Dålig träffbild med kompensator ?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dålig träffbild med kompensator ?

Inläggav swede43 30 aug 2013, 09:26

Hej Vänner !
Är det bara jag som fått för mej att det verkar skilja en hel del på de olika BT65:orna vad gäller precision ? Som nybliven ägare till en Hatsan förvisso i cal 25 men den går utmärkt upp till 60-80m, håller femkronan eller nära på konstant från bänk. Kör ju iof med " full kompensator " :-) men märker ingen skillnad mellan Hatsans egen eller min med mer än smällen då :-)
Bössan går i ca285m/s och jag har haft den helt nere, putsat allt samt justerat in trycket och "justerat pinnen" men inte gjort ngt annat, har tom pipbandet kvar och det verkar funka, med Hatsans egen pipa.
Har inte testat ännu att få ut max skott vs hastighet men som den går nu verkar det kunna gå att skjuta 3mag utan att jag märker något uppseendeväckande. Målet är väl att kunna försöka få ut 4 riktigt bra mag med minimal spridning och har finderingar på en regulator.
Märkte ingen skillnad alls mellan airstripper eller komp, däremot med egen "dämpare" blev det en stor skillnad till det bättre. Jag använder uteslutande Baraccuda 2,1gr, har provat igenom det mesta men denna kula är outstanding. Yang Jin eller vad de heter 3,8gr gick inte bra, nästan katastrofalt. Lustigt då den i min tyffe 22:a går fenomenalt bra.
Det verkar som om det är stora skillnader på de olika vapnen och kulorna.
Är inte så insatt i luftvapenvärlden ännu då jag skruvar mest med krutbössor där det gäller lite andra förutsättningar.
Ska kanske tillägga att jag är registerad vapensmed så jag har lite andra villkor när det gäller fart, anslagsenergi och dämpare :smt021 så vi slipper den diskussionen, då det brukar dyka upp.
Mera luft åt folket :cheeRs:
//Swede
swede43
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jul 2012, 10:27
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Typhoon

Re: Dålig träffbild med kompensator ?

Inläggav Jazz 30 aug 2013, 12:47

JSB king brukar funka skit bra i 6,35. Kör själv med den i en polygon pipa till en MPR
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Dålig träffbild med kompensator ?

Inläggav swede43 03 sep 2013, 09:09

Jazz skrev:JSB king brukar funka skit bra i 6,35. Kör själv med den i en polygon pipa till en MPR


Testade dessa oxå och måate hålla med dej, de funkar mycket bra.
Har dock en liten egenhet, På ca 9 skott blir det en flyer, ganska exakt vid skottt nr 5, ?
Någon som tror att pipbandet kan vara bidragande ? Får denna flyer oavsett dämpare, komp eller stripper, inte mycket men om 9 skott sitter inom en 12mm på 50m men alltid en som sitter 10mm åt ngt annat håll, alltid. kan ju vara ammo mm men det verkar mystigt.
Inte för det saboterar användningsområdet för mej men likväl irriterande.
Sköt en string i söndags där jag började på 200Bar och gick ner till 115Bar och jag fick ut 4 mag dvs 36 skott och all låg inom 5kronan.
Då ligger bössan på ca290m/s med JSB Exact King 25,39gr pellets. Fungerar fantastiskt bra. MEN,, alltid en liten flyer skott nr 5 i varje mag.
Ska nog prova att kröna om pipan och göra mej en ny ventil med ett stort hål i rätt riktning och fasa av lite på luftkanaler för att se var maxgränsen går mellan effekt, precision och anständig luftförbrukning. Idag går det 2,36 Bar per skott och det måste gå att hyvla av det mer :-) eller jag är helt ute och reser ?
Eller kanske bygga en regulator ?
Mina uppriktiga ursäkter till TS då jag kapade hans tråd. Sorry.
//Swede
edit av minbar uppgifter, fingrarna skriver snabbare än huvudet vill :-)
swede43
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jul 2012, 10:27
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Typhoon

Re: Dålig träffbild med kompensator ?

Inläggav Silwer 03 sep 2013, 11:14

Skjut enskott med, omöjligtatt just 5e diabolen alltid blir en flyer imo, om inte dit magasin är kast just där, då de ju dras upp blir ju alltid 5e skottet på samma ställe.

Vem skule isf inte alltid skjuta det i marken och sen ta 6e på tavlan igen.

Nä det där tror jag vad jag vill om.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dålig träffbild med kompensator ?

Inläggav swede43 04 sep 2013, 11:00

Silwer skrev:Skjut enskott med, omöjligtatt just 5e diabolen alltid blir en flyer imo, om inte dit magasin är kast just där, då de ju dras upp blir ju alltid 5e skottet på samma ställe.

Vem skule isf inte alltid skjuta det i marken och sen ta 6e på tavlan igen.

Nä det där tror jag vad jag vill om.


Du får tro vad du vill, lägger inga värderingar i det. Ännu så länge påstås det vara ett fritt land.
Dessutom var det inte den 5:e diabolen, my bad, ibland nr 4, ibland nr 6 men alltid i mitten på ett mag.

jag har testat med båda maggen och blandat o gett. Igår skruvade jag på hammarspänningen och släppte av lite och genast verkar det som om flyerserna slutat, bössan verkar att gå mycket jämnare och lugnare, hastigheten är nu kring 275 ms och den går lugnt o fint. Har ej testat antal skott mm, ännu.
swede43
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jul 2012, 10:27
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Typhoon

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer