar och golv etc som i själva verket triggar mätningen? Utomhusmätningar kan minska det problemet men det finns inga sätt att veta säkert utan att jämföra med en riktig kronograf.

Den som verkligen är intresserad av att mäta hastighet på projektiler på bestämt avstånd från vapnet måste skaffa ett mätinstrument som är konstruerat för ändamålet: en vanlig hederlig optisk kronograf. Finns inga genvägar där och det är knappast lönt besväret att hålla på och joxa och experimentera med dåliga halvmesyrer för vad en riktig kronograf kostar (dvs en tusenlapp litet drygt).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Etienne 17 jan 2014, 22:26

Jag får det att fungera helt OK. Man får givetvis mäta noga och se till att man inte har störande ljud. Att testa fjädervapen är ju dock besvärligare av redan beskrivna anledningar...

Användningsområdet är väl mer att kontroller att vapnet mår någorlunda bra. Typ om man har ett gammalt luftgevär som samlat damm i en källare några år, och man bara vill se om det presterar omkring 10 joule eller omkring 3 joule, typ...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Norica.61 18 jan 2014, 00:50

Att jag inte kan lite 100 på siffrorna är jag väl medveten om och jag kommer köpa en riktig kronograf när jag har sparat ihop till en ny bössa, så jag kan justera in den korrekt.
Däremot var det kul att testa. Har haft samma gevär sen jag var runt 10, och det har fått utstå en del misshandel.

Tack för ett bra forum :)
Användarvisningsbild
Norica.61
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jul 2013, 19:25
Ort: Väröbacka
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Norica mod.61

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Smurfen 23 jan 2014, 08:34

mitt är ju pcp, men ska testa utomhus någon gång snart och se om jag får andra resultat :P Har inte tillgång till riktig chrono, och jag sparar till min bobcat :smt021 Så jag har inte råd att köpa en riktig än :thumbner:
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav kalle666 13 nov 2014, 17:45

Smurfen skrev:Jo jag testade denna appen, i brist på riktig kronograf. Appen ska ju vara ganska exakt när dom har gjort tester med den. Och jag ställde in, och mätte alla avstånden med tumstock, det vill säga det var iaf centimeter precision på måtten. Jag testade fullfartspinnen och ville mäta resultaten men fick sjukt höga resultat, ca 85 joule i 315 m/s som max!. Nånting måste vara fel? Gevär>: Hatsan at44 .25

Muzzel to target: 24 meter
Device to muzzle - 15 meters
Device to pellet patch - 10 meter
sound sensetivity - Loud ambient volume.

Projectile - Jsb exact
weight - 25.39 grains
Pellet shape - custom
Bc - 0.037

Förväntade mig ca 40 joule, för en hatsan i .25 kaliber gör väl fan inte 85 joule? vad har jag skrivit fel? :O Eller är det bara appen som är så kass? eller gör verkligen geväret 85 joule?


jo men sätter du Device to pellet path - 10 meter, så är det inte konstigt du får skumma värden,,, Device to pellet path är avståndet mellan din telefon och rakt upp till kulbanans höjd , den kan väl inte vara 10 meter om du inte skjuter från ett höghus och har mobilen på marken :)

konstigt ingen reagerat på dina inmatade värden :smt022

In med rätt värden ska du se... min app på min samsung funkar bra.
kalle666
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 19 okt 2014, 18:29
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej

Re: Chrono connect mobile?

Inläggav Archon 13 nov 2014, 19:07

Testade den själv för några månader sedan och kan bara bekräfta att det är en skräp-applikation. För mig visade den värden som var helt uppåt väggarna. Enda sättet att med någorlunda säkerhet mäta ett luftvapens kapacitet är med hjälp av en för ändamålet avsedd kronograf.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer