Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Jehem 16 okt 2018, 10:43

Tänk skaffa mig en fx crown 22 i licensutförande men undrar vilken liner man ska välja, vill nämligen både skjuta pellets och slug kulor i samma pipa, någon med erfarenhet? Hört att båda har liknanderäffelstigning 1.19 men att den vanliga linern smalnar av mot mynningen, någon som vet om det stämmer? Någon som vet om slug funkar i dessa pipor eller om man måste köpa slugpipan? Om så är fallet funkar slugpipan med vanliga pellets också med hyfsad precision?
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Air 16 okt 2018, 12:40

Men tanken med olika liners från FX är att vill man få ut det bästa med viss amo
väljer man en liner för det.
Sen kan man säkert mata vad som helst i sin liner men beror på vad man har för krav.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Sweron (17 okt 2018, 22:51)

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Jehem 16 okt 2018, 14:53

Ja Självklart, men det kanske är så att både någon typ av pellet och slug kula går bra i samma liner? så tänkte jag, någon kanske har testat?
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Leopold 16 okt 2018, 16:37

Inte så välbekant med "slug-kula" vad gäller luftvapen, menar du något gevärskuleformat i stil med Piledriver, eller kulor av typ Minié-form utan "boat tail" med en inverterad kon i baken istället?

De senare typerna brukar dels vara avsevärt tyngre än motsvarande diaboler, får därmed betydligt lägre projektilhastighet vid given effektnivå och borde åtminstone teoretiskt behöva en brantare räffelstigning bara av den anledningen. Sedan är dessa typer typiskt rotationsstabiliserade (till skillnad mot diaboler som är mest "drag"-stabiliserade typ badmintonboll), då blir det mer kritiskt att ha rätt räffelstigning.

Så kort sagt: tror det är svårt att hitta en pipa som fungerar riktigt bra för båda (tre?) typerna av projektiler, kanske det går att hitta en kompromiss men det får någon som testat berätta mer om.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Jehem 16 okt 2018, 17:32

Jag förstår, det är väl ganska nytt i de mindre kalibrarna i Sverige. Piledriver kan man nog säga, eller egen gjutna, de ser ut som kulor från ett vanligt gevär fast ofta lättare och mindre.

Jo de är tyngre å andra sidan kan man mata på med mera luft och i samma hastighet som en diabol så är BCt på projektilen så mycket bättre. Delvis mera energi mot målet och flakare skjutbana.

Ja det kan nog vara ganska kritiskt, men fx gör slug pipor idag, men man kanske vill vara begränsad till bara slug tänker jag.

Ja det är ju ganska nytt, men hoppas någon har testat man vill du som sagt inte köpa fel, investeringen är ju rätt så stor både i tid och pengar.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Air 16 okt 2018, 17:43

Gå till källan FX airguns direkt de har säkert tabeller för deras liners.
Sen får du kravspeca din beställning hos återförsäljaren.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 16 okt 2018, 19:57

Den typ av Slugs som FX är tänkt till.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Blackpowder för detta inlägg
Leopold (16 okt 2018, 20:29)

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Leopold 16 okt 2018, 20:39

Den där projektiltypen är ny för mig, tack för klarläggande.

Ett par reflektioner är dels att den ser väldigt dyr ut att tillverka, en annan att den missar en viktig egenskap som fanns redan i Minié-kulan som introducerades vid tiden för amerikanska inbördeskriget: den kulan utformades för att täta mot vapnets räffling när den blåser upp sig av trycket bakifrån. Ser inte att denna "slug" har den egenskapen alls utan verkar vara utformad enbart som en dedikerad jaktkula med maximal expansion vid träff som designmål.

Jag skulle behöva se bevis på att den här typen av kula kan prestera precisionsmässigt vettigt för målskytte jämfört med de alternativ som finns inkl trad diaboler och - för de som laborerar med högre effekter - ogivalformade massiva projektiler typ piledriver och Minié-typen. Och pratar vi cal. 22 så är price/performance mot .22 LR naturligtvis intressant som jämförelse, både precisions- och effektmässigt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Incite 16 okt 2018, 20:59

Leopold skrev:Den där projektiltypen är ny för mig, tack för klarläggande.

Ett par reflektioner är dels att den ser väldigt dyr ut att tillverka, en annan att den missar en viktig egenskap som fanns redan i Minié-kulan som introducerades vid tiden för amerikanska inbördeskriget: den kulan utformades för att täta mot vapnets räffling när den blåser upp sig av trycket bakifrån. Ser inte att denna "slug" har den egenskapen alls.

Jag skulle behöva se bevis på att den här typen av kula kan prestera vettigt jämfört med de alternativ som finns inkl trad diaboler. Och pratar vi cal. 22 så är price/performance mot .22 LR naturligtvis intressant som jämförelse, både precisions- och effektmässigt.



Kolla in Matt Dubber på YT. Han har varit med att utveckla FX's slug-liners. Där visar han även prov på vad utrustningen kan prestera.
Minns jag rätt så använder Matt ammo från NSA, kallpressade projektiler. Nick tillverkar ammo av väldigt hög kvalitet.
Denna typ av ammunition till luftvapen är relativt ovanlig i Sverige idag. Diabolen är tveklöst vanligast i Sverige, än iaf.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Leopold 16 okt 2018, 21:09

Så det enda man kan skjuta i dessa "FX slug"-pipor är väldigt speciella projektiler som tillverkas av Matt Dubber?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 16 okt 2018, 21:12

För att följa länken så måste du registera dig.

Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 16 okt 2018, 21:15

Vi har bara sett början på detta.
Inom några år så finns det helt nya projektiler som vänder på begreppen.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Leopold 16 okt 2018, 21:36

Blackpowder skrev:Vi har bara sett början på detta.
Inom några år så finns det helt nya projektiler som vänder på begreppen.


Jo det får man hoppas. Ser iofs inga tecken på det av det som visats hittills, verkar främst optimerade för terminalballistik och jakt, precision har jag ingen oberoende tillförlitlig info om så det får man lämna till framtida tester att ta reda på.

Kollade priserna på ammo där på Nielsen, man får riktigt hyfsad 22LR ammo för dom pengarna... typ det dubbla av vad jag ger för Norma 2 eller CCI Standard som jag ser som helt ok ammo.

En av anledningarna att jag själv fastnat för just luftvapen är att det är lättillgängligt och billigt att träna varsomhelst men jag kan förstå att man kan ha andra saker som kan kännas intressanta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 16 okt 2018, 21:44

Leopold skrev:
Blackpowder skrev:Vi har bara sett början på detta.
Inom några år så finns det helt nya projektiler som vänder på begreppen.


Jo det får man hoppas. Ser iofs inga tecken på det av det som visats hittills, verkar främst optimerade för terminalballistik och jakt, precision har jag ingen oberoende tillförlitlig info om så det får man lämna till framtida tester att ta reda på.

Kollade priserna på ammo där på Nielsen, man får riktigt hyfsad 22LR ammo för dom pengarna... typ det dubbla av vad jag ger för Norma 2 eller CCI Standard som jag ser som helt ok ammo.

En av anledningarna att jag själv fastnat för just luftvapen är att det är lättillgängligt och billigt att träna varsomhelst men jag kan förstå att man kan ha andra saker som kan kännas intressanta.


Både JSB och H&N är rätt pigga på att ta fram nya konstiga projektiler så varför skulle de inte kunna ta fram en "FX-SLUG"
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Jehem 16 okt 2018, 22:03

Ja precis, sådana, sluga eller andra som man gör själv, hur tror ni de skulle gå i en vanlig liner? Eller B liner? Eller hur skulle en diabol gå i en slug liner? Någon som kan/vill testa?
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Leopold 16 okt 2018, 22:17

Blackpowder skrev:
Leopold skrev:
Blackpowder skrev:Vi har bara sett början på detta.
Inom några år så finns det helt nya projektiler som vänder på begreppen.


Jo det får man hoppas. Ser iofs inga tecken på det av det som visats hittills, verkar främst optimerade för terminalballistik och jakt, precision har jag ingen oberoende tillförlitlig info om så det får man lämna till framtida tester att ta reda på.

Kollade priserna på ammo där på Nielsen, man får riktigt hyfsad 22LR ammo för dom pengarna... typ det dubbla av vad jag ger för Norma 2 eller CCI Standard som jag ser som helt ok ammo.

En av anledningarna att jag själv fastnat för just luftvapen är att det är lättillgängligt och billigt att träna varsomhelst men jag kan förstå att man kan ha andra saker som kan kännas intressanta.


Både JSB och H&N är rätt pigga på att ta fram nya konstiga projektiler så varför skulle de inte kunna ta fram en "FX-SLUG"


Hoppas jag inte missförstås, jag tycker det är skitintressant med nya grepp. Bara en sån sak som att "fylla ut" det mesta av den hopplöst usla aerodynamiken i en typisk blydiabol med luft som i fallet "slugs" är ju spännande med jag saknar som sagt detta med någon typ av kjol som kan blåsas upp bakifrån och uppnå den kritiska tätning som krävs för riktigt bra precision (som jag fattat förutsättningarna för det). Vilket var anledningen att jag inte tänder på alla cylindrarna just på den idén.

En annan idé är att "fylla ut" en mer aerodynamiskt vettig form med ett material av lägre densitet, kanske till och med ett miljövänligare alternativ typ någon lämplig blyfri alloy. Kanske man kan skapa dylika alloyer som har liknande egenskaper som bly dvs hyfsat mjuka så "kjolen" kan täta ordentligt? Detta kan säkert bli en ny tråd på forumet, inser att det inte bidrar direkt till trådskaparens frågeställning men som sagt mycket intressant.

Jag kan garantera att nya lovande koncept kommer att testas mer eller mindre omedelbart av alla de som pysslar med FT till exempel, alla söker med ljus och lykta efter bättre projektiler dvs mindre vindkänsliga och rakare kulbana givet den effekt som gäller.

Av Nielsens special-ammosajt blev jag i alla fall rätt klar över att deras projektiler inte passar särskilt bra i trad FX Smoothtwist-pipor och det är knappast förvånande. Dessa pipor har en väldigt mycket lägre verklig "twist-rate" än vad som är brukligt på övriga luftvapen, kan knappast funka på projektiler som är spinnstabiliserade utan de kommer att välta in i målet godtyckligt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Leopold 16 okt 2018, 22:50

En fråga jag är litet nyfiken på är det TS skriver om att skillnaden mellan "slug-pipor" och "vanliga pipor" dvs för diaboler inte skulle ligga i att det skiljer i räffelstigning, utan att det skulle handla om att de senare är chokade men att att "slug-pipor" inte är det.

Kan denna information bekräftas? Jag tycker det låter litet konstigt eftersom detta med choking är något man ser på på många match-vapen inte minst i kaliber 22LR med liknande projektilegenskaper som dessa "slugs", iof oftast massivt bly i kulorna där och tyngre men liknande annars. I matchpistoler såväl som i gevär efter min erfarenhet.

Varför skulle en "slug-pipa" inte vara chokad? Bara nyfiken.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Air 17 okt 2018, 01:40

Incite skrev:
Leopold skrev:Den där projektiltypen är ny för mig, tack för klarläggande.

Ett par reflektioner är dels att den ser väldigt dyr ut att tillverka, en annan att den missar en viktig egenskap som fanns redan i Minié-kulan som introducerades vid tiden för amerikanska inbördeskriget: den kulan utformades för att täta mot vapnets räffling när den blåser upp sig av trycket bakifrån. Ser inte att denna "slug" har den egenskapen alls.

Jag skulle behöva se bevis på att den här typen av kula kan prestera vettigt jämfört med de alternativ som finns inkl trad diaboler. Och pratar vi cal. 22 så är price/performance mot .22 LR naturligtvis intressant som jämförelse, både precisions- och effektmässigt.



Kolla in Matt Dubber på YT. Han har varit med att utveckla FX's slug-liners. Där visar han även prov på vad utrustningen kan prestera.
Minns jag rätt så använder Matt ammo från NSA, kallpressade projektiler. Nick tillverkar ammo av väldigt hög kvalitet.
Denna typ av ammunition till luftvapen är relativt ovanlig i Sverige idag. Diabolen är tveklöst vanligast i Sverige, än iaf.

Bra tips från Incite klargör det mesta för den som vill.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 17 okt 2018, 07:44

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är kalibern 4,5mm som begränsar oss idag.
Gör en pipa i 3,5 eller 4,0mm så öppnar du helt nya möjligheter.
0,4 gram i 280m/s ger 16 Joule, gör den sedan i en mindre kaliber så får du en lång fin kula som har bra BC, ingen vindavdrift och rak kulbana.
Det enda som förvånar mig är att ingen gjort det ännu... ska jag bli först ut?
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Blackpowder för detta inlägg
Leopold (18 okt 2018, 22:03)

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 17 okt 2018, 07:48

Sorry för off topic.... borde bli en egen tråd med utveckling av Ballistik och nya kalibrar :D
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Jehem 17 okt 2018, 08:06

Det är okej,

Jag läste på en amerikans sida att den vanliga pipan är chokad , vet inte om det stämmer, kanske är slugpipan också chokad men i mindre grad, jag vet inte.

Men precis som du tänker så är slugen dyr och därför skulle man kunna mängd träna med diaboler och sedan jaga med slugen.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Blackpowder 17 okt 2018, 08:53

Jag har inte läst på allt för mycket på X-Liners men de verkar ha 1:21" twist på .22 liners, det skiljer ju inte så mycket från 1:17,7" som är standard för Lothar Walter vanliga räfflade pipor, därmed borde det funka bra med vanliga diaboler i X-Liners.
Det enda som är klart är att "Slugs" inte funkar i Smooth-twist, antagligen för kort sträcka för att ge kulan tillräcklig rotation.
Eftersom man vill skjuta "Slugs" i Amerikat så var FX tvungna att ta fram ett alternativ till "Smooth-Twist"....
För en "Slug" behöver rätt twist för att stabiliseras, annars blir det skit.
En Diabol funkar med Smooth-twist som knappt ger kulan någon rotation, enbart pga diabolen inte behöver så mycket rotation egentligen, i en vanlig pipa kanske den har för mycket rotation egentligen?
En sak till som skiljer, en "Slug" är mer känslig för rätt kaliber på pipan eftersom den inte kan anpassa sig lika lätt som en diabol.
Därför har FX tagit fram en X-pipa som funkar med NSA slugen som är .217", alltså man har anpassat pipan efter en given kula.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav arrowinapple 17 okt 2018, 11:40

För att slugs / gjutna massiva ska funka bra bör man nog ner ännu mer för att den ska stabilisera.
Anschutz har haft 1:14 i sina korthållsbössor för då gav kula 40 grain och hastigheten kring 300 m/s den bästa träffbilden. Men numera är 1:16 vanligt i Anschutz pipor.
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Jehem 17 okt 2018, 21:09

I 22 caliber kan man ju köra med 21 eller 22 grain och uppåt, så de behöver inte alls vara jätte tunga.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilken liner till fx crown cal 22 eller annan kaliber?

Inläggav Silwer 18 okt 2018, 14:50

Saken är väl att FX inte direkt satsar på FT intermationellt iaf.

Utan de här sakerna är för BR långhållsskytte som de håller på med i USA, och deras FT nationellt .177 är redan 25J.

Hurivida dessa liners har en vettig funktion så tillkommer det att knappast vad som görs i Sverige eller FT intrernationellt, och ärligt behövs det?

FX har en stor marknad där borta och amerikaner vill gärna ha mängder av val, så et inbringar pengar.

För er här som som skjuter FT 16J är detta knappast nåt att funderna på, mösjligen om ni just skjuter bänk på längre håll.

FT beror på så många andra saker att just detta knappast skulle påverka mycket, okända avstånd och knappast hur bra ni själva skjuter.

Jag menar om det bara var om att höja träffara för poäng så gå tillbaka till .22 40J.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer