Ännu en FX Impact .22cal

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Moronicsmurf 03 jun 2017, 15:26

Så efter o länge velat börjat skjuta igen så slog ja te.. fick bli en FX Impact .22cal - o på de montera ja ett Hawke Sidewinder 3-12 sikte, FX no limit ringar o en atlas bipod.. Ja och så en "Cardiopump".. *fan för o tanka denna stora tank till 200 bar*..
FX-Impact-.22cal.jpg


Efter en hel del justerande för kulvikten o dubbelkolla me mobil apps chronon så hamna jag rätt ok för kulan ja vill skjuta med (JSB Heavy).
Gjorde även en optisk nollning.. (trick med en glaskiva, spegel och sätta siktet till infinity) så jag kunde sätta nollan grovt med no-limit siktes ringarna ist för o sedan skjuta in de sista på 25m sittandes vid ett bord.. slutresultatet vart rätt ok trots allt.. 25mm mål på 25m, och 10 skott en som skruva sig lite till vänster o upp där.. får man nog räkna me.

25mm-25m-FX-Impact2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moronicsmurf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 dec 2015, 15:35
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Wildcat

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Patrik 03 jun 2017, 16:08

Har du fler Impact ?

Jag är riktigt nöjd med min i 4,5mm träffar rätt hela tiden :Thumbupp:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Nitro 03 jun 2017, 16:14

Patrik skrev:Jag är riktigt nöjd med min i 4,5mm träffar rätt hela tiden :Thumbupp:

Grattis, det är det jag har längtat efter också.
Träffa rätt hela tiden hade varit guld värt. :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Bara7 03 jun 2017, 16:43

Grattis till ett rätt val av bössa, du kommer ha hur kul som helst med Impact, det enda jag saknar är halvautomat.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav ZaphodB 20 jun 2017, 06:54

Måste bara passa på att fråga i tråden om det finns någon som äger en Impact i 10J och har lyckats få licens på extrapipa i annan kaliber, för det är ju just en av fördelarna med Impacten att det ska vara lätt att växla mellan ex. .177 och .22 eller .25, att .30 är endast licens vet vi redan men hur är det med de andra?

Går det att få licens på extrapipor i 10J?

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Slaskmack 20 jul 2017, 16:26

Du kan få ännu bättre träffbild än så på 25meter...tror jag.

Efter ca 2-3000 skott har jag lyckats komma fram till detta nedan.
Vet inte om dessa resultat kommer att stå sig. Men jag kommer närmare och närmare.
Men jag måste skjuta mer för att se hur konsekvent detta är.
Och jag vet tyvärr att det kan hända saker efter 25meter.
Börjat lära mig vad som gör skillnad och varför.

4 skott i varje hål fartställare 3 olika hastigheter
Osorterade .22 JSB Heavy
21-22 meter


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Pryltokig 22 jul 2017, 08:07

ZaphodB skrev:Måste bara passa på att fråga i tråden om det finns någon som äger en Impact i 10J och har lyckats få licens på extrapipa i annan kaliber, för det är ju just en av fördelarna med Impacten att det ska vara lätt att växla mellan ex. .177 och .22 eller .25, att .30 är endast licens vet vi redan men hur är det med de andra?

Går det att få licens på extrapipor i 10J?

Mvh, ZaphodB


En tanke bara. Köp en Impact tex. i cal. .22 och ta loss pipan. Skicka bössan (UTAN PIPA) till en handlare i ett land där det inte är några problem med lösa LV-pipor (alla utom sverige?). Be handlaren montera en .177-pipa och returnera den kompletta bössan till dig, givetvis i sub 10J. Inga lösa pipor i hanteringen med andra ord. :Thumbupp:
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav _mik_ 22 jul 2017, 08:41

Pryltokig skrev:
ZaphodB skrev:Måste bara passa på att fråga i tråden om det finns någon som äger en Impact i 10J och har lyckats få licens på extrapipa i annan kaliber, för det är ju just en av fördelarna med Impacten att det ska vara lätt att växla mellan ex. .177 och .22 eller .25, att .30 är endast licens vet vi redan men hur är det med de andra?

Går det att få licens på extrapipor i 10J?

Mvh, ZaphodB


En tanke bara. Köp en Impact tex. i cal. .22 och ta loss pipan. Skicka bössan (UTAN PIPA) till en handlare i ett land där det inte är några problem med lösa LV-pipor (alla utom sverige?). Be handlaren montera en .177-pipa och returnera den kompletta bössan till dig, givetvis i sub 10J. Inga lösa pipor i hanteringen med andra ord. :Thumbupp:


Det förändrar väl ingenting. Du blir ju sittande med en pipa som sannolikt gör dig skyldig till vapenbrott ändå. Vill man få tag i en pipa så går det sannolikt att lösa enklare/billigare än så.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ännu en FX Impact .22cal

Inläggav Pryltokig 22 jul 2017, 10:52

_mik_ skrev:
Pryltokig skrev:
ZaphodB skrev:Måste bara passa på att fråga i tråden om det finns någon som äger en Impact i 10J och har lyckats få licens på extrapipa i annan kaliber, för det är ju just en av fördelarna med Impacten att det ska vara lätt att växla mellan ex. .177 och .22 eller .25, att .30 är endast licens vet vi redan men hur är det med de andra?

Går det att få licens på extrapipor i 10J?

Mvh, ZaphodB


En tanke bara. Köp en Impact tex. i cal. .22 och ta loss pipan. Skicka bössan (UTAN PIPA) till en handlare i ett land där det inte är några problem med lösa LV-pipor (alla utom sverige?). Be handlaren montera en .177-pipa och returnera den kompletta bössan till dig, givetvis i sub 10J. Inga lösa pipor i hanteringen med andra ord. :Thumbupp:


Det förändrar väl ingenting. Du blir ju sittande med en pipa som sannolikt gör dig skyldig till vapenbrott ändå. Vill man få tag i en pipa så går det sannolikt att lösa enklare/billigare än så.


Enklast är väl bara att köpa 2x Impact (eller precis hur många du vill och har råd till i olika kaliber) och då är det ju perfekt lagligt och inte samhällsfarligt på något sätt, som det tydligen är om du har en Impact med två pipor. ZaphodB's önskan var ju att köpa en extra pipa till Impact (10J) och då blir ju paradoxen och svårigheten att söka licens på en licensfri del (åtminstone som monterad) till en licensfri bössa, men du får gärna tipsa om ett enklare/billigare sätt.

Vi borde ju åtminstone kunna vara överens om att syftet med lagen, att licensbelägga stomme, pipa, trumma etc. är att förhindra att man enkelt skall kunna köpa ett potent (krut-)vapen, typ Kalashnikov, Magnum .357, Glock etc. i delar och skruva ihop ett vapen som definitivt är licenspliktigt.

Sen må vi då ha olika åsikter om ett licensfritt LV blir licenspliktigt så fort du skruvar isär det, då du per definition sitter med både lös pipa och stomme under en viss tid, minuter eller dagar. (Lös LV-stomme borde väl också vara licenspliktig?)

Jag är väl medveten om att detta är en olöslig fråga på detta forum så jag skall försöka vara tyst i fortsättningen... sorry
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer