Sida 2 av 2

Re: Bullboss

InläggPostat: 26 dec 2016, 09:08
av soul
Harbard skrev:
Bullbossen verkar annars trevlig, synd bara att man inte kan göra snabba repeteringar när laddningsmekanismen ligger längst bak.

Repeteringshandtaget sitter ju ovanför avtryckaren, perfekt för snabba omladdningar.

Re: Bullboss

InläggPostat: 26 dec 2016, 11:39
av sälstryparn
Liten jämförelse mellan original omodifierad ventil och en trimmad , översta bilden stulen från GTA , den nedre fotad av mig idag


För att följa länken så måste du registera dig.



Här är en väldigt öppnad ventil för maximalt genomsläpp , ventilfjäder mm är bortrationaliserat , fungerade bra ändå eftersom den förbipasserande luften suger fast ventilpinnen mot sätet.
Ventilsätet i delrin inne i ventilen är uppsvarvat för minskad astma och ventilpinnen var 1.8 mm tjock där luften passerade .
Arean i öppningen mellan ventilpinne och säte är samma som transferporten och lufthålet i pipan .



För att följa länken så måste du registera dig.



Tyvärr hade vi svarvat ur den lite för mycket så den höll inte så länge :-(


För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Bullboss

InläggPostat: 26 dec 2016, 13:43
av proton
livsfarlig modd där sälstryparen ! :| vist går det att svarva om de ventilerna med bra resultat men inte så mycket som är gjort där !!!

Re: Bullboss

InläggPostat: 26 dec 2016, 14:47
av Harbard
Oj ja det där är jätte förmycket ursvarvat! Tänk på att det bara är mässing!

Re: Bullboss

InläggPostat: 26 dec 2016, 15:37
av Silwer
som sagt vansinne utan vinst annat än olycka.

Men så är det väl idag pcp vapen är för alla tillgängliga kunniga som okunniga.

Bara detr att nu är det inte fråga om en fjäder konstrar och ger bananpipa, utan om trycket i sig ska spränga bojorna.

Re: Bullboss

InläggPostat: 27 dec 2016, 22:46
av sälstryparn
Harbard skrev:Oj ja det där är jätte förmycket ursvarvat! Tänk på att det bara är mässing!


Det var första försöket att använda kompisens nyköpta kinasvarv , tror det var för sju år sedan eller något sånt , den hade inte x-y-z-koordinater på samma sätt som jag var van så min håldiameter tolkade den som radie = katastrof .
Ventilen hamnade i skamvrån nere i källaren ifall jag skulle behöva delrinbussningen i framtiden .

Den nya Hatsanventilen verkar vara annorlunda än den gamla :
För att följa länken så måste du registera dig.



Mycket större plastbussning i änden med många hål i , den gamla modellen hade bara ett hål i mitten som inte gick att borra upp nämnvärt utan att fjädern föll ut :-(
Antingen fick man klara sig utan ventilfjäder eller borra "vädringshål" snett in mot ventilsätet för att öka flödet .


För att följa länken så måste du registera dig.



Funderar på att göra så här med min nya fina ventil , det verkar ha fungerat bra för honom :


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Enligt hans diagram i tråden blev bössan betydligt luftsnålare med bibehållen kraft ( han har fullfartsversionen )

Är det någon på hemmaplan som provat detta och sett om det ger någon skillnad ?

OT :Någon som har en ventil eller hel tub över som kan avyttras billigt som testobjekt ?

Re: Bullboss

InläggPostat: 29 dec 2016, 19:53
av sälstryparn
Efter diverse strul har Cabom äntligen skickat mejl att mina grejor är på väg .
Onödigt att man ska förlora två dagar på att de inte fått Paypal att fungera trots att de har det som betalningsalternativ .

Nedanstående varor har levererats från vårt lager.
----------------------------------------------------------------
1 st Extra luftcylinder 200bar 230cc Hatsan AT44

1 st Jaktkula JSB Predator Polymag 6,35mm

1 st JSB Exact cal.35 - 9,0mm

1 st JSB Exact King.25 Heavy kal. 6,35mm.

1 st JSB Exact King - 6,35mm

Nu får vi se vilka skott som går bäst i bössan nästa vecka , de nya eller de gamla .
Hade en ask Rhino också förut men de var så usla att de hamnade i gjutgrytan tror jag .

För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Bullboss

InläggPostat: 29 dec 2016, 20:53
av dcp416
sälstryparn skrev:
För att följa länken så måste du registera dig.



Funderar på att göra så här med min nya fina ventil , det verkar ha fungerat bra för honom :


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Enligt hans diagram i tråden blev bössan betydligt luftsnålare med bibehållen kraft ( han har fullfartsversionen )

Är det någon på hemmaplan som provat detta och sett om det ger någon skillnad ?

OT :Någon som har en ventil eller hel tub över som kan avyttras billigt som testobjekt ?


gjorde liknande på min hatsan fast gick bara på ena tuben, då inget av hålen på den andra linjerade med transferporten,, men på tuben som linjerade gängade jag dem hål som skulle väck, i med m3 eller m4 sättskruv, och sedan smetade kemisk metall runt "ringen" och lät ett hå vara kvar som jag sedan borrade upp ca 2 mm och fasade kanterna fin,, fick ut kanse 30 skott extra på fullfart med min atp-2 ,, så kan klart rekomendera :Thumbupp:

Re: Bullboss

InläggPostat: 29 dec 2016, 20:58
av Silwer
30 skott i fullfart ärligt menade du 3 eller nåt?

Re: Bullboss

InläggPostat: 29 dec 2016, 22:18
av dcp416
Silwer skrev:30 skott i fullfart ärligt menade du 3 eller nåt?

30 extra någolunda användbara :lol:
ca 50 totalt
men den har fler modefieringar

Re: Bullboss

InläggPostat: 31 dec 2016, 00:10
av dcp416
tänker oxå köpa mig en bullboss, så toppen med bilder,, så jag vet var saker skall sitta när jag river min :D
jag kunde inte hitta den hos skyttespecialisten?? men är det där den är billigast??

Re: Bullboss

InläggPostat: 31 dec 2016, 11:40
av sälstryparn
dcp416 skrev:tänker oxå köpa mig en bullboss, så toppen med bilder,, så jag vet var saker skall sitta när jag river min :D
jag kunde inte hitta den hos skyttespecialisten?? men är det där den är billigast??

Köpte min på Jaktiabutiken i Umeå .
Inte billigast men nära rent geografiskt om det mot förmodan skulle visa sig vara något fel på den .
Trevliga är de också .
Annars brukar jag köpa mina leksaker från Hurricane bara för det trevliga bemötandets skull .
Service är värt mer för mig än att gneta åt mig den sista kronan på priset......

Re: Bullboss

InläggPostat: 31 dec 2016, 11:48
av Harbard
Rekommendera helt klart att gänga och sätta stoppskruvar i alla hålen förutom en och sen kemisk metall över det. Jag får ut 18 full-effekts skott ur min Bt65 på detta vis.

De absolut bästa skotten för mig är JSB king heavies samt Polymag. Glöm inte att köpa JSB king heavy MK2, den nya versionen !

Re: Bullboss

InläggPostat: 31 dec 2016, 20:44
av dcp416
sälstryparn skrev:
dcp416 skrev:tänker oxå köpa mig en bullboss, så toppen med bilder,, så jag vet var saker skall sitta när jag river min :D
jag kunde inte hitta den hos skyttespecialisten?? men är det där den är billigast??

Köpte min på Jaktiabutiken i Umeå .
Inte billigast men nära rent geografiskt om det mot förmodan skulle visa sig vara något fel på den .
Trevliga är de också .
Annars brukar jag köpa mina leksaker från Hurricane bara för det trevliga bemötandets skull .
Service är värt mer för mig än att gneta åt mig den sista kronan på priset......


okej, men i mitt fall så burkar det vara mitt egna fel om det händer nått med bössan, :smt031

har bullbossen standard hatsan magasin eller?

Re: Bullboss

InläggPostat: 31 dec 2016, 23:04
av sälstryparn
Det ser ut att vara samma som på AT-44 , kommer jag ihåg det imorgon kan jag gå över till en av grannpojkarna , han har min gamla avlagda bössa .

EDIT : det är samma

Re: Bullboss

InläggPostat: 03 jan 2017, 18:56
av sälstryparn
Nu har jag plockat isär lite till .
Pilarna pekar på de bägge 2,5 mm insexskruvar som håller ihop övre och nedre blockhalvorna .
För att följa länken så måste du registera dig.


OBS !!! Det sitter en fjäder till pelletsmekanismen uppspänd mellan halvorna , den kan hoppa iväg .
Hoppas bara jag lyckas lirka ihop allt snyggt igen .....
För att följa länken så måste du registera dig.


Man behöver INTE dela på blockhalvorna för att få ut innandömet , det räcker med den främre skruven samt den på undersidan som håller avtryckarmekanismens hävstång .
Dessa bägge skruvar håller mässingsstycket man skruvar tuben mot , lossa dem och dra ut alla delar lite försiktigt .
Så här ser "inälvorna" ut , hammarens glidytor ska poleras innan jag sätter ihop den igen .
För att följa länken så måste du registera dig.


Hammarfjäderns inspänning justeras på vanligt vis med en 4 mm insexnyckel samt en mejsel som låser hammarvikten .
Den var inställd på maximal slakhet från fabrik , hellre det än hårt spänd , vore synd om någon åkte dit för olaga vapeninnehav pga en 11J bössa
För att följa länken så måste du registera dig.


Dysans hål är 4 mm , samma diameter som alla andra delar av luftvägen utom transferhålet i pipan som är närmare 6 mm .
För att följa länken så måste du registera dig.



Nästa del att ta isär blir tubventilen .
Plasthylsan som håller emot ventilfjädern är gängad och åtdragen ordentligt , polygrip är bra att ha .
Den tjocka ventilpinnen är en rejäl strypning ,den är ännu fetare än den 10J-pinne som satt på min gamla AT-44
Kan det här vara någon sorts 7,5J-pinne ?
Någon som vet mer än mig får gärna bringa ljus över mysteriet .....
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


Nu blir det paus tills jag fått hjälp av min verkstadsägande vän med modifiering av tubventilen .