Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:00

Jag trodde aldrig jag skulle behöva säga det, men nu börjar Hatsan etsa sig i mitt huvud, den skjuter inte bra, så är det bara.

Bakgrund: Hatsan AT 44 köptes för ett par månader sedan, splitter ny, bössan är nerplockad och ihopsatt, tagit bort grader från borrhåll, bytt packningar där det behövdes, och provsköts, icke bra.
INGET FEL på sikten, provat många nu, bössan skjuter INTE bra, punkt slut! vi pratar om 3 cm minst träffbild på 8 meters avstånd :smt020

Vad ska man göra?

Jag misstänkte kröningen av pipan, då den verkar vara sned, så jag krönade om bössan med borr hemma, slipstift, sedan mässingskruv, såg mycket bättre och jämnare ut nu, resultat= bössan sköt en hel del bättre, men långt ifrån bra eller ok. Har kollat kröningen med lupp, ser ok ut nu, inga grader har jag testat genom att dra en bomulls tuss igenom, inget ludd fastnar.

Jo nästa steg varför rengörning av pipan, 3ggr nu, minimalt bättre, provat mååånga olika skott, alla jsb och många andra. Bästa kulorna ger mig 1cm på 8 meters avstånd OM jag har tur :twisted: , sen kommer det någon avstickare, då pratar vi mer än 2cm ifrån, oftast i höjdled, men något kan komma i sidled också.

Nästa steg, mjukare avtryck, jo liiiite bättre, mien inget avsevärt att nämna.

Jag tycker jag har bra stöd, trycker av rätt nu, kan få hål i hål typ 2-3 skott på raken, men sen ballar det ut lite då och då. Trött på detta. :thumbner:
Bara som jämförelse, med samma sikten så skjuter 10 skott med min FX Verminator, HÅL i HÅL hela tiden, kan skjuta 40 skott på raken med den bössan och ha en cc på 1mm på 8 meter, med hatsan får jag 40mm ibland, hahaha.. helt ojämförbart.

Jag är ganska tekniskt lagd så inte rädd för att prova något nytt, kom med förslag.

jag säger inte att Hatsan är kasst, då min BT65 skjuter OK, får duga typ, men min Hatsan AT P2 skjuter nästintill hål i hål på samma avstånd, ja menar en AT44 måste väl kunna skjuta lika bra som en AT P2 tycker man, så något galet är det på AT 44 ju.

------------------------------------------------

pumpa upp trycket till 190 bar, sköt mer till 134 bar, från högsta hastighet till lägsta så skiljer det 29m/s, visst inte bra, MEN kurvan går jämnt neråt, mindre än 1m/s per skott i följd, så hade felet varit en minskande hastighet, då hade man bara sett att träffbilden sänks succesivt, men så är det absolut inte, så en regulator tror jag inte hjälper nämnvärt i detta fallet.

Jag kan ha en skottserie på 10 skott där skillnaden i hastighet är 3-4m/s max, 3 av skotten sitter nära varandra, de 4:e skottet kan ta 2cm längre ner, sen de 5:e kan ta 1,5cm åt sidan, helt okontrollerat fär att sedan återgå till 3 bra på raken.
I det här fallet kan lova, det beror INTE på skytten. då jag skjuter mycket bättre med allt annat billigt jag har konstant, något är galet med bössan.

jag misstänker att kröningen var kass från fabrik, min omkröning gjorde det ca 50% bättre, men långt ifrån bra.

nu till min undran, kan man skicka iväg pipan på omkröning, så man vet att den är 100% bra, annars kan jag liksom inte gå vidare i mitt felsökande.

Visst bössan är inte riktigt inskuten, men den har säkert minst 500 kanske mer skott igenom sig nu kanske mer.

Innan, jag mosar den eller böjer, ge mig några tips tack.
Och börja inte med siktena, har testat med 7-8 olika sikten, allt ifrån billiga kikarsikten till FX kikarsikte, Hawke kikarsikten, en del sikten går parallaxfritt ner till 8 m också, provat ett par rödpunktssikten också, och att nämna alla dessa sikten skjuter hål i hål hela tiden med min Verminator, så detta är INTE ett problem med siktet. :smt007 :smt037 :smt037 :smt037 :smt037

TIPS ??????????? :cry:
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:03

innan någon skriker: SÄLJ,, näää det kan jag inte, först ska felet åtgärdas, vill se det som en utmaning.
Jag skulle heller aldrig kunna sälja en bössa jag vet skjuter kasst.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Följande användare vill tacka strongman för detta inlägg
Callmenobody (11 feb 2015, 07:33)

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav Leffe357 10 feb 2015, 19:09

Well, vad jag läst på detta forum så har vissa hatsan haft felmonterade pipor, dvs mynningen har blivit monterat i blocket med följd att choken är på fel ställe.
Risken är nu att du inte kan reklamera då du har satt borren i den, du får nog bita i det sura äpplet och beställa en ny pipa (om jag har rätt vill säga)

Du ska kunna kräva minst lika bra resultat som med din AT P2.
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:09

Sir ville skrev:En sak är säkert : Om man inte vet exakt hur man ska göra och har rätta verktyg till en kröning så är det bäst att lämna jobbet till en Vapensmed. Kröningen kan visst vara åt helvete från fabrik - som jag redan nämnd så hade en kille sin pipa installerad fram o bak så choken var vid laddporten. Lyckas de med det och det slinker igenom QC så är ju inte en dålig kröning någonting i jämförelse.
Har du kollat så choken på din inte ligger i fel ända ??


choken på fel ända :o ,, hur kolla man det.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav Deichenpoff 10 feb 2015, 19:10

men du när ska du sluta köpa Hatsan?
snart har du fyllt forat med problem Hatsans=)
inom kort kommer Ville att prata cricket i tråden bara så du vet ;)
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:10

nää reklamera gör jag inte, den ska fixas. på ett eller annat sätt.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:13

Deichenpoff skrev:men du när ska du sluta köpa Hatsan?
snart har du fyllt forat med problem Hatsans=)
inom kort kommer Ville att prata cricket i tråden bara så du vet ;)


jo men nu är jag där jag är, jag gillar bössan, genomgången och fin, lätt och smidig,,, ska fixa detta nu.

MEN jag förstår verkligen skillnad på Bössa och Bössa nu, kan inget annat säga, provsköt en annan fin bössa förra veckan också, nämner inga märken då jag inte gillar och jämföra så, men den sköt som en dröm, där jag sikta pricka jag, så JAG VET NU...

MEN jag vill ändå fixa denna,,, hur kollar man så inte pipan är felvänd????
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:16

ok, ska kolla först så inte pipan är felvänd, då fattar jag de hela..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:32

dragit igenom trång med lappar nu, går trögare sista 1-2cm mot slutet av pipan, den delen som är längst fram, stämmer det?
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav gubbe 10 feb 2015, 19:37

strongman skrev: går trögare sista 1-2cm mot slutet av pipan, den delen som är längst fram, stämmer det?


Ja.
Vilken ammo skjuter du med?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:39

provat alla JSB varianter som finns typ, alla crossman, alla H&N, 10-12 olika sorters burkar.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 19:44

ska ner och köpa nåt onyttigt i affären nu, återkommer om en stund, behöver luft...
'
'
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav gubbe 10 feb 2015, 19:47

Har du provat att (som Leopold ofta föreslår) skjuta i en tunna vatten för att se om kulorna ser jämna och fina ut?
Att matarpinnen ser rak och fin ut?
Att pipan sitter fast. Ev dämpare eller mynningsbroms inte påverkar. På 8m borde det inte gå att få en sådan spridning. :? Inte med ett pcp.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 20:10

ska skjut i en tunna vatten någon gång, och kolla hur kulorna ser ut.

matarpinnen ser ok ut vad jag kan se.

Pipan sitter fast, kan inte spänna den mer, har ju själv haft loss den och monterat dit den. har inget extra monterat på pipan.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 20:20

när jag hade pipan nere, så putsa jag till eventuella grader från hålet i pian, skotten går så mjukt o fint in när matarpinnen för fram dom, så kan inte tänka mig att det är nåt galet med inmatning av skotten alls. verkar som mellanbiten innan pipan börjar sitter jämt o fint också där skotten matas in, denna bössan är ju en single shot tray.

tror fortfarande på att kröningen är kass.kan ju inte vara så mycket mer, då hastigheten är jämn hela tiden mellan skotten, avtrycket är lättat så inte speciellt trögt heller.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav marhol 10 feb 2015, 20:21

Är du säker på att kröningen är 100% koncentrisk med loppet?
Det är ju den absolut största förutsättning för att kröningen ska fungera. Misstänker att det kan vara svårt att få den exakt centrerad med slipstift och mässingskruv i en borrmaskin. :o
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 20:29

även om jag inte skjuter hål i hål med min AT P2, mest nog pga av att det sitter ett billigt rödpunktssikte på den som inte är parallaxfritt, men jag ser ändå en samlad grupp på ca 1cm max, alltså en grupp på 5 skott blir bara ett större hål, inte mer och detta håller i sig trots 50 skott på raken, medans på denna AT44 så är det helt random spridning. även om 3 på raken kan vara väldigt nära.

Jag vet att man inte ska jämföra, men med min FX Verminator (som jag bara älskar) :thumbupp: :thumbupp: :thumbupp: , så kan jag sitta och skjuta i samma hål hela tiden 20 skott på raken, och går jag fram och tittar, så kan man inte se att man skjutit mer än ett skott typ, vilken känsla, känns som där man har siktet EXAKT, där prickar det exakt HELA TIDEN... vilken känsla. denna lilla FX bössa säljer jag aldrig, vilken sak :arrow:

annat är det med AT 44 , haha.. :x

men jag ska fasiken få rättsida på den.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: Hatsan AT 44 problem!!!!!! så är det, men ska fixas.

Inläggav strongman 10 feb 2015, 20:33

marhol skrev:Är du säker på att kröningen är 100% koncentrisk med loppet?
Det är ju den absolut största förutsättning för att kröningen ska fungera. Misstänker att det kan vara svårt att få den exakt centrerad med slipstift och mässingskruv i en borrmaskin. :o


från början såg man att fasningen var typ 0.5mm mer på ena sidan mot andra, nu efter min kröning ser de mer jämnt ut = skjuter också bättre.

Ett slipstift som är koniskt bör ju få det 99% bra tycker man. visst 100% blir det inte, men det blir det nog ändå inte med denna bössan ändå känns de som.

Funderar på att kröna den en gång till, att bara låta den va som den är nu är meninslöst, då min CO2 luftpistol för 400:- skjuter bättre.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Nästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer