Audrius regulator BT65

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Audrius regulator BT65

Inläggav Jycken 22 feb 2015, 20:05

Startade denna tråd på andra forumet då jag tyckte det var väldigt lite aktivitet och den kanske skulle hjälpa till att få lite mer snurr där. Tror nog ändå att den passar bättre här så den når ut till fler läsare....

(2015-02-17) )Har beställt en Audrius regulator till min hatsan BT65:a. Märkte efter lite test med kronografen att sweetspotten på kurvan ligger mellan 160 - ca 70bar. Det är där den går som jämnast. (Gjorde testet höstas och skrev inte ner några värden så jag minns bara var trycket skulle ligga.)
Om jag då monterar in en regulator så borde jag kunna utnyttja tanken bättre från säg ca 210 bar ner till 70. Borde få en hel del fler skott då tycker man.

Hittar inte mycke info alls om Audrius regulator på swe forumen. De flesta är från 2010 typ och om jag förstått det hela rätt så behöver man inte borra i luft tuben längre på de nya regulatorerna. Är det nån som har erfarenhet kring dessa regulatorer?

Sett att Altaros regulatorer är poppis så då kan det vara läge att prova nått annat och komma med en utvärdering på den. Alltid trevligt med lite alternativ.
Funderade på en Robert Lane men vill helst undvika att göra ingrepp på lufttuben.
Reggen är beställd och ska bli intressant och se hur den funkar. Måste bara sätta mig och göra en ordentlig skjutsträng före monteringen så jag får lite data att presentera för Er före och efter montering.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av Jycken 22 feb 2015, 20:07, redigerad totalt 1 gång.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jycken 22 feb 2015, 20:07

Regulatorn dök upp fredags och hämtade ut den på posten igår. Enligt monteringsanvisningen så behövs det INTE borras nått hål i lufttuben :). Passningen på delarna var bra och den är snyggt tillverkad. Verkar lovande...
Började skjuta med min BT65:a genom kronografen (Cb-625) och det såg ut som det brukar. Kulorna gick lite långsammare vi fullt tryck och ökade sen lite hela tiden. Sen plötsligt fick jag en mätning på 356m/s ??? Tänkte f-n diesel effekt på pcp:n! det var nog första gången. (hade oljat kulorna lite) sen gick det några skott till och började få error läsningar. Sen plötsligt fick jag en läsning på 512m/s. Då tänkte jag att nu är det nått fel. Bössan lät inte mer än den brukar göra i 10J. Visade sig att batterierna börjar ta slut. Har nu fixat nya batterier och ska göra lite nya mätningar vid tillfälle.
Kort o gott så verkar Audrius regulator vara snyggt och fint tillverkade. Nu väntar bara själva testet av den. Gillar skarpt att man inte längre behöver borra i lufttuben. Snabb leverans också då jag beställde i måndags och den kom redan i fredags. Mycket nöjd så långt.
Senast redigerad av Jycken 22 feb 2015, 20:08, redigerad totalt 1 gång.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jazz 22 feb 2015, 20:31

var beställde du den. Har letat flera gånger efter han. Jo en regulator ställer man lättast in utan ha den monterad. Det gör man genom avläsning tex var ger den 10 joule med låg hammar tryck. Läs av ställ sedan regulatorn 10 bar jer och ställ sedan geväret till 10 joule.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jycken 22 feb 2015, 20:55

Han säljer den på Ebay och var billigare än Altaros. Allt ink. frakt gick på 742:- sek

Här är länken:
För att följa länken så måste du registera dig.

Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jycken 15 mar 2015, 20:03

Nu har jag änligen monterat i Audrius regulatorn (i eftermiddags).
Gjorde en ordentlig skjutsträng före monteringen från 200 Bar ner till ca 70 bar under de senaste veckorna. Vid max tryck på drygt 200bar så låg bössan på ca 124m/s och toppade vid ca 120bar som max med 152 m/s :shock: . Jag använde mig av en gammal burk milbro select då jag inte ville slösa på kvalitets ammo vid krono testet.
Monterade in regulatorn idag och pumpade upp bössan till ca190bar. Gjorde ett snabb test och sköt 10 skott (.22) med en variation på 139,4 - 141,7 m/s. Sköt ner bössan utan skott till ca140bar och mätte igen.. 140,2 m/s :Thumbupp: . Kom även fram till att den drar ca 1bar/skott vilket är ungefär som tidigare. Måste säga att jag tycker den verkar fungera bra med tanke på resultatet från mitt lilla snabbtest.
Ok allt gick inte helt smärtfritt om jag ska vara ärlig. Det krävdes lite justeringar innan allt föll på plats. Jag hade justerat ner regulatorn lite för lågt vid första monteringen. Bössan drog dryga 3 bar/ skott men tack vare all info från Er experter på forumet insåg jag att just detta var problemet. Så efter lite "fine tuning" så hamnade jag rätt.
Ett stort tack till Er alla som delar med Er av era erfarenheter och kunskap :arrow: . Det underlättar så otroligt mycket för en som mig tex. cheers :cheeRs:
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jycken 15 mar 2015, 20:55

Lite bilder på regulatorn..
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jazz 15 mar 2015, 22:18

Jag har haft ett par av hans tidigare modeller och de funkade riktigt bra. Den ena har görgen nu och han är med riktigt nöjd med sin.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav pike55555 15 mar 2015, 22:39

Audrius fungerar tydligen bra i aa s410 också;

"Eftersom inga tillverkare bygger regulatorer på de effektnivåer som önskas här så får man vända sig till eftermarknaden. I Litauen så finns det en ganska känd tillverkare av eftermarknadsregulatorer som heter Audrius och som har en modell i sitt sortiment som passar för S410 med full effekt.

Hur blev det då med regulatorn monterad?
Max: 910 fps (277 mps) = 28.43 fpe (40.00 joule)
Min: 905 fps (276 mps) = 29.00 fpe (39.50 joule)
Inom 20 fps = 38 skott (samtliga inom 5.00 fps !!)

Som synes så jämnade regulatorn till kurvan otroligt bra. Den jämnheten ska man absolut inte klaga över. Dubbla mängden skott inom en fjärdedel av spridningskravet - mycket bra. Nackdelarna är emellertid att man tappar en del effekt - från 32/34 fpe ner till 29 fpe samt att 38 skott fortfarande inte är lika mycket ur 314 cc som 50 skott är ur 400 cc. Skillnaden är dock hårfin - ca 2 skott och jämnheten hos S410 med den här regulatorn är rent enastående."
Info Klippt från;
För att följa länken så måste du registera dig.

pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav pramler93 30 mar 2015, 13:09

Tjena Tänkte kasta in en lite offtopick Kommentar.
Köpte en bt56 10j för någon månad sedan.
Va nöjd med hur den presterade till någon vecka sedan, verkar som allt bara skrammlar loss. Pipan lös, hela övre huset löst. Allt verkar löst
Någon som har liknande erfarenheter. ??
pramler93
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2015, 08:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hatsan bt65 elite

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav gubbe 30 mar 2015, 15:28

pramler93 skrev: Pipan lös, hela övre huset löst. Allt verkar löstNågon som har liknande erfarenheter. ??


Dom flesta som köpt Hatsan. :-P

Nej det låter konstigt. Är den ny så skicka in den för garanti reparation.
Man ska inte behöva acceptera sådant.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav Jycken 01 apr 2015, 19:09

Nej inga sånna problem och aldrig haft det heller så det är bara att skicka på garanti rep.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav pramler93 01 maj 2015, 17:15

gubbe skrev:
pramler93 skrev: Pipan lös, hela övre huset löst. Allt verkar löstNågon som har liknande erfarenheter. ??


Dom flesta som köpt Hatsan. :-P

Nej det låter konstigt. Är den ny så skicka in den för garanti reparation.
Man ska inte behöva acceptera sådant.


Detta va en begagnad bössa jag köpte av en kille för ett tag sedan eftersom han tyckte det va lite overkill för att bara ha o skjuta med i trädgården.
Men rev ner allt o fixade till lite andra skruvar o satte gänglåsning på allt som kan tänkas lossna o nu skjuter den 5 kronan på 50m med 10j
pramler93
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2015, 08:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: hatsan bt65 elite

Re: Audrius regulator BT65

Inläggav gubbe 02 maj 2015, 15:26

pramler93 skrev:Men rev ner allt o fixade till lite andra skruvar o satte gänglåsning på allt som kan tänkas lossna o nu skjuter den 5 kronan på 50m med 10j


Bra gjort. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer