Hatsan at44 Ljuddämpare.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Kapten Kamin 01 jul 2016, 06:09

Den är licensfri enligt dom tyska lagarna, men tyvärr inte enligt dom svenska vad jag förstår.
Vi kan väl bara hoppas att reglerna ändras vad gäller ljuddämpning av vapen i allmänhet. Det skulle alla vinna på.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Harbard 01 jul 2016, 06:18

HW ljuddämparen är som sagt mycket bra för vad du får :)

Jag specialbeställde från England av en snubbe för 1500kr helt i delrin, vilket har sin fördel när de ska till Sverige, = helt lagliga. Nackdelen är att gängorna är delrin också och på Hatsan så har de rätt spetsiga gängor men det har inte varit nått symmer änn.

Jag är dock sugen på att köpa en HW dämpare och jämnföra mot min dyra men vad jag vet så använder HW simpla bafflar och inga koner.

I Sverige kan du köpa "ljuddämpare" till airsoft som är helt funktionslösa, dock kan du simpelt göra bafflar till en sådan och få en funktionell ljuddämpare i alu.

Airman76, finns HW till .25?
Senast redigerad av Harbard 01 jul 2016, 06:21, redigerad totalt 1 gång.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Kapten Kamin 01 jul 2016, 06:24

Harbard skrev:Jag specialbeställde från England av en snubbe för 1500kr helt i delrin, vilket har sin fördel när de ska till Sverige, = helt lagliga.

Jag skulle vara väldigt glad om det fanns en säker källa på det. Hur har du kommit fram till att det är lagligt med ljuddämpare i Delrin?
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Harbard 01 jul 2016, 06:31

Just när man ska importera från annat land så är Delrin ett helsäkert alternativ. Tullen ser inte en delrin avlång grej som dämpare. Polisen har även varit hemma hos mig för ett övrigt ärende och påpekade aldrig ljuddämparen, även fast de klämde på min hatsan av ren nyfikenhet och jag påpekade att dämparen satt på därav var den så lång.

Allt kommer ner till sannings minut när de raidar mitt hus ;) Ne kommer aldrig hända. 99% laglig

Ska påpeka att det är mannen i UK som sa att de i Delrin är helt ok att importera, han har många kunder över hela världen och aldrig varit något problem för honom med tull så länge de har varit i Delrin.
Senast redigerad av Harbard 01 jul 2016, 06:33, redigerad totalt 1 gång.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Följande användare vill tacka Harbard för detta inlägg
gubbe (01 jul 2016, 08:20)

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Callmenobody 01 jul 2016, 06:51

Jaki 1 funkar fint. Den är gjord för krut .22 till .223 och dämpar .223 med ca 30db.
På 22LR med standardammo låter den nästan ingenting och på PCP gör den lika bra jobb.
Inga problem med omladdning på 22LR i halvautomat

Testad och verifierad på Verminator MKI i fullfart, CZ455 och Marlin halvautomat :)


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Callmenobody 01 jul 2016, 06:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav PLUTTE 01 jul 2016, 09:27

Jag tror det var en sån jag såg på Intersport i Finland för 500kr i svart eller silver.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Silwer 01 jul 2016, 11:18

Ja det är ingen ide att fundera på HW dämparen här då den inte är laglig ändå, den saknar serienummer för licenskravet.

Ytterst få i Sverige har laglig rätt att använda dämpare, samtliga är skyddsjägare skulle jag tro.

Därför säljer bössor med shroud mer än utan.
Självklart kan man prångla fram en dämpare, nackdelen är att de flesta ser ut vad alla kan se är en ljuddämpare för ev. tjafs

För jag gissar att den inte ska användas på skjutbana.
Senast redigerad av Silwer 01 jul 2016, 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav lövblåsen 01 jul 2016, 11:24

Det finns en butik som säljer dämpare över disk (Tänker dock inte säga vilken) utan några krav i helsingborg.
Hört vänner som har köpt där utan några konstigheter! Men detta ska jag dock säga till om till en polare som är polis.
De är motvinden som får draken att lyfta!
Användarvisningsbild
lövblåsen
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 05 feb 2016, 15:42
Ort: Klippan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg

Re: Hatsan at44 Ljuddämpare.

Inläggav Leopold 01 jul 2016, 11:55

Harbard skrev:Just när man ska importera från annat land så är Delrin ett helsäkert alternativ. Tullen ser inte en delrin avlång grej som dämpare.
...
Ska påpeka att det är mannen i UK som sa att de i Delrin är helt ok att importera, han har många kunder över hela världen och aldrig varit något problem för honom med tull så länge de har varit i Delrin.


Det blir inte helt plötsligt lagligt att importera utan införseltillstånd, licens bara för att vapendelen är gjord i plast. Spelar ingen som helst roll vad den där mannen i UK säger. Att tullen har begränsade möjligheter att se detta, ja vad ska man säga om det? Tullen har begränsade möjligheter att stoppa införseln av alla gamla vapen från Balkan också, bristfälligt "deaktiverade" eller ej. Folk kan i det fallet föra in dem via bilfärjor etc, tullen har inte resurser att kontrollera mer än en bråkdel.

Att ljuddämpare kan vara ytterst effektiva för att dämpa ljudet även från luftvapen det vet vi, inget att diskutera. Vill man ha ljuddämpat luftvapen inom lagens ramar så får man ansöka om tillstånd för det, alternativt skaffa ett vapen med shroud som ofta dämpar skottljudet ganska effektivt i tillägg till de andra funktioner de kan ha tex för att stabilisera projektilen och öka precisionen efter vad som hävdas (jfr airstripper).

Några andra alternativ finns inte här i Sverige idag. Finns gråzoner som diskuterats i oändlighet på detta forum, tex detta att sätta en lös ljuddämpare på ett licensfritt luftvapen. Vi kom fram till att lagligheten i detta är oklart och det är inte förrän saken prövas i domstol som man blir varse.

Vi tillåter inte diskussioner som uppmuntrar folk att begå vapenbrott, det är så jag tolkar hur diskussionen glidit iväg sedan trådlyftet. Jag låser därför tråden.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kapten Kamin (01 jul 2016, 12:09)

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer