Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Bara7 11 jun 2017, 20:30

Tänkte uppdatera min gamla trotjänare, FX Typhoon, det jag gjort är att jag köpte en FX regulator till bössan. Skulle vara 140 Bar variant, men det visade sig att den var inställd på typ 10J.
Följde med ett rör som skall fungera som distans och på så sätt skapa en kammare med eftertrycket som regulatorn är inställd på.
Jag valde att borra i den tub förlängaren jag redan har på bössans lufttub, blir billigare så om det blir fel. Informationen tog jag från FX Streamline som jag fann på FX airguns hemsida annars inget som gav något. Tobbe på Hurricane har hjälpt mig vid frågor, så tack för det.

Började med att mäta ut vart det lilla hålet skulle borras genom tub-väggen, ganska enkelt bara lägga delarna efter varandra och ta måttet där hålet skall vara på tuben. Borrade ett 1.2mm hål genom tub väggen och slipade med Dremeln och slipsten på insidan så inga grader kan skada o-ringarna som befinner sig på både vars en sida om referenshålet på regulatorn och hålet jag precis gjorde i tuben. Sedan var det bara till att trycka in regulatorn i tuben med muttern mot utloppsventilen, i med distansringen, skruva fast ventilen och fylla på luft.

Vid första test skottet gjorde bössan 110 m/s med japan kit, så det var bara till att tömma tuben och justera regulatorn. Lite omständigt, men efter att ha gjort det ett par gånger och med PCP fett på allt så särar man lätt allt med endast händerna. För att justera regulatorn skall man använda sig av en 3mm insexnyckel och en skift- eller fast nyckel till muttern som skall spännas tills rätt tryck är uppnått, läste på tuben att ett kvarts varv var att rekommendera åt gången och det blev väl en sisådär 10 tömningar innan jag kom upp i mina 257m/s som jag önskade med kal .25 och 25gr diabol. En sak som jag upptäckte var att hammaren fick spännas olika vid varje regulator justering för att få ut max fart på diabolen.

Jag skall riva den minst en gång till, då jag nu har en ide om att tillverka en tyngre hammare som ökar tiden då ventilen är aktivt intryckt och därmed kunna minska regulator trycket en aning som nu är runt 160 bar. Nu får jag ut 9 skott från 200 bar i exakt 257m/s och vid det tionde skottet hoppar den ner till 244m/s. Fungerar inte min teori, kanske det blir ytterligare en tub förlängare.

Kul är det i alla fall och man lär sig en massa saker på vägen.

I´ll be back :smt031
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Rudolf91 11 jun 2017, 20:42

Wow, mycket pill blir det :-) Men du är ju på rätt väg att få en bössa till som är kul att skjuta med :arrow:
Kul läsning, lycka till :Thumbupp:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Bara7 13 jun 2017, 11:27

lite uppdatering,
Fyllt på luft i flaskorna så jobbet kan gå vidare.
Svarvade till en ring att trä på inner delen av hammaren som en ring, vägde .77g och den vikten gjorde att hammarfjädern fick justeras ut 2 hela varv, lite mer i längd än vad brickan är tjock( ursprungsvikt 28.4g). Nästa steg blir att svarva en ny innedel till hammaren den kommer att bli i ett stycke och tyngre, mer än ett gram i alla fall.

Jag har flera designer av ventiler som jag gjort och det blev att jag behöll originalet då den klarar att hålla min önskade fart på diabolen.

Bössan gör nu 258m/s enligt senaste justering och i sidovinden(9m/s) på 25m gick träffarna i alla fall ihop, jag klarade inte att hålla bössan stilla nog.

Nu skall jag hålla en dags uppehåll, så hammaren tillverkar jag lite senare.

Vill bara säga att på bilden med regulatorn så är regulatorn felvänd!

Ha de´
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Superbee 13 jun 2017, 19:41

Intressant tråd!
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Bara7 19 jun 2017, 08:11

Var ute och testade bössan igår i björnstorp och den skjuter mycket bra jag menar den skjuter Mycket bra med den hastigheten på 258m/s, som en laser. Sköt första skottet på 15m , smack i metall målet, likaså på 25m, 35m, 55m och stenen på 85m. Dock lite svagt med 9 skott per fyllning vid cirka 60J, men till det den skall användas till så blir det bra. Dock lite problem, den läcker ut luft ur tuben, vet dock inte från var, det syns inget och det hörs inget, det får bli ett dopp i vattenbad. Kors siktet på 4X32 är perfekt till bössan.
Nu blir det lite nya o-ringar och tillverka en ny hammare, så har jag en bra fungerande bössa.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Pellegrini 19 jun 2017, 08:52

Bara7 skrev:.....likaså på 25m, 35m, 55m och stenen på 85m.......


Är inte Björnstorps skjutbana en 50 meters bana längre?
Eller det är numera ok att skjuta 35 meter utanför banan på någon sten, fullständigt nonchalerandes att någon/något kan gå i dungen...
Pellegrini
 
Inlägg: 2106
Blev medlem: 22 sep 2011, 16:12
Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Följande användare vill tacka Pellegrini för detta inlägg
Durbandan (07 jun 2021, 14:04)

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Bara7 19 jun 2017, 09:20

Vindstilla på kvällen tvingade ut en vid flygbanan i malmö naturligtvis, skyttet fortsatte vidare på kvällen på annan plats, avståndet till den stenen i Björnstorp som du menar är 84.4m mätt med laser. provade även 100 och 150m men då blev det ingen träff alltså skrev jag inget om det.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Bara7 30 jun 2017, 19:13

Bössan har nu fått en något tyngre hammare och det gjorde inget för hastigheten eller regulator inställningen, endast behövde fjädern skruvas ut en aning, men tror inte att det hade med vikten att göra utan endast att hammaren blivit något kortare där fjädern sitter. Tror det behöver vara en betydande större viktökning för att få trögheten som önskas, kanske tyngre material kan lösa problemet. Passade även på att krona om pipan och dagens test i Björnstorp visar att den fungerar utmärkt, till och med på 100m sitter skotten i plåten(10x10cm) som jag satte i marken för test. Bössan ligger nu på stadiga 258 m/s ner till 160 Bar och den skjuter som en dröm och min far kan intyga att det blev stor skillnad men framför allt kan man lita på att skotten tar där man förväntar sig att de kommer att träffa. Funderar faktiskt på att göra samma ombyggnad på en ny typhoon fast då i kal .177, då tror jag det blir en kanon bössa. Någon som har en gammal att sälja, måste dock vara LW pipa om det finns med 500mm pipa.
Har endast 4 ggr förstoring på, då bössan är till för annat än prick på 50+ m, så därför har jag ingen rättvis tavla att visa på det avståndet.

Skjut om er :smt022
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Önskar få jämn hastighet med FX Typhoon

Inläggav Bara7 02 aug 2017, 16:29

Sköt idag efter jobbet för att mäta hur långt från krysset jag skall hålla vid olika avstånd.
Först fick jag hög träffpunkter och innan jag förstod att pipan låg på skjutstödet blev jag lite rädd, dock hann jag inte börja skruva på något.
Bra att se att det gör mycket på hur bössan ligger i stödet, se nedan för de olika träffpunkterna.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan blev det tre tavlor:
den första med (tror det var 6 skott) 50m.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan denna med 12 skott.
För att följa länken så måste du registera dig.



därefter testade jag hur bössan fungerar från 180 bar i bössan och 12 skott för att se spridningen, gränsen går vid 160 bar för vad regulatorn håller. Blev en 6 skott innan det faller för mycket.
För att följa länken så måste du registera dig.



Kul med vetenskapliga tester trots att det blåste en hel del klarade bössan sig ganska bra, tänk på att siktet är ett 4 x 32 Jula kikarsikte, så det blir till att gå fram för att se träffbilderna.
För att följa länken så måste du registera dig.



Ha det gött :-P
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer