problem med nya bössan (inte längre)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: problem med nya bössan (inte längre)

Inläggav Per ivar 31 jan 2015, 21:17

Du glömde det viktigsta,pipan den måste rengöras det er derfår du har den stora spridningen på 3cm på30 m. Det med den svarta oljan er inte nödvendis et billig fabriksolja det kan vära adetiver typ mollyolja. Det måste vära lite tråkig med problemer på et gevär i den prisklass
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: problem med nya bössan (inte längre)

Inläggav korffen 31 jan 2015, 21:29

jo det klart det e lite murket när man lägger den summan på ett gevär, men en del hänger nog på skytten, i detta fall mig eftersom det var aningen kallt och ligga och skjuta idag.
sen håller jag med om att hatsan e ganska varierande i hur de ser ut från fabrik, har haft ett antal fjäderbössor från hatsan tidigare. och den sista fjäderbössan jag hade var helt ok.
annars har det varit en del besvikelser. speciellt för ett antal år sedan, då jag fick en bössa med metallspån där fjädern är. men denna är dock ett par snäpp upp i kvalite om man bortser från den dåliga oljan de använt!

mvh korffen
Användarvisningsbild
korffen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 nov 2009, 20:28
Ort: kumla
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nyhammar saxhyttan jaktskyttek
Luftvapen favorit: hatsan galatian

Re: problem med nya bössan

Inläggav Per ivar 31 jan 2015, 21:36

korffen skrev:jag ägnade ett antal heldagar nu i veckan där jag gjorde ett antal djupdykningar kring pcp-gevär, jag läste allt jag bara kunde komma över och läsa i ämnet.
Det slutade med att jag rev ner geväret i molekyler och gick igenom precis allt i geväret, jag passade även på att göra rent allt och putsa upp alla rörliga delar. det jag inte gillade var att det var väldigt svart och sotig olja från fabrik. det vart verkligen friktion mot metallen med den oljan. jag passade även på att ställa på hammarfjädern något varv. allt detta resulterade i en enorm skillnad på geväret samtidigt som jag lärde mig om hur det mesta i geväret fungerar.

efter detta la jag mig och sköt på en kartong på 30m för att se spridningen på kulorna, samtidigt som jag sköt in siktet. det vart 3magasin totalt. till min fröjd vart det inte någon större märkbar skillnad på kulbanan. jag satte i alla fall en hel drös med kulor med en spridning på ca 3cm efter att jag ställt in siktet någorlunda. jag kan bara säga att jag är extremt nöjd med bössan nu eftersom jag låg och frös fingrarna av mig när jag låg och sköt. jag körde även med andra kulor. jag körde med hurricanes exterminator på 18 grains. jag hade även en äldre variant av hurricanekulor som inte var lika tunga. men de tyngre gick bättre ute idag då det blåste lite. jag kommer inte ihåg vad de lättare heter då jag inte har kvar asken...

hoppas detta hjälper någon mer som haft problem med sin galatian. bara laddningen gick dubbelt så lätt efter att jag gjort rent och smörjt geväret. och med hurricanes ammo var det inte alls mycket motstånd att ladda jämfört med crosman premier field target. exterminator vart nog nya favoriten för min del.

mvh korffen

Du glömde det viktigaste när du rev bössan nemligen pipan och det er nog deför du har den stora spridningen på 3cm på 30 m vet inte om det hjelper på en hatsan ? Det med den grumliga fabriksojlan kan bero på aditiver typ mollyolja inte nödvedigvis dålig. Lite tråkig med en så dyr bössa
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: problem med nya bössan (inte längre)

Inläggav Per ivar 31 jan 2015, 21:38

Tror min platta er en datsan
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: problem med nya bössan (inte längre)

Inläggav korffen 31 jan 2015, 21:55

japp pipan e helt klart viktig, jag skall lossa pipan nu i veckan och rengöra den ordentligt med. sen ska jag skaffa mig ett riktigt skjutstöd med vilket jag saknar i dagsläget.

mvh korffen
Användarvisningsbild
korffen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 nov 2009, 20:28
Ort: kumla
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nyhammar saxhyttan jaktskyttek
Luftvapen favorit: hatsan galatian

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer