Ljuddämpare till AT44-10

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav ogster 22 okt 2011, 21:02

ZaphodB skrev:
snurr skrev:kolla på finska blocket där finns en hel del ...har för mig att det finns ett märke som heter sak och är finskt ska vara billigt å bra


SAK är bra kvalité har jag också hört - Tydligen gjord i aluminium helt, skulle vilja ha tag i en jag med, bara sett bilder, men den är tydligen byggd i två stycken och inte en massa lösa bafflar innuti utan hela insatsen med kammrarna sitter ihop, men går naturligtvis att skruva ur för rengöring, men med detta har man eliminerat risken för att en enskild baffel ska röra sig och bli träffad i första taget. Googla "SAK ljuddämpare bilder" så ser ni vad jag menar om konstruktionen.

Annat ställe att hitta SAK på är Egun.de "Schalldämpfer"....... :thumbupp:

Kom nu ihåg att skaffa licens innan ni funderar på att handla en!!!

Mvh, ZaphodB


Dessa dämpare är väl avsedda för 22lr å inte luftgevär?, dessutom så är dom tunga å dämpar ett pcp dåligt i jämförelse med en HW dämpare (Har jag hört)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav ZaphodB 22 okt 2011, 21:11

ogster skrev:
ZaphodB skrev:Dessa dämpare är väl avsedda för 22lr å inte luftgevär?, dessutom så är dom tunga å dämpar ett pcp dåligt i jämförelse med en HW dämpare (Har jag hört)


Det exemplar jag har sett var märkt med den tyska max 7.5J symbolen och definitivt avsett för luftvapen och var helt klart inget skräp, det jag såg och gillade bäst av designen var inga rörliga delar som kan skifta läge och hamna i kulbanan utan byggd av en tub och ett stycke aluminium som utgjorde alla kammare som gängades in i tuben.

Har tyvärr inga bilder men söker du på "SAK Schalldämpfer" på Egun så ser du både bilder och allt, även den Tyska F märkningen.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav ogster 22 okt 2011, 21:19

ZaphodB skrev:
ogster skrev:
ZaphodB skrev:Dessa dämpare är väl avsedda för 22lr å inte luftgevär?, dessutom så är dom tunga å dämpar ett pcp dåligt i jämförelse med en HW dämpare (Har jag hört)


Det exemplar jag har sett var märkt med den tyska max 7.5J symbolen och definitivt avsett för luftvapen och var helt klart inget skräp, det jag såg och gillade bäst av designen var inga rörliga delar som kan skifta läge och hamna i kulbanan utan byggd av en tub och ett stycke aluminium som utgjorde alla kammare som gängades in i tuben.

Har tyvärr inga bilder men söker du på "SAK Schalldämpfer" på Egun så ser du både bilder och allt, även den Tyska F märkningen.

Mvh, ZaphodB


Jo jag säger inte att det är nått skräp, pillade på en såndär för några veckor sedan å den funkade inte bra till pcp jämfört mot hw dämparen. Men å andra sidan så fungerade den väldigt bra till en 22lr bössa, denna såg jag iallafall ingen märkning på om 7,5J så det finns kanske olika sorter till olika vapen/kalibrar.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav ZaphodB 22 okt 2011, 21:30

ogster skrev:Jo jag säger inte att det är nått skräp, pillade på en såndär för några veckor sedan å den funkade inte bra till pcp jämfört mot hw dämparen. Men å andra sidan så fungerade den väldigt bra till en 22lr bössa, denna såg jag iallafall ingen märkning på om 7,5J så det finns kanske olika sorter till olika vapen/kalibrar.


Jag skulle nästan tro att det är samma dämpare bara att de stämplat dit ett "F" med oktagon runt för att markera att den inte "får" monteras på luftvapen över 7.5J, för vad jag såg av konstruktionen så såg den definitivt ut att klara 22 LR.....

Att de skiljer beror nog på att det är två helt olika konstruktioner, den här kanske inte är lika effektiv, men kanske istället mer långlivad/tål mer stryk.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Callmenobody 07 feb 2012, 12:27

Hatsan säljer ju PCP med änselsen "X". Dessa är en "Fixed sound moderator equipped version with no sights".

Får denna köpas/importeras i/till Sverige?
Jag tänkte i banorna att om den är fast monterad så kanske det gick under samma som whispern där "dämparen" är tillåten.

Nån som vet?

För att följa länken så måste du registera dig.

Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav ZaphodB 07 feb 2012, 18:38

Callmenobody skrev:Hatsan säljer ju PCP med änselsen "X". Dessa är en "Fixed sound moderator equipped version with no sights".

Får denna köpas/importeras i/till Sverige?
Jag tänkte i banorna att om den är fast monterad så kanske det gick under samma som whispern där "dämparen" är tillåten.

Nån som vet?

För att följa länken så måste du registera dig.



Nu är inte jag "lagen" men med tanke på att FX kan sälja både FX Whisper och FX Royale med fast monterade shrouder som har klart ljuddämpande effekt så borde det inte vara orimligt att den är OK att importera, och är den det så kommer nog Hatsan att tjäna en bra slant på den modellen av sina PCP:er....

Men som sagt bara en kvalificerad gissning från min sida. Tidiga FX Whisper hade ju t.o.m en riktig ljuddämparinsats....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Callmenobody 08 feb 2012, 10:18

Jag ringde polisen och pratade med en vapenhandläggare angående geväret och svaret blev följande (ej ordagrant återgivet):

Om det rör sig om ett icke-licenspliktigt luftgevär och dämpfunktionen är en fast del av gevärets konstruktion och det ej går att avlägsna det utan att förstöra vapnet så faller det inte under vapenlagstiftningen, eller liknande.

Dvs att så länge som geväret är under 10J och dämpningen sitter fast och inte går att avlägsna utan att förstöra är det ok. Dock bör man kontakta tullen för att vara säker samt bifoga intyg på att geväret inte är licenspliktigt (under 10J).
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Etienne 08 feb 2012, 13:45

Det är ej ovanligt att man får helt olika svar kring såna här saker när man frågar Polisen, tullen, m.m. Denna fråga, och frågan om lösa pipor, har varit uppe flera gånger tidigare - och svaren man fått från olika håll är allt annat än likartade.

Nåväl, jag skrev ju tidigare ihop ett resonemang här på forumet kring detta med "integrerade" ljuddämpare som jag ännu inte fått en vettigt invändning till.

viewtopic.php?p=86965#p86965

Etienne skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer orimligt får jag det till att man på något sätt kan se åtminstonne en integrerad ljuddämpare monterad på ett licensfritt vapen som licenspliktig.

Alla skeptiker kan ju tänka på följande:

    1. Vi kan konstatera att det är vedertaget att ett luftvapen i licensfritt utförande helt enkelt inte kräver licens.

    2. Vi kan också konstatera att en av det licensfria vapnets komponenter är en pipa.

    3. Oberoende av om lösa pipor skulle vara lagliga eller ej (och oberoende av vad man anser om detta) så kan man ju konstatera att en pipa som sitter fast på ett licensfritt vapen inte är licenspliktig.

    4. Det enda ställe i lagen där lösa vapendelar (bland annat pipa och ljuddämpare) listas är För att följa länken så måste du registera dig.

    , Punkt f.

    5. Ovanstående, i kombination med För att följa länken så måste du registera dig.

    , reglerar eventuell licensplikt.

    6. Med hjälp av ovanstående kan vi alltså konstatera att lagen inte gör någon skillnad på licenplikt för en pipa respektive en ljuddämpare. Dvs är en pipa licenspliktig i ett sammanhang så måste även ljuddämparen vara det i samma sammanhang.

    7. Således, om en pipa tveklöst är tillståndsfri i integrerat skick måste även en ljuddämpare i integrerat skick också vara det.
Accepterar man inte ovanstående så får man gärna visa på vad i lagen som skulle göra skillnad på dessa två komponenter.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Offshore 14 aug 2012, 17:02

Har en HW dämpare på och det låter inget alls. Det är bara träffarna som låter. :Thumbupp: :Thumbupp:
FX Cyclone.22 - Leapers ACCUSHOT 8-32X56
FX T12.22 - Bushnell 6-24x50

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon..........
Användarvisningsbild
Offshore
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 10 jun 2012, 12:55
Ort: Stockholm lan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Sabang 24 nov 2012, 09:17

Lyfter en gammal tråd och tydligen ett ut tjatat ämne.
Har kollat lite på tyska sidor på en Weihrauch dämpare och hittat för ca 35 euro.
Min fråga. Är dessa med eller utan innehåll (bafflar)?
För på en annan sida har jag hittat lösa bafflar till denna dämpare för 50 euro.
Sabang
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 okt 2012, 09:22
Ort: Jonstorp, Nv Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Offshore 24 nov 2012, 10:22

Sabang skrev:Lyfter en gammal tråd och tydligen ett ut tjatat ämne.
Har kollat lite på tyska sidor på en Weihrauch dämpare och hittat för ca 35 euro.
Min fråga. Är dessa med eller utan innehåll (bafflar)?
För på en annan sida har jag hittat lösa bafflar till denna dämpare för 50 euro.


Med innehåll.
FX Cyclone.22 - Leapers ACCUSHOT 8-32X56
FX T12.22 - Bushnell 6-24x50

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon..........
Användarvisningsbild
Offshore
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 10 jun 2012, 12:55
Ort: Stockholm lan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav luftbubblan 24 nov 2012, 16:27

Nicke2 skrev:Men inte laglig utan licens, som royal...


Hehe, tur man har en Royal... :smt037
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Sabang 24 nov 2012, 23:22

Det är även olagligt att köra för fort.
Sabang
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 okt 2012, 09:22
Ort: Jonstorp, Nv Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Hillman 25 nov 2012, 13:45

Har en Hogan Decimeater på min Cyclone, på lägsta fart blir den löjligt tyst, bara en liten puff.
För att följa länken så måste du registera dig.



Råkade skjuta en duva under skyddsjakten när det kom en tjej runt en husknut, hon hörde inte geväret utan hon reagerade på anslaget i duvan som hon tittade upp på när den dök i backen 5 meter ifrån henne. Hon gick bara vidare som om inget hänt!? Mig upptäckte hon aldrig.
Jag har inte provat några andra dämpare men har svårt att tänka mig att det kan bli mycket tystare, luften måste ju trots allt ut nånstans.
När nån påstår att det blir HELT tyst, som tex negativa vapenhandläggare på rikspolisstyrelsen gjorde, då vill jag hävda att det är helt omöjligt i en så liten dämparvolym.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav Jonas Åberg 26 dec 2012, 11:59

Vart kan jag köpa en dämpare??
Jonas Åberg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 aug 2012, 17:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Sv: Ljuddämpare till AT44-10

Inläggav erik81 26 dec 2012, 12:20

Jonas Åberg skrev:Vart kan jag köpa en dämpare??

Hos din vapenhandlare, som säkert hjälper till med licensansökan också. Annars får du bli kriminell och googla efter utländska handlare där du kan beställa en... Alltså, säga själva googlandet är ju inte kriminellt, men du fattar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer