Hatsan AT44

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan AT44

Inläggav Tomaz 16 okt 2009, 12:44

På de nya tuberna finns även ett litet hål i själva tuben strax innan påfyllningsventilen, som jag tror är en typ av säkerhetsventil. Kan ju hända att något är fel och luften kommer ut där...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hatsan AT44

Inläggav RoLig 16 okt 2009, 13:39

Tomaz skrev:
RoLig skrev:
Det är den vita plastringen med en o-ring på som sitter inne i inne i mässinghylsan o ska täta mot ventilnålen.. Gick fint att peta ut den o byta iaf..


Så ventilsätet är gjort av plast på på Hatsan! Ni som skjutit mycket at-44...håller/funkar det bra??



Ja precis, det är omvänt på hatsan, sätet är plast och käglan stål. På FX är sätet stål och en liten plasttätning till kägla.
Hatsans lösning är bättre än FX, enligt mig. Har aldrig haft något läckage på mina hatsanventiler, trots att jag har varit där och brotchat och borrat med hobbyverktyg i plastkäglan så tätar det till 100%. Ventilerna på FX är betydligt kännsligare och tål inte att man petar på dom...


Tack för infon! :smt020

Då hade jag också delvis missförtått funktionen i tyffeventilen, men nu ramlade poletten ner! :)
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Hatsan AT44

Inläggav Tomaz 16 okt 2009, 17:04

Har aldrig haft något läckage på mina hatsanventiler, trots att jag har varit där och brotchat och borrat med hobbyverktyg i plastkäglan så tätar det till 100%


Jag skrev fel där ser jag...Det är i plastventilsätet jag har moddat, och ingen annan stans. Käglan är ju av stål...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hatsan AT44

Inläggav Tomaz 16 okt 2009, 17:19

Så här ser ventilnålen med kägla och ventilsäte ut...

Den övre från FX Typhoon
Den undre från Hatsan AT-44

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hatsan AT44

Inläggav RoLig 16 okt 2009, 17:30

Gösses! såg väldigt lika ut det där till att börja med! Men det ser på nåt sätt mera rätt ut med hatsanventilen..som en vidareutveckling/förenkling av fx.
Färre delar är det också..
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Hatsan AT44

Inläggav 2an 16 okt 2009, 18:07

Nää det skulle va vid ventilen trodde dom då det tydligen varit problem vid några leveranser, Kondom går ju kolla med men i em hade de läckt ut 80 bar så då kollade jag genom att stoppa ner sidan med ventilen i ett vattenglas o de visade att det läcker som bara den mellan tuben/mässingbiten på ventilsidan..

Funderar nu vad man kan få det tätt med, Verkar inte vara nån skada på o-ringen men tänkte om man skulle lägga på loctite/silicon för att få det tätt??
Bubblade runt halva tuben istortsätt..
2an
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 sep 2009, 12:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 22

Re: Hatsan AT44

Inläggav RoLig 16 okt 2009, 18:35

2an skrev:Nää det skulle va vid ventilen trodde dom då det tydligen varit problem vid några leveranser, Kondom går ju kolla med men i em hade de läckt ut 80 bar så då kollade jag genom att stoppa ner sidan med ventilen i ett vattenglas o de visade att det läcker som bara den mellan tuben/mässingbiten på ventilsidan..

Funderar nu vad man kan få det tätt med, Verkar inte vara nån skada på o-ringen men tänkte om man skulle lägga på loctite/silicon för att få det tätt??
Bubblade runt halva tuben istortsätt..

Antingen är nåt felsvarvat, så att o-ringen liggerfel eller också är det bara o-ringen som är skadad.

Att locktitea gängen mellan ventilhuset o tuben är nog ingen bra idé...har man otur kandet bli bökigt att lossa sen..även om man använder nån mera tätande än limmande loctite.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Hatsan AT44

Inläggav Tomaz 16 okt 2009, 20:08

2an skrev:Nää det skulle va vid ventilen trodde dom då det tydligen varit problem vid några leveranser, Kondom går ju kolla med men i em hade de läckt ut 80 bar så då kollade jag genom att stoppa ner sidan med ventilen i ett vattenglas o de visade att det läcker som bara den mellan tuben/mässingbiten på ventilsidan..

Funderar nu vad man kan få det tätt med, Verkar inte vara nån skada på o-ringen men tänkte om man skulle lägga på loctite/silicon för att få det tätt??
Bubblade runt halva tuben istortsätt..



Aha....Du har fått en sådan där felsvarvad tub. På en del finns det ingen "fördjupning" i kanten på tuben där ventilens stora O-ring ska ligga emot och täta...

Ring Fondprodukter och tala om problemet, så hjälper dom dig nog direkt...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hatsan AT44

Inläggav 2an 17 okt 2009, 11:52

Hmmm jag hade ingen fördjupning för o-ringen i min tub så det är väl därför den läcker, Får ringa säljaren på måndag o höra om det blir en ny tub som jag behöver..
2an
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 sep 2009, 12:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 22

Re: Hatsan AT44

Inläggav 2an 23 okt 2009, 13:10

Nu så har man fått ny tub o den håller tätt :)
Är otroligt nöjd med bössan, Ska bara försöka få till trycket på hammarfjädern så man får ut hyfsat många skott från full tub men man skulle haft tillgång till en krono då de är svårt att få till annars..
Testade med att spänna 3 varv från max vilket gjorde att den blev riktigt vass men då fick man inte ut många skott :(
Nu har jag testat med att slacka fjädern o är nu nere på 7 varv från max men de smäller lika högt o har inte märkt så mycket mindre luftförbrukning så jag ska sänka till 9 varv från max o kolla..
Standard spänning orkade den inte med o öppna riktigt över 180 bar o när trycket sjönk så den gick som den skulle så dalade kulan ca 4 cm på 35 meter, Men jag hoppas få till de så jag kan pumpa upp den till 200 bar o att den ska gå hyfsat bra 30-40 skott..

Hur mycket brukar ni som kör AT44 ha hammarfjädern spänd, Sett från max spänd??
Blev råd av säljaren att spänna på 3 varv så skulle den orka med 200 bar i starttryck men ja har kört från max o neråt istället :)
2an
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 sep 2009, 12:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 22

Re: Hatsan AT44

Inläggav 2an 26 okt 2009, 14:17

Detta är helt sjukt, Före helgen hämtade jag ut bytestuben men har inte haft tid att göra något förrän idag o den va pumpad då den kom o har hållit trycket fint ihelgen..
Så idag va de dags att byta ventilpinnen så jag fick tappa ur luften först sen märkte jag att det numera är 12 mm fastnyckel som behövs mot 13 mm på orginal o måste vara smalare än kamasa nycklarna för att få plats..
Iaf den va inte mycket åtdragen så jag höll tuben lätt med ena handen då jag skruvade ur ventildelen, Bytte ventilpinnen sen va de bara skruva ihop o pumpa.. Det krävdes 200 pumpningar för att nå 200 bar så då är man lite flåsig men då slog mej tanken att ta lite spott på fingret o dra runt i skarven mellan tuben/mässingbiten, Men man håller ju på bli knäpp för nu läcker även den nya tuben mellan mässingbiten o tuben.. Man ska väl inte behöva byta o-ring varje gång man byter ventilpinnen heller bara för att man skruvar ut den???
Den blir/ska ju inte bli skadad bara för att man gängar ut mässingbiten o den bör inte kunna blivit skadad på annat sätt heller då jag bara höll den med handen :(

Men men nu blir det siliconsträng innan man skruvar ihop den igen för att få det tätt, Kommer ändå aldrig ha upp de fler gånger......
2an
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 sep 2009, 12:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 22

Re: Hatsan AT44

Inläggav Skogshuggarn 01 dec 2009, 17:54

2an skrev:Men men nu blir det siliconsträng innan man skruvar ihop den igen för att få det tätt, Kommer ändå aldrig ha upp de fler gånger......


Håller tuben tätt nu ?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn
 
Inlägg: 1769
Blev medlem: 28 apr 2009, 22:36
Ort: Skogen.
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 60 gånger i 30 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FwB 150

Re: Hatsan AT44

Inläggav 2an 06 dec 2009, 19:27

Jepp den helade sej själv :)
Den läckte ju lite mellan mässing/yuben första gången då jag pumpade upp trycket men det hade inte läckt så mycket till dagen efter så då va jag ut o sköt lite sen pumpade jag upp den igen, Sen höll den trycket o inget läckage, Va som att o-ringen format till sej så de blev tätt..
Jag är riktigt nöjd med hur den är att skjuta med, Har bara skjutit nu o inte pillat med hammarfjädern nå mer då den går riktigt bra på 30 m så jag kör med mina 7 varv från max..
Blir väl i vår det blir mer skjutning o då får man väl testa mer..:)
2an
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 sep 2009, 12:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 22

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer