Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 03 aug 2012, 21:41

Yes ändringen kommer utan att jag rört siktet, men jag ska köra några serier igen utan pipbanden så får vi se om det blir bättre igen. :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav mathewsbow 03 aug 2012, 22:11

Hur är det med kikarsiktet, är det verkligen paralaxfritt?
Testa med öppna riktmedel, de är garanterat paralaxfria!
mathewsbow
 
Inlägg: 507
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:21
Ort: Båstad så klart!
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 03 aug 2012, 22:19

Nu tog jag bort båda pipbanden igen o sänkte trycket på fjädern o nu ser grupperingarna mycket bättre ut :) ska testa mer imorgon.
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Sv: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav erik81 03 aug 2012, 22:31

lennsu skrev:Nu tog jag bort båda pipbanden igen o sänkte trycket på fjädern o nu ser grupperingarna mycket bättre ut :) ska testa mer imorgon.

Vad skönt, iaf jag blir tokig när det inte funkar som jag tänkt mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 03 aug 2012, 22:32

Noterade att det verkar som tuben varit sne gentemot stocken för nu när pipbanden är borta så är det ett glapp där. Så det verkar som det har varit huvudproblemet eftersom när pipbanden är på så tvingar det ju ned pipan och gör den samtidigt väldigt stum. :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 04 aug 2012, 11:14

Nu när jag sovit på saken och provskjutit igen så bestämde jag mig för att reklamera den.
Nu har jag också bett dem titta över en ny innan de skickar den så att inte pipan ligger an mot tuben så får vi se om jag bara hade otur eller om Hatsan har så här dålig kvalitét. :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav airtrip 04 aug 2012, 11:37

Tyvärr tror jag att man får räkna med en del fixande själv innan den blir bra. Sen tror jag att 10 joule versionen är svårare att få bra än fullfarts.
Min disco 10 joule var oskjutbar men med fullfart är den en drömbössa.
Hoppas att den nya är bättre
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 04 aug 2012, 11:46

airtrip skrev:Tyvärr tror jag att man får räkna med en del fixande själv innan den blir bra. Sen tror jag att 10 joule versionen är svårare att få bra än fullfarts.
Min disco 10 joule var oskjutbar men med fullfart är den en drömbössa.
Hoppas att den nya är bättre


Ja jag håller tummarna och provar en till, förstår att jag måste tuna/justera lite men denna kändes dålig från början.
Hoppas jag åtminstående får en som är rak i pipan och tuben denna gång :) skjuter ju 10 gånger bättre med min fulbössa Stoeger X20 :Thumbupp: än den som de sände mig nu!
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav tankryttarn 04 aug 2012, 14:09

lennsu skrev:Nu monterade jag tillbaka pipbanden men inte det främre kornet för att se hur det beter sig.
2-3 kulor kan nästan gå hål i hål och sedan så flyttar sig träffbilden 2-3cm......vad ska man göra pipan är rensad och jag kan inte upptäcka några grader vid pipan.

Ska jag försöka köra med flytande pipa eller ska jag skicka tillbaka skiten? :cry:


exakt samma bekymmer har ja på min 6,35!! den kan gå flera skott hål i hål om man spänner fast bössan! sen rätt som de är så drar den en bula helt åt sidan... massor!!! ja har haft bort min pipa och kollat extremt noggrant, finns inget synbart fel på den, kröningen är perfekt! transferhålet är jättefint utan grader.
så ja testa att trycka en kula igenom pipan, den går tungt i början, sen närmare mot mitten så går den lättare för att senare efter mitten gå lite tyngre, och sista biten innan den ska lämna pipan så går den lite trögt igen!! har vart i kontakt med en väldigt snäll medlem på andra forat som har hjälpt mej att tala med fondprodukter så ja ska få lämna tillbaka den, fast den är flera år gammal!!! dom ska byta pipa åt mej!! tycker det är mycket frikostigt av fond :Thumbupp: det är va ja kallar service :thumbupp:
det man inte gör idag, slipper man göra om i morgon!!
Användarvisningsbild
tankryttarn
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 07 aug 2008, 21:03
Ort: örebro län
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 04 aug 2012, 14:36

lennsu skrev:
airtrip skrev:Tyvärr tror jag att man får räkna med en del fixande själv innan den blir bra. Sen tror jag att 10 joule versionen är svårare att få bra än fullfarts.
Min disco 10 joule var oskjutbar men med fullfart är den en drömbössa.
Hoppas att den nya är bättre


Ja jag håller tummarna och provar en till, förstår att jag måste tuna/justera lite men denna kändes dålig från början.
Hoppas jag åtminstående får en som är rak i pipan och tuben denna gång :) skjuter ju 10 gånger bättre med min fulbössa Stoeger X20 :Thumbupp: än den som de sände mig nu!


Vilken tur du har! Hoppas nya pipan blir bra. Känns som kvalitets kontrollen på pipor hos hatsan har sina brister. :) du får rapportera resultatet när di fått nya pipan
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav airtrip 04 aug 2012, 16:21

lennsu skrev:
Ja jag håller tummarna och provar en till, förstår att jag måste tuna/justera lite men denna kändes dålig från början.
Hoppas jag åtminstående får en som är rak i pipan och tuben denna gång :) skjuter ju 10 gånger bättre med min fulbössa Stoeger X20 :Thumbupp: än den som de sände mig nu!


Känner igen det där :-( , jag trodde det var nåt allvarligt fel på min också men efter ett par dagars letande efter tips på nätet löste det sej.
Det ska bli spännande att läsa hur det går med en annan bössa.
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 04 aug 2012, 18:23

airtrip skrev:
lennsu skrev:
Ja jag håller tummarna och provar en till, förstår att jag måste tuna/justera lite men denna kändes dålig från början.
Hoppas jag åtminstående får en som är rak i pipan och tuben denna gång :) skjuter ju 10 gånger bättre med min fulbössa Stoeger X20 :Thumbupp: än den som de sände mig nu!


Känner igen det där :-( , jag trodde det var nåt allvarligt fel på min också men efter ett par dagars letande efter tips på nätet löste det sej.
Det ska bli spännande att läsa hur det går med en annan bössa.


Återkommer förhoppningsvis under nästa med en ny rapport om hur nästa bössa från Hatsan känns :Thumbupp:
Men min övertygelse är om jag köper en ny bössa för 4-5 tusen spänn så ska den banne mig kunna prestera i original ett hyfsat resultat på 9 meter i alla fall :) dvs utan att behöva juster något överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav RobertSt 04 aug 2012, 19:08

lennsu skrev:[...]Men min övertygelse är om jag köper en ny bössa för 4-5 tusen spänn så ska den banne mig kunna prestera i original ett hyfsat resultat på 9 meter i alla fall :) dvs utan att behöva juster något överhuvudtaget.

Min AT 44 long skickade jag genast till en vapensmed. Och han fick en del att göra! När han var klar med den sköt den som en dröm. Det kostade mig 500:- och det hade jag redan räknat in när jag köpte bössan. Så tyvärr Hatsan behöver nog trimmas in när de är nya. Bara att kalkylera med, tyvärr! Själv har jag tummarna mitt i händerna när det gäller sådant här, bäst att låta proffsen ta hand om det för min del.
RobertSt
 

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 04 aug 2012, 19:16

RobertSt skrev:
lennsu skrev:[...]Men min övertygelse är om jag köper en ny bössa för 4-5 tusen spänn så ska den banne mig kunna prestera i original ett hyfsat resultat på 9 meter i alla fall :) dvs utan att behöva juster något överhuvudtaget.

Min AT 44 long skickade jag genast till en vapensmed. Och han fick en del att göra! När han var klar med den sköt den som en dröm. Det kostade mig 500:- och det hade jag redan räknat in när jag köpte bössan. Så tyvärr Hatsan behöver nog trimmas in när de är nya. Bara att kalkylera med, tyvärr! Själv har jag tummarna mitt i händerna när det gäller sådant här, bäst att låta proffsen ta hand om det för min del.


Vet du vad han gjorde/justerade? :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav RobertSt 04 aug 2012, 19:24

Tja, inte allt, han är rätt snacksalig så jag orkade inte höra allt. Tuben var för mycket fylld, något om pipbanden. Hammarfjädern behövde justeras. Och så monterade han kikaren. Och några andra saker...
RobertSt
 

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 08 aug 2012, 15:57

Nu har jag fått den nya bössan! och här ligger pipan i rätt läge jämfört med den första jag hade dvs. den ligger ej an mot tuben längre, testade den snabbt i kronografen och den visade lite för mycket mellan 223-225mps så jag gjorde några smärra justeringar och nu ger den precis 10 joule.

Sköt 5 skott med pibanden på och ni ser själva vilken skillnad! ursäkta för det skott som står ut (mitt fel :oops: ) och nu är jag super nöjd! bra service från en av våra sponsorer och även grossisten ska ha ett tack för trevligt bemötande och en härlig service känsla :Thumbupp:

Nu blir det till att hårdtesta den på lite längre avstånd samt lite finjusteringar så tror jag den kommer att skjuta bra :)

Tack för ert stöd och hjälp :thumbupp:


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav gubbe 08 aug 2012, 16:01

Ja det skönt när det ordnar sig, köper man en ny bössa, då ska det fungera. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 08 aug 2012, 16:31

gubbe skrev:Ja det skönt när det ordnar sig, köper man en ny bössa, då ska det fungera. :)


Ja jag är glad att jag följde känslan att skicka tillbaka den :) och eftersom jag håller med dig om att är det nytt så ska det fungera!
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 09 aug 2012, 19:52

Sådär nu har jag gjort sista finjusteringen och kan inte längre skylla på bössan! :oops: 3 skott med samma förutsättningar som tidigare :Thumbupp:


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav gubbe 09 aug 2012, 20:34

lennsu skrev:Sådär nu har jag gjort sista finjusteringen



Har du redan justerat hammarfjädern för fina kurvor, byggt om stocken, polerat avtrycket, testat olika airstripper,testat femton olika ammo, satt på benstöd, provat friflytande pipa, bytt kikare tre gånger, dvs det vi gör med våra pcp bössor för att få dom perfekta.

Man kan tro det när man ser din tavla. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav lennsu 09 aug 2012, 21:37

gubbe skrev:
lennsu skrev:Sådär nu har jag gjort sista finjusteringen



Har du redan justerat hammarfjädern för fina kurvor, byggt om stocken, polerat avtrycket, testat olika airstripper,testat femton olika ammo, satt på benstöd, provat friflytande pipa, bytt kikare tre gånger, dvs det vi gör med våra pcp bössor för att få dom perfekta.

Man kan tro det när man ser din tavla. :Thumbupp:


Jajjemän självklart har jag gjort allt det! :wink: nej inte riktigt men en bra bit på väg i allafall :)
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Ny Hatsan AT44W problem med träffbilden

Inläggav RobertSt 10 aug 2012, 10:06

lennsu skrev:
gubbe skrev:
lennsu skrev:Sådär nu har jag gjort sista finjusteringen



Har du redan justerat hammarfjädern för fina kurvor, byggt om stocken, polerat avtrycket, testat olika airstripper,testat femton olika ammo, satt på benstöd, provat friflytande pipa, bytt kikare tre gånger, dvs det vi gör med våra pcp bössor för att få dom perfekta.

Man kan tro det när man ser din tavla. :Thumbupp:


Jajjemän självklart har jag gjort allt det! :wink: nej inte riktigt men en bra bit på väg i allafall :)

Glöm inte att du är på en nörd-plats nu...
RobertSt
 

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer