Vill köpa fx men vilken?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 27 maj 2017, 14:09

Goddag!

Sorry för ett långt inlägg och många frågor, men tankarna kör velodromrace i skallen.

Ny på forumet och på pcp-skytte. Håller på med några andra skyttesporter men har blivit sugen på detta med luftgevärssport.

Är ute efter ett licensfritt pcp-gevär för att känna på field target. Fastnar man för FT så finns ju även möjligheterna att göra om bössan till licensutförande.
Har stor tomt här hemma så det kommer oavsett bli en del "trädgårds-FT" och andra former av långhållsprecision.

Det är i kalibervalet det största dilemmat ligger. Det kommer nog aldrig bli någon jakt, har 22lr till det. Eftersom andra skyttesporter finns på agendan så vore det skönt att slippa licenskrångel och fler medlemskap. Men blir man helt biten så blir det till att löpa hela linan ut i framtiden.

Har förstått att det är .177 som gäller till FT, så det lutar däråt, men har läst lite diskussioner om bättre bc på grövre diaboler kanske man ska gå upp till .22 utan att kulbanan blir alltför lidande? Skulle .177 funka även i 16j-klassen om man får för för sig att skaffa licens på den?

Så... Tittar på royale 300, 400 och gladiator mk2 (känns som att det kan vara bra med löstagbar tub, inte minst med avseende på valmöjlighet med/utan regulator).
Om jag fattat det rätt är alla ovan nämnda bössor byggda på royale lådan, så är det bara stock och tub som skiljer? Kanske finns andra bössor som är bättre (enkel åtkomst till reservdelar och reparation är ganska viktigt för mig).
Inte helt hundra på alla vapentekniska detaljer så upplys mig gärna. Finns det något annat att tänka på?

Mvh/hjulle
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav börne 27 maj 2017, 14:38

Hjulmuttern skrev:Skulle .177 funka även i 16j-klassen om man får för för sig att skaffa licens på den?

Ja i 16J klassen tror jag inte det är någon som använder annat än just .177 idag!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Nitro 27 maj 2017, 14:53

Välkommen hit!
Jo det är .177 som gäller till FT. Betydligt bättre kulbana än .22 i samma effekt.
Ett tips jag skulle ge dig är att köpa en Feinwerkbau 300S så länge du kör 10J. Skulle du sedan fastna för FT och vilja ta licens så köp en dyrare pcp bössa då.
I 10J klassen så går FWB 300 lika bra som de bästa pcp bössorna fast för en betydligt lägre peng. Då är det bättre att lägga krutet på ett bra FT sikte som du sen kan sätta på din eventuella pcp senare.

FWB 300: 2500-3000:-.
Sikte ink fäste: 5-15000:-

Det är mitt råd
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav dano_swe 27 maj 2017, 15:14

Nitro skrev:FWB 300: 2500-3000:-.
Sikte ink fäste: 5-15000:-

Det är mitt råd


:thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 27 maj 2017, 16:42

Tack för snabba svar.

Jo, har tittat på fwb300 och har skjutit en del med en sådan i yngre dagar. Hittar egentligen ingen logisk förklaring till varför man ska välja pcp i licensfritt utförande när det finns sådana bra och billiga bössor. Kanonprecision och jag gillar den smidiga sidospännaren. Vill pängtera att en fwb inte är utesluten på något sätt. Dock så är jag väldigt sugen på att prova pcp på ett lite seriösare sätt eftersom jag bara provat det någon enstaka gång och me like a lot. Så i slutändas så ska antingen förnuftet eller prylbegäret vinna.

Mvh/hjulle
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav T.Lundberg 27 maj 2017, 17:01

Åk till en välsorterad handlare och prova kläm och känn. Det är väl det enda råd jag kan ge. Eller ja en klubb om sådan finns i närheten eller varför inte forum medlemmar som kan bistå med en demo av den tilltänkta modellen/fabrikatet.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Nitro 27 maj 2017, 17:12

Hjulmuttern skrev: Dock så är jag väldigt sugen på att prova pcp på ett lite seriösare sätt eftersom jag bara provat det någon enstaka gång och me like a lot. Så i slutändas så ska antingen förnuftet eller prylbegäret vinna.


Dåså gå "All in" direkt då kan jag tycka. Köp bra grejer direkt.
Åk gärna till en klubb som Lundberg säger. Där finns möjlighet att få klämma och känna. Dessutom får du mycket goda råd och slipper kanske därmed göra felköp.
Budgetnivå
FX Royal
AA S200 eller 400
AA EV2 om du hittar något beg.
AA MPR om du hittar något beg.

Proffsnivå
Walther LG300-400
AA FTP 900
Steyr
Daystate Tsar
RAW TM 1000
Senast redigerad av Nitro 27 maj 2017, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 27 maj 2017, 20:13

Japp. Får försöka hitta lite olika gevär och prova.
För ett pcp så var väl den tänkta budgeten 10-15kkr inklusive sikte. Kan vara så att det är för snävt?
Behöver man gå upp mer än så i pris för att få bra prylar så blir det nog fwb300.

Aa s200 och s400 är intressanta, hur är det med reservdelar och tillbehör till dessa i sverige? Känslan jag fått när jag läst runt är att som håller en aning högre klass än fx.
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav börne 27 maj 2017, 20:39

Inga problem med delar till en Air arms, kan inte Tobbe på Hurricane fixa (vilket han kan) så beställer man från England!

Sen är det ju så att en Air Arms inte går sönder så det blir aldrig ett problem :wink:

Är grymt nöjd med min AA S400 MPR FT & den har hållit jämna resultat med "proffs" bössorna Nitro nämner på tävling mer än en gång!

Kan dock vara svår att hitta begagnad kanske! AA HFT 500 är efterträdaren men själv gillar jag inte alls kolven på den bössan till FT, den är snygg men gillar inte greppet som är för mycket jaktstuk för min smak som gillar rakare grepp!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Avalonblower 28 maj 2017, 16:07

börne skrev:Inga problem med delar till en Air arms, kan inte Tobbe på Hurricane fixa (vilket han kan) så beställer man från England!

Sen är det ju så att en Air Arms inte går sönder så det blir aldrig ett problem :wink:

Är grymt nöjd med min AA S400 MPR FT & den har hållit jämna resultat med "proffs" bössorna Nitro nämner på tävling mer än en gång!

Kan dock vara svår att hitta begagnad kanske! AA HFT 500 är efterträdaren men själv gillar jag inte alls kolven på den bössan till FT, den är snygg men gillar inte greppet som är för mycket jaktstuk för min smak som gillar rakare grepp!


Ett problem med Air Arms, om man nu ska tävla, är att tuberna är godkända för 10 år och när man måste byta dem så får man riva hela geväret och i princip byta hela stommen hos vapnet.

Att HFT passar bäst till HFT (Hunting Field Target) antyds ju av namnet, den är inte så lämpad till Field Target som ju är en mer statisk tävlingsform.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Avalonblower 28 maj 2017, 16:19

Är ute efter ett licensfritt pcp-gevär för att känna på field target. Fastnar man för FT så finns ju även möjligheterna att göra om bössan till licensutförande.
Har stor tomt här hemma så det kommer oavsett bli en del "trädgårds-FT" och andra former av långhållsprecision.

Det är i kalibervalet det största dilemmat ligger. Det kommer nog aldrig bli någon jakt, har 22lr till det. Eftersom andra skyttesporter finns på agendan så vore det skönt att slippa licenskrångel och fler medlemskap. Men blir man helt biten så blir det till att löpa hela linan ut i framtiden.

Har förstått att det är .177 som gäller till FT, så det lutar däråt, men har läst lite diskussioner om bättre bc på grövre diaboler kanske man ska gå upp till .22 utan att kulbanan blir alltför lidande? Skulle .177 funka även i 16j-klassen om man får för för sig att skaffa licens på den?


OM du blir intresserad av FT så är frågan om du vill tävla internationellt eller nationellt?

Ska du tävla internationellt så gäller 16J och då är 177 det mest praktiska valet.

Ska du tävla nationellt så finns det klasser för både 45J och 10J, det förstnämnda är ett utmärkt val som man samtidigt vill dubblera vapnet som långhållsvapen/allroundgevär.

Väljer man 45J så är kaliber 22 det givna valet för långhållsskytte - i kombination - med möjligheten att tävla FT inom landets gränser.

Ska man däremot bara skjuta långhåll så gäller grövre kalibrar.

Ska man skjuta licensfritt så är kaliber 177 det mest lämpliga valet överlag, i synnerhet för FT och där fill möjlighet att gå upp till 16J.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Superbee 28 maj 2017, 16:44

FWB 300s är ett bra tips, helst ska det sitta en maccarifjäder i, i annat fall är den bara på 7.5J vilket är i klenaste laget för FT

Vad gäller FX så verkar den nya Streamline vara rätt schysst. Typhoon är helt ok som budgetalternativ men den är inte så "rolig, den gör jobbet utan krusiduller. Tror dock inte att jag skulle göra bättre resultat med många andra bössor om vi inte pratar" Steyr-nivå"
Senast redigerad av Superbee 28 maj 2017, 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav börne 28 maj 2017, 17:43

Avalonblower skrev:Ett problem med Air Arms, om man nu ska tävla, är att tuberna är godkända för 10 år och när man måste byta dem så får man riva hela geväret och i princip byta hela stommen hos vapnet.

Att HFT passar bäst till HFT (Hunting Field Target) antyds ju av namnet, den är inte så lämpad till Field Target som ju är en mer statisk tävlingsform.

Finns inga krav på att byta några tuber i FT vad jag vet/hört... sånt trams håller väl bara 10m skyttarna på med! Sen var står det på min tub att den bara är godkänt i 10 år, inget jag sett i alla fall! Sen är ju inte tuben speciellt svår att ta bort om man inte är totalt inkompetent vad gäller att hantera lite verktyg!

Jo att HFT är en HFT bössa vet jag, sa inget om att det är en renodlad FT bössa bara att det är den modell som kom då MPR FT tyvärr försvann.

Man kan ju dock köpa S400 MPR Target & fixa till farten på, är ju inte mycket att byta, tror bara det var hammaren & fjädern som skiljer. Dock är den jävligt tråkig i den vita färgen, kan ju alltid ordnas med svart färg som dano_swe gjort på sin MPR FT.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav ZaphodB 28 maj 2017, 18:49

Superbee skrev:FWB 300s är ett bra tips, helst ska det sitta en maccarifjäder i, i annat fall är den bara på 7.5J vilket är i klenaste laget för FT

Vad gäller FX så verkar den nya Streamline vara rätt schysst. Typhoon är helt ok som budgetalternativ men den är inte så "rolig, den gör jobbet utan krusiduller. Tror dock inte att jag skulle göra bättre resultat med många andra bössor om vi inte pratar" Steyr-nivå"


FX har många trevliga bössor, frågan är bara vad det får kosta och om du vill ha fartomställare, och shrouden är olika effektiv på olika modeller, ex. T12 Whisper är mycket tystare än Streamline, så även Royale 400.

Sen bör du fundera på om du kommer köpa bössan på licens direkt eller vilja uppgradera den efter att du sökt licens senare då olika modeller kostar olika mycket i delar att uppgradera.

Ex. Streamline och Bobcat MK2 har väl båda regulator om jag inte minns helt fel, vet att Streamline har det och det gör den lite dyrare att uppgradera.

Själv har jag samlat på mig en del olika FX i 10J, och var modell har sina för/nackdelar, Typhoon saknar fartreglage, men Whisper modeller är väldigt tyst och jag gillar laddningsmekaniken på Typhoon.

En Cyclone är lätt att skjuta flera skott i snabb följd med men har å andra sidan bara 8 skottsmagasin, Royalen är lite framtung p.g.a luftflaskan (R400/R500), men annars väldigt trevlig.

I vilken del av landet finns du, kanske någon medlem bor i närheten.....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Avalonblower 29 maj 2017, 04:49

börne skrev:
Avalonblower skrev:Ett problem med Air Arms, om man nu ska tävla, är att tuberna är godkända för 10 år och när man måste byta dem så får man riva hela geväret och i princip byta hela stommen hos vapnet.

Att HFT passar bäst till HFT (Hunting Field Target) antyds ju av namnet, den är inte så lämpad till Field Target som ju är en mer statisk tävlingsform.

Finns inga krav på att byta några tuber i FT vad jag vet/hört... sånt trams håller väl bara 10m skyttarna på med! Sen var står det på min tub att den bara är godkänt i 10 år, inget jag sett i alla fall! Sen är ju inte tuben speciellt svår att ta bort om man inte är totalt inkompetent vad gäller att hantera lite verktyg!


Förmodligen så har du helt rätt, det enda jag kan hitta om saken är detta:

För att följa länken så måste du registera dig.



Sidan 20.

Dock så verkar regelverket ovan vara specifikt riktat till 10-meters skytte inomhus och de PCP som används till Field Target kanske inte utsätts för samma påverkan av väder och fukt som får dem att behöva bytas lika ofta.

Huruvida det är enkelt eller svårt att riva ett PCP i sina beståndsdelar är naturligtvis väldigt subjektivt, jag kan bara konstatera att ju färre antal delar man behöver ta isär och sätta ihop desto större brukar sannolikheten vara att en person lyckas - oavsett skicklighetsgrad i skruvande.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 29 maj 2017, 13:05

Kul med många svar!
Men saker och ting blir ju inte lättare..... Man kanske skulle starta på en fwb i 10joule fjäder och lägga pengarna på ett fint sikte som går att flytta vidare om man skulle vilja dra på i lite mer energistinna klasser.
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Patrik 29 maj 2017, 13:22

Hjulmuttern skrev:Kul med många svar!
Man kanske skulle starta på en fwb i 10joule fjäder och lägga pengarna på ett fint sikte som går att flytta vidare om man skulle vilja dra på i lite mer energistinna klasser.

Det tycker jag låter som den bästa idén för ditt FWB går inte ner i pris om du får för dig att sälja det efter ett tag.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Henno3 29 maj 2017, 13:44

FWB 300s upplever jag som mycket lättskjuten. Jag skjuter bättre med den i FT-liknande skytte än både AA TX200 och Ultimate Sporter.
Har sagt det förr, och säger det igen: Kolla på eGun! Utbudet är i det närmaste enormt på dem där.
Jag köpte min 300s Junior där och satte i en Maccarifjäder och den skjuter som En dröm!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Air 29 maj 2017, 13:48

Vill man prova på PCP får man ett fint gevär för pengarna i en FX Typhoon.
Licensfritt 4,5mm ger den ett 100tal skott sen toppar man lätt i luft från
cirka 140bar.Har flera som jag behållt för de är så bra trots att jag köpt dyrare
PCP gevär.Lättmekat hållbart skjuter mycket bra.Har ingen manometer men lätt
att räkna skott i en burk så vet man när det är dags att fylla luft.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav ZaphodB 29 maj 2017, 14:12

Air skrev:Vill man prova på PCP får man ett fint gevär för pengarna i en FX Typhoon.
Licensfritt 4,5mm ger den ett 100tal skott sen toppar man lätt i luft från
cirka 140bar.Har flera som jag behållt för de är så bra trots att jag köpt dyrare
PCP gevär.Lättmekat hållbart skjuter mycket bra.Har ingen manometer men lätt
att räkna skott i en burk så vet man när det är dags att fylla luft.


Finns manometer att eftermontera på Typhoon, jag har gjort det på min T12 Whisper, mycket enkelt, byt bara den delen som man fyller vapnet i mot en med manometer, Hurricane har delarna som behövs i lager.... Jag gillar också Typhoon även om jag har dyrare bössor, det är något speciellt med dom....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Följande användare vill tacka ZaphodB för detta inlägg
Kincop (28 apr 2019, 23:47)

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Superbee 29 maj 2017, 14:44

Min typhoon har regulator, det var ett stort lyft för en liten penning. Sen tycker jag att bullpup-konverteringen lyfte den till en helt ny nivå (när jag lyckades få precisionen att fungera även i BP skrud).

Men då pratar vi pengar som hade räckt till en finare FX från början
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Avalonblower 29 maj 2017, 19:44

Hjulmuttern skrev:Kul med många svar!
Men saker och ting blir ju inte lättare..... Man kanske skulle starta på en fwb i 10joule fjäder och lägga pengarna på ett fint sikte som går att flytta vidare om man skulle vilja dra på i lite mer energistinna klasser.


Det är mycket klokt - ett ändamålsenligt kikarsikte är den enskilt viktigaste komponenten till FT.

En 300 håller värdet och sedan om man vill gå upp till 16J så kan man exempelvis satsa på en HW77/97, TX200 eller LGU och skifta över siktet.

Vill man gå över till PCP och ha konkurrenskraftiga saker så handlar det om helt andra pengar, en ny Steyr med matchande sikte, sidohjul, fästen, skyttekläder, dykartub/fyllkitt osv - räkna med 35-50.000 kr och uppåt.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav dano_swe 29 maj 2017, 19:55

Det tål att sägas mer än en gång - en FWB 300s håller värdet och är en makalöst bra bössa. Tränar man med den kan man hålla jämna steg med lyxbössor oavsett effekt om det inte blåser. FWB var en ögonöppnare för mig när det gäller precision. Eller rättare sagt, ren och skär lycka infann sig! På 50 meter kan man hålla sig inom en guldtia om förutsättningarna är de rätta, det finns det ingen annat gevär i den prisklassen som klarar detta så vitt jag vet.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Nitro 29 maj 2017, 20:31

Avalonblower skrev:Vill man gå över till PCP och ha konkurrenskraftiga saker så handlar det om helt andra pengar, en ny Steyr med matchande sikte, sidohjul, fästen, skyttekläder, dykartub/fyllkitt osv - räkna med 35-50.000 kr och uppåt.


Allt håller jag inte med om.
Sikte håller jag med om att det är väldigt viktigt och som instegs sikte där ser jag
Sidewinder 8-32 = ca: 5000:-
Falcon T50 = 6000:-
Sidewinder ED = 9500:-
Bland toppen Sightron SIII = ca: 15000:-

När det gäller bössa anser i vart fall jag att Walther LG400 tillhör toppskiktet till rimligt pris. I Tyskland billigare än Sverige typ 14500:- som man kanske kan få ner 2000 utan diopter och korntunnel och då är vi nere i 12500:-

Här står en del om bössan som jag nu är en mycket nöjd ägare över.
viewtopic.php?f=115&t=13139

Så säg i 16J klassen en toppbössa med sikte för 20-30000:- beroende på sikte.
Visst det är en hel del slantar i vilket fall och det är därför jag rekommenderar en rigg för typ 10000:- för att prova på ifall FT är kul vilket vi är många som kan skriva under på, framför allt alla träffar med bra folk. Det roliga är att flera toppskyttar gör nästan samma resultat med sin 10000:- rigg (FWB 300 med Falcon T50) som de gör med sin proffsrigg för 30000:- trots effekthandikapp.

Det viktigaste för högt resultat är som vanligt träning samt hålla koll på sin utrustning och vara noga med inskjutning osv. Spelar ingen roll hur bra utrustning du har ifall du inte har koll på grejerna
Senast redigerad av Nitro 29 maj 2017, 20:45, redigerad totalt 3 gånger.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 29 maj 2017, 21:42

Tack så mycket för all input. Det får bli en fwb 300 till FT (nu måste man bara sätta sig in i modellutbudet men en 300s match verkar ju vara lättast att få tag på).

(Med lite risk för att glida undan från fx-ämnet.)
Då är ju bara frågan vilken väg ska man gå för att stilla pcp-suget, något byggbart typ crosman 2250, något billigare typ artemis 900 eller något av lite högre kvalitet men kanske inte det dyraste typ typhoon?
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka Hjulmuttern för detta inlägg
AtlasSphere (13 aug 2017, 16:03)

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer