Galatian, vad hände?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav thsu69 07 aug 2014, 20:21

Bra, tänkte bara inte så det missuppfattades:p
Lätt hänt här;)


börne skrev:
thomas1969 skrev:Va inget illa menat, med kommentaren.

Nej... det fattade jag, jag som inte tänkte bara... som vanligt :-)
thsu69
 

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav Jazz 07 aug 2014, 20:57

Funderar på hur många som egentligen har sett en galatian? Den har väldigt fint och smidig repeter funktion. hatsans pcp avtryck tillhör de bästa. Men det som jag är mest impad av är detalj arbetet. Träet i stocken och i handtaget passar in och sluter perfekt emot metall delarna. Trä arbetet är egentligen lite för bra. Det är så hög kvalitet på lack arbetet att stocken ser ut som plast. Även oxideringen på metallen och blånering samt gravyr håller mycket hög klass. Men åter igen vad i he..te är den så stor för.
:-(
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav Silwer 07 aug 2014, 21:06

Jag har sett några i plast bara och tja det räckte för mig.

Däremot inte provat alls, om de har det bästa trycket i klassen (vilken är klassen föresten?) osv tycker man allt några borde falla och importera en iaf.

Men som sagt en sak som blir fel för nästan oss alla är just formatet och säg 10J .177, det liksom funkar inte ens att tänka, det blir löjligt.

Jag vet inte vad som hänt med quattrotrycket på senare år, det är ju ett webleytrycke från 90tal, men det är iofs inget att hojta om då AA CD tex är 1991 och Rekord är 50tal, nu är det iofs rekylfjäderbössor.

Den At44 jag provade hade de nog isf satt ihop trycket fel på, vilken jäkla rasp, nog för att många trycken är okänsliga, jag ogillar verkligen FX vanliga trycke som de haft i evigheter men jag tyckte inte det här var fantastiskt alla.

Jo jag vet nån kommer skriva att man måste fiffla i bössan först, men Galatian måste väl ändå var mer färdiga, nåt betalar man ju för oavsett var man nu bor, ett mervärde är väl grejen?

Ok om de är för jakt och för att se tuffa ut för folk som gillar det stuket av elefantbössa.

Jag fattar inte riktigt VAD exakt är nytt och helt Hatsan i den? för bt65 var en större at44 vi hajar det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav Jazz 07 aug 2014, 23:38

Jo då, det går. De tidiga hatsan var inte bra avtryck på. Sedan i dag är de justerade för usa marknaden som många andra vapen, dvs åt h..te för hårt. Visst avtrycken är väl inte steyr eller theoben kanske men mil före vissa märken som jag inte vill gå in på. Men ett kännetecken på ett bra avtryck är att var och en kan justera det tills det passar dem. Men jag menar vad jag skrev. De är närmare daystate än något annat märke i passnig. Tex är det bättre än vad theoben hade.
Senast redigerad av Jazz 07 aug 2014, 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav Silwer 08 aug 2014, 00:01

Självklart är det känslan som ger ett bar trycke, att känna exakt när skottet kommer gå, detta saknas på en bunt med bössor som borde kunnat fått lite mer omvårdnad där.

Den At44 jag provade är 2 år sen, en trä fullfarts med Quattro, inget tunat, och jag var tveksam iaf, men men

Just Galatian är alltså bygd och monterad med väldigt hög precision inget att gå in i och ta bort gjutskägg och vassa kanter på?

Theoben var ju grejen på 90tal och verkade ju hänga i det sen med tyvärr, tyvärr har jag aldrig ens hållit i en.

Men iaf en Galatian är som en säg DS Wolverine eller nåt i byggkvalitet då?
Imponerande om det stämmer, som sagt jag har bar sett de med plaststock och de var stora mest och jag gillar personligen inte utseendet på dem.
Tog den då den är mekanisk och idag finns i lägre kalibrar är 30 och väl är en jaktbössa till stor del, om de är likvärdiga så är ju en Galatian prisvärd, nu finns inga DS i Sverige per import på riktigt men priset skulle ligga betydligt högre iaf.

I USA tycks de riktigt var rätt populära iaf men som sagt inte vad vi kan se här, och få kommer tydligen överens med hur de är utformade designmässigt för användning.
Vi är ju inte heller landet för jakt med luftvapen osv.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav Jazz 08 aug 2014, 00:34

Varje gång jag är hos hurricane klämmer jag på dom. Är väl kanske inte helt omöjligt att det vlir en sådan.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Galatian, vad hände?

Inläggav Silwer 08 aug 2014, 00:35

Nä, ärligt skulle jag tycka så bra om en modell så var det då inget att snacka om.

En sak jag såg dock var att de finns som carbine varför de nu menat att det behövdes på så stora vapen, i var fall har dessa 45cm pipa, finns även nån med dämpning QE och även den har kort pipa, de är det nog bäst att inte köpa då det knappast kan räcka för vad folk kallar fullfart vettigt iaf.

De med sk tumhål borde var lättare att greppa för handen bak jämfört den med hagelbössestil rakt igenom som se hopplöst ut i vinkel och allt för lv skytte iaf, det är ju inte ett handgrepp så att säga.

Revolvermag på 14 skott för en .22 är rätt bra iaf och revolvermag är ju bäst imo då de är så lätta att ladda om man nu ska ha magasin, det är ett jävla klickande och pluppande i nåt hål på de med fjäder imo.
Inte för att de är först med stora magasin i sig HW100 hade ju skapliga, men revolvermagasin är som sagt det enda som funkar tycker jag, inte för at jag är mycket för magasin men de var iaf det bästa med de gamla FX Cyclonevapnen.
Sen verkar de vad jag förstår ha automatsäkring troligen för USA mest då de ju älskar sånt, jättetrevlig funktion, tycker ni inte? :-)

Det ser ut som att en .22 imo lite högt ställd runt 45J klarra just 2 magasin och kroknar sen redan, det är inte så mycket och .25 i fullfart blir nog inte så mycket.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer