För hårt spänd hammar fjäder? AT-P2/AT-P1

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

För hårt spänd hammar fjäder? AT-P2/AT-P1

Inläggav strongman 08 jan 2015, 09:59

Hej, lyckats komma över en AT-P2 som är samma som AT-P1 fast med löstagbar kolv, det är en 10 joules bössa i 5.5mm.
Har efter lite skjutande kommit fram till efter noga läsning och samtal med förra ägaren att jag bara får ut ca hälften av skotten som jag borde.(har jämförtvad vi fick ut per fyllning med dom reviews som finns och andra forum) Det känns som hammarfjädern är duktigt hård/spänd? verkar vara så från fabrik, har försökt att skruva där bak med en insex 4mm, men kan bara skruva 2 och 1/2 varv fram o tillbaks, medurs kan jag skruva i botten, men moturs går den bara 2 och 1/2 varv sedan "klickar" det till för varje varv och går inte längre ut.

Är det någon som vet om man ska kunna skruva på den mer än så, låter ju nästan för lite.

Ingen skillnad i hastighet när jag skruvar den lila justering jag kan där bak, känns som bössan spottar ut för mycket luft.
Nu skjuter jag bara i 10 joule licensfritt, men principen är ju samma, den ska ju inte behöva spotta ut mer luft än vad som behövs ändå.

Hittar heller ingen ritning på denna bössa, det skulle hjälpa en hel del om man ska plocka sönder den, kanske någon som vet?




Tar gärna mot hjälp fall någon har skruvat med just denna eller vet något mer kring just hammar fjädern och justering av denna.

(Jag trodde det skulle vara samma justering som på at-44, där kan jag skruva ca 10 varv minst, därför låter 2 och 1/2 varv lite fel)
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: För hårt spänd hammar fjäder? AT-P2/AT-P1

Inläggav Leffe357 08 jan 2015, 12:46

Är det inte så att på en Hatsan så ska man skruva IN för att lätta på förspänningen?
Om det är så så har du nästan max förspänning och bara 10J, det betyder att det finns en strypning i transferporten.
Får hoppas att någon kunnig på Hatsan kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: För hårt spänd hammar fjäder? AT-P2/AT-P1

Inläggav strongman 08 jan 2015, 13:14

njaa, problemet är ju att fjädern eller rättare sagt skruven som är gängad inte går att justera mer än 2.5 varv vilket är ca 2mm, inte mycket alls, på hatsan AT 44 kan man ju justera den skruven säker 10mm minst. så något är inte rätt här.

Jo jag håller med, fjädern är för hård, och slår för hårt, funderar på att lägga en gummiring mellan hammaren och ventilen så den slår mindre på ventilen, ska prova det vid tillfälle, kan nog ge i stort sett samma fart men mindre luftåtgång.
Men bara en teori som kan funka, återstår att se.

Hatsan gör ju sina bössor från grunden att gå i fullfart, så det finns inga strypningar på vägen någonstans mer än i själva ventilen, eftersom jag skjuter i licensfritt 10 joule så begränsas ju luftflödet av ventilen, MEN jag tror att fjädern slår för hårt och för djupt så att den slösar luft även i mina 10 joule som jag skjuter den i.

Om jag plockar ner ska jag kolla vad felet varför jag inte kan släppa fjädern mer, går det inte att släppa mer får jag kanske prova en mjukare fjäder eller kapa några varv, får se.

Det vore dock mycket hjälpsamt med en sprängskiss, någon som vet?
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: För hårt spänd hammar fjäder? AT-P2/AT-P1

Inläggav strongman 08 jan 2015, 13:20

det man märker också att fjädern är för styv, när man skjuter en sträng så går hastigheten stadigt neråt från 200bar till 120 bar. alltså den högsta hastigheten är första skottet, då är ju fjädern för hård, så den måste mjukas upp för att jag ska få ut några skott till.

Återkommer när jag provat gummirings metoden för att minska slaget mot ventilen.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: För hårt spänd hammar fjäder? AT-P2/AT-P1

Inläggav Leffe357 08 jan 2015, 13:33

borde vara samma som AT44S-10
För att följa länken så måste du registera dig.


eller till AT44PA
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer