Royale magasin som börjar få antydan till spricka?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Royale magasin som börjar få antydan till spricka?

Inläggav ZaphodB 15 maj 2016, 08:29

Jag har märkt att två av mina Royalemagasin syns det början till sprickbildning precis vid mässingspinnen i den genomskinliga plastdelen som man roterar moturs vid laddning.

Magasinen är dock inte trasiga utan man ser bara början till en spricka precis vid mässingspinnen, men jag gissar på att det skulle kunna bero på en kombination av slitage och att magasinen från fabrik har ganska hårt spänd fjäder så att om man inte fyller HELA magasinet så slår mässingspinnen i hårdare då det sista skottet avfyrats.

(Tänker man igenom hur magasinet är konstruerat så blir det ganska uppenbart, men det är lätt att förbise det olämpliga i att ladda exempelvis 4 kulor i ett 12 kulors .22 magasin men eftersom det inte nämns någonstans är det lätt att missa!).

Skriver detta dels som en varning så ingen annan råkar ut för det och för att fråga om någon annan råkat ut för det?

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Royale magasin som börjar få antydan till spricka?

Inläggav Patrik 15 maj 2016, 09:16

ZaphodB skrev:Jag har märkt att två av mina Royalemagasin syns det början till sprickbildning precis vid mässingspinnen i den genomskinliga plastdelen som man roterar moturs vid laddning.

Magasinen är dock inte trasiga utan man ser bara början till en spricka precis vid mässingspinnen, men jag gissar på att det skulle kunna bero på en kombination av slitage och att magasinen från fabrik har ganska hårt spänd fjäder så att om man inte fyller HELA magasinet så slår mässingspinnen i hårdare då det sista skottet avfyrats.

(Tänker man igenom hur magasinet är konstruerat så blir det ganska uppenbart, men det är lätt att förbise det olämpliga i att ladda exempelvis 4 kulor i ett 12 kulors .22 magasin men eftersom det inte nämns någonstans är det lätt att missa!).

Skriver detta dels som en varning så ingen annan råkar ut för det och för att fråga om någon annan råkat ut för det?

Mvh, ZaphodB

Tack för rådet, själv har jag släppt på spänningen i samtliga av mina magasin :cheeRs:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Royale magasin som börjar få antydan till spricka?

Inläggav Air 15 maj 2016, 09:30

Tack för info.
Har två FX med sådana magasin en Royale en T12.Gillar inte
dessa magasin har släppt på fjäderspänningen men singelladdar
min Royale använder ibland på T12 då det är trångt att ladda där
är en 4,5mm.Det är en plastig känsla så magasinen håller nog inte
i längden när det ska vara fjädertryck i dom.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Royale magasin som börjar få antydan till spricka?

Inläggav ZaphodB 15 maj 2016, 09:50

Air skrev:Tack för info.
Har två FX med sådana magasin en Royale en T12.Gillar inte
dessa magasin har släppt på fjäderspänningen men singelladdar
min Royale använder ibland på T12 då det är trångt att ladda där
är en 4,5mm.Det är en plastig känsla så magasinen håller nog inte
i längden när det ska vara fjädertryck i dom.


Problemet tror jag är att om man laddar ett magasin med få kulor så då man avfyrat sista kulan så snurrar magasinet förbi alla tomma positioner i magasinet och då slår mässingspinnen i stoppläget hårdare än den skulle gjort om den bara skulle passerat en magasinslot. (Eller vad man ska kalla det, patronläge känns fel på luftvapen....).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer