förvånad över hatsan at44s utg.hastighet (bra/dålig ammo?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

förvånad över hatsan at44s utg.hastighet (bra/dålig ammo?

Inläggav speedhitz 30 dec 2010, 21:59

åkte i dag för att prova en hatsan at44 s precis som den jag har ända skillnaden var att denna var en full farts mod.
blev imponerad av denna då den faktiskt levererade en högre utgångs hastighet än vad hatsan anger som max på deras nätsida(en bra bit över tycker jag) .
Med tanke på att dom flesta märken/tillverkare brukar ta i i överkant så kan jag säga att detta gav mig ett större förtroende för hatsan än vad jag hade innan.
träffbilden var helt ok på den också även om jag kan träffa lika bra med min i 10joule på samma avstånd.
kan det vara så att detta ex bara av en slump presterade över det som hatsan anger eller har fler av er som provat att chrona dem märkt av detta? :smt037 Undrar även vilka kulor ni använder med bra resultat både tunga och lätta har provat en del olika med ganska stora skillnader så vilka lätta kan ni rekomendera och vilka tunga funkar för er tycker fx 16grains verkar funka bra som en lätt kula/gamos verkar mer vara rent skräp i pcp. men de tungre verkar ha mindre skillnader ågon som kan ge nått tipps tråkigt att köpa ammo som är skräp och detta är min första pcp mina tidigare fjäder bössor har inte varit lika kingiga som denna .
Senast redigerad av speedhitz 30 dec 2010, 23:36, redigerad totalt 4 gånger.
speedhitz
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2010, 23:14
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: förvånad över hatsan at44s utg.hastighet/hjälp med ammo

Inläggav sälstryparn 30 dec 2010, 22:40

I min licensfria 6.35:a fungerar H&N Crow Magnum bäst upp till 30 m .
För längre avstånd krävs fullfart annars blir det " granatkastarkulbana"

Köp för guds skull INTE "Rhino" , den gick så illa att jag trodde bössan var trasig !!!
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Följande användare vill tacka sälstryparn för detta inlägg
speedhitz (30 dec 2010, 23:16)

Re: förvånad över hatsan at44s utg.hastighet/hjälp med ammo

Inläggav Tomaz 30 dec 2010, 22:59

Vad en tillverkare anger för fabriksinställning på sina PCP-bössor, är inte det samma som max effekten man kan få ut, det är bara en grundinställning. Hastigheten beror ju desutom helt på vilken diabol man använder, en diabol på 16gr går ju snabbare än en 21gr...
Man bestämmer själv vilken effekt man lägger bössan på beroende på hur den ska användas. En del kanske vill få ut så många jämna skott som möjligt i en lagom effekt med optimal precision, andra kanske vill maxa effekten för att skjuta sönder plinkingmål, men till bekostnad av få skott på en fyllning med dalande effektkurva. Själv tycker jag min AT-44 går lagomt i 80J... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: förvånad över hatsan at44s utg.hastighet/hjälp med ammo

Inläggav speedhitz 30 dec 2010, 23:14

sälstryparn skrev:I min licensfria 6.35:a fungerar H&N Crow Magnum bäst upp till 30 m .
För längre avstånd krävs fullfart annars blir det " granatkastarkulbana"

Köp för guds skull INTE "Rhino" , den gick så illa att jag trodde bössan var trasig !!!

He he jo Rhino har ju hört att den ska vara dålig men din förklaring säger ju troligtvis allt jag hört om den fast på ett betydligt tydligare sätt fnissade lite när jag läste det
speedhitz
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2010, 23:14
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: förvånad över hatsan at44s utg.hastighet/hjälp med ammo

Inläggav speedhitz 30 dec 2010, 23:26

Tomaz skrev:Vad en tillverkare anger för fabriksinställning på sina PCP-bössor, är inte det samma som max effekten man kan få ut, det är bara en grundinställning. Hastigheten beror ju desutom helt på vilken diabol man använder, en diabol på 16gr går ju snabbare än en 21gr...
Man bestämmer själv vilken effekt man lägger bössan på beroende på hur den ska användas. En del kanske vill få ut så många jämna skott som möjligt i en lagom effekt med optimal precision, andra kanske vill maxa effekten för att skjuta sönder plinkingmål, men till bekostnad av få skott på en fyllning med dalande effektkurva. Själv tycker jag min AT-44 går lagomt i 80J... :mrgreen:


jo men till saken hör att hatsan anger max muzzle velocity på alla sina kalibrar gå in på deras sida och se!! och det kan inte jag tolka som på fabriks inställning i licens fria bössor utan max vad dom kan prestera över lag(kanske är jag snurrig),,,,men nog ordat om det- du säger att din går bäst runt 80j vilken cal använder du cal25 eller? själv har jag en cal22 dock i 10 j
speedhitz
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2010, 23:14
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: förvånad över hatsan at44s utg.hastighet/hjälp med ammo

Inläggav Tomaz 30 dec 2010, 23:59

speedhitz skrev:jo men till saken hör att hatsan anger max muzzle velocity på alla sina kalibrar gå in på deras sida och se!! och det kan inte jag tolka som på fabriks inställning i licens fria bössor utan max vad dom kan prestera över lag(kanske är jag snurrig),,,,men nog ordat om det- du säger att din går bäst runt 80j vilken cal använder du cal25 eller? själv har jag en cal22 dock i 10 j


Det är maxhastigheten på hastighetskurvan för fabriksinställningen, som anges...i icke effektbegränsat utförande såklart...
Men det är ju ganska ointressant egentligen, man vet ju inte med vilken diabolsort som dom hastigheterna gäller för, så exakt vilken effekt de ligger på i ostrypt utförande från fabrik är ju inte känt.


Min är kaliber 6,35mm... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
speedhitz (31 dec 2010, 00:20)

Re: förvånad över hatsan at44s utg.hastighet/hjälp med ammo

Inläggav speedhitz 31 dec 2010, 00:25

Tomaz skrev:
speedhitz skrev:jo men till saken hör att hatsan anger max muzzle velocity på alla sina kalibrar gå in på deras sida och se!! och det kan inte jag tolka som på fabriks inställning i licens fria bössor utan max vad dom kan prestera över lag(kanske är jag snurrig),,,,men nog ordat om det- du säger att din går bäst runt 80j vilken cal använder du cal25 eller? själv har jag en cal22 dock i 10 j


Det är maxhastigheten på hastighetskurvan för fabriksinställningen, som anges...i icke effektbegränsat utförande såklart...
Men det är ju ganska ointressant egentligen, man vet ju inte med vilken diabolsort som dom hastigheterna gäller för, så exakt vilken effekt de ligger på i ostrypt utförande från fabrik är ju inte känt.


Min är kaliber 6,35mm... :wink:


Jo det har du nog helt rätt i :) ibland behöver man någon som sparkar ens tankar i rätt riktning ,,blir lite stökigt i planeten i bland :roll: Hmmm har funderat på en 6,35(25) men har ju en i 22 kanske ska man köpa en till he he
speedhitz
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2010, 23:14
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer