Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
xnisse skrev:Jag vill inte vara oartig, men det kan vara en god idé att veta hur ett pcp vapen fungerar innan du trimmar det...
xnisse skrev:Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att ha lite mer kunskap om hur den fungera innan du börjar skruva isär tuben.
Men har du fått med tömnings nippeln så är den väldigt smidig, så att du inte blåser 200 bar rätt i näven.
Etienne skrev:Jag tror att det som försöker framföras är att lite generell "känsla" för hur vapnet fungerar, som man erhåller vid normal användning av vapnet, är bra att ha innan man går vidare med att plocka isär det.
Det behöver inte ta hysteriskt lång tid. Men att gå direkt från "hur fungerar ett PCP-vapen överhuvudtaget", till "hur trimmar jag det" är nog att gå lite för fort fram. Kör några skott genom vapnet och fyll på det några gånger.
(Hade du varit bekant med vapentypen tidigare så hade det varit en annan femma, men så verkar ju inte vara fallet...)
Därmed inte sagt att du inte fixar att trimma vapnet redan nu, men om du nu vill riskera att inte ta sönder något eller klanta dig på annat sätt så är det nog bättre att lära sig krypa ordentligt innan man försöker sig på att springa.......
xnisse skrev:Okej! Men du visste inte hur man fyllde den med pumpen för en timme sedan, och nu ska du skruva isär tuben?
Du gör som du vill!
Men ta iallafall mitt tips att använda tömnings nippeln så att du inte skadar dig själv. Om saker på vapnet går sönder går det att ersätta, däremot fingrar som ligger på andra sidan rummet kan vara svårare att få nya![]()
Jag hoppas du inte är upprörd det var inte min mening.
TjenareMannen skrev:"Bara att tömma tuben på luft med den medföljande mässingsnippeln, skruva av ventilen från tuben, ta bort plastpluppen i baken på ventilen, och sedan är det bara att ta ur ventilpinnen"
Kopierat från Hatsan AT44 tråden av Tomaz. Han har även skrivit inlägget som jag kopierade ifrån.
xnisse skrev:Problemet när man skriver på nätet är att om man inte känner personen så vet man inte om det är någon som har ex 15 års erfarenhet av mekanik, eller om det är en 15 åring som sitter och petar med grejerna.
Jag har en at44 själv, så jag kan en hel del om den.
Bra att du kan använda dina händer!
Då är det bara att ta en nyckel i lämplig storlek längst ner på mässings delen av tuben och vrida, om du behöver så kan du sticka in en rundstav eller mejsel i fyllhålet, men var försiktig så du inte skadar nåt.
När du väl öppnat så sitter det en plast plupp på insida av mässingsdelen, finns en liten fjäder där också akta så den inte flyger iväg. För att få ur plastpluppen så använder jag en lite slö kniv och försiktigt bänder den utåt.
Efter det är det bara att dra ut ventilpinne och sätta i den nya.
När du sen skall fylla första gången så är det lämpligt att ha tuben avskruvad till en början, då hammaren kan ligga på och pysa ur tuben.
!! Absolut inga smörj ämnen i tuben!!
lazlo09 skrev:Nu har du inte läst mitt inlägg Etienne, jag pratar inte om att trimma det!
Tvärtom skall jag trimma NER det som jag skrev längre upp. 10J pinnen ligger i en påse och jag vill montera den innan jag börjar skjuta och bekanta mig med bössan. På vilket sätt kan det vara fel eller dumt?
[/quote]Etienne skrev:
??? Du bör bekanta dig med vapnet lika mycket om du ska trimma upp eller ner vapnet. Visst, ordvalet var dumt, jag borde haft med ett "ner" i meningen, men proceduren är identisk trots allt.
Annat är det ju förstås om du köpte vapnet olagligt, alternativt att du inte tyckte att det var så mycket till förseelse. Men jag utgick från att så inte var fallet... Men visst, har du inköpt ett olagligt vapen (som du inte har licens på alltså) så sitter du ju i en lite jobbig situation. Å andra sidan så blir det ju inte mindre olagligt för att du avstår att skjuta med det (om så är fallet), så jag ser inte riktigt varför man inte ska ge sig lite tid att bekanta sig med vapnet.
Eller det kanske inte var det du tänkte på?
Hur som helst, om du känner dig säker på vad du gör så är det väl bara att gå vidare. Tuta och kör!
Etienne skrev:Text...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst