5 snabba om Impact

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 24 sep 2016, 17:46

Har fastnat för Impacten tyvärr. Tror den ska få ta min Verminator och plats som träningsbössa.
Jag lyckas inte få min verminator att behålla precisionen vid högre hastighet än ca 210-220mps med cal22.
Jag har visserligen fått ganska jämn hastighet på den mellan 170-145 och får ut många skott då, men dock är hastighetskurvan ej helt rak.
Superfin bössa, men hastigheten varierar för mycket mellan första och sista användbara skottet. Det påverkar mer än vad jag är nöjd med.
Skulle kanske fungera bättre med lite längre pipa. Men dels tar det ju en hel kväll att plocka isär och justera varje gång man ska justera vilket jag börjat lessna på.
Och nu har Impacten tyvärr satt sig på mitt psyke, plus att den har utvändig justering av det mesta.
Och jag gillar inte kindstödet och magasinet på Verminatorn.
Jag är en av de som dessutom tilltalas av utseendet på Impacten:)
Och hastighetskurvan på 100 skott med cal 22 ser ju helt magisk plan ut. Och 100 skott 280mps borde ju innebära att man kan bränna av en hel burk om man drar ned
hastigheten på 10m banan.

1 Hur mycket skiljer det i precision på Cal 22 & 25 generellt på ca 40-50m. Antal skott per fyllning tilltalar mycket. Men hur mycket stadigare går en 25grain egentligen.
Jag är fortfarande inne på 22 av gammal hävd men 25 låter lite exotiskt så jag börjar snegla på detta :)

2 Är det någonting mer än regulatorn som skiljer 10J mot FAC. Alltså vad exakt skiljer en 10J och vanlig.
Det finns ju 3 utvändiga justeringar. Har man plockat bort dem på 10J modellen på samma sätt som till Cyklonen, eller är det satt 10J med maxläge på fartställare, hammarfjäderretur och fjäderförspänning.
Förstår inte hur man ska ro ihop alla dessa justeringar och fortfarande behålla 10J utförandet ?
För det lutar åt att köpa en beggad 10J om det hittas.

3 Hur fungerar piplicenser. Går det köpa en pipa löst utan motivering. Alltså vad är kriterierna för att få en piplicens om man in framtiden vill bygga ut bössan?
Blir piplicensen låst till vapnet. I så fall är det ens möjligt att få t.ex en extra .25 eller .177 pipa till ett 10J vapen ? Eller måste man lyfta upp även bössan till licens för att kunna bygga på med pipor?

4 Vem är piptillverkare på Impact?
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Avalonblower 24 sep 2016, 18:43

1. Kaliber 25 är bättre än 22 på alla sätt vid 40-50 meter och i synnerhet om det blåser.

3. Du kan köpa en lös pipa utan licens, om du lämnar i din gamla och låter en vapenhandlare göra bytet. Annars krävs licens.

4. Ämnen kommer från Tyskland, pressning i Sverige av FX själva.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
riqe (26 sep 2016, 06:58)

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Robbix 24 sep 2016, 19:33

Ligger en 10joulare på blocket.


For good or ill my iron will.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Robbix 24 sep 2016, 19:36

2. Du får köpa en justerbar ventil, kostar 500kr. Byts på en minut av vilken 12åring som helst. Sen spänner samma unge hammarfjädern med en annan insexnyckel och pang så är det klart. ;)


For good or ill my iron will.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 24 sep 2016, 20:34

Robbix skrev:2. Du får köpa en justerbar ventil, kostar 500kr. Byts på en minut av vilken 12åring som helst. Sen spänner samma unge hammarfjädern med en annan insexnyckel och pang så är det klart. ;)


For good or ill my iron will.



Ok men den ventil som sitter som orginal på 10j bössorna. Vet du vilket inställt värde den ligger på ?

Hammarfjädern ska väl vara justerbar utifrån, utan verktyg. Är denna funktion strippad från 10J bössorna?
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 25 sep 2016, 15:31

En av jämförelserna jag hittade mellan cal .22 & .25 var riktigt saklig och bra.
För att följa länken så måste du registera dig.



Dock verkar det inte vara överväldigande skillnad i precision.
Mycket mycket mer beroende av kula än av kaliber. Då är vind givetvis inte medtaget
Senast redigerad av Slaskmack 25 sep 2016, 19:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav johansson939 25 sep 2016, 17:37

2. Man behöver inte köpa någonting för att få upp den i fullfart. Bara lossa en plast plupp fram (som dessutom sitter fast som själve djävulen själv) och sen justerar man bara med en vanlig insex.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

5 snabba om Impact

Inläggav Robbix 25 sep 2016, 21:12

Det är en variant det med fördelen med att köpa en ventil är att du kan ställa den steglöst mellan min-max endast med fingrarna. Hammarfjädern är lätt att spänna utan att ta isär bössan.


For good or ill my iron will.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 26 sep 2016, 20:20

ok tack för alla svar. Men då tolkar jag det som att det inte är bortstrippat fler funktioner än att regulatorn
är fast, och att den är förinställd på kanske ?? 100bar

Men hjulet för hammarfjäder och hammarfjäderretur eller vad man ska kalla det är intakt.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Robbix 26 sep 2016, 20:25

Bara att köpa den e precis så som du vill ha den på 10min.


For good or ill my iron will.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 26 sep 2016, 21:25

Aaaaaa varför så dyra hobbys. Kollade just på några youtubeklipp där de satt inom en inch på 60 yards.

Kan tillägga att jag handpumpat i 10 år. Har bickar som Shwratzenegger nu typ :)
En bössa med längre pipa som dessutom har regulator börjar tilltala mer o mer :)
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Sniperr_ 27 sep 2016, 06:35

Inom en inch på 60y är inte mycket att skryta om. Min Cricket är 0.33 inch ctc på 58y
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav ogster 27 sep 2016, 16:03

Sniperr_ skrev:Inom en inch på 60y är inte mycket att skryta om. Min Cricket är 0.33 inch ctc på 58y


Lägg gärna upp en youtubefilm där du skjuter 5serier a 5skott inom 0.33 inch
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav johansson939 27 sep 2016, 18:34

Regulatorn är inte fast. Den går att justera. Och den brukar ligga på cirka 100 bar om jag inte har helt fel.
Det är två alternativt tre justeringar du måste göra för att ändra farten.
Ventilen fram ligger på en 500:- lapp om jag inte har fel.
Byts också väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 27 sep 2016, 20:12

Ok tack för tipsen,
Vad är det som gör en bössa med regulator mer luftsnål. Lång pipa förstår jag ger resultat.
Och även mindre kaliber.
Men jag förstår inte varför en regulator skulle hushålla bättre med luften. Inte mer än att den ger en jämnare kurva.
Men alla klipp jag kollat på nämns ofta regulator och luftsnål i samma mening.

All luft går väl ut genom pipan så det kan ju inte ha någon betydelse hur man pytsar ut den ? eller

Förjävligt dyra magasin till den för övrigt
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Avalonblower 27 sep 2016, 21:08

Regulatorn mäter upp en given mängd luft, precis lagom för ett skott med önskad kraft.

En självregulerande ventil ger alltid lite för mycket eller för lite luft i relation till behovet, olika bra beroende på hur bra systemet är avstämt. När den ger mer luft än vad som krävs så slösar den - i det läget så är regulatorn mera luftsnål.

Av större betydelse är det faktum att ett vapen med regulator kan ha trycktuben fylld till ett högre tryck och ju mer luft tuben rymmer, desto fler skott får man ut.

Ett högt tryck i tuben "stör" alltså inte ett regulatorvapens ventilmekanism, vilket är fallet för ett självregulerande system.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
setter (09 mar 2017, 18:09)

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 28 sep 2016, 09:42

Avalonblower skrev:Regulatorn mäter upp en given mängd luft, precis lagom för ett skott med önskad kraft.

En självregulerande ventil ger alltid lite för mycket eller för lite luft i relation till behovet, olika bra beroende på hur bra systemet är avstämt. När den ger mer luft än vad som krävs så slösar den - i det läget så är regulatorn mera luftsnål.

Av större betydelse är det faktum att ett vapen med regulator kan ha trycktuben fylld till ett högre tryck och ju mer luft tuben rymmer, desto fler skott får man ut.

Ett högt tryck i tuben "stör" alltså inte ett regulatorvapens ventilmekanism, vilket är fallet för ett självregulerande system.


Ok då är det precis som jag tänkte.

Här är ett klipp jag gillar. Speciellt musiken
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Wildes 30 sep 2016, 08:43

som tidigare nämnt:
•Öka regulatortrycket (öka är bara att skruva moturs och titta på manometern, ska du minska trycket måste systemet vara tomt så du inte skruvar MOT trycket, då går saker sönder). Orginal = 100bar, fac 140bar.
• spänna upp hammarfädern till Max på Max. Horisontella skruven som går mot kraftjusteringsjulet skall vara glappfri när hjulet är ställt till Max.
• öka ventilens öppningstid. Mellan pipa och luffttub tar du bort plastlocket och skruvar insexen motsols. Den sitter ganska trögt till början. När du har den jämns med kanten är du ganska rätt. Du kan även köpa den justerbara som nämnts och då gör du justeringarna utan verktyg.

Med dessa justeringar har du ca 285-290mps med en JSB king .25 och ca 260mps med king heavy
Wildes
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 nov 2015, 00:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 05 okt 2016, 18:34

Om man finner att 280mps fungerar bra som högfartsläge.
Hur mycket går det att dra ner hastigheten med enbart fartreglaget då.

Vet att på Verminator är det ca 70% Alltså med samma värden hade det blivit precis under 200mps
Är det ungefär samma proportioner vore det perfekt.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav XXL 05 okt 2016, 19:21

Enbart med fartreglaget så kommer jag ned till ca 250 m/s med på läge Min när Max ger 280 m/s. D v s från runt 45 J till 35 J.
Jag hade hoppats på att kunna justera ned den till 27 J men det går inte med enbart "fartreglaget".
Till skillnad från tidigare modeller påverkar fartreglaget på Impact hammarfjäderspänningen och då blir det ett mera begränsat effektintervall för Max och Min.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 05 okt 2016, 19:33

XXL skrev:Enbart med fartreglaget så kommer jag ned till ca 250 m/s med på läge Min när Max ger 280 m/s. D v s från runt 45 J till 35 J.
Jag hade hoppats på att kunna justera ned den till 27 J men det går inte med enbart "fartreglaget".
Till skillnad från tidigare modeller påverkar fartreglaget på Impact hammarfjäderspänningen och då blir det ett mera begränsat effektintervall för Max och Min.


Oj det var lite synd att det va så lite. Och regulatortrycket kan man ju inte sänka när bössan är trycksatt.
Har du testat justera ned effekten med reglaget för hur långt käglan slår, alltså den som sitter mellan tuben och pipan.
Eller måste man skjuta in den med kronograf för att återställa exakta värden då?

Teoretiskt borde man kunna använda en regulator som har fasta lägen. Alltså inte en steglöst justerbar utan en som har t.ex två värden
140 och 100bar eller liknande som man skulle kunna ändra med tryck i bössan. Det finns förstås inte. Men det skulle kunna gå att tillverka
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav XXL 05 okt 2016, 19:57

Jag har ännu inte inte testat att skruva in justeringen för ventilen till minimal öppning. Bara gjort mindre justeringar.

Det bör nog gå att sänka effekten ytterligare något med denna.
Det finns streckmarkeringar för ventiljusteringen så det bör inte vara något större problem att få tillbaka den tillräckligt exakt i tidigare läge.

En kronograf behöver du ändå för att ha koll på vad du gör.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 06 okt 2016, 16:24

XXL skrev:Jag har ännu inte inte testat att skruva in justeringen för ventilen till minimal öppning. Bara gjort mindre justeringar.

Det bör nog gå att sänka effekten ytterligare något med denna.
Det finns streckmarkeringar för ventiljusteringen så det bör inte vara något större problem att få tillbaka den tillräckligt exakt i tidigare läge.

En kronograf behöver du ändå för att ha koll på vad du gör.


Jo jag har en kronograf. Det jag tänkte var om det hade varit möjlig att först skjuta utomhus på +50 meter.
Sedan köra några inomhustavlor på 10 meter utan att kulfånget gör märken i väggen, för att sedan ut igen.
Altså att man skulle kunna använda främre hammarjusteringen som en fartbegränsare med bra repeterbarhet.
Men jag har kollat runt lite och den är nog snarare till för att tuna in bössan,

Inget man vrider på under tiden man skjuter. Det är för dålig repeterbarhet.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Slaskmack 25 okt 2016, 18:31

Är shoruden på FXbössorna limmad med loctite.
Försöker skruva loss den men vågar nu inte ta i hårdare.
Sitter pipan i bössan kommer rotationsorienteringen att ta skada.

Och plockar jag loss pipan och sätter den i ett skruvstäd så måste man klämma ganska hårt för att undvika att pipan roterar.
Ändkorken lossnade utan problem. Men röret sitter som sten i bössan.
Är den loctitad? I så fall vet någon vilken sort
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: 5 snabba om Impact

Inläggav Avalonblower 25 okt 2016, 18:59

Shrouds brukar sitta med Loctite, en variant som smälter vid ca 90 grader.

En värmekälla utan öppen låga kan lösa problemet, typ en varmluftpistol.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster

  • Sponsorer