at44 är ingen skit !!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav RobertSt 29 jan 2013, 11:20

Detta visste jag, så jag skickade bössan direkt (utan att ens ha provskjutit den, vad jag minns) till en vapensmed. Han satte på kikaren, tog bort nått öppet riktmedel, släppte på något (några?) band, tankade ur övertrycket, justerade hammarfjädern, ställde in 10 Joule mm mm. För detta jobb pröjsade jag någon tusenlapp, men det var det värt! Bössan skjuter ju mycket bättre än jag själv. Nu skjuter jag iofs inte så mycket, mest böir det väl på 10 meter. Någongång på några plastflaskor i landet på 40-50 meter. Träff varje gång.
Sen var ju geväret mycket billigt, men, man får väl det man betalar för. Nej, mitt hjärta ligger nog på luftpistol! Där snålar jag inte! Och får den kvalitet jag betalar för.
RobertSt
 

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Jycken 03 feb 2013, 21:18

Jag ägde en gång i tiden en av de första AT44 (ett pipband) singel skott i .25. Provade alla tänkbara kulor i .25 men fick den inte till att skjuta bra så tog jag en titt genom pipan. ( Något jag borde gjort reda vid köptillfället) Såg ut som någon skruvat in en skruv via mynningen ca 6cm in. Bästa träffbilden va som en 5 krona på dryga 30m. Inte helt nöjd med det. Fick pipan utbytt av Fond produkter trotts att garantin gått ut. Riktigt sjyst gjort av dem faktiskt. Tack & Bockar för den utmärkta servicen. Bössan sköt klart bättre efter pipbytet men det var ingen hål i hål bössa. Sålde bössa pga att FX kom ut med Royal serien i .25 och köpte en sådan istället. Efter läst mer om Hatsans PCP och nya BT65 så slog jag till på en i .22 rätt nyligen. Denna gång blev det både pip inspektion och provskytte innan köpet. BT65:an sköt hål i hål utan problem. MEN som ägare till flera PCPer bla FX, Logun så märker man tydlig skillnad när man laddar en kula via ladd handtaget. BT:n känns grovhuggen medans de andra är mer mjuka och smidiga. Sedan när man skjuter så låter hatsan nästan som en fjäderbössa med twang när hammaren träffar ventilen medan de andra har bara typ ett klick. Det är helt klart en prisvärd bössa men när man kan få en Tyffe eller Whisper för nästan samma pengar så skulle jag, om någon frågade min åsikt , rekommenderat dem en FX. Hatsan har en bit kvar och har fortfarande en del att lära men blir säker bli riktigt konkurrens kraftiga om några år vad JAG anser iallafall.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Beangan 03 feb 2013, 22:12

Det är inte twang du hör, ljud från lufttuben. Det finns flera sätt att få bort det där, sök på pingdämpare så ska du nog hitta något.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Silwer 03 feb 2013, 22:14

Eller byt till vapen som inte kan få pingljud:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav RobertSt 04 feb 2013, 12:54

Beangan skrev:Det är inte twang du hör, ljud från lufttuben. Det finns flera sätt att få bort det där, sök på pingdämpare så ska du nog hitta något.

Ja, det är någon slangbit har jag förstått. Men enklast är väl ändå ett par hörselskydd och att skita i det, för det skadar väl inte geväret?
RobertSt
 

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav losdrivare 04 feb 2013, 13:56

RobertSt skrev:
Beangan skrev:Det är inte twang du hör, ljud från lufttuben. Det finns flera sätt att få bort det där, sök på pingdämpare så ska du nog hitta något.

Ja, det är någon slangbit har jag förstått. Men enklast är väl ändå ett par hörselskydd och att skita i det, för det skadar väl inte geväret?


Nej, det skadar inte geväret.

Däremot är jag fundersam på ifall en pingdämpare även skulle kunna vara fördelaktigt för precisionen, då pingljudet (som ljud i allmänhet) är vibrationer och resonans. Kommer säkert göra ett litet empiriskt test så småningom vilket förmodligen kommer visa att eventuell effekt ligger utanför vad som är praktiskt mätbart... :mrgreen:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav RobertSt 04 feb 2013, 14:43

Ok du har en 'skjutvagga'? Eller skottstol som det heter för pistoler och revolvrar.
RobertSt
 

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav losdrivare 04 feb 2013, 14:49

Nej och det är därför jag tror det blir svårt att mäta. :-)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav RobertSt 04 feb 2013, 16:11

losdrivare skrev:Nej och det är därför jag tror det blir svårt att mäta. :-)

Dags för en tråd om hur man bygger en sådan? I trä te.x? Kanske också för både gevär och pistoler, om det nu låter sig göras? (jag menar luftpistoler, 'riktiga' revolvrar/pistoler bör nog vara i stål) Vi har ett avstannat projekt (i stål) vid vår skjutbana. Hm! Kanske något som jag kan 'ta över'?
RobertSt
 

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Silwer 04 feb 2013, 18:13

Jag har aldrig hört nåt ping i nåt pcp ens, kanske hörs bäst på de man har örat mot tanken eller liknande?
Ändå hörde man mycket förr om folk som led av att höra det.

Jag har en misstanke om att vi som har en bakgrund i fjädervapen är så vana med metalliskt skrammel mm så vi hör det inte ens.

Vissa vapen har dock vad jag förstår bortbygt från början.

Jag är tveksam att ett uppförstorat pingljud av ventilen i en lufttank betyder nåt för precisionen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Jycken 09 feb 2013, 21:19

Beangan skrev:Det är inte twang du hör, ljud från lufttuben. Det finns flera sätt att få bort det där, sök på pingdämpare så ska du nog hitta något.


Är väl medveten om det. Det var bara ett exempel att beskriva skillnaden mellan hatsan och FX mfl... vad gäller känslan av bössan vid skytte. :wink:
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Silwer 09 feb 2013, 21:54

FX var det dock många som gnällde över pga pingande för en 5 år sen kanske.
Jag hörde inget i de jag hade eller provade, trams.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav TheFoes 09 feb 2013, 23:11

10 j
cal.177
hur många skott får man på en fyllning?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Följande användare vill tacka TheFoes för detta inlägg
losdrivare (09 feb 2013, 23:21)

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav losdrivare 09 feb 2013, 23:29

TheFoes skrev:10 j
cal.177
hur många skott får man på en fyllning?


Men alltså, den där tacka-knappen sitter alldeles för nära citera-knappen...

Beror alldeles på vilken spridning i utgångshastighet man accepterar.

Tomaz gjorde ca 70 skott inom 3 mps utan att göra så mycket mer än att rengöra. Min tunade gav 42 skott inom 1 mps spridning eller ca 90 i 3 mps spridning, sen börjar det dala...
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: at44 är ingen skit !!

Inläggav Silwer 09 feb 2013, 23:30

Tilräkligt många kan vi säga, regulerad ännu fler, allt beroende på vad du tycker är ok i avvikelse, men 150 skott som funkar åtminstonde .177 då och ännu fler i .22.

Säkert lågt gissat men iaf möjligt utan att tvinga ur skotten och de fortfarande är hyfsat jämna.

Mins iofs inte exakt hur stor tuben är, gisade runt 180-200cc typ.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer