Hur tusan använder jag minnya at44!?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur tusan använder jag minnya at44!?

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 17:30

Ja då har dagen äntligen kommit, nyss fått hem mitt första PCP-gevär. Det är en Hatsan at44 5,5 singelshot ej tumhål. Och till detta en FX pump och allt som behövs för att pumpa och skjuta (allt är begagnat).

Men jag har ingen manual till pumpen, och i hatsan´s manual finner jag ingen info om hur jag gör för att pumpa bössan. Först trodde jag att jag måste skruva av tuben innan jag kan pumpa den, men sedan hittade jag en spansk hemmavideo på youtube där han visade att man tryckte ut plastploppen bakom manometern i fronten på tuben och sedan pumpade.

Men sedan vet jag inte om jag bara kan dra ut kopplingen ur hålet, eller om luften då pyser ut? Han verkade också släppa på trycket på en skruv på pumpen, innan han kopplade loss, men det var ju ingen FX pump.

Kan någon vänlig själ här förklara hur jag skall göra? Och hur hårt skall tuben sitta fast, den är lite lös så ska den spännas med grov handkraft eller?

Och så undrar jag om det är ok att låta bössan ligga med tryck i ca 2 dygn, eller skall man alltid tömma tuben?

Om någon vet om en länk till en bra förklaring eller video så tar jag tacksamt emot även detta, samt om det finns saker att tänka på eller vanliga fel som man kan göra som total novis.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Hur tusan använder jag minnya at44!?

Inläggav GRiDLoK 12 jul 2012, 17:38

Under slangens infästning på fx-pumpen, så sitter skruven som du släpper trycket med.

Du kan pumpa bössan med tuben monterad i vapnet. Tänk bara på att när du pumpar bössan, så får inte pumpen gå varm. Börjar den bli varm, så ta en paus, annars riskerar du att den kan skära ihop. Pumpen skall smörjas med Renolitfett.

Du skall givetvis släppa trycket innan du drar ut fyllningen ur lufttuben.

Ett tips är att aldrig skjuta bössan tom, utan pumpa upp den till 180-190 bar, skjut några mag tills träffbilden ändrar sig, då har trycket sjunkit för mycket. Det är bättre och lättare att skjuta en 20 skott, pumpa upp, skjuta lite till, pumpa etc....
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 18:07

Tack!

Jag skulle också vara tacksam om någon kan berätta hur man byter ventilpinnen, pm går bra!
Jag ser att det är spår för att använda en nyckel på själva ventilhuset längst "in" på tuben. Men då får man väl hålla emot med handkraft för på tuben finns ju ingenstans att hålla emot med verktyg. Såvida man inte stoppar in en skruvmejsel i påfyllningshålet, men det är kanske en dum ide?
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav xnisse 12 jul 2012, 18:12

Jag vill inte vara oartig, men det kan vara en god idé att veta hur ett pcp vapen fungerar innan du trimmar det...
xnisse

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX cutlas

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 18:16

xnisse skrev:Jag vill inte vara oartig, men det kan vara en god idé att veta hur ett pcp vapen fungerar innan du trimmar det...

Och om fullfartsventilen sitter i och 10J pinnen ligger i zip-påsen brevid mig då?
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav xnisse 12 jul 2012, 18:20

Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att ha lite mer kunskap om hur den fungera innan du börjar skruva isär tuben.
Men har du fått med tömnings nippeln så är den väldigt smidig, så att du inte blåser 200 bar rätt i näven.
xnisse

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 18:32

xnisse skrev:Jag tycker fortfarande att det är en bra idé att ha lite mer kunskap om hur den fungera innan du börjar skruva isär tuben.
Men har du fått med tömnings nippeln så är den väldigt smidig, så att du inte blåser 200 bar rätt i näven.

Det är just för att lära mig mer som jag frågar här ju!

Manualen säger nästan inget, den har jag läst. Jag kollar också igenom gamla trådar här i forumet, samt letar informativa videor på youtube.
Vad mer kan jag göra för att lära mig?
Det bästa sättet att lära sig om en ny bössa är enligt mig att göra det jag gör, att fråga och be om råd och tips på ett forum där likasinnade och personer med samma bössa har möjlighet att hjälpa till.

Alternativet till att få mer kunskap är att själv prova sig fram och riskera att ha i sönder något, och det sättet är inte aktuellt för mig!
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav Etienne 12 jul 2012, 18:46

Jag tror att det som försöker framföras är att lite generell "känsla" för hur vapnet fungerar, som man erhåller vid normal användning av vapnet, är bra att ha innan man går vidare med att plocka isär det.

Det behöver inte ta hysteriskt lång tid. Men att gå direkt från "hur fungerar ett PCP-vapen överhuvudtaget", till "hur trimmar jag det" är nog att gå lite för fort fram. Kör några skott genom vapnet och fyll på det några gånger.

(Hade du varit bekant med vapentypen tidigare så hade det varit en annan femma, men så verkar ju inte vara fallet...)

Därmed inte sagt att du inte fixar att trimma vapnet redan nu, men om du nu vill riskera att inte ta sönder något eller klanta dig på annat sätt så är det nog bättre att lära sig krypa ordentligt innan man försöker sig på att springa.......
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav xnisse 12 jul 2012, 18:49

Okej! Men du visste inte hur man fyllde den med pumpen för en timme sedan, och nu ska du skruva isär tuben?
Du gör som du vill!
Men ta iallafall mitt tips att använda tömnings nippeln så att du inte skadar dig själv. Om saker på vapnet går sönder går det att ersätta, däremot fingrar som ligger på andra sidan rummet kan vara svårare att få nya :-(

Jag hoppas du inte är upprörd det var inte min mening.
xnisse

Inläggav xnisse 12 jul 2012, 18:52

Precis min tanke Etienne
xnisse

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 18:56

Etienne skrev:Jag tror att det som försöker framföras är att lite generell "känsla" för hur vapnet fungerar, som man erhåller vid normal användning av vapnet, är bra att ha innan man går vidare med att plocka isär det.

Det behöver inte ta hysteriskt lång tid. Men att gå direkt från "hur fungerar ett PCP-vapen överhuvudtaget", till "hur trimmar jag det" är nog att gå lite för fort fram. Kör några skott genom vapnet och fyll på det några gånger.

(Hade du varit bekant med vapentypen tidigare så hade det varit en annan femma, men så verkar ju inte vara fallet...)

Därmed inte sagt att du inte fixar att trimma vapnet redan nu, men om du nu vill riskera att inte ta sönder något eller klanta dig på annat sätt så är det nog bättre att lära sig krypa ordentligt innan man försöker sig på att springa.......

Nu har du inte läst mitt inlägg Etienne, jag pratar inte om att trimma det!
Tvärtom skall jag trimma NER det som jag skrev längre upp. 10J pinnen ligger i en påse och jag vill montera den innan jag börjar skjuta och bekanta mig med bössan. På vilket sätt kan det vara fel eller dumt?
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 19:05

xnisse skrev:Okej! Men du visste inte hur man fyllde den med pumpen för en timme sedan, och nu ska du skruva isär tuben?
Du gör som du vill!
Men ta iallafall mitt tips att använda tömnings nippeln så att du inte skadar dig själv. Om saker på vapnet går sönder går det att ersätta, däremot fingrar som ligger på andra sidan rummet kan vara svårare att få nya :-(

Jag hoppas du inte är upprörd det var inte min mening.

Tuben är tom på luft, det har jag kontrollerat. Jag är över 30 år och har sedan studenten jobbat med bla smed, svetsare, snickare, montör, bilmekaniker och byggnadssnickare.
Jag vet en hel del grundläggande "folkvett" om tekniska och mekaniska saker. Tex så förstod jag mycket väl att inte börja skruva på något som kan innehålla tryck. Det har inget med PCP-vapen att göra, det har med +15 års yrkeserfarenhet att göra.

Det känns lite trist att det ska bli så jobbigt för vissa så fort något som kan ändra effekten tas upp på detta forum. Hade jag velat ha hjälp att byta packning på laddarmen eller ställa in trycket så hade ni inte föreslagit att jag skall skjuta först och bekanta mig med vapnet innan jag skruvar i det.
Dessutom skrev jag klart och tydligt att det är 10J pinnen som jag skall sätt i tuben, och att jag vill göra det innan jag använder bössan första gången

Och jag är varkens upprörd eller arg på någon. Alla har säkert anledningar till att tycka och skriva det dom gör. Det enda jag kan göra är att förklara varför jag ber om hjälp, och hoppas att någon är intresserad av att hjälpa till.
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav TjenareMannen 12 jul 2012, 19:06

"Bara att tömma tuben på luft med den medföljande mässingsnippeln, skruva av ventilen från tuben, ta bort plastpluppen i baken på ventilen, och sedan är det bara att ta ur ventilpinnen"

Kopierat från Hatsan AT44 tråden av Tomaz. Han har även skrivit inlägget som jag kopierade ifrån.
Användarvisningsbild
TjenareMannen

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 19:16

TjenareMannen skrev:"Bara att tömma tuben på luft med den medföljande mässingsnippeln, skruva av ventilen från tuben, ta bort plastpluppen i baken på ventilen, och sedan är det bara att ta ur ventilpinnen"

Kopierat från Hatsan AT44 tråden av Tomaz. Han har även skrivit inlägget som jag kopierade ifrån.

Jag har precis skummat igen alla hatsantrådar och tittat lite i den tråden. Men som alla säkert vet så finns det många trådar med många sidor. Men jag förlitar mig inte på att få alla svar här i tråden, utan söker vidare bla i äldre trådar i detta forum.

PS: Alla som upprörs eller har betänkligheter över frågan om ventilbyte kan pusta ut då jag fått hjälp via pm. Men om någon vill hjälpa till med andra svar, tips och trix ang geväret och dess pump så tar jag fortfarande tacksamt emot det.
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav xnisse 12 jul 2012, 19:20

Problemet när man skriver på nätet är att om man inte känner personen så vet man inte om det är någon som har ex 15 års erfarenhet av mekanik, eller om det är en 15 åring som sitter och petar med grejerna.

Jag har en at44 själv, så jag kan en hel del om den.
Bra att du kan använda dina händer!
Då är det bara att ta en nyckel i lämplig storlek längst ner på mässings delen av tuben och vrida, om du behöver så kan du sticka in en rundstav eller mejsel i fyllhålet, men var försiktig så du inte skadar nåt.
När du väl öppnat så sitter det en plast plupp på insida av mässingsdelen, finns en liten fjäder där också akta så den inte flyger iväg. För att få ur plastpluppen så använder jag en lite slö kniv och försiktigt bänder den utåt.
Efter det är det bara att dra ut ventilpinne och sätta i den nya.
När du sen skall fylla första gången så är det lämpligt att ha tuben avskruvad till en början, då hammaren kan ligga på och pysa ur tuben.
!! Absolut inga smörj ämnen i tuben!!
xnisse

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 19:29

xnisse skrev:Problemet när man skriver på nätet är att om man inte känner personen så vet man inte om det är någon som har ex 15 års erfarenhet av mekanik, eller om det är en 15 åring som sitter och petar med grejerna.

Jag har en at44 själv, så jag kan en hel del om den.
Bra att du kan använda dina händer!
Då är det bara att ta en nyckel i lämplig storlek längst ner på mässings delen av tuben och vrida, om du behöver så kan du sticka in en rundstav eller mejsel i fyllhålet, men var försiktig så du inte skadar nåt.
När du väl öppnat så sitter det en plast plupp på insida av mässingsdelen, finns en liten fjäder där också akta så den inte flyger iväg. För att få ur plastpluppen så använder jag en lite slö kniv och försiktigt bänder den utåt.
Efter det är det bara att dra ut ventilpinne och sätta i den nya.
När du sen skall fylla första gången så är det lämpligt att ha tuben avskruvad till en början, då hammaren kan ligga på och pysa ur tuben.
!! Absolut inga smörj ämnen i tuben!!

Tack för tipsen!
Och jag kan förstå bla dina tidigare invändningar, därav att jag skrev att jag inte var upprörd eller sur, för jag vet också att småungar utan kunskap eller vett kan fråga efter att just öka effekten för att kunna panga bilrutor och annat sattyg. Lite av den anledningen till att jag skrev att pm går bra. Då hade jag kunnat upplysa om att jag är en 35-årig 2 barnsfar med nyvunnet intresse för luftvapenskytte.
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav husis 12 jul 2012, 19:33

Det skruvas hej vilt med bössorna en del är duktiga andra är det inte. Är du van skruvare så skruva på men det kan kosta dyrt om man inte kan. En sak är säkert iaf luften i tuben ska man ha stor respekt för personligen hade jag lämnat iväg bössan till någon som kan. Själv är jag lite nojig när det gäller trycken. Skulle inte vara kul om det smäller när man inte vill.
Hoppas det går bra med din nya bössa. PCP-bössor är fantastiskt roliga :)
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Inläggav Batistuta 12 jul 2012, 19:39

Jag vet inte om du har en sprängskiss men det brukar vara ett bra hjälpmedel när man skruvar i okända saker :)
För att följa länken så måste du registera dig.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Etienne 12 jul 2012, 19:44

lazlo09 skrev:Nu har du inte läst mitt inlägg Etienne, jag pratar inte om att trimma det!
Tvärtom skall jag trimma NER det som jag skrev längre upp. 10J pinnen ligger i en påse och jag vill montera den innan jag börjar skjuta och bekanta mig med bössan. På vilket sätt kan det vara fel eller dumt?

??? Du bör bekanta dig med vapnet lika mycket om du ska trimma upp eller ner vapnet. Visst, ordvalet var dumt, jag borde haft med ett "ner" i meningen, men proceduren är identisk trots allt.

Annat är det ju förstås om du köpte vapnet olagligt, alternativt att du inte tyckte att det var så mycket till förseelse. Men jag utgick från att så inte var fallet... Men visst, har du inköpt ett olagligt vapen (som du inte har licens på alltså) så sitter du ju i en lite jobbig situation. Å andra sidan så blir det ju inte mindre olagligt för att du avstår att skjuta med det (om så är fallet), så jag ser inte riktigt varför man inte ska ge sig lite tid att bekanta sig med vapnet.

Eller det kanske inte var det du tänkte på?

Hur som helst, om du känner dig säker på vad du gör så är det väl bara att gå vidare. Tuta och kör!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav lazlo09 12 jul 2012, 21:39

Etienne skrev:
??? Du bör bekanta dig med vapnet lika mycket om du ska trimma upp eller ner vapnet. Visst, ordvalet var dumt, jag borde haft med ett "ner" i meningen, men proceduren är identisk trots allt.

Annat är det ju förstås om du köpte vapnet olagligt, alternativt att du inte tyckte att det var så mycket till förseelse. Men jag utgick från att så inte var fallet... Men visst, har du inköpt ett olagligt vapen (som du inte har licens på alltså) så sitter du ju i en lite jobbig situation. Å andra sidan så blir det ju inte mindre olagligt för att du avstår att skjuta med det (om så är fallet), så jag ser inte riktigt varför man inte ska ge sig lite tid att bekanta sig med vapnet.

Eller det kanske inte var det du tänkte på?

Hur som helst, om du känner dig säker på vad du gör så är det väl bara att gå vidare. Tuta och kör!
[/quote]

Precis som en trimpinne är laglig att köpa och inneha, så är även en lufttub med installerad trimpinne laglig. Men sätter du trimtuben i bössan så att du har ett färdigtrimmat vapen så är det helt olagligt. För utan tub kan vapnet ej brukas. Precis som det är lagligt att ha en trimfjäder, men sätter du den i bössan är det olagligt.
Och jag är som sagt inte beredd att bekanta mig med bössan innan 10J pinnen är på plats, lite konstigt råd från dig att bekanta sig med bössan om den är olaglig. I min tanke är det då bättre att göra bössan laglig asap!
Jag har heller inte sagt att jag köpt tuben med trimpinne tillsammans med geväret. Finns nog få människor som är så dumma att dom skickar ett komplett vapen med trim i.

Och naturligtvis var jag ej säker på vad jag gjorde, därför frågade jag här. Och tack vare den hjälp jag fått så har jag nu ett helt lagligt gevär med lös trimpinne i en påse.
Och jag visste hur jag skulle göra och jag förstörde ingenting, allt pga dom tips jag fått här.
Användarvisningsbild
lazlo09

Inläggav Etienne 12 jul 2012, 22:18

Nja, obrukbara vapen som i brukbart skick skulle varit licenspliktiga kräver också licens, så riktigt så enkelt är det inte. Men skit samma, det kan diskuteras ytterligare, men är detaljer i sammanhanget och antagligen inte ens aktuellt.

Men vapnet var alltså isärplockat när du fick det... I så fall är ju situationen givetvis annorlunda. Då måste du ju skruva i vapnet oberoende av om det är lagligt eller ej, och då finns det ju ingen poäng med att bekanta sig med något annat än en laglig konfiguration först.

I annat fall (om det var ihopmonterat) se ser jag inte att det är så överdrivet mycket mer problematiskt att ta några timmar för att bekanta sig lite med vapnet innan man går vidare, istället för att direkt börja skruva i en högt trycksatt konstruktion man inte vet någonting om.
Det är ungefär som att fastställa att det vettigaste man kan göra om inser att man kör 80 km/h för fort är att stå på bromsen så hårt man kan, hellre än att ta lite tid för kolla av situationen...

Som sagt, det är inte så lätt att veta hur det ligger till när saker inte framgår tydligt, och som påpekats tidigare så måste man utgå från vissa saker. Exempelvis att den som skriver kan vara av vilken ålder som helst, kan ha mycket eller lite grundkunskaper, osv. De flesta utgår nog från att vapnet är monterat om inget annat anges.

Den enda anledningen till att folk här, inklusive mig, har skrivit som de gjort är för att man inte förstått exakt i vilket monteringsskick ditt vapen var i.

Men som sagt, det är skit samma nu eftersom du fixat det. Men du måste väl förstå varför folk blir nojjiga över säkerhetsaspekter när det duker upp någon som initialt inte vet hur vapnet fungerar, och stunderna därefter ska in och börja härja runt med en tub med ett tryck på cirka 200 kg per cm2? Dessutom skriver du massor av saker om att ta loss tuben frekvent, samt börja skruva på saker i tuben eftersom det finns något som ser ut som nyckelmärken på någon komponent, samt säger att du är en "total novis"... Det är säkerhetsaspekten som blir prio ett när man läser det....

Bra att det lösta sig i alla fal! :)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav lazlo09 13 jul 2012, 11:53

Etienne skrev:Text...

Jo jag förstår, och håller själv med, att saker som rör ökad effekt, trimmnig etc är lite känsligt.
Men nu har vi iaf rett ut lite mer vad det hela handlade om, varför jag ville pilla med ventilpinnen, och huruvida jag möjligtvis har dom grundkunskaper man bör ha ang trycksatta kärl och mekanik i allmänhet för att någorlunda säkert kunna pilla på dom saker jag ville, i enlighet med dom beskrivningar jag fått.

Bara för att förtydliga så känner jag mig inte påhoppad, och jag har förståelse för dina och alla andras funderingar kring det hela. Men som sagt så är iaf det med ventilpinnen löst.

En annan fråga som jag hittills ej hittat svaret på i befintliga at44-trådar: Kan man skruva av/ta bort det bakre siktet, alltså det s.k "ironsight".
Det är nämligen som så att kikarsiktet ej kan monteras så långt bak som jag önskar pga att det är i vägen.
Användarvisningsbild
lazlo09

Sv: Hur tusan använder jag minnya at44!?

Inläggav erik81 13 jul 2012, 11:58

Japp, de öppna riktmedlen är bara att skruva bort.
Användarvisningsbild
erik81

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Följande användare vill tacka erik81 för detta inlägg
lazlo09 (13 jul 2012, 12:09)

Återgå till Hatsan