Vad skall jag göra med Gladiatorn 5.5 ?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad skall jag göra med Gladiatorn 5.5 ?

Inläggav buckshot2000 09 aug 2008, 12:21

Jag har bla. en Gladiator 5.5 som av någon anledning blivit minst använd sedan jag köpte den för ett år sedan , jag har helt enkelt för många bössor och för lite tid....

Nåväl det jag funderar på är om man skall ha den för mera långhåll och ta ut runt 290 mps och då skjuta med hörselskydd utomhus på 40+ meter , ett 3,3 mm hål i fartomställaren ger ganska exakt 290 mps och då blir det runt 9 helt jämna magasin.

Annars kan man ha den som innomhusbössa och ta ut runt 160 mps och ha en väldigt låg ljudnivå , man kan då skjuta inomhus på upp till kanske 25 meter och vissa få vindstilla dagar utomhus på korta avstånd , en jäkla massa magasin får man då , ett 1,9 mm hål i fartomställaren ger ganska exact 160 mps.

Annars kan jag sälja bössan.


Problemet med cycloneblock och fartomställaren är att det ofta läcker ut en ljudlig luftpuff precis vid fartomställarens O-ringar , att gå upp i hårdhet på O-ringarna sänker luftpuffen lite men den är endå kvar.
Desto mindre hål i fartomställaren desto mer luftpuff eftersom det blir ett större stopp för luften , och mer luft då forceras åt sidorna , det här är inte hela världen kan tyckas men jag tycker man slösar med luft och ljudnivå.

Hela ideen med cycloneblock och fartomställare försvinner om man skippar fartomställaren och svarvar till en plastbussning man sätter mellan blocken och skippar omställaren , men endå lutar det lite åt det hållet.

Någon som har tankar om fartomställaren och en lösning på preblemet med läckage ? 0.1mm höga shims under varje O-ring ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Jonas 09 aug 2008, 14:10

har du inte tänkt att använda omställaren så kan man byta ut den delen så det blir samma som på Revolution som inte har någon omställare
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav MrBlarren 09 aug 2008, 14:12

Jag har en Cyclone och känner inte igen problemet med "luftpuffar" men finns det inte olika höga distanser att montera mellan blockhalvorna?om man tar dom något lägre så får man ju mer tryck på o-ringarna
Eh f-n kommer inte in på Progunners sida har för mig jag såg distanserna där
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Tomaz 09 aug 2008, 14:43

När jag jag byte till de hårdare O-ringarna (som progunner säljer) till fartomställaren så försvann luftpuffen helt, även på det minsta lufthålet...
Fartomställaren blir iof grymt trög att ändra läge på men det gör mig inget. Det beror kanske på hur hårt man drar skruvarna som håller ihop blocken, eller mässingsdistansen...?


Jag tycker du ska skaffa en verminatorpipa och en 140mm tub, och eventuellt byta bakre flaskan till en 400cc flaska.
Då får du en grymt rolig plinker i smidigt format och trots det en stor luftkapacitet.
På högsta farten ligger min verminator runt 240 m/s med JSB Exact och det räcker till längre avstånd än vad man tror faktiskt...
Jag har haft både Typhoon, Cyclone, Gladiator och Monsoon, men ingen FX-bössa har jag varit så nöjd med som denna.
Jag bytte bort den till JFX i ett svagt ögonblick i en Steyr-affär, men saknade den så mycket att jag bytte tillbaka när tillfälle gavs...

Bild


Och har man tillgång till en pipa till så är det ju ett lätt byte att göra om man vill skjuta på 100m... :wink:

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav buckshot2000 09 aug 2008, 16:28

Jonas : Den delen som sitter på revolution , vad heter den och kan man se den på bild ?

Mrblarren : Det där varierar en hel del mellan exemplar hur mycket det puffar , det står tom. i FX manualen till cycloneblocken att det är normalt med ett litet puffande och att det inte stör precisionen. det där med distanser låter intressant.

Tomaz : jag hade ju en Ranchero förut och den var liten och smidig men det vart som så att jag aldrig använde den så jag sålde den till Silwer i våras , så jag är nog mera ute efter något som skjuter bra , just nu har jag inget som skjuter sådär helt 100% eftersom varje bössa är lite kompromiss för att antingen vara extremt lätt , liten och kort eller stor kaliber som 635an jag har - 635orna verkar med sina ochokade pipor inte få ihop skotten helt 100% de där sista millimetrarna om man skjuter på 50 meter , endå skjuter min bättre än alla andra jag sett... det är väll iof. inte så värst många.

Jag tror iaf. att jag börjar med att sätta i en plastbussning och se hur det känns som inomhusbössa , fördelen är att det blir en jäkla massa magg man får ut , endå har jag bytt ut den främre 320mm tuben mot 100mm+140mm för att få ner vikten lite och ha en bättre tungdpunkt vid användande av pipvikt.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav buckshot2000 09 aug 2008, 22:00

Nu har jag testat lite under kvällen med en plastmupp istället för fartreglage , de där delarna ni talar om har jag inte kunnat hitta på progunners sida - är det ens säkert de delarna finns ?

Såhär rent spontant med kaliber .22 i 162mps är att man får ut en jäkla massa skott , nu har jag bara skjutit 16 magasin fast det känns som man kan ta ut lika mycket till innan bössan nått ner till 160 bar från 215bar jag började på , jsb kan ju vara rätt känsliga på hastigheten men just 162mps fungerar kanonbra i denna pipa och precissionen är bra.

Så antingen behåller jag denna i 162mps nu eller höjjer den till ca 285mps , får se hur det blir då jag har en typhoon16 i .177 ochså som ger ca 280mps med baracuda 10.5 grain och det vore kanske smartare att ha den som svag och tyst inomhusbössa eftersom .177 skotten är billigare och man kan skjuta mer mängdskytte med det samt att .177 är så jäkla vindkänslig att det är en praktiskt taget oanvändbar kaliber utomhus på längre avstånd - blåser gör det rätt ofta här på östgötaslätten där jag har min skjutbana och det får en .177 baracuda att vika av 1cm på 30 meter typ.... ibland mer.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav öberg 09 aug 2008, 22:12

Rent logisk så är det ju smartare att köra 177 i lägre farter än 22 kaliber.
Om man ser till ballistik osv.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav buckshot2000 09 aug 2008, 22:16

mm mjo jag är ochså inne på det spåret , jag har ju tidigare aldrig använt .177 som "seriös" bössa och förstod därför inte riktigt hur otroligt känsliga kulorna är för sidovind , ganska oanvändbar utomhuskaliber om man ser till längre avstånd.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Jonas 09 aug 2008, 22:17

Jonas : Den delen som sitter på revolution , vad heter den och kan man se den på bild ?

Jag kommer inte ihåg va den heter men det ska gå att köpa Maila till proggen å luftvapen.se så kan nog dom hjälpa dej.
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav buckshot2000 09 aug 2008, 22:21

mm ok , ja nu har jag redan svarvat en egen plastmupp med ett 1.9mm hål - var lixom lite mer intresserad av ifall FX har en egen mojjäng och vilket material de valt och typ om den är special på något sätt. men ja skall kolla med progunner ivf.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Jonas 09 aug 2008, 22:37

Om jag inte minns fel så är det bara ett lock på sidan med ett hål i. finns det ingen här som har en Revo
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav Kizmiaz 10 aug 2008, 07:04

Ogster har väl en Revo?
PM:a honom och hör efter.
Användarvisningsbild
Kizmiaz
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 05 maj 2008, 17:28
Ort: Dark Side of the Sun
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav ogster 10 aug 2008, 11:54

Kizmiaz skrev:Ogster har väl en Revo?
PM:a honom och hör efter.


Då min revo är "custom" så har inte jag orginal plast pluppen ni pratar om men vet vilken ni menar!
Har sett sånna på flera personers cutlas/cykloner, bara ringa till en fx återförsäljare så har man grejorna på några dar!
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Vad skall jag göra med Gladiatorn 5.5 ?

Inläggav Slaskmack 12 okt 2008, 11:23

buckshot2000 skrev:Problemet med cycloneblock och fartomställaren är att det ofta läcker ut en ljudlig luftpuff precis vid fartomställarens O-ringar , att gå upp i hårdhet på O-ringarna sänker luftpuffen lite men den är endå kvar.
Desto mindre hål i fartomställaren desto mer luftpuff eftersom det blir ett större stopp för luften , och mer luft då forceras åt sidorna , det här är inte hela världen kan tyckas men jag tycker man slösar med luft och ljudnivå.

Hela ideen med cycloneblock och fartomställare försvinner om man skippar fartomställaren och svarvar till en plastbussning man sätter mellan blocken och skippar omställaren , men endå lutar det lite åt det hållet.

Någon som har tankar om fartomställaren och en lösning på preblemet med läckage ? 0.1mm höga shims under varje O-ring ?


Finns bättre tätningar än oringar.
Vet inte hur oringen sitter. Men är det ett spår för oringen skulle jag använda en coverseal PU 82 eller 83 (För att följa länken så måste du registera dig.

) Dom funkar lätt upp till 500bar
Är det bara två plana ytor med oringen mellan skulle jag använda en X-ring i samma dimension som den befintliga oringen.

För att följa länken så måste du registera dig.



dessa tätar ännu bättre när trycket stiger. Kostar inte mer än någon krona.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav Slaskmack 12 okt 2008, 11:24

Förressten, Är cyklon, gladiator och Verminator samma block eller är det något som skiljer dom?
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav ogster 12 okt 2008, 12:17

Slaskmack skrev:Förressten, Är cyklon, gladiator och Verminator samma block eller är det något som skiljer dom?


Det är samma block, enda som skiljer är namnet på sidan ;)
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Vad skall jag göra med Gladiatorn 5.5 ?

Inläggav buckshot2000 12 okt 2008, 12:20

Slaskmack skrev:
buckshot2000 skrev:Problemet med cycloneblock och fartomställaren är att det ofta läcker ut en ljudlig luftpuff precis vid fartomställarens O-ringar , att gå upp i hårdhet på O-ringarna sänker luftpuffen lite men den är endå kvar.
Desto mindre hål i fartomställaren desto mer luftpuff eftersom det blir ett större stopp för luften , och mer luft då forceras åt sidorna , det här är inte hela världen kan tyckas men jag tycker man slösar med luft och ljudnivå.

Hela ideen med cycloneblock och fartomställare försvinner om man skippar fartomställaren och svarvar till en plastbussning man sätter mellan blocken och skippar omställaren , men endå lutar det lite åt det hållet.

Någon som har tankar om fartomställaren och en lösning på preblemet med läckage ? 0.1mm höga shims under varje O-ring ?


Finns bättre tätningar än oringar.
Vet inte hur oringen sitter. Men är det ett spår för oringen skulle jag använda en coverseal PU 82 eller 83 (För att följa länken så måste du registera dig.

) Dom funkar lätt upp till 500bar
Är det bara två plana ytor med oringen mellan skulle jag använda en X-ring i samma dimension som den befintliga oringen.

För att följa länken så måste du registera dig.



dessa tätar ännu bättre när trycket stiger. Kostar inte mer än någon krona.


Finns alltid bättre och ännu bättre produkter , man kan ju svarva ut en tätning i titan eller ett hårt stål... grejen är den att fartomställaren skall gå att flytta på med vanlig handkraft och endå skall den täta. detta fungerar normalt hyfsat bra , men blocken slår sig efter ett tag om man mekar. det här med fartomställare är inte en riktigt bra lösning tycker jag. för smäckigt och pysande.

Alla cycloner har samma block , gladiatorn har dock ett rör mellan bakre och främre tuben - annars är delarna identiska och utbytbara mellan modellerna.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer