Kula i loppet?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 24 sep 2019, 23:00

Hej alla FX vänner...
Jag har sedan ett tiotal år sen köpt Fx:s luftvapen ...älskar dom... typ Cyclone, R500 , Wildcat, Impact mk2 och nu Crown...
Har kvar allihopa , Royalen har alltid varit min favorit, och det tror jag beror enbart på att jag gillar siktet på den bössan... men nu när man har både Impacten och
Crownen (Som jag inte har börjat skjuta med ännu) som ska vara det best of the best... men
nu till saken ... Hur vet man om den är laddad dvs kula i loppet... på min R500 kan man känna det med "safty switchen" blir ett annat motstånd när den är laddad eller ej.
Det gör den inte på Impacten eller Crownen...

Frågan kan kännas dum men, när man sitter vid ett pass och har kanske precis skjutit och tar en paus och då minns man inte om man laddat om... vilket man oftast/ibland gör
reflexmässigt eller inte... eller kommer inte ihåg... vill inte prova för att väcka uppmärksamhet...

Hur gör ni?

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav börne 25 sep 2019, 06:11

Inte svårare än att man drar ett skott i en säker riktning i backen, sen är det garanterat tomt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kula i loppet?

Inläggav Bara7 25 sep 2019, 07:29

Vill du vara helt säker så för du aldrig fram matarpinnen förrän det är dags.
Om du inte skjuter, tar du bara ut magasinet och säkrar bössan.
Har du matat in bly i pipan, ja då får du helt enkelt tömma den, skjuta ett skott i marken eller ta läskstången och trycka ut.
Jag kör med första varianten.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 25 sep 2019, 17:30

Bara7 skrev:Vill du vara helt säker så för du aldrig fram matarpinnen förrän det är dags.
Om du inte skjuter, tar du bara ut magasinet och säkrar bössan.
Har du matat in bly i pipan, ja då får du helt enkelt tömma den, skjuta ett skott i marken eller ta läskstången och trycka ut.
Jag kör med första varianten.



Jovisst... men ni förstår inte vad jag menar.... skjuta i backen visst... men då
har du skrämt bort bytet... det var som sagt lätt på Royalen för på den
kände man skillnad på säkringen...
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav börne 25 sep 2019, 17:35

Detta är ju inget jaktforum, så mitt svar var tänkt ifall du sitter på en skjutbana.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kula i loppet?

Inläggav Bronze45 25 sep 2019, 18:06

Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 26 sep 2019, 21:16

börne skrev:Detta är ju inget jaktforum, så mitt svar var tänkt ifall du sitter på en skjutbana.


Okej...fel av mig att ställa frågan på ett skjuta på tavlan forum...
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 26 sep 2019, 22:28

Bronze45 skrev:Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.


Det är precis så jag brukar göra på FT-tävlingar om jag är osäker på om jag laddat. Man känner direkt i laddarmen om hammarfjädern är spänd eller inte, är den spänd har jag laddat i en kula också med nästan 100% säkerhet. Det sker med automatik även med enkelskottare.

Situationen är jämförbar med trådskaparens fråga eftersom man aldrig poängmässigt "har råd" med att dubbelladda under tävling (= garanterad miss). Visst man kan avfyra - luftskott eller "skarpt" - i backen om man meddelar de övriga i patrullen... men det finns som sagt inget behov av den anledningen (men kan vara aktuellt om man vet/misstänker att det var något knas med kulan vid laddning tex).

Funkar exakt likadant och lika lätt att avgöra både på min AA FTP900 (enkelskottare) och på frugans FX R400 (magasinmatning eller enkelskott).
__
PS. Angående säkring och vad den kan spela roll i sammanhanget: finns ingen säkring på AA FTP900, och på FX R400 använder vi den aldrig. Man laddar när man är beredd att skjuta, därefter kommer alltid skott. Man lägger aldrig ifrån sig ett laddat vapen, det måste först göras garanterat oladdat på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Silwer 27 sep 2019, 01:49

Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.

Håll fingret från avtryckaren ända tills det är dags för skott.

Sen jo många vapen är ju hopplösa då man inte kan se om de är laddade så har man inte 100% koll så anta att den har ett skott i pipan, man kan ju inte se eller göra patron ur allt som oftast på pcper.
Har bössan matarpinne är ju duabolen för långt inne för att ses, så bara de utan är möjliga att ev se att en diabol är tryckt in i pipan.
Och det är ju nästan bara matchvapen som är bygda så pga magasinen på de vanliga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 28 sep 2019, 20:56

Leopold skrev:
Bronze45 skrev:Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.


Det är precis så jag brukar göra på FT-tävlingar om jag är osäker på om jag laddat. Man känner direkt i laddarmen om hammarfjädern är spänd eller inte, är den spänd har jag laddat i en kula också med nästan 100% säkerhet. Det sker med automatik även med enkelskottare.

Situationen är jämförbar med trådskaparens fråga eftersom man aldrig poängmässigt "har råd" med att dubbelladda under tävling (= garanterad miss). Visst man kan avfyra - luftskott eller "skarpt" - i backen om man meddelar de övriga i patrullen... men det finns som sagt inget behov av den anledningen (men kan vara aktuellt om man vet/misstänker att det var något knas med kulan vid laddning tex).

Funkar exakt likadant och lika lätt att avgöra både på min AA FTP900 (enkelskottare) och på frugans FX R400 (magasinmatning eller enkelskott).
__
PS. Angående säkring och vad den kan spela roll i sammanhanget: finns ingen säkring på AA FTP900, och på FX R400 använder vi den aldrig. Man laddar när man är beredd att skjuta, därefter kommer alltid skott. Man lägger aldrig ifrån sig ett laddat vapen, det måste först göras garanterat oladdat på ett eller annat sätt.


funkar inte...
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 28 sep 2019, 20:56

Silwer skrev:Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.

Håll fingret från avtryckaren ända tills det är dags för skott.

Sen jo många vapen är ju hopplösa då man inte kan se om de är laddade så har man inte 100% koll så anta att den har ett skott i pipan, man kan ju inte se eller göra patron ur allt som oftast på pcper.
Har bössan matarpinne är ju duabolen för långt inne för att ses, så bara de utan är möjliga att ev se att en diabol är tryckt in i pipan.
Och det är ju nästan bara matchvapen som är bygda så pga magasinen på de vanliga.


funkar inte...
Senast redigerad av Strogg666 28 sep 2019, 20:57, redigerad totalt 1 gång.
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 28 sep 2019, 21:21

Strogg666 skrev:
Silwer skrev:Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.

Håll fingret från avtryckaren ända tills det är dags för skott.

Sen jo många vapen är ju hopplösa då man inte kan se om de är laddade så har man inte 100% koll så anta att den har ett skott i pipan, man kan ju inte se eller göra patron ur allt som oftast på pcper.
Har bössan matarpinne är ju duabolen för långt inne för att ses, så bara de utan är möjliga att ev se att en diabol är tryckt in i pipan.
Och det är ju nästan bara matchvapen som är bygda så pga magasinen på de vanliga.


funkar inte...

Tekniken finns ...jag har även en Hatsan Galatian som jag sällan skjuter med..har den bara för att den är
snygg... valnöt ,tummhål och tvådelad stock etc... Den GÅR INTE ATT DUBBELLADDA...
Gillar dock Fx:n... min R500 som jag haft ca 6år känner jag till 100%... vet om den är laddad eller ej...

Fan.... det kan inte bara jag som har det här problemet... man har skjutit, sen pausar man
och sen vet du inte om du har en kula i loppet eller ej??
Jag laddar oftast om igen efter skjuten kula, men ibland glömmer man....?
Laddad eller inte?

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav börne 28 sep 2019, 22:25

Strogg666 skrev:Fan.... det kan inte bara jag som har det här problemet...

Dom flesta är målskyttar här då man normalt inte jagar med luftvapen, viss skyddsjakt får ju bedrivas som jag antar att du vet då du sysslar med just det. Som målskytt så laddar man först när man ska skjuta, det är ju bland det första man lär sig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 29 sep 2019, 20:17

Strogg666 skrev:
Leopold skrev:
Bronze45 skrev:Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.


Det är precis så jag brukar göra på FT-tävlingar om jag är osäker på om jag laddat. Man känner direkt i laddarmen om hammarfjädern är spänd eller inte, är den spänd har jag laddat i en kula också med nästan 100% säkerhet. Det sker med automatik även med enkelskottare.

Situationen är jämförbar med trådskaparens fråga eftersom man aldrig poängmässigt "har råd" med att dubbelladda under tävling (= garanterad miss). Visst man kan avfyra - luftskott eller "skarpt" - i backen om man meddelar de övriga i patrullen... men det finns som sagt inget behov av den anledningen (men kan vara aktuellt om man vet/misstänker att det var något knas med kulan vid laddning tex).

Funkar exakt likadant och lika lätt att avgöra både på min AA FTP900 (enkelskottare) och på frugans FX R400 (magasinmatning eller enkelskott).
__
PS. Angående säkring och vad den kan spela roll i sammanhanget: finns ingen säkring på AA FTP900, och på FX R400 använder vi den aldrig. Man laddar när man är beredd att skjuta, därefter kommer alltid skott. Man lägger aldrig ifrån sig ett laddat vapen, det måste först göras garanterat oladdat på ett eller annat sätt.


funkar inte...


Vad menar du? "Funkar inte"... exakt vad är det som inte funkar?

Du har fått en fullständig instruktion hur du avgör om det är laddat eller ej på aktuella vapen, dessutom en fullständig instruktion om hur du ska förhålla dig till en bössa som du använder en säkring på (dvs att du inte alls kan lita på dylik mekanism om den finns).

Vänligen förklara vad det är som inte funkar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 04 okt 2019, 20:30

Okej... jag ger mig...
Har skjutit en del med Impacten nu i veckan... mot tavla :lol: , och
det stämmer naturligtvis det ni säger att man kan dra laddarmen till ca 90grader (absolut inte mycket mer)och
är det inget motstånd innan det så är hon laddad :thumbupp:
Tycker ändå att det är lite pissigt sätt att veta... men vad vet jag :)
Hatsan på gott och ont,har löst det här problemet på ett smidigare sätt dvs...

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 04 okt 2019, 20:41

Silwer skrev:Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.

Håll fingret från avtryckaren ända tills det är dags för skott.

Sen jo många vapen är ju hopplösa då man inte kan se om de är laddade så har man inte 100% koll så anta att den har ett skott i pipan, man kan ju inte se eller göra patron ur allt som oftast på pcper.
Har bössan matarpinne är ju duabolen för långt inne för att ses, så bara de utan är möjliga att ev se att en diabol är tryckt in i pipan.
Och det är ju nästan bara matchvapen som är bygda så pga magasinen på de vanliga.


Hej på dig...
Man måste nog äga en r500 innan man uttalar sig i ämnet... har som sagt skjutit mängder med 500:an och
det smidigaste sättet att veta om den är laddad eller inte är att känna på säkringen...
Svårt att förklara men den har ett annat motstånd när den är laddad eller ej...

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 04 okt 2019, 21:03

[
__
PS. Angående säkring och vad den kan spela roll i sammanhanget: finns ingen säkring på AA FTP900, och på FX R400 använder vi den aldrig. Man laddar när man är beredd att skjuta, därefter kommer alltid skott. Man lägger aldrig ifrån sig ett laddat vapen, det måste först göras garanterat oladdat på ett eller annat sätt.[/quote]

Jag använder alltid säkringen när jag lägger ifrån mig vapnet eller mellan passen... men sen kommer jag inte ihåg till nästa gång om den är laddad eller ej :) men nu
har jag fått svar och det tackar jag för :smt020

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Nitro 04 okt 2019, 21:04

Som nämnts tidigare så laddar jag aldrig förrens det är dags att skjuta och då jag bara har enskottare så blir det aldrig något problem.
Skulle det vara något problem och jag behöver lägga ifrån mig vapnet så får skottet gå i backen.
När jag ska rengöra pipan eller av någon annan anledning pilla med bössan eller kanske läsa av trycket på tuben som är typ vid pipmynningen så trycker jag alltid av först även om jag redan vet att bössan är oladdad som en extra livrem i säkerhet typ.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 04 okt 2019, 22:39

Nitro skrev:Som nämnts tidigare så laddar jag aldrig förrens det är dags att skjuta och då jag bara har enskottare så blir det aldrig något problem.
Skulle det vara något problem och jag behöver lägga ifrån mig vapnet så får skottet gå i backen.
När jag ska rengöra pipan eller av någon annan anledning pilla med bössan eller kanske läsa av trycket på tuben som är typ vid pipmynningen så trycker jag alltid av först även om jag redan vet att bössan är oladdad som en extra livrem i säkerhet typ.


Nu är ja bara en hobbyskjutare och av någon anledning hamnar jag oftast i läget som beskrivits ovan...
Fan det känns som alla är i mot mig.. ville bara ha tips på hur ni hanterar situationen... :-(

Mvh Jimmy
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 05 okt 2019, 00:42

Ingen är emot dig här Jimmy!

Bara folk som berättar hur de brukar göra för att lösa problemet du beskrev.

Om du tycker dessa sätt att lösa ditt problem funkar, jättebra. Om det är något speciellt bekymmer i just din situation som du inte tycker kan täckas av förslagen, bara hojta till. Då får du fler förslag.

Detta med att uppnå perfekt säkerhet vid skytte får vi nog se som en vision, man kan alltid förbättra men 100% säkerhet lär vi aldrig nå. Men vi kan komma nära nog genom att vara litet eftertänksamma och hjälpas åt i detta!

___
PS
Jag är väldigt glad att du tar upp denna fråga om säkerhet vid skytte, detta är det absolut viktigaste vi har vid skytteutbildningar för diverse skyttekort etc. Olika vapen kräver olika rutiner och vi måste vara väldigt medvetna om hur det fungerar på just MITT vapen!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Nitro (05 okt 2019, 06:41)

Re: Kula i loppet?

Inläggav Strogg666 05 okt 2019, 11:44

[quote="Leopold"]Ingen är emot dig här Jimmy!

Bara folk som berättar hur de brukar göra för att lösa problemet du beskrev.

Om du tycker dessa sätt att lösa ditt problem funkar, jättebra. Om det är något speciellt bekymmer i just din situation som du inte tycker kan täckas av förslagen, bara hojta till. Då får du fler förslag.

Detta med att uppnå perfekt säkerhet vid skytte får vi nog se som en vision, man kan alltid förbättra men 100% säkerhet lär vi aldrig nå. Men vi kan komma nära nog genom att vara litet eftertänksamma och hjälpas åt i detta!

___
PS
Jag är väldigt glad att du tar upp denna fråga om säkerhet vid skytte, detta är det absolut viktigaste vi har vid skytteutbildningar för diverse skyttekort etc. Olika vapen kräver olika rutiner och vi måste vara väldigt medvetna om hur det fungerar på just MITT vapen![/quo

TACK SNÄLLA!!... ja, just det... Jag måste lära mig mitt vapen... :)
Strogg666
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 sep 2015, 19:21
Ort: ÖRBY
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact X 25 silver

Re: Kula i loppet?

Inläggav Silwer 05 okt 2019, 11:54

Just vid jakt kan det dock bli att det aldrig kom till skott, diabolen är kvar ju pipan, och kan man inte spänna av fjädern till hammaren är det svårt, BSA hade en sån konstruktion på sina PCP, dvs nan kunde anspänna hammaren och sen lösgöra den genom att trycka en gång till, rätt smart just för jakt.

Det händer ju inte i målskytte, det är jag helt införstådd med.

Men jag håller fråämst fingret borta från avstryckaren som säkring.

Jakt är som sagt speciellt och få här jagar med luftvapen här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kula i loppet?

Inläggav Leopold 05 okt 2019, 12:00

Strogg666 skrev:
Leopold skrev:..Olika vapen kräver olika rutiner och vi måste vara väldigt medvetna om hur det fungerar på just MITT vapen!


TACK SNÄLLA!!... ja, just det... Jag med mitt vapen... :)


Observera: säkerhetsprinciperna är alltid samma, man får tex aldrig någonsin lägga ifrån sig ett laddat vapen och det spelar ingen roll om det är säkrat med ev säkringsmekanism eller ej. Det som skiljer sig från vapen till vapen är hur man på enklaste sätt gör vapnet garanterat oladdat och visar att det är oladdat för sig själv och andra.

På krutbössor typ repeter är det enklast att ta bort magget, göra patron ur och ha slutstycket öppet; på halvautomatiska pistoler så tar man bort magasinet, gör patron ur och sätter i en säkerhetspropp i patronläget; man bryter och plundrar den klassiska hagelbrakaren osv. Luftvapen har delvis andra procedurer som man får se till att kunna som en ryggradsreflex. Dessa har beskrivits för ett antal olika luftvapen i tråden ovan.

Jag skrev också:
Leopold skrev:Detta med att uppnå perfekt säkerhet vid skytte får vi nog se som en vision, man kan alltid förbättra men 100% säkerhet lär vi aldrig nå. Men vi kan komma nära nog genom att vara litet eftertänksamma och hjälpas åt i detta!


Anledningen att vi aldrig kan nå 100% säkerhet är att vi ibland gör misstag eftersom vi är människor. Men ju mer man tränar upp säkerhetsrutinerna desto bättre sitter de som en ryggradsreflex och man kommer mycket nära visionen.

När vi skjuter tillsammans med andra på tex skjutbanan så hjälps vi åt att uppmärksamma när man råkar klanta sig med säkerhetsrutinerna, detta kan hända alla men viktigt att alla är uppmärksamma och hjälper varandra att bete sig på ett säkert sätt.

Jag har själv tabbat mig litet ibland och uppskattade feedback så att jag kan förbättra. Klarar man inte av att bete sig säkert på skjutbanan så klarar man givetvis inte av det ute i terrängen på tex en FT-bana eller en jaktrunda heller. Det finns inga betydande skillnader alls.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kula i loppet?

Inläggav Silwer 06 okt 2019, 16:12

Nej, oavsett om det nu är en 10j luftbössa ska man inte strunta i sånt, det finns ett fall där en licensfri bössa dödade en människa, den träffade mycket olyclkigt och skar sig in i kroppen.

Nu menar jag inte att nån gör så här, och jag har inte sett nån seriös slarva heller.

yåUK har ju några fall dock då med 16j men där människor blivit ihjälskjutna, de är ju livrädda för pålagor då de har mycket hårdare regler i gemen för vapen än vi har utom just luftvapen.

Sen har vi Finland där man vvia medlemskap i klubb och samtal med polis får licens för .22 och flera skolskjutningar har skett så, den senaste vet jag inte om han sköt men han hade en pistol.
Om ni inte tror mig läs själva hur ofta det gått den vägen, tom tidigare psykisk sjuka som måste ta sin medecin men kan slarva har fått licens.
Nästan alltid är det planerat, det filmas skrytfilmer och skrivs en massa av dem, och om de bara kunde få tag i en luftpistop på Teknikmagasinet gav de flesta av de hör upp en ev skjutning uaf.

I vart fall är det där läge att se efter lute mer vem de ger licens, en .22lr är väl inte alltid dödande men inga problem om man vill det.

De tycks ha ett stort problem på halsen iaf.

Obs att jag gick OT nu.
Senast redigerad av Silwer 06 okt 2019, 16:22, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Kula i loppet?

Inläggav Pryltokig 07 okt 2019, 13:10

För att en säkring skall vara "säker" måste den fysiskt blockera slagstiftet (typ Mauser) eller att slagstiftet görs ospänt (typ Sauer Halvautomat). Dessa konstruktioner förekommer på jaktvapen och då kan det funka i praktiken och på passet. På mina två FX-bössor blockeras bara avtryckarmekanismen med säkringen, dvs. en fullständigt (vansinnigt-) osäker konstruktion. Dålig injustering, en stöt/smäll, eller ett granbarr på fel ställe, så finns det inget som hindrar att slagstiftet (hammaren) slår till med full kraft och en tragedi som följd.

Jag kan alltid känna om mekanismen är uppspänd genom att dra lite i laddarmen. Skulle den vara uppspänd och jag måste avbryta, drar jag bak armen max, tar ur magasinet och med armen fortfarande max bak, håller jag in avtryckaren och släpper långsamt fram laddarmen. Nu har jag fortfarande kula i loppet men mekanismen är ospänd. Detta känns betydligt säkrare än FX-säkring men jag skulle ändå sitta kvar eller snarast uppsöka säker plats och skjuta av, för att ha en tom pipa.
Som noja, måste alltid kunna trycka in avtryckaren max utan att något händer och testar alltid flera ggr för att känna mig någorlunda trygg, oavsett vapen.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Nästa

Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Raffe1 och 3 gäster

  • Sponsorer