Hjälp;) at44 eller bt65?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav lazlo09 07 sep 2012, 10:50

Itasha skrev:Ena sekunden rekommenderas trästock, andra sekunden LW-pipa. Men bådadera finns ju inte i en modell! Vad är lättast, köpa en BT65 syntetstock med LW-pipa och byta stock eller köpa en BT65 trästock och byta pipa?

Funderar på om det vettigaste inte är att köpa en med trästock, chanserna är ju goda att få en fin pipa ändå och pipan blir inte magiskt bättre för att det står LW på den. Precis som Dells skärmar inte blir bättre för att de sätter en Alienware-logo på dem. :-)

Samtidigt funderar man på om syntetstocken verkligen är kass på alla. Ingår det inte en bipod med BT65an? Måste ju vara designad för den. :?


Med tanke på dom kryptiska lagarna ang lösa pipor till luftgevär så borde det lättaste vara att köpa en med LW pipa och sedan byta stocken.
Sedan kan jag nog hålla med om att om du köper en med trästock och standardpipa så är det högst troligt att den pipan är tillräckligt bra.

Ang detta med bipod: Ja, det följer med en "bipod". Men att kalla den för bipod är som att kalla en Volvo 240 för sportbil pga att den har turbo.
Det man får skulle jag snarare kalla för en saxklämma i plast. Det är en leksak i sladdrig plast som skall klämmas på weaverfästet med en svag lite fjäder. Du kan alltså inte spänna/skruva den på plats utan den hänger löst och sladdrar.

Jag kan säga att det är totalt meningslöst att försöka använda den "bipoden" för du kan hålla bössan stadigare sittande på frihand, än att försöka hålla bössan stilla med den sladdriga plastsaxen. Så ignorera den som följer med!

Jag har själv en BT65:a med syntetstock. Jag skulle snarare kalla at44:ans stock för syntetstock, och BT65:ans för plaststock. Det är ett större mysterium än DiLeva, att Hatsan på sin nyare och dyrare bössa väljer att göra stocken så mycket plastigare och sladdrigare än det var på AT44:an.
Det är helt enkelt så att syntetmaterialet som används i AT44:ans stock har betydligt högre densitet, och därmed stadga och vridstyvhet, än BT65:ans. När man håller BT65:an och klämmer åt med handen på framstocken så kan man vrida hela stocken lite med handen på "pistolgreppet". Man kan alltså enkelt med lite handkraft vrida hela stocken där under-weaverfästet framtill sitter pga materialets låga vridstyvhet/densitet och den tunna konstruktionen.

Men jag har trots det tänkt att beställa en bipod från DX, får se hur det blir. Jag har lite funderingar på hur man ev skall kunna förstärka stocken framtill där weaverfästet sitter. Har funderat lite på att fälla in två längsgående stänger, tex tunna armeringsjärn som ju är räfflade. Och sedan fylla upp hela utrymmet med glasfiber-plastic padding. Men jag är rädd att jag då bara förflyttar sladdrigheten till där min bonnaförstärkning slutar, dvs längre bak mot kappan.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Etienne 07 sep 2012, 11:33

Har själv beställt ett par olika bipods från DX och andra Kinaställen. Dessa Harris-Kloner är faktiskt riktigt fina.
Det finns en variant med en svag bladfjäder för "retur" till någorlunda plant läge, vilket är en liten extra feature som inte ens fanns på Harris variant.

Tiltande Bipod är dock en självklarhet om du frågar mig, såvida du inte vet att du enbart ska skjuta från en bänk som är helt plan.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Jazz 07 sep 2012, 13:23

Använd sandsäckar istället. bipod är inte ett särskilt bra stöd.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Etienne 07 sep 2012, 13:47

Jazz skrev:Använd sandsäckar istället. bipod är inte ett särskilt bra stöd.


Absolut, men det är väldigt transportvänligt och tillåter generellt sett betydligt mer variation i höjd än en säck.
Men visst, som rent stöd så är säcken definitivt bättre. :-)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Itasha 07 sep 2012, 16:51

Offshore skrev:Har själv en Hatsan AT44 och är nöjd med den. Ska du använda bössan för stående skytte eller med stöd?
För Bt65 är ju inte något litet nätt vapen. Är det effekt du är ute efter så är BT65 rätt vapen för dig.

Kommer använda den till allt egentligen, d.v.s. pröva på allt. Det är mitt första gevär och allt är intressant. Vanligt prickskyttande på måltavla både i frihand och med stöd kommer testas, sen tänkte jag även sätta upp lite måltavlor i skogen eller dylikt som man går och skjuter i rask takt och dylikt. Det är väl mest då som gevärets tyngd kanske kan bli ett problem.
Effekt är väl inte någon huvudgrej direkt, kommer använda geväret mest i 10J. Kommer dock troligtvis köpa en ostrypt lufttank också i ett senare skede för att kunna utöva på prickskytte med kikarsikte på riktigt långa avstånd. Men mest i 10J för vanligt bruk. På tok för jobbigt att använda pump annars, luften försvinner ju direkt i fullfart.

lazlo09 skrev:Med tanke på dom kryptiska lagarna ang lösa pipor till luftgevär så borde det lättaste vara att köpa en med LW pipa och sedan byta stocken.
Sedan kan jag nog hålla med om att om du köper en med trästock och standardpipa så är det högst troligt att den pipan är tillräckligt bra.

Ang detta med bipod: Ja, det följer med en "bipod". Men att kalla den för bipod är som att kalla en Volvo 240 för sportbil pga att den har turbo.
Det man får skulle jag snarare kalla för en saxklämma i plast. Det är en leksak i sladdrig plast som skall klämmas på weaverfästet med en svag lite fjäder. Du kan alltså inte spänna/skruva den på plats utan den hänger löst och sladdrar.

Jag kan säga att det är totalt meningslöst att försöka använda den "bipoden" för du kan hålla bössan stadigare sittande på frihand, än att försöka hålla bössan stilla med den sladdriga plastsaxen. Så ignorera den som följer med!

Jag har själv en BT65:a med syntetstock. Jag skulle snarare kalla at44:ans stock för syntetstock, och BT65:ans för plaststock. Det är ett större mysterium än DiLeva, att Hatsan på sin nyare och dyrare bössa väljer att göra stocken så mycket plastigare och sladdrigare än det var på AT44:an.
Det är helt enkelt så att syntetmaterialet som används i AT44:ans stock har betydligt högre densitet, och därmed stadga och vridstyvhet, än BT65:ans. När man håller BT65:an och klämmer åt med handen på framstocken så kan man vrida hela stocken lite med handen på "pistolgreppet". Man kan alltså enkelt med lite handkraft vrida hela stocken där under-weaverfästet framtill sitter pga materialets låga vridstyvhet/densitet och den tunna konstruktionen.

Men jag har trots det tänkt att beställa en bipod från DX, får se hur det blir. Jag har lite funderingar på hur man ev skall kunna förstärka stocken framtill där weaverfästet sitter. Har funderat lite på att fälla in två längsgående stänger, tex tunna armeringsjärn som ju är räfflade. Och sedan fylla upp hela utrymmet med glasfiber-plastic padding. Men jag är rädd att jag då bara förflyttar sladdrigheten till där min bonnaförstärkning slutar, dvs längre bak mot kappan.

Kan inte hitta en lös stock till BT65 någonstans konstigt nog, Fondprodukter verkar inte importera in dem även fast de gör det till AT44an.

Sen har jag förstås förstått att bipoden som följer med skall vara skräp, var mer att man tycker ju om det kommer en med så skall stocken också vara gjord för att klara användningen av bipod utan minsta problem. :?

Har din BT65 en pipa från Hatsan eller LW? Skulle du såhär i efterhand ha valt trästock eller plaststocken?

Undrar också hur det fungerar med Hatsans lufttuber. De är ju löstagbara, men är det bara att skruva av dem och skruva på en annan om man har flera? Eller måste man tömma dem på luft och sådant krångligt innan? Tänkte på hur smidigt det vore att ha möjligheten att kunna växla effekt vid behov, för långdistansskytte som jag nämnde. Även att kunna pumpa upp flera lufftuber i förväg och ha med sig hade inte varit dumt.

Edit: En till fråga, följer det med öppna sikten med BT65 eller inte? På en amerikansk recension av geväret så sade killen att det ingick fiberoptiska riktmedel, men när jag kollar här i Sverige så har jag sett flera butiker som skrivit "Riktmedel Saknas" på BT65 men på AT44 står det Truglo fiberoptisk.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav lazlo09 08 sep 2012, 12:06

Itasha skrev:Kan inte hitta en lös stock till BT65 någonstans konstigt nog, Fondprodukter verkar inte importera in dem även fast de gör det till AT44an.

Sen har jag förstås förstått att bipoden som följer med skall vara skräp, var mer att man tycker ju om det kommer en med så skall stocken också vara gjord för att klara användningen av bipod utan minsta problem. :?

Har din BT65 en pipa från Hatsan eller LW? Skulle du såhär i efterhand ha valt trästock eller plaststocken?

Undrar också hur det fungerar med Hatsans lufttuber. De är ju löstagbara, men är det bara att skruva av dem och skruva på en annan om man har flera? Eller måste man tömma dem på luft och sådant krångligt innan? Tänkte på hur smidigt det vore att ha möjligheten att kunna växla effekt vid behov, för långdistansskytte som jag nämnde. Även att kunna pumpa upp flera lufftuber i förväg och ha med sig hade inte varit dumt.

Edit: En till fråga, följer det med öppna sikten med BT65 eller inte? På en amerikansk recension av geväret så sade killen att det ingick fiberoptiska riktmedel, men när jag kollar här i Sverige så har jag sett flera butiker som skrivit "Riktmedel Saknas" på BT65 men på AT44 står det Truglo fiberoptisk.


Om jag hade haft råd så skulle jag köpt med trästock från början, helt klart. Och jag har original hatsan-pipa. Och jag har inte heller hittat lösa stockar till BT65, har även kollat på arms.bg där dom bla har lufttuber för BT:n.

Detta med lufttuberna är väldigt smidigt. Det går som du säger att skruva på, av och låta ligga med fullt tryck. Jag har även funderingar på att köpa en extra tub i framtiden med fullfarts-pinne i. Då kan man snabbt och enkelt växla mellan 10J och en jävla massa J... :lol:

Och, märkligt nog, så ingår INTE öppna riktmedel som det tex gör på AT44:an. Jag vill minnas att jag sett att det går att köpa till, men minns inte var.

Kan också inflika med att jag har haft lufttuben till både AT44 och BT65 liggandes med både fullt tryck på 200 bar, och med 120 bar, i 2 månader utan något läckage. Alltså trycket har inte minskat alls under denna tiden vilket jag tycker är skönt då jag än så länge skjuter ganska sällan. En annan fördel som BT65:an har över AT44:an är ju att BT har lufttuber i aluminium.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Itasha 08 sep 2012, 15:31

Precis, bara det här med lufttuberna är ju ett extremt säljande argument för Hatsan-gevären. Speciellt när de är så billiga också.

Pratade även med en kille på Fondprodukter och deras argument för att ej skicka med Truglosikten till BT65 samt AT44 i Long LW-utförande var att "gevärets egenskaper är tänkta till hög precision. Detta fås endast då man använder kikarsiktet. Då ger truglosiktet endast en fördyrande effekt på produkten samt i vårt tycke ett mindre kosmetiskt korrekt utseende". Kan i viss mån hålla med om detta, även om det är lite tråkigt eftersom åtminstone på kortare avstånd i 10J kan det vara kul med öppna riktmedel.

Angående trycket i lufttuberna så säger de på Pyramidair att man helst ska förvara lufttuberna fulla, det är ju vad de är konstruerade för och troligtvis är det önskvärt att ha ett visst tryck på packningarna hela tiden.

Har dock förbaskat svårt att bestämma mig vad som är intressantast mellan AT44 och BT65. Jag är inte direkt någon träningskille så man blir fundersam på att kånka omkring på ett BT65 i trä med kikarsikte som har en sammanlagd vikt på 5 kg. Samtidigt kan man fråga sig hur stor skillnaden blir, är ju cirka 1 kg i skillnad från en AT44. I sammanhanget så är ju inte skillnaden enorm.

AT44 med long LW-pipa vore ju fint annars, fast den finns bara i .25-utförande med magasin. Då verkar ju idén om att använda den ostrypt upp till 25m förstöras, om man inte ska lobba diabolerna.

Lutar nog mest åt ett BT65 i trä och kaliber .22. Borde inte vara några problem upp till 25m med .22, och samtidigt borde inte effekten bli för överdriven i fullfart heller så att det går upp i överljudsfart.

Edit: Har sett att det finns en ny Elite-version med, undrar om de kan ha fixat den syntetiska stocken på den? Se bilder:

Bild
Vanlig

Bild
Elite

Notera pistolgreppet, plats för två magasin direkt under geväret samt sidofästen. Tycker stocken verkar lite kortare också?
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Etienne 08 sep 2012, 15:50

Det kan ju vara en idé att köpa ett billigare vapen först, känna lite på det, och därefter köpa något som passar de du gillar.

Att köpa allt rätt direkt är ju rätt svårt, om inte rent av omöjligt. Bli inte en av de frekvent förekommande personerna på blocket som köpt vapen och flera tillbehör, och sedan kort därefter säljer sakerna i princip oanvända för att man tappat intresset efter 60 skott...

Eller, ta dig till någon som har ett av dessa vapen för att kunna känna på dem!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Itasha 08 sep 2012, 16:44

Det finns ju tyvärr inga billiga PCP-vapen, visst är det så att jag var inne på ett HW300S först men känns inte så överdrivet kul att plocka ett gammalt begagnat sådant på Blocket. Tycker PCP verkar extremt smidigt, slippa spänna upp geväret hela tiden, möjlighet för magasin, möjlighet för effekt.

Att jag blir någon sådan som tröttnar och säljer tror jag inte finns någon större risk, det är ytterst sällan jag säljer saker och jag kan hålla igång mina intressen även fast jag inte använder dem konstant. Jag har ganska många hobbies och gillar att variera mig mellan dem. Så jag förväntar mig inte direkt att hela mina dagar kommer bestå av luftskytte framöver, utan får jag in några timmar i veckan så är jag nöjd. :)

Skulle gärna klämma och känna på vapnen förstås, men vet inte var det finns möjlighet att göra det inom vettigt bilavstånd från Skövde.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav lazlo09 08 sep 2012, 17:22

Itasha skrev:Precis, bara det här med lufttuberna är ju ett extremt säljande argument för Hatsan-gevären. Speciellt när de är så billiga också.

Pratade även med en kille på Fondprodukter och deras argument för att ej skicka med Truglosikten till BT65 samt AT44 i Long LW-utförande var att "gevärets egenskaper är tänkta till hög precision. Detta fås endast då man använder kikarsiktet. Då ger truglosiktet endast en fördyrande effekt på produkten samt i vårt tycke ett mindre kosmetiskt korrekt utseende". Kan i viss mån hålla med om detta, även om det är lite tråkigt eftersom åtminstone på kortare avstånd i 10J kan det vara kul med öppna riktmedel.

Angående trycket i lufttuberna så säger de på Pyramidair att man helst ska förvara lufttuberna fulla, det är ju vad de är konstruerade för och troligtvis är det önskvärt att ha ett visst tryck på packningarna hela tiden.

Har dock förbaskat svårt att bestämma mig vad som är intressantast mellan AT44 och BT65. Jag är inte direkt någon träningskille så man blir fundersam på att kånka omkring på ett BT65 i trä med kikarsikte som har en sammanlagd vikt på 5 kg. Samtidigt kan man fråga sig hur stor skillnaden blir, är ju cirka 1 kg i skillnad från en AT44. I sammanhanget så är ju inte skillnaden enorm.

AT44 med long LW-pipa vore ju fint annars, fast den finns bara i .25-utförande med magasin. Då verkar ju idén om att använda den ostrypt upp till 25m förstöras, om man inte ska lobba diabolerna.

Lutar nog mest åt ett BT65 i trä och kaliber .22. Borde inte vara några problem upp till 25m med .22, och samtidigt borde inte effekten bli för överdriven i fullfart heller så att det går upp i överljudsfart.

Edit: Har sett att det finns en ny Elite-version med, undrar om de kan ha fixat den syntetiska stocken på den? Se bilder:

Bild
Vanlig

Bild
Elite

Notera pistolgreppet, plats för två magasin direkt under geväret samt sidofästen. Tycker stocken verkar lite kortare också?



Enligt det jag läst ang Elite Vs vanlig så finns det ingen info om att framstocken skulle vara starkare, i annat material eller mer förstärkt än standard. Så vitt jag vet så är enda skillnaden på framstocken att Elite har 2 extra weaverfästen på sidorna medans vanliga bara har det undertill.

Det bästa rådet jag kan ge är nog att ringa eller maila Hurricane och fråga alt be dom skruva av tuben och titta om det är någon skillnad i vridstyvheten mellan vanliga och Elite. Som tack kan du ju spara några hundringar och beställa därifrån när du bestämt dig, när det gäller BT65 så har jag ej hittat en billigare handlare än Hurricane!
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Itasha 08 sep 2012, 17:33

Jodå, jag stödjer gärna svenska butiker. Har inga planer på att importera från Bulgarien eller dylikt med sådana här bössor. Var för övrigt steget före dig och mailade Tobbe förut, och fick detta svaret:

"du kan montera bipoden i lufttuben istället vet en del som kör med det och gillar det bättre, eller som du skjuter bänk sandsäckar som är ännu bättre.
...
eliten har jag inte testat mycket och har slut på den just nu men den är liknande i förstocken som std bt 65 men kan inte testa med benstöd just nu tyvärr."


Det låter ju som att det skulle fungera faktiskt. Ett annat alternativ är väl att köpa en sån där portabel bipod med kudde på som jag såg en använda, vet inte om den var egenkonstruerad eller inte men.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Itasha 08 sep 2012, 23:43

Här är en bild där man kan se skillnaden i storlek mellan AT44 och BT65:

Bild

Visst är det lite skillnad, fast ser inte så fasligt ut på bild. Dock så lurar bilden en lite p.g.a. vinkeln den är tagen i. Fast det största problemet är nog vikten om man vill ha ett någorlunda versatilt gevär.

Har suttit och grävt igenom de kanadensiska luftvapenforumen eftersom Kanada på många sätt och vis är väldigt likt Sverige, både landet i sig och deras vapenlagar. Det är lite kul hur hyllade Hatsans PCP-gevär är där och man läser om hur vinnare av olika tävlingar där använder Hatsan, men på de svenska forumen är det istället gnäll för att det inte är tillverkat i ett västland och för att folk har haft dåliga erfarenheter med deras fjädergevär. :? Bland PCP-vapnen så är det ren och skär dominans av Hatsan, och då är det inte bara en massa ungjärs som har sitt första gevär utan gamlingarna och kunskapsnissarna sitter också med 3-4 Hatsan var.

Man får för övrigt ut ungefär ungefär 200 bra skott i kaliber .22 i strypt utförande av en AT44 med stabil fps, ~4% variation med 5 olika diaboler. 30 bra skott i fullfart ~6%, 26 skott 4% eller 20 skott med mindre än 2% skillnad i fart!
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav RobertSt 10 sep 2012, 13:33

Jazz skrev:Använd sandsäckar istället. bipod är inte ett särskilt bra stöd.

Ja! En eller ett par rejäla sandsäckar är nog att föredra. Ända tills man skall resa på sig och gå till ett annat skjutställe... Då blir det plötsligt lite klumpigt att ta säckarna med sig. Även om det iof. går det också.
RobertSt
 

Re: Hjälp;) at44 eller bt65?

Inläggav Itasha 10 sep 2012, 17:02

Tycker denna versionen av en kombinerad kudde och bipod verkar smidig: För att följa länken så måste du registera dig.



Blir nog ett AT44-10 i trä och .22 till att börja med och sedan ett BT65 i trä och .25 också. Lite sugen på båda med en gång men nja, nyhetens behag försvinner snabbt så då är det roligare att sprida ut det lite. :)
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer