At 44, för mycket kraft.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

At 44, för mycket kraft.

Inläggav Megaklant 06 aug 2016, 20:17

Jag har fått problem med min At44, även om jag har 10 joule ventil pinnen i så ger den för mycket kraft.
Jag skulle uppskatta att den ger ca 17-18 joule.
Med fullfarts ventil pinne ( 34 joule ) så kan jag skjuta 16 skott innan jag når 150 bar, nu med 10 joule ventil pinne så kan jag skjuta 35 skott innan jag når 150 bar.
Normalt för 10 joule ventil pinne är ca 60-70 skott.
Kan det vara fel på transfer porten?
Senast när jag bytte ventil pinne så gick det trögt att få i den i transfer porten.

Förslag på felorsaker emottages tacksamt.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: At 44, för mycket kraft.

Inläggav Sniperr_ 06 aug 2016, 21:17

Du kan ju justera eller klippa hammarfjädern
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: At 44, för mycket kraft.

Inläggav Megaklant 06 aug 2016, 23:00

Tack för svaret.
Men.
Den fungerade bra innan, gav bara 10 joule.
Så det måste vara något som har ändrats eller gått sönder.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: At 44, för mycket kraft.

Inläggav Megaklant 13 aug 2016, 16:44

Jag skulle behöva lite fler svar innan jag lämnar över bössan till en vapensmed.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: At 44, för mycket kraft.

Inläggav Honx 16 aug 2016, 22:34

Megaklant skrev:Jag skulle behöva lite fler svar innan jag lämnar över bössan till en vapensmed.


Har du skjutit genom en kronograf? Det är ju väldigt svårt att uppskatta hur många joule bössan lämnar..

Det kan ju inte vara så mycket som har ändras. Dimensionerna för transferport, ventil och/eller ventilpinne är ju ingenting som bara ändras av sig själv. Kvar återstår du inställningen för hammarfjädern. Testa att skruva in den maximalt och se vad som händer.
Honx
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 15 sep 2008, 19:10
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer