Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Zeta87 05 okt 2017, 15:52

Air skrev:
Air skrev:Fint men hur justerar man in regulatorn till rätt tryck för 16J.
Bygger man en egen reg testare då.Eller ska man bara skruva
på känn hoppas på tur.

Ingen som vill ta den här frågan nu.
Riktigt jäkla kinkigt va.


Varför köper du inte en HP kit hos Tobbe ? kostar runt 1300 kr.
Användarvisningsbild
Zeta87
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 jan 2014, 01:04
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 ,Hw30s ,HW95

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Air 05 okt 2017, 15:59

Har inte att göra bara med vilket tryck man ska ha på regulatorn skriver ingen
trim tråd här nu brukar inte göra det heller.
En dag har o-ringarna i regulatorn gett upp då byter man dom sen ska den JUSTERAS
in igen.Ska man då grovmäta allt i vedboden eller prova ta isär geväret prova jäkla
jobb.Helst på en Streamline där tuben måste tömmas helt.Var ska man vända sig för
att få den justerad.FX själva tydligen om man vill ha det exakt.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Avalonblower 05 okt 2017, 17:59

Problemet med den här typen av avancerade vapen är att nybörjare har väldigt små möjligheter att få ordning på dem.

Bara genom att ha ett självreglerande vapen med justering av hammarfjäderns slaglängd och dess egen längd gör justeringen avsevärt mer komplex och tidsödande än om man enbart har hammarfjädern att ta hänsyn till.

Kan man nu justera hammarfjäderns slaglängd, hammarfjäderns egen längd, flödet igenom transferporten, twistraten på olika pipliners och dessutom regulatorns tryck ut och in så krävs det verkligen att man vet vad man gör och att man gör det systematiskt med tillgång till rätt verktyg.

Köper man ett vapen på 10J och sedan vill smygtrimma den så är utmaningen numera aktningsvärd. Först måste man ha rätt grejor, sedan måste man kunna montera dem rätt och slutligen så måste man kunna justera in allt korrekt.

Allt detta kräver både baskunskaper i varför man gör vad och till detta en viss erfarenhet så att man kan förstå när något konstigt händer under arbetet.

Vapen som Crown är byggda för att skjutas och inte mixtras med - då funkar de perfekt.

De kan dock fintrimmas ytterligare men det är inget som vem som helst kan göra utan det är en möjlighet för den erfarne entusiasten som har koll, inget annat.

Det finns betydligt enklare vapen att förvärva baskunskaper med och bössor som är mer belönande för nybörjaren att trixa med utan att behöva slita sitt gråa hår av ren frustration....
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
sako72 (05 okt 2017, 21:46)

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Leopold 05 okt 2017, 18:32

Vi har två pcp med regulator i familjen, en AA FTP900 och en FX Royale 400 båda i cal .177.

Inte haft anledning att fundera på regulatortryck, det är fabriksinställt och bössorna skjuter bra och man får ut riktigt många bra skott. Varför ska man fundera på regulatortryck mer än möjligen om man river ner alltihop för att renovera o-ringar osv?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Avalonblower 05 okt 2017, 18:39

Precis - du har inte smygtrimmat dina bössor utan skjuter dem som tillverkaren har avsett..
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav ZaphodB 05 okt 2017, 18:49

Air skrev:Har inte att göra bara med vilket tryck man ska ha på regulatorn skriver ingen
trim tråd här nu brukar inte göra det heller.
En dag har o-ringarna i regulatorn gett upp då byter man dom sen ska den JUSTERAS
in igen.Ska man då grovmäta allt i vedboden eller prova ta isär geväret prova jäkla
jobb.Helst på en Streamline där tuben måste tömmas helt.Var ska man vända sig för
att få den justerad.FX själva tydligen om man vill ha det exakt.


Kan bidra med lite kunskap, då jag hjälpt en medlem som skaffat licens på en Streamline att installera delarna, för att tömma ur all luft är enklaste sättet att ta av kolven, skruva loss hammarfjäderjusteringen och plocka ut allt utom hammaren därifrån, efter detta så ser du till att vapnet är oladdat och att säkringen är osäkrad. (Funkar på alla FX som jag känner till möjligen med undantag för Impact, Crown och de allra nyaste).

Använd en metallstav som passar in i hammaren och en vanlig hammare som du knackar med försiktigt så att lyften pyser ut genom pipan tills dess att tuben är tom, då är det bara att skruva av den.

Skulle inte tro att regulatorn behöver justeras om du bara ska byta O-ringarna så länge du inte skruvar på inställningarna på den.

Var däremot väldigt noga med regulatorn monteras tillbaks åt samma håll som den satt, då jag hjälpte en forummedlem som skaffat licens byta regulator så tryckte jag ut den gamla med en FX handpump efter att tuben var separerad från vapnet, ett försiktigt pump så kom regulatorn utfarandes....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Nitro 05 okt 2017, 18:59

Grabbens bössa FX Royal med regulator .22 blev optimerad för just 27J av FX. Jag provade skruva in hammarfjädern mer men fick inte ut mkt högre effekt. Så där var reggen bra inställd.
Vi valde även en 500cc flaska till den. Skulle tro att 300 bra skott kunde vi nog få ut. Nu har vi en .177 pipa till den på licens och vill ha den i 16J. Jag var lite bekymrad över att regulatorn kanske behövde justeras för att den skulle landa på 16J.
Men den gav runt 20J efter kaliberbyte så efter att skruva ut hammarfjädern lite så landade den på 16J.
Har dock inte provat hur många skott vi får ut då jag hellre skjuter med min Waltherbössa och grabben är iväg på smideskurs ett år i Sveg.
Senast redigerad av Nitro 05 okt 2017, 19:08, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav _mik_ 05 okt 2017, 18:59

ZaphodB skrev:
Air skrev:Har inte att göra bara med vilket tryck man ska ha på regulatorn skriver ingen
trim tråd här nu brukar inte göra det heller.
En dag har o-ringarna i regulatorn gett upp då byter man dom sen ska den JUSTERAS
in igen.Ska man då grovmäta allt i vedboden eller prova ta isär geväret prova jäkla
jobb.Helst på en Streamline där tuben måste tömmas helt.Var ska man vända sig för
att få den justerad.FX själva tydligen om man vill ha det exakt.


Kan bidra med lite kunskap, då jag hjälpt en medlem som skaffat licens på en Streamline att installera delarna, för att tömma ur all luft är enklaste sättet att ta av kolven, skruva loss hammarfjäderjusteringen och plocka ut allt utom hammaren därifrån, efter detta så ser du till att vapnet är oladdat och att säkringen är osäkrad. (Funkar på alla FX som jag känner till möjligen med undantag för Impact, Crown och de allra nyaste).

Använd en metallstav som passar in i hammaren och en vanlig hammare som du knackar med försiktigt så att lyften pyser ut genom pipan tills dess att tuben är tom, då är det bara att skruva av den.

Skulle inte tro att regulatorn behöver justeras om du bara ska byta O-ringarna så länge du inte skruvar på inställningarna på den.

Var däremot väldigt noga med regulatorn monteras tillbaks åt samma håll som den satt, då jag hjälpte en forummedlem som skaffat licens byta regulator så tryckte jag ut den gamla med en FX handpump efter att tuben var separerad från vapnet, ett försiktigt pump så kom regulatorn utfarandes....

Mvh, ZaphodB



Nä, det är inte något särskilt bra arbetsgång. Det finns en kanal som exponerar ventilen, man ansätter den med en 3mm insexnyckel och låter det där blöda ur utan extra demontering av vapnet.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav ZaphodB 05 okt 2017, 19:32

_mik_ skrev:
ZaphodB skrev:
Air skrev:Har inte att göra bara med vilket tryck man ska ha på regulatorn skriver ingen
trim tråd här nu brukar inte göra det heller.
En dag har o-ringarna i regulatorn gett upp då byter man dom sen ska den JUSTERAS
in igen.Ska man då grovmäta allt i vedboden eller prova ta isär geväret prova jäkla
jobb.Helst på en Streamline där tuben måste tömmas helt.Var ska man vända sig för
att få den justerad.FX själva tydligen om man vill ha det exakt.


Kan bidra med lite kunskap, då jag hjälpt en medlem som skaffat licens på en Streamline att installera delarna, för att tömma ur all luft är enklaste sättet att ta av kolven, skruva loss hammarfjäderjusteringen och plocka ut allt utom hammaren därifrån, efter detta så ser du till att vapnet är oladdat och att säkringen är osäkrad. (Funkar på alla FX som jag känner till möjligen med undantag för Impact, Crown och de allra nyaste).

Använd en metallstav som passar in i hammaren och en vanlig hammare som du knackar med försiktigt så att lyften pyser ut genom pipan tills dess att tuben är tom, då är det bara att skruva av den.

Skulle inte tro att regulatorn behöver justeras om du bara ska byta O-ringarna så länge du inte skruvar på inställningarna på den.

Var däremot väldigt noga med regulatorn monteras tillbaks åt samma håll som den satt, då jag hjälpte en forummedlem som skaffat licens byta regulator så tryckte jag ut den gamla med en FX handpump efter att tuben var separerad från vapnet, ett försiktigt pump så kom regulatorn utfarandes....

Mvh, ZaphodB



Nä, det är inte något särskilt bra arbetsgång. Det finns en kanal som exponerar ventilen, man ansätter den med en 3mm insexnyckel och låter det där blöda ur utan extra demontering av vapnet.


Det fungerar också, men ofta så blir det en "ketchupeffekt" om man kör den metoden, därav att jag föreslog en alternativ metod, dessutom fungerar min metod på alla FX tidigare än Impact / Crown, hålet du talar om dök upp först på Royaleblocket.... Försök hitta det på en Cyclone eller Typhoon bara för att ta två exempel.

Och Typhoon Whisper är också ett exempel på vapen där tuben inte kan demonteras innan den är tömd.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Air 05 okt 2017, 19:48

Nitro skrev:Grabbens bössa FX Royal med regulator .22 blev optimerad för just 27J av FX. Jag provade skruva in hammarfjädern mer men fick inte ut mkt högre effekt. Så där var reggen bra inställd.
Vi valde även en 500cc flaska till den. Skulle tro att 300 bra skott kunde vi nog få ut. Nu har vi en .177 pipa till den på licens och vill ha den i 16J. Jag var lite bekymrad över att regulatorn kanske behövde justeras för att den skulle landa på 16J.
Men den gav runt 20J efter kaliberbyte så efter att skruva ut hammarfjädern lite så landade den på 16J.
Har dock inte provat hur många skott vi får ut då jag hellre skjuter med min Waltherbössa och grabben är iväg på smideskurs ett år i Sveg.

Är nog högst troligt att regulatorn behöver justeras där.Sen har regulatortrycket inte bara med effekt att göra.
Högt regulatortryck= jämna skott
Lågt regulatortryck=många skott
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav _mik_ 05 okt 2017, 19:49

ZaphodB skrev:
_mik_ skrev:
ZaphodB skrev:
Air skrev:Har inte att göra bara med vilket tryck man ska ha på regulatorn skriver ingen
trim tråd här nu brukar inte göra det heller.
En dag har o-ringarna i regulatorn gett upp då byter man dom sen ska den JUSTERAS
in igen.Ska man då grovmäta allt i vedboden eller prova ta isär geväret prova jäkla
jobb.Helst på en Streamline där tuben måste tömmas helt.Var ska man vända sig för
att få den justerad.FX själva tydligen om man vill ha det exakt.


Kan bidra med lite kunskap, då jag hjälpt en medlem som skaffat licens på en Streamline att installera delarna, för att tömma ur all luft är enklaste sättet att ta av kolven, skruva loss hammarfjäderjusteringen och plocka ut allt utom hammaren därifrån, efter detta så ser du till att vapnet är oladdat och att säkringen är osäkrad. (Funkar på alla FX som jag känner till möjligen med undantag för Impact, Crown och de allra nyaste).

Använd en metallstav som passar in i hammaren och en vanlig hammare som du knackar med försiktigt så att lyften pyser ut genom pipan tills dess att tuben är tom, då är det bara att skruva av den.

Skulle inte tro att regulatorn behöver justeras om du bara ska byta O-ringarna så länge du inte skruvar på inställningarna på den.

Var däremot väldigt noga med regulatorn monteras tillbaks åt samma håll som den satt, då jag hjälpte en forummedlem som skaffat licens byta regulator så tryckte jag ut den gamla med en FX handpump efter att tuben var separerad från vapnet, ett försiktigt pump så kom regulatorn utfarandes....

Mvh, ZaphodB



Nä, det är inte något särskilt bra arbetsgång. Det finns en kanal som exponerar ventilen, man ansätter den med en 3mm insexnyckel och låter det där blöda ur utan extra demontering av vapnet.


Det fungerar också, men ofta så blir det en "ketchupeffekt" om man kör den metoden, därav att jag föreslog en alternativ metod, dessutom fungerar min metod på alla FX tidigare än Impact / Crown, hålet du talar om dök upp först på Royaleblocket.... Försök hitta det på en Cyclone eller Typhoon bara för att ta två exempel.

Och Typhoon Whisper är också ett exempel på vapen där tuben inte kan demonteras innan den är tömd.

Mvh, ZaphodB



Det är en ganska modest puff tack vare regulatorn som begränsar flödet. Kan man gilla det så är det två skruvar som håller stocken följt av blödning genom sidoporten och sedan är det bara att ratta tub. Med det inte sagt att det är fel på din metod, den funkar alldeles utmärkt, bara lite onödigt skruvande...om man inte avser byta fjäder och stoppa i hammarvikt när man ändå skruvar. All in all så har jag svårt att föreställa mig en mekvänligare konstruktion om man kan bortse från låsningen av ventilfjädern.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Air 05 okt 2017, 19:58

Sen kan jag tycka att det är synd att FX inte har valbart om man vill ha regulator eller
inte.Kontaktade FX om att jag ville ha ett gevär utan reg men nej alla har det nu vi
monterar till låg kostnad så fick det bli.
Skulle jag välja med regulator så får det bli med egen manometer för regulatorn som
kan justeras utifrån på plats i geväret.Eller så köper man ett fint fjädergevär för mycket
mindre pengar skjuter jämnast av alla bara spänna skjuta njuta. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Nitro 05 okt 2017, 20:12

Som vanligt så handlar det om syftet med sitt skytte. Därefter kan man ställa olika krav på sin utrustning.
1. Plinking
2. Lagom seriöst skytte på baksidan eller vill prova på BR eller FT och har lite krav på prylarna.
3. Alternativt vilja ha prylar som man kan hävda sig med vid tävling.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Leopold 05 okt 2017, 22:35

Vad gäller match-gevär och -pistoler i pcp är det regulator som gäller. Där är det både många bra skott man vill ha och att de ska vara superjämna. Inte antingen eller utan både ock.

En smula oklart var regulatortrycket ligger på typiska 16J matchgevär som Steyr, Walther, AA men gissar runt 80-90 Bar. På min AA FTP900 bör man inte skjuta under 100 bar tubtryck, då börjar det svaja litet med dalande träffbilder.

Hur mycket effekt man kan/bör ta ut från detta regulatortryck kan nog variera men inga problem att köra 10 J strypt via transferporten med utmärkt prestanda. Uppåt vet jag inte.

Vad FX Royale 400 ligger på för regulatortryck har jag ingen uppfattning om ännu (mest relevant med tanke på förmodad likhet med Streamline), inte skjutit slut en enda tubfyllning ännu... nere på 140 Bar nu efter en oherrans massa magasin i div effekter.

Enligt spec ska regulatorn vara inställd att fixa upp till 24 J på fullfartsläget så eventuellt ligger denna regulator inställd på ett litet högre tryck än vad man ser i dedikerade 16J-vapen. Återstår att se vid vilket tryck den fabriksställda regulatorn "kliver av" på R400, återkommer om det när jag vet. Tänker att det kan vara lämpligt att kolla detta i fullfartsläget, bör vara det som är snabbast utslagsgivande.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ååååh vad jag vill ha en Streamline!

Inläggav Beangan 05 okt 2017, 22:49

Anledningen till att din bössa börjar bli ostadig under 100bar Leopold, är för att reggen från fabrik är ställd på 100bar

Ev2 har samma arbetstryck som original.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Följande användare vill tacka Beangan för detta inlägg
Leopold (05 okt 2017, 22:58)

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer